Predpokladam, ze teraz to chapem spravne a to, ze vlastne u tychto bicyklovych hub motorov sa jedna o trojfazovy motor na striedavy prud, ktory je napajany z baterie cez riadiacu jednotku, ktora vlastne robi ten zazrak „premeny“ a dalsie veci okolo toho.
Vzdy som sa cudoval, ked som cital o elektro autach, a ostatne to ma aj KTM na elektromotorke, preco pouzivaju motory na striedavy prud, ked nas v skole ucili, ze jednosmerny motor je so svojim momentovym priebehom idealny na trakcny pohon. Trebars elektricka. Predpokladal som, ze sa jedna o lepsiu otackovu regulaciu a kto vie co este.
Ta poznamka s tym starterom ma vracia na zaciatok, k jednosmernemu seriovemu motoru, kde priebeh krutiaceho momentu je presne co ja chcem a staci mi on/off. (uz som spominal, ze z trhnutia nemam obavy)
Dava ten prcek (motorkovy starter) kratkodoby vykon 1-2 kW? (jasne, mohol by som guglit, ale nech ta myslienka tu bezi)
Potom len navrhnut vinutia na 1 kW do max. otaciek cca 150/min…
Moze byt takyto motor bezkartacovy?
Poznate niekoho, kto by mi to vedel navrhnut?
Jedna z prvych stranok, co som pozeral bola http://www.motucko.cz/technicke-udaje/
12V, 400W, 4km/h, cca doba prevadzky … akurat motor trocha „nevhodny“ pre mna…
Ak mas teraz lozisko s vnutornym priemerom 20mm a je na nom nasadena os (20mm), ktora potom prechadza von z motora s priemerom 10mm (rozmery len tak strielam), tak, kedze stator ma „obrovsky“ priemer, lozisklo moze mat aj 40mm vnutorny priemer a do 40mm osky spravim drazku 10mm hlboku na kabel a potom vychadzam z motora s klasickym 10mm priemerom a kabel je mimo loziska. Je to len zjednodusene vysvetlenie, len princip. Realne by to bolo torchu inak, ale princip by zostal.
Prichadza do uvahy jedine elektro hub motor. A vobec sa nebranim vyrobe komplet noveho motora navrhnuteho na tento ucel. Problem je, ze ja si ho navrhnut neviem (po elektro stranke) a zatial clovek, ktoreho som s tym oslovil sa nevyjadril, ci do toho ide.
Takze „bloumam“ po internete a hladam nejaku prvotnu cestu. Dokonca som nasiel nejake vypocty na navrh jednosmerneho motora, tak zamyslam, ze aspon to nahrubo preratam, kde by som mohol byt s rozmermi. Ostatne zelezo vratane prevodovky si viem navrhnut a preratat aj sam.
Ak by som mal tvrdy plan, ze z toho idem robit biznis, tak to (elektro navrh) aj zadam nejakej specializovanej firme. Lenze ja chcem jeden kus… Netvrdim, ze by z toho nemohol byt aj biznis, ale zatial taketo ambicie nemam a ani nie som nuteny mat.
Skor to vidim ma spolupracu s niekym, kto by to bral ako hobby, zaujimavost sa na tom podielat a vedel by navrhnut motor. Prototyp zafinancujem a vyrobna dokumentacia by bola spolocna. Ak by potom niekto chcel pokracovat aj dalej (pripadne obaja), prvotne dvere by boli otvorene. Aj ked ja osobne by som nechcel superit s cinskou masineriou…, chcem len predny pohon na svoju motorku.
… jo o tom kotveni viem. Ratam s tym. Aj s kablom. Ide o to, ze ten stator nie je „nalepeny“ na oske a je tam „prazdne miesto“, kde by som sa mohol ja „realizovat“.
Ta rozeta vpredu skutocne nie, aj ked dakujem za inspiraciu. Jasne, ze niekedy aj z „crazy“ napadu moze byt dobra vec, ale jednak to nevyzera prilis dobre a potom problemy s nastavovanim retaze s maximalnym ohladom na bezpecost, …
Ak to bude hub motor, trebars ta Puma ma asi taky priemer ako stred kolesa teraz (odliatok) a bude to navyse schovane medzi brzdovymi kotucami. Beznym pohladom „neviditelne“. A nakoniec pekne a snad aj inteligentne riesenie.
Bobe, tych 10mm vyzera byt medzi zafrezovanymi plochami, nie priemer osky. Isty si teraz nie som, ale zda sa mi, ze ten priemer osky je presne ako mam ja na moto, 16mm, a vlastne aj spominas maticu 16mm, mal by to byt zavit M16, vsak?.
Kazdopadne, u motorky sa nenasadzuje koleso spolu s osou, ta sa tam prestrci po nasadeni kolesa. Inak by som pri vymene pneu, ci defekte, musel rozoberat komplet vidly. Takze prerabat stred urcite musim.
Na druhej strane, koli testovaniu by som to spravil bez prerabania. Samo, ze by som s tym nevyliezol na cestu, ale doma po dvore a po lukach za domom by som ziskal predstavu, ci ma vyznam ist dalej.
Hubzilla by vlastne presne zapasovala, len je tazka…
Bobe, viem, ze uz neodpovies a neber to prosim, ze chcem mat posledne slovo, ale chcem doplnit informacie, ak by sa nasiel este niekto taky, ako ja, nech je celkova informacia ucelenejsia.
body 1 a 2: Su to technicke veci s ktorymi ratam. To je to riziko, vidiet motor na obrazku, objednat ho a potom byt v smutku, ze prerobenie je problematicke. V tomto som sa tiez spoliehal na toto forum, ak niekomu preslo vela motorov rukami…
Trebars ta Hubzilla ma os 16 mm a (nie som si isty, ci prve ona) nosnost 180 kg. Je tu o nej aj clanok, ale realne ju v ruke nikto nemal(?).
3/ Tie moto prestavby jazdia na 300V (a asi aj viac). Vykon (stredna hodnota) 30 kW. Jasne, ze vykon znizim, ale co s hmotnostou? Tak skusam bicyklove motory.
Tych 200A malej baterie je len „upozornenie“, ze baterie maju asi nejake vykonove spicky a kedze sa nejdem hrat na bicyklistu, co si chce narvat 2 kW (nehovoriac o 5kW) do bicykla a jazdit s tym 50km vzdialenosti a zazivat tak pocit motorkara, mozno sa treba na baterie pre mna pozerat trochu inak. Mozno.
V tomto bode si dovolit „zafilozofovat“, ze co su to za individua, ze prerabaju bycikle na motorky a nekupia si radsej motorku, dokonca vo vela pripadoch by ich to vyslo aj lacnejsie. No ja si myslim, ze chcu nieco ine, nie? Ani klasicku motorku, ani bicykel. Treba im „nadavat“, ze vymyslaju hluposti? Me sa zda, ze chcem tiez cosi viac, co ponuka klasicka motorka.
5/ Urcite ano a to bolo aj to prve, co som spravil, no vid bol 2.
k PS: Vyslovene terenne motorky su pre tych, ktory chcu zvycajne jazdit rychlejsie a aj kazde kilo navyse je nanic. Ale hlavne, hub motor je neodpruzena hmota a to je problem. Taktiez useky, kde ja prechadzam rychlostou 10-20 km/h, terenne motorky to preletia 40-100 km/h a preto im nie je treba predný pohon. A je toho este vela.
Ja nemam terennu motorku. Mam cestovne enduro, ktore mi dovoluje prekonavat aj lahsi teren…
Dakujem za podnety a ak by niekto vedel poradit nejake forum, kde je trocha „zivsie“ ako tu, budem rad.
Bobe, kedy som povedal, ze tomu nechcem rozumiet? Samozrejme, ze chcem. A mam zhruba dve moznosti, zacat studovat literaturu a kde-co, alebo sa Ta opytat…
Ked sa motorka zastavi v takej pozicii, ze sa nevie vyhrabat, jasne ze koncim a vypinam hub motor, pretoze spekacky chcem piect na ohni, nie na motore. Ale z mojich prezitkov viem, ze ak by nieco trocha pomohlo prednemu kolesu, tak sa nezastavim. A od zaciatku viem, ze ten motor musi byt pomalootackovy…
Bobe, nemaj strach, nebudes na tom musiet jazdit. Budem ja. Uz ma prestan kamenovat a pod do toho so mnou, ak si myslis, ze mi mas co poradit a mas cas a chce sa Ti.
Nepocitam s olovom a ak sa system osvedci, dam tam lahsie baterie, ak by boli aj drahsie.
Inak, jeden znamy si povedal, ze ta bateria, co mam v motorke (12V, 8Ah) vie kratkodobo dat aj 220A. Nechytaj ma teraz za slovo, netvrdim, ze sa idem napojit na bateriu motorky, ale je to celkom zaujimava informacia, nie? Nechcem stavat bicykel s dojazdom 50 km, ci 150 km. Potrebujem vypomoc na par sekund. Vhodna bateria sa zvoli, no potrebujem motor.
Na prepinanie svetiel a smeroviek a kde coho este (zalezi od vybavy motorky) sa nepouziva tretia ruka. A tusim, ze na bicykli tiez…
Predavaju sa kompletne prestavbove sady na motorku. Fakt nechcem hub motor s 30 (tridsat) kW. Takze som tu. Prosim Ta, nehovor mi, ze tam mam pustit menej voltov. Nechcem 15 kilovy motor, ked moze byt 5.
Zaujimavosti ohladom motoriek mozme pokecat neskor. Inak, aj ja rad bicyklujem, takze aj Ty mi budes mat co povedat. Teraz mi uz daj dobry tip na motor.
Bobe, uz po tretikrat pisem, ze ten motor nema pohanat motorku a suplovat pohon zadneho kolesa, ale spravit len to, aby neposobil ako brzda, ktoru zadne koleso musi pretlacat.
Ak sa trebars predne koleso zacne v bahne zabarat, zadne nerobi nic ine, len ho v tom podporuje. Tlaci ho dole. Ak by sa predne vedelo trocha vyhrabat samo, alebo by len malo tendenciu sa nezahrabavat, zadne potlaci vsetko s prehladom.
O elektromotoroch viem zalostne malo, ale pojem krutiaceho momentu a jeho nasobenia prevodovkou mi urcite nieco hovori.
Trebars, ten Puma motor, ktory deklaruje, ze ma 80 Nm, neviem, sice pri akych otackach, ale je to obvodova sila na kolese motorky okolo 260 N, co je 26 kg (pre orientaciu, kedze tento udaj je trocha blizsi chapaniu, ako pojem krutiaceho momentu). Len na vypomoc by som to chcel mat.
Videl si, ako sa niekedy motorky dostavaju zo s…iek? Niekto chyti predne koleso a pomaly ho pretaca, zadne potom vsetko tlaci…
Ok s tou rozetou vpredu, nepochopil som/nebral som to vazne. Ale neprichadza do uvahy.
Este uvaha, preco sa mi zdalo Ok motor len vypnut a zapnut:
Ak vezmem standardny priebeh krutiaceho momentu jednosmerneho motora, tak ten je maximalny niekde pri „nule“ a minimalny niekde v „nekonecne“. Ak je motor navrhnuty (ak sa to da), aby mal „maximalne“ otacky niekde pri 20 km/h (prepocet na rychlost motorky), tak krutiaci moment je tam minimalny. Ak ho vtedy len zapnem, nepredpokladam, ze by motorkou trhlo (ak je tam naviac o cca 200 kg viacej, ako bycikel s jazdcom) a zadne koleso vlastne stale tlaci. Pri znizovani rychlosti motorky motor plynule nabera na krutiacom momente, a to je presne to, co ja chcem. Nie je to bicykel, kde potrebujem regulovat rychlost.
Jasne, ze neviem, co s tymi hub motormi. Deklaruje sa to ako DC, mozno preto, ze je to napajane bateriou, ale co s tymi elektronmi robi riadiaca jednotka, to ja uz neviem (vzhladom sa sucasny stav elektroviky…).
Zatial len stale obhajujem, co a preco to chcem. Ako keby som bol na sude, lebo si dovolujem chciet cosi, co bude mat obrovsky vplyv na tuto planetu.
Bol by som radsej, ak by mi niekto poradil, napriklad to, ze nekupuj motor ZXCVBNM, lebo ten je sice 1kW, ale ma tenke droty, rychlo sa prehreje a je po nom. Kup MNBVCX, ten je stavany na 3kW, pust tam 1kW cez taku riadiacu jednotku s tolkymi voltami a malo by to ist…
Prave ze by som potreboval niekoho, kto sa skutocne rozumie elektromotorom pre bicykle a ma prehlad.
Panove, nechcem sa vas dotknut, ale mam pocit, ze ste sa skor zamerali na moj blby napad, dat do predneho kolesa motorky hub motor, a pritom ste trocha opomenuli, co vlastne chcem.
Nechcem pohanat motorku 1 kW hub motorom. Ani ziadna trvala prevadzka. Hovorim tu o sekundach, az par minutach.
Na trebars tazkom stupani staci motorku zastavit a uz sa nerozbehnem. A casto sa neda ani motorkou otocit. Niekedy je to otazka 1-2 sekund, ked zadne koleso zahrabe, stracam stabilitu a stojim. Uz som to neraz zazil a viem co chcem. Zo skusenosti predpokladam, ze ak by predne koleso potiahlo len „same seba“, ci uz cez malu prekazku, alebo v bahne a tym by vlastne nevytvaralo protiodpor pre zadne koleso, mohol som zazit menej problemov.
Nejazdim na lahkom endure, ktore vezme clovek aj „pod plece“, ak je treba. Moja plne nalozena motorka ma aj 250 kil. Su useky, ktore som nepresiel a neviem, ci by som ich presiel s prednym nahonom, snad ano. A useky, ktore som presiel a bol som cely mokry od potu a trvalo mi to aj par hodin, verim, ze tam by bol predny nahon dost napomocny.
Je zbytocne sa tu bavit o motorke ako takej. (Samotny spalovaci motor ma vykonu nadbytok. Aj enduro pneu mam.) Mozte mi akurat pomoct s realizaciou, ja to platim a na konci sa kludne mozte zo nam smiat ak to nevyjde, alebo sa stane zazrak a vy budete pri tom. Mate co stratit?
Co uz viem, aj od vas:
Treba riadiacu jednotku: bude
Spatny chod: asi sa bude dat. Verim, ze najdete jednotku, co to da.
Retaz na predne koleso: Beriem to, ze si si zo mna robil srandu, ale nehnevam sa.
Puma motor: Asi nema parametre, ako sa udavaju. Mate tip na iny? Bude s prevodovkou, vsak? Idealne kovovou.
10mm os v motore: Pocitam s tym. Cely stred budem musiet aj tak upravit. Co som videl obrazky rozobratych motorov (to su moje skusenosti s tymi motormi), vyhodil by som stredove creva (komplet ulozenie…) a prerobil to na montaz na motorku. Vyzera to, ze tam na to miesto je.
Idealne by bolo, ak by mal niekto starsi motor, alebo nejaky motor, kde by som si ho mohol fyzicky pozriet a posudit, co dokazem upravit. Ono to zas nie je az taka sranda. Nechcem nic lepit a robit ako-ze. Motorka musi byt schopna jazdy tak, ako je teraz, vratane brzdenia (dva brzdove kotuce…) ci maximalky okolo 160-170 km/h.
Pre mna by bolo idealne pouzit vinutia, magnety, prevod… z existujuceho motora a vlozit to do noveho obalu, ktory by bol konstrukcne presne mne na mieru. Nebavme sa o riziku. Jazdit na tom budem ja, je to pre mna. Som strojny inzinier. Zabit sa nechcem…
Nabijanie: Ano, ak sa to bude dat poriesit, chcem nabijat aj z motorky. Ak pojdem prec na 5 dni, budem jazdit 6 hodin denne a za 5 dni pouzijem hub motor na 5 minut, ma nabijanie z motorky zmysel?
Nerieste prosim, ci sa mi prestavba vyplati koli 5 minutam. Ak mi to „zachrani zivot“ (a nemusi to byt v uvodzovkach), ano, oplati.
Zdravim
Riadiacej jednotke sa nebranim. Ak je pre dane motory potrebna, bude. Je to len pre mna nova oblast a nie som ani „elektro zamerany“… a preto som tu, najst vhodnych ludi, co poradia.
Hub motorov je hlavne po azijskych strankach kvantum, tazko sa mi je orientovat, ktory je najvhodnejsi. Musim vsak aj povedat, ze ani nepasiem po nalacnejsej verzii. Potrebujem skor spolahlivy system, ale zas nie v cene samotnej motorky.
A ak je to hovadina, rad sa o tom presvedcim na vlastnej kozi. Zostat zahrabany mimo civilizaciu s tazkou motorkou na Ukrajine (Albansko, Rumunsko…) a sam – rad skusim mnou zamyslane riesenie.
Ak mi poviete, ze je zly, alebo je dobry, budem rad. Ak mi poradite podobny (parametrovo) a pripadne s kovovou prevodovkou, zas to pre mna bude velke +.
Ak by vsetko vyzeralo zle, som za Magic Pie a dorobim si k tomu vlastnu prevodovku.
Kazdopadne potrebujem motor s vyssim momentom a nizsou rychlostou (vystupnou).
Je tu este jedna „problemova oblast“. Potreboval by som aj spatny chod. Zvlada to riadiaca jednotka? Alebo by stacilo vymenit + za – ? (ak kecam, tak len preto, ze tie systemy nepoznam – skratka pytam sa)
Viem, ze ak budem mat hub motor s prevodovkou a volnobezkou, spatny chod nedam, ale trufol by som si aj upravit volnobezku, alebo aj vyrobit novu, ktora by mala „uzavierku“.
… dakujem
jaro
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 13 príspevkov - 1 až 13 (z celkového počtu 13 )