Uverejnené komentáre 3

Kritická teplota motora

Pred časom som natrafil na dobré info ohľadne  kritických teplôt motorov pre ebike . Ked sa  to „prepáli “ som dal nedávno v gallérii keď sa elektrobicyklu nedarí . Okrem zhoretia vinutia sa „rozteče“ prevodovka . Stáva sa to väčšinou keď sa ťahá do kopcu u malých sprevodovaných motorov,v starom článku som popísal ako kopec zdolávať a aká zostava je dobrá do kopcu motor a batérie.

Myšlienky som prevzal z  Bruce Teaklových stránok

Kedy sa motor zohrieva ?

Ak ideš do kopca motor spomaľuje riadiaca jednotka doňho  pustí maximálny prúd 15 ampérov  (záleží na koľko je riadiaca jednotka nastavená napr magic pie má 50A) .

Vzhľadom k tomu že motor spomaľuje , stáva sa menej efektívny , podla údajov pri rýchlosti 10km/h až polovica elektrickej energie sa premení na teplom čiže ak mám 500 Wattový 250W pôjde do tepla. (myslená je situácia ak na plnom plyne idem do kopcu 10km/h , na rovine by išliel 25km/h ).

U 250W bafang motora  ak rýchlosť bude nižšia než 15km/h , teplota vinutia začne rapídne rásť asi 0, 5 stupňa za sekundu.

Vtip je v tom že nieje ľahké určiť  ako horúce je vinutie vo vnútri  motoru tým že sa dotkneš vonkajšej strany deklu. Dekel môže byť len teplý  zatiaľ čo  vinutie môže mať viac než 160 stupňov.

Ak sa poškodí izolácia vinutia , elektrický prúd začne robiť medzi vodičmi skraty, a tak sa vinutie ešte viac rozpáli, stráca silu, a ide dym z motoru.

Ako sa tomu dá  vyhnúť zhoreniu motora ?

Ak  ideš do kopca na plný plyn a rýchlosť ti klesne pod 15km/h  tak po dvoch minutách by mal mať motor pauzu.

Pri 10km/h je pauza po 300 metroch , takže takýto elektrobicykel by ma moc nepotešil. Vinutie motoru vychladne rýchlo najmä v prípade že motor nebol v  kritickej teplote.

Moje riešenie je sledovať prúd a podla neho betálovať pokial sa dá. Je to lepšie ako šlapať vedla elektrobicykla.Bruce odporúča pauzu.

Príbeh Bruceho Teakla

Jeho najväčší problém boli uvarené motory . Uvaril ich celkovo sedem kúskov, takže má bohaté skúsenosti 🙂

Uvaril ich keď išiel do strmého kopcu  príliš dlho. Jeho riešenie ako tomu zabrániť je pauza, časté prestávky na strmých kopcoch.Motor opraví iba previnutím , pozor magnety pri dosiahnutí istej teploty strácajú svoje vlastnosti trvalo no myslím že až také veľké teplo v motore sa dosahuje len veľmi ťažko magnety sú od kostry vinutia oddelené pár milimetrami.

Bruce hovorí:“teraz mám už  5 motorov v sklade čo im zhorelo vinutie – aktuálne zlyhal 6 motor kombináciou vody a zhoretého vinutia“. Všetky motory zlyhali na našom kopci s dlhým stúpaním.

Náš kopec má miestami stúpanie 15% a viac, na elektrobicykli klesne rýchlosť caa 10km/h a môjim bafangom 250W je to tažké čo i len ubetálovať hlavne keď mám nejaký náklad. Najťažší usek je nazvaný „PEI Road“ vedúca na Mount Glorious je tam úsek  s 15%-17% stúpaním ktoré sa tiahne 2 kilometre. Tento úsek idem  10minut na plný plyn bez zastavenia no po rade odpálených motorov už si davám prestávky.

Môj syn Jasper jazdí na svojom elektrobicykli Dahon so zadným motorom Bafang SWXH 250W z domu do školy po PEI ceste čo je 17km. Motor námáha až kým nedosiahne vrchol kopcu tam si motor odýchne. Jasper spálil dva SWXH motory tento rok, každý po 2500 km. Ja s mojím Xtracyclom mám podobnú skúsenost motor prežil 2700km.Všeko vysoko namáhavá jazda v kopcoch s vysokým stúpaním. Motor som potom upiekol:

zhorety elektrobicykel

 

 

Moj názor na vec je že v amerike musia byť dobré lacné tieto bafang motory 100 dolárov je pre američana iný peniaz ako pre slováka. Taký Bruce Teakl vymenil 6 motorov 😀 .. kupoval všetko tie isté ..škoda že ho nenapadlo kúpiť iný väčší.

Ked príde syn Jasper zo školy domo tak sa ho Bruce nepýta akú známku si dostal v škole ale   „išiel dym z motoru ?“

Jasper: Ano tati viac než z tvojho !

Bruce: super ! pod vymeníme ho dnes mi došli dva také isté motory  z týchto sa bude dymiť ešte viac .

 

Myslím že Bruce  elektrobicyklu nič  nedaruje 😀     viz obrázok

zaťažený elektrobicykel

 

Nabudúce napíšem ako  bruce svoj elektrobicykel “ vytunil “ do motoru dá teplotnú sondu aby mal teplotu pod kontrolu

3 názory k “Kritická teplota motora

  1. Vau tak tomu říkám mega článek baterie 😀 dojezd nekonečno :).

  2. Vau, tak tomu hovorím mega blbec, odpáliť rovnakým spôsobom viac než 2 motory hovorí za všetko… Že je krajinou pôvodu tohto „zázraku“ Amerika ma vôbec neprekvapuje 🙂
    Inak práve mám doma tento motor rozobratý, mal rozsypané ložisko. Zvažujem že mu „pribalím“ dovnútra nejaké teplotné čidlo, to by ostatne mali podľa mňa „povinne“ mať všetky motory nakoľko to stojí babku a zachráni to pred spálením.

  3. Já udělal dvě převodovky, vždycky v tom lupne a konec. Je tim

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *