Uverejnené komentárov 14

Rozobrata BionX sada pre elektrobicykle

BionX patrí medzi kvalitné prestavbové sady na elektrobicykle patrí medzi drahšie sady a tomu zodpovedá aj prevedenie.

 Škoda elektrobicykel a BionX

elektrobicykel škoda

 

Pred časom obletela česko- slovensko informácia že  „česká“ automobilka  Škoda vyvinula elektrobicykel svoj vlastný elektrobicykel. Škodovka neurobila nič iné ako zobrala sadu bionx nahodili ju na bicykel na ktorý namaľovali „Škoda“ vuala „vyvinuli sme elektrobicykel“.

V mojom ponímaní vypadá vývoj inak  minimálne sa to líši prevedením iná krabica trošku iný výzor motoru a pod ale to podstate kopírovanie a nie vývoj.Vývoj je keď do elektrobicyklu vložia svoje nápady napr riadiaca jednotka ktorá ma spiatočku , ovláda osvetlenie bicykla alebo podporuje usb výstup a to sú už veci ktoré tiež boli na elektrobicykloch odskúšané .

Dobre nebudem sa tu rozplývať nad tým že Škodovka nič nevyvinula len dodám že išlo o skvelý marketinogový ťah  kde za pár drobných si urobili vynikajúcu reklamu na internete a pripravili si piesok na to keby sa segment z elektrobicyklami rozhýbal.

 

Motory Bion X

Bion X má  k dispozícii tri motory

bionx-motor_G1_pg

G1 je klasický hub motor do ktorého integrovali riadiacu jednotku je to veľmi šikovné riešenie. Ubudlo pár káblov a prevedenie elektrifikácia je jednoduchšia dobrý nápad podobne to robí golden motor s  magic pie III.

 

bionx-motor_

SL verzia je to isté ako G1 len je o 25% lahšia a  disponuje rovnakým výkonom ako G1

Tu sú rozobraté : https://teslabike.sk/bionx-motor-z-vnutra-foto/

 

ich3 bionx

IGH3 verzia je sprevodovaný zadný motor.

 

Batéria v Bionx

batéria  na elektrobicykel bionx

 

Koľko muziky si užijete určuje batéria v bionx systémoch nájdete 36V 9Ah lion batériu. Batériu „vyrába“ nemecká firma BMZ no v skutočnosti články vyrába sony Japonsko BMZ je iba firma v Nemecku čo to zabalí a pošle do Kanady.

Ochranný obvod batérie je trochu nezvyčajný , má tvar  aby pekne  pasoval do krabice s batériou.

Slabina tohto systému je práve táto batéria za cenu 2000 za celú sadu by som čakal viac kapacity.

bionx ochranný obvod

 

Riadiaca jednotka

Viditelná „riadiaca jednotka“ je displey kde si možeme nastaviť stupeň asistencie motoru alebo rekuperáciu ,monitoruje stav batérie a pod.

Skutočná riadiaca jednotka je v motore to je dôvod prečo Bionx  výkon okolo 350W to sa môže ukazať ako slabina v kopci ak by niekto chcel BionX vylepšiť tak by musel vymeniť (vylepšiť)batériu a riadiacu jednotku

Samozrejme riadiaca jednotka by musela byť externá. BionX nieje stavaný na vylepšenia iba na ľahkú montáž a jazdenie pre bežného uživateľa.

