Aj mne sa stala táto neblahá vec , kde batéria proste vypovedala činnosť jednalo sa o lionku z bionX sady. Zaujímavé je že pád bol okamžitý nebol postupný batéria držala kapacitu do posledného dňa.
V podsledný deň som dal batériu nabíjať s nabíjačkou pre KTM lion , a neroztočil sa vetrák to sa mi stalo raz keď som batériu príliš vybil no teraz bicykel bol zaparkovaný a vetrák sa netočil tak som znovu vypol a zapol všetko bolo v poriadku.No však nabíjačka nabíjala dlho tá 2A má strašne dlhý dotah (batéria je nabitá na 95% ale ešte hodinu nabíja ) tak som ju odpojil lebo som potreboval ísť preč.
No nikam som nešiel teda aspoň nie s elektrodopomocou,Ebike len rozbehol a zhasol reku vadný konektor. Po rýchlom meraní batéria mala 12V miesto 41V (36V nominál).Tak som odpedáloval domov naštastie mám motor sprevodovaný a tak sa dalo aj ťahat.
Doma som batériu chcel opraviť – rozobral a naozaj mala 12V a každý článok 1-1.2V. Hodit na nabíjačku by bolo jednoduché no mohlo by ju to poškodiť priliš vysoký odberný prúd a vetrák sa nezapne, na Lifepo4 nabíjačku by to bolo znovu vela aj články by mohli skončiť životnosť.Preto som sa rozhodol nabíjať každú bunku zvlášť.
Bunka obsahuje 6x 18650 akumulátor zapojený paralelne.Nominálne napätie je 3.6V nabíjacie napätie je 4.15-4.2V ako pre klasické 18650 články.
Bunky boli pospájané do série celkový počet bol 10.Zvary boli kvalitné aj niklová páska nič ponechané náhode.Ešte dodám že po rozobratí nebolo vidieť žiadne prerazenie,mechanické poškodenie,nafúknutie.
Začiatok nabíjania pretože som nemohol klasickou nabíjať tak dobre poslúžil 5V zdroj. Pozor 5V je viac ako je povolené nabíjacie napätie 4.2V to sa nesmie prekročiť!!! Zdroj bol však tak slabý že ledva nabil články na 3.2V v normálnom čase.
Bunky som nabíjal jednotlivo 10x , po odpojení napätie v bunke klesalo pomaly na 3.0V čo je dobrý signál bunky som snažil nabiť rovnomerne aby keď pripojím nabíjačku som ich nemusel balancovať.Ak by napätie klesalo rýchlo je pravdepodobne vadný článok v bunke alebo celá bunka.
Nabíjanie nabíjačkou Pre nabíjanie som zvolil Lifepo4 nabíjačku pretože originál má konektor z ktorého by to bolo pracné napojiť a nechcel som to nabíjať cez ochranný LVC obvod ktorý by mohol byť chybný.
Počiatočné napätie bolo na článok 3.0V +-0.1V čo je okej. Prúd z nabíjačky bol 6A ale rýchlo klesol.Napätie na batérii stúpalo pomaly ale isto čo je dobrý signál. pretože ak by išlo rýchlo na 4.2V tak by články mali kapacitu. Ešte lepšie na tom bolo že stúpali rovnomerne – aj po toľkých rokoch bez BMS!!. Počas nabíjania je veľmi dôležite kontrolovať každú bunku z 10tich zvlášť !! napätie musí byť rovnaké +-0.3V je taká pomyselná hranica pri ktorej by som nabíjanie neprerušil no bolo by ju treba dobalancovať.
I tak som nabíjanie prerušil na 40V a pomocou balanceru ktorý odporučil bob články dal balancovať síce nebolo treba lebo mali rovnaké napätie.Balancovanie som ukončil na 3.6V každý článok.
Lion batériu som dal znovu nabiť na 41V a znovu napojil LVC obvod ktorý som ako tak skontroloval a celý pack dal na elektrobicykel spustil testuvaciu jazdu všetko bolo OK v najlepšiom poriadku.
Tento krát to dopadlo dobre uvidíme ak sa batérie znovu vybijú bude za to môcť LVC obvod ktorý som tam chcel mať kvôli nabíjaniu ale keď bude takto batérie ničiť tak pojde preč.
Takže čo treba spraviť ak sa stane niečo takéhoto zlé !
- Treba jednať rýchlo čím rýchlejšie tým lepšie.Lebo mať články na 1V je kritické.
- AK sa „elektrike“ nerozumiete nemáte na to náradie ,zaneste to do servisu ak nejaký existuje.Zbytočne by ste poškodili články,bms,nabíjačku.
- Nabíjajte články nízkym prúdom neprípajat hneď hlavnú nabíjačku.
- Bunky je dobré nabíjať bez BMS lebo i to môže byť zdrojom závady ! no treba dať pozor lebo nič ich nechráni. Najlepšie ich nabíjať pracne jeden po druhom je to časovo naročné.
- Vždy strážiť napätie v bunkách aby nepresiahlo správne hodnoty.Ktoré sa líšia od druhu Lion batérie.
- Vykonajte záťažový test a skontrolujte či bunky majú rovnaké napätie.
- Bunky ktoré vzdorujú (ich napätie vôbec nestúpa) nabíjaniu sú zlé.Alebo naopak napätie vystúpa priliš rýchlo. Treba ich izolovať a nahradiť.
Ak by niekdo potreboval pomoc
Ak máte nejaké skúsenosti sem snimi určite pomôžu:
Nieje tých článkov paralelne 6?
Toto je Tvoja skúsenosť, či preložené niekde z netu?
Ak Tvoja, nedáš sem pls dáke foto, ako to vyzerá pri otvorení „krabice“?
Ďakujem
Je to moja osobna skúsenosť včera som na tom makal
Máš pravdu bolo tam 6 článkov (dik za upozornenie zavažný preklep), nejak som nezistoval výrobcu článkov ani nebol na nich napísaný iba kodové označenie.
Krabicu mám už dávno otvorenú miesto batérie je tam riadiaca jednotka 72V vošla sa len tak tak ..
Popíšem ti to asi takto
V krabici je hore umiestnená batéria (články) pod nou je LVC obvod inak nič zaujímavé volné miesto v krabici je ,ale ak by si tam chcel napakovať viac Ah tak jedine vlastnoručne spraviť články batérie ..
asi si to videl ale tu je par obrázkov http://teslabike.online/bionx-sada-z-ktm-elektrobicyklu/
No, dúfam že sa ti to podarí opraviť. Možno zle vybalancovana bunka, možno zlý článok, hmmm.
Alebo BMS
už je to opravené ..ak by bola bunka zlá tak by neskončili všetky na 1V .. myslím že zblbol LVC obvod je to na dlhšie testovanie dnes ked prídem domov zmeriam uvidím …pokles
Nie som v problematike až tak „doma“, čo je to pls. LVC obvod, aká je jeho funkcia, ked dokáže totálne vybiť sadu v ktorej je pomerne dosť energie?
LVC (niekde som len ten nazov zazrel) od bms iný bms balancuje bunky a chráni batériu pred prebitím vybitím a skratom. LVC je skoro to isté len nebalancuje bunky …
ešte dodám že stará lion batéria neviem po kolkátých rokoch (kupil som ju minuly rok od jedného známeho) bez balancovania má na každéj bunke rovnaké napätie testované v pokoji a pri nabíjaní..
Dobrý den. Taky mam problem z baterkou. Původ je čína. Jeto asi lifepo4 podle napětí. Tři články už nedržří. Nemohu nikde sehnat náhradu. Pomohlo by mě, kdyby někdo měl takovou baterkua už mu odešla. Ozve se prosím někdo?
Stano
Príloha:
http://eskutr.cz/cs/8-baterie
Je třeba ovšem znát i kapacitu článku.