Za zmienku stojí senzor točivého momentu čo je obdoba PAS senzoru. V BionX to urobili po svojom a tým veľmi zlahčil prestavbu tým že netreba montovať Pas senzor ale snímač „vašej aktivity“ umiestnil do motoru. Dokáže snímať či zaberáte málo alebo veľa  podľa toho bion X  elektrobicykel asistuje. Tento senzor robí asi najllepšie HUB riešenie pre asistenciu človek – elektrobicykel na trhu (najlepšiu všeobecne  u mna stále vyhrava kombinácia tempomat a došlapavanie)

riadiaci panel bionx

 

Celý kit Bion X:

bionx_pl_250_m_system_12_z

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tu som narazil na error kody hádam to niekomu pomôže :

Error codes will be preceded by „ERR“ and then the error number. For example, ERR…. 25 = error 25. A complete list of error codes may be helpful:

Code Description Course of Action
20 Motor circuit board error A) Check connections B) Motor may need to be repaired or replaced, contact your dealer or fill out BionX System Analysis Form
21 Motor circuit board error A) Check connections B) Motor may need to be repaired or replaced, contact your dealer or fill out BionX System Analysis Form
22 Motor circuit board error A) Check connections B) Motor and/or battery may need to be repair or replaced, contact your dealer or fill out BionX System Analysis Form
23 Battery overheated or voltage too low/high Let battery sit for 2 hrs off bike, attempt to charge.
25 Battery voltage low Charge battery or attempt low voltage battery recovery
26 No communication between Console and Battery Check connections and focus on those between console and battery.
27 Real Time Clock not detected A) Check connections B) Battery may need to be repair or replaced, contact your dealer or fill out BionX System Analysis Form
28 6V/12V Accessory not connected Not a problem unless the accessory is connected and not working.
40 see error 26 See error 26
41 Strain gauge maxed out You’ll see this when you step really hard on the pedals. If it goes away when you’re not touching the pedals then don’t worry about it. If it stays there after you release the pedals, contact your dealer or fill out BionX System Analysis Form
55 No communication between Motor and Console Check connections and focus the plugs near the motor.
60 6V/12V accessory over-current Measure current coming out of accessory port and contact your dealer for further support or fill out BionX System Analysis Form
61 Battery balancer error Let battery cool down with charger disconnected and try charging again. Try BionX battery gauge recalibration. You may need to get your battery repaired or replaced. Contact your dealer or fill out BionX System Analysis Form.
62 Battery balancer error Drain battery to almost empty, let cool for 1 hour, charge battery
63 Battery pack error You may need to get your battery repaired or replaced. Contact your dealer or fill out BionX System Analysis Form.
66 Battery circuit breaker tripped (48V only) This doesn’t relate to the automotive fuse. Remove battery and let sit for 15 minutes. Disconnect motor. Put battery back on bike and see if you still get error code. If no code, remove battery and reconnect motor, and you’re good to go. If it you still get code 66, try previous steps again and then contact your dealer or fill out BionX System Analysis Form to get support.
67 see error 21 see error 21
POWERPROT Motor not receiving enough voltage from battery Can indicate a communication error between console motor. Check all connections and battery bracket. Double check the console and dock, if it’s too tight or too loose it can cause this problem. Check the wires running to the motor – they may be damaged or frayed. If they are, send to BionX for repair or replace it.

 

14 názorov k “Rozobrata BionX sada pre elektrobicykle

  1. Ahoj,

    pekné sviatky vám želám!

    Keďže jazdím dva roky na Bionxe, mám jednu otázku, v zmysle uvedeného textu: „ak by niekto chcel BionX vylepšiť tak by musel vymeniť (vylepšiť)batériu a riadiacu jednotku“, chcel by som vylepšiť batériu, čo mám originál s kapacitou 8,8 Ah na vyššiu. Napádajú ma dve možnosti: 1) zameniť použité Lion články za články s vyššou kapacitou, nevýhodou sa mi zdá, že čo s tými vymenenými článkami
    2) pripojiť k používanej batérii ešte jednu, napr na zadný nosič, tu som si nie istý ako to prepojiť, dá sa to len tak priamo cez silové vodiče, paralelne alebo je tam niečo iné?
    Tá originál Bionx batéria má na konektore zapojenie: po krajoch silové a v strede to ide do dispeja. A ešte mi nie je celkom jasné, že na originál 48V Bionx batériu je dodávaná originál 26V nabíjačka, to sa nabíja cez el. zdvojovač?
    Dík za odpoveď.

    1. Hoj šefe aj tebe štastné a veselé vianoce vlastne všetkým elektro osadníkom 🙂

      Ak to máš ako ja batériu budeš musieť napiť pred pcm paralne s tou starou nesmieš ju spraviť silnejšiu ani slabšiu lebo inak by si mal problém a ničil jednu aj druhú.

      Prečo pred pcm ? lebo pcm je súčastou canbus zbernice praxi to znamená že inú batériu ako od bionx tam nedostaneš (zatial som to netestoval tažko povedať ako sa to správa ale čo som sa dočital tak by to malo byť tak)

      26V nabíjačka ? no ja som síce na tej svojej napätie nemeral no nabíjacie napätie pre 48V baterku by si mal mať nad 50 ja mám pre 37V baterku nabíjacie napätie 41.5V

      Inak 8 Ah baterka je „its for recreation“ to je pre ľahšie ťahanie nejaké veľké prúdy od nej čakať nemožno , mohli tam dať 12Ah .. tiež by som rozmýšlal ako zväčšiť ..

      Budeš skladať nejaký 18650 pack ? alebo kúpiš nečo hotové ?

      1. Ahoj,

        tak uvažujem pripojiť 15Ah 48V „originál“ z Číny namontovanú na sedlovku vzadu. Skladať batériu zatiaľ nechcem, možno neskôr. Ale čo sa môže stať, ak paralelne prepojíš 8,8 Ah a 15Ah? Prúdy sa rozdelia, aj tak sú to vlastne sériovo-paralelné zoskupenia 18650 článkov.
        Ešte raz k tej nabíjačke od Bionxu, skutočne je na nej výstupné napätie 26V !?
        Zatiaľ dík.

  2. Ono je dôležite aby jedna nebola lion a druha napr lifepo4 a podobne mali rovnaké nabíjacie napätie a všetko tá z toho bionxu má balancované články BMS (tj idú tenké dráty k bunkam) alebo má iba pcm ochranu.
    V podstate máš pravdu ale všetko po spojený monitoruj aby a tiež spájaj dôkladne

    Dobre a nabíjačka dokáže nabiť 48V batériu takže si je tam nejaký obvod ktorý ju aktivuje zo stanby režimu .. toto je mimo mna neviem ti na to odpovedať .. len si zmeraj nabíjacie napätie môžeš to zmerať priamo na článkoch pri ukončení nabíjania ( a porovnať to s tou čínskou )

    Tak isto ako rozmýšlam ak zapojíš tú „činsku“ spolku z bionxovu pred pcm , pcm nebude chrániť bionixovu ale spoločne oba packy
    (lenže predpokladám že čínska má vlastný bms obvod a tak vlastne bionixova nebude chránená ale fungovať by to malo )

    1. Vlastne ma napadlo že čínsku batériu môžeš zapojiť aj za pcm čiže niekde medzi bionx baterku a motorom no neviem čo to spraví …nakolko je všetko prejené tým canbusom …sú to neznáme vody

  3. Ahojte.
    Seriovo paralelné spájanie článkov. Bacha na to. Paralelne sa môžu spájať iba jednotilé články, nie celé sady, ak to má byť natrvalo. Ak by si naozaj chcel sady spojiť, tak jedine tesne pred jazdou a potom po jazde hned rozpojiť.
    Ebike77 – píšeš, že máš Bionx 2 roky. Aký presne a aký máš dojazd, ked chceš pripájať ďalši aku? Ja totiž mám nový 48V 8,8Ah. Dík.

    1. Sorry, chodím sem málo, odpovedám po 3 mesiacoch. Dano1 dojazd mám do 40 km, ale to preto, že chcem a mám vyšší priemer, okolo 32 km/h. Chcem ešte vyšší, tak okolo 35-36 km/h, to však chce vyššiu kapacitu, lebo potrebujem do práce odjazdiť 42 km!
      Už som to spomínal, uvažujem aj o tom, že Bionx batérii 8,8 Ah, by som vymenil články s vyššou kapacitou, cca 3000 (Samsung) alebo 3400 mAh, ktoré sú osvedčené a tak by som dosiahol požadovanú kapacitu 12 Ah, resp.14,4 Ah, lebo teraz je tam 4×13 článkov s kapacitou 2200 mAh na článok.
      Čo však vidím problém: ako ich tam naspájkovať pri menení kus za kus a čo potom s tými pôvodnými?
      Alebo do čínskej 15Ah (5×13 článkov po 3000 mAh) pripájkovať obvod z Bionxu?
      Čo s tým? Váham sa do toho pustiť.

  4. Dano1: Aký je podľa Teba dôvod že dve batérie s rovnakým počtom článkov nemôžu byť trvalo paralelne spojené? Ja v tom žiadny problém nevidím (samozrejme ak má každá svoj vlastný BMS, ak má BMS iba jedna, tá druhá by sa musela prepojiť balančnými vodičmi k článkom prvej batérie aby fungovali ochrany)
    Ebike77: Je otázne ako systém monitorovania batérie funguje, môže sa stať, že po výmene článkov za 3400mAh bude systém po vyčerpaní obvyklej 8,8Ah kapacity tvrdiť že batéria je vybitá a vypne… Ak je tam totiž od výroby nastavená kapacita v programe môže s tým byť problém. Bolo by zaujímavé skúsiť pripojiť samostatnú batériu medzi Bionx batériu a jej BMS, a vyskúšať či by šlo vyčerpať spoločnú kapacitu oboch. Nakoľko RJ zrejme pripája a odpája batériu cez BMS, nepripájal by som druhú batériu za BMS tej Bionx. Mohlo by sa to poškodiť, alebo detekovať ako chybu BMS. Ak bude uvedené zapojenie fungovať, sú možné 3 varianty:
    1. vymeniť články za lepšie (až tak moc sa tým ale nezíska, kapacitne najmenej výhodné riešenie, prácne, ale ostáva zachovaná integrita systému)
    2. pripojiť ďalšie články paralelne k existujúcim (prácne, ale asi najlacnejšie a možnosť použitia špičkových článkov)
    3. Pripojiť hotovú batériu s vlastným BMS dvomi vodičmi na články Bionx batérie pred BMS (najjednoduchšie riešenie)

  5. Neviem, či ste už otvorili baterku na Bionxe – články su štvorice paralelne a tie potom seriovo. Vždy sa to takto robí (napr. v modelárskej praxi kým neboli LiPol články dostatočnej kapacity a tvrdosti).Taktiež Bionx 48V má vstavaný balancer – BMS. Neviem, či je dáko zapojený do vyhodnocovania stavu vybitia sady. Bionxy s nižším napatím ho nemajú a asi vsádzajú na kvalitu článkov – že sa “ napaťovo nerozhodia“.
    Z toho, že sa tu požaduje zvýšenie kapacity sady je samozrejme najjednoduchšie pripojiť na + – ešte jednu sadu. Ale, v prípade trvalého pripojenia je to cesta do pekla. Ak, tak jedine pred jazdou pripojiť a po nej odpojiť. Nabíjať každú samostatne samozrejme s balancérom (to u 13 Sseriovo nieje jednoduché) .
    Dochádzať do práce 42km – viem si predstaviť, ale v práci nabíjať na cestu domov.
    a môžem sa spýtať, ako si sa dostal na priemer 32km/h?

  6. LuboN Aký je podľa Teba dôvod že dve batérie s rovnakým počtom článkov nemôžu byť trvalo paralelne spojené? Ja v tom žiadny problém nevidím (samozrejme ak má každá svoj vlastný BMS, ak má BMS iba jedna, tá druhá by sa musela prepojiť balančnými vodičmi k článkom prvej batérie aby fungovali ochrany)

    Rozptyl napätí a vnútorných odporov u jednotlivých článkov je nejaký. U sady (u nás 13 Seriovo) je to KRÁT 13. Sady sa navzájom tými rozdielmi zlikvidujú. Neviem o tom, že by sa niekde požívalo Tebou navrhované zapojenie.

  7. Batéria s BMS nemá žiadny problém ak je pripojená paralelne na inú batériu s BMS. Pri výrobe akumulátora je logické, že sa najprv články spájajú paralelne a následne do série. Ak však príde na modulárne zapájanie batérií do väčších celkov, je bežné že sa jednotlivé batérie zapájajú podľa potreby paralelne pre zvýšenie kapacity. Nie je žiadny dôvod prečo by trvalé paralelné spojenie dvoch vhodných batérií malo viesť k akémukoľvek problému. Dokonca aj keby v niektorej došlo k fatálnemu zlyhaniu článku, BMS odpojí články a nič sa nedeje. Nepoznám žiadny fyzikálny model, ktorý by vysvetľoval ako sa môžu batérie pri takomto zapojení (podotýkam obe s BMS) paralelným trvalým spojením poškodiť.
    Len pre zaujímavosť, mám 14s2p batériu (Turnigy 20C 5Ah), a z praktických dôvodov som zapojil články najprv do série (14s1p 5Ah) a tieto dve 5Ah batérie následne paralelne. Nepoužívam BMS, občas kontrolujem napätia článkov a všetko funguje bez problémov a dokonca bez potreby balancovať. A to už skoro rok, desiatky cyklov, cez 3000km. Kým nedôjde k nejakému vážnemu zlyhaniu niektorého článku, nebude mať toto zapojenie žiadny negatívny vplyv. Pre zvýšenie bezpečnosti sú obe polovice istené samostatnou poistkou.

  8. LuboN
    Len pre zaujímavosť, mám 14s2p batériu (Turnigy 20C 5Ah), a z praktických dôvodov som zapojil články najprv do série (14s1p 5Ah) a tieto dve 5Ah batérie následne paralelne.

    Takže sady 14S 1P sú natrvalo spojené ako 2P a sú tak ja nabíjané?

  9. Áno presne tak, mám ako keby dve batérie 14s1p a tie sú len koncami spolu spojené. Balančné konektory sú navoľno, nezapojené. Zrovna dnes som sa rozhodol batériu úplne nabiť a vybalancovať, a takmer som nemal čo robiť, rozdiely boli len na niektorých článkoch od 0,01 do 0,02V. A to nabíjam „bulk“ a nemám žiadne BMS. Rozptyl parametrov článkov určite nie je až tak veľký (kapacita a vnútorný odpor) a rozdiely sú aj tak spriemerované 14-timi. Takže navonok sú obe časti batérie takmer zhodné. Keď som zvažoval či spojiť cez balančné konektory všetky články, po zvážení pravdepodobných vyrovnávacích prúdov ak sa zrovna podarí spárovať články s menším a väčším vnútorným odporom (náhoda je blbec) som toto riešenie zavrhol (aj s ohľadom na tenké vodiče balančných konektorov). Z týchto poznatkov vyplýva, že najbezpečnejšie riešenie je vždy vytvárať z LiPo/LiIon ns1p batérie, vybaviť ich samostatným BMS a následne tieto paralelne spájať. Pri malých systémoch z dôvodov ekonomických a praktických za predpokladu použitia neveľkého počtu kvalitných článkov s konzistentnými parametrami sa to takto bežne nerobí. Pri veľkých systémoch je to bežné že sú samostatne funkčné menšie batérie pospájané do väčšieho celku pre dosiahnutie potrebnej kapacity.

  10. LuboN. Týmto sa všetkým ospravedlnujem za moje zavádzajúce informácie ohladne seriovo -paralelného zapojenia akumulátorov. Aj ked je to pracnejšie, Bionx to robí zbytočne zložito.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *