Domov › Diskusné Fóra › Diskusné fórum pre svet elektro-pohonov › Batérie a nabíjačky › Ohrev batérie
- Toto téma obsahuje 2 odpovede, 2 hlasy, a bola naposledny upravená pred 9 years, 2 months od
LuboN.
-
AutorPríspevky
-
27 decembra, 2015 o 9:14 pm #7350
LuboN
Účastník (Participant)Zdravím, má tu niekto skúsenosti s ohrevom batérie pre účely jazdenia v poriadnej zime? Pochopiteľne základ je nejaká termoizolácia, ale je jasné že ak by pod ňou bolo ešte nejaké vyhrievanie, dala by sa podchladená batéria (napr. ak bike dlhšie stojí vonku v chlade) zahriať na pracovnú teplotu čím sa síce trochu energie spotrebuje, ale zároveň sa hodne zvýši využiteľná kapacita.
Videl som rôzne fólie a výhrevné telesá tak by ma zaujímalo či niekto nemá reálnu skúsenosť (batéria má v mojom prípade hliníkový obal čo by uľahčilo rovnomerné rozvedenie tepla po celom povrchu).
Na krátke vylietanie stačí aj tá izolácia, ale niekedy by ohrev mohol hodne pomôcť.3 januára, 2016 o 9:20 am #7361slavo952
Účastník (Participant)Ahoj,
skusenost nemam konkretne s ohrevom baterie ale s ohrevom plastoveho boxu na nosici bicykla. Bol asi vo velkosti 48V 30 Ah Li-ion baterie a podarilo sa mi teplotu zvysit minimalne o 5 stupnov pri vonkajsich mrazoch s vykonom 4 W. Box nebol izolovany takze ty budes mat urcite lepsie vysledky ak by si bateriu poriadne zaizoloval. Myslim ze akakolvek vyhrievacia podlozka napriklad ako tato https://www.sparkfun.com/products/11288 by plnila svoj ucel. Dolezite je aby podlozka nemala prilis vysoku teplotu co by mohlo byt kontraproduktivne pre bateriove clanky. Konkretne tato v linku by mala mat 40 stupnov pri 5V/0,75 A takze s nejakym step down modulom by som riesil tieto podlozky v seriovom zapojeni napriklad na 4V/podlozka a dostal by si mozno 30 stupnov z podlozky co by uz bolo fajn pre baterie. Takze napriklad 8 podloziek v serii to mas 8x 5 V = 40 V a potom znizit napatie aby to teplo nebolo prilis velke. V pripade ze by si vedel urobit vzduchove medzery medzi bateriovymi clankami, myslim ze by si podlozky mohol nechat bezat aj na vyssich teplotach. Tiez som sa stretol s poklesom kapacity pri mrazoch napriek tomu ze mam LiFePo4 takze by ma zauijimalo ako by to pomohlo kapacite 🙂
Tu mas este lacnejsie a menej pracne riesenie.
http://www.ebay.com/itm/P4PM-12V-Universal-Motorcycle-Motorbike-Handlebar-Warm-Heated-Grip-Kit-Pads-/201200692422?hash=item2ed87eecc6:g:EDQAAOxyCepSbHcL
Podla napatia tvojej baterky spojis 12V vyhrievacie podlozky do serie. Zda sa mi ale ze tepelny vykon jednej podlozky je az 36W co nepotrebujes. Na vyhriatie tvojej baterky by malo stacit 10 W co by ti ani velmi neubralo z kapacity.
Takze treba s tym experimentovat a asi najucinnejsi by bol zaizolovany box s ventilarom cim by sa teplo distribuovalo rovnomernejsie.-
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 2 months používateľom
slavo952.
3 januára, 2016 o 3:12 pm #7363LuboN
Účastník (Participant)Slavo952, díky moc za príspevok, myslím že to by bolo presne ono, nakoľko má batéria hliníkový obal a články s ním majú kontakt stačilo by hriať ten obal len toľko aby nechladol a tým by ani články neklesali s teplotou. Pokiaľ navrchu bude dobrá izolácia bude asi naozaj stačiť malý príkon. A aj keby bola batéria celá premrznutá, veľkým výkonom by sa ohrievať nemohla, s tým treba rátať že by to trvalo kým teplo prejde dovnútra článkov. Riadiť to môže mikroprocesor, nakoľko práve dolaďujem vlastný arduino „cycle analyst“ hodím teplotné čidlo do batérie a vyhrievanie bude automaticky regulované.
V zime väčšinou jazdím krátko, zaizolovaná batéria nestihne premrznúť, ale ak by som trebárs niekde zastavil a nedal bike do tepla, po nejakej hodinke-dvoch by som už mohol mať problém. Pokiaľ by ohrievanie ostalo zapnuté, batéria by nevychladla. Ak bude nejakých 10-20W stačiť tak by to nebol problém a reálna kapacita vlastne bude vďaka teplej batérii stále vyššia ako keby premrzla. Navyše batérie sa nesmú nabíjať zamrznuté a tým pádom mi vzniká problém že pri brzdení by rekuperácia mohla batériu poškodzovať.
Konkrétny príklad – chodím pozrieť kamaráta na kopec asi 5km odtiaľto (máme uňho aj kone) a tak sa jazdí aj v zime. Bajk uňho nemám kde dať do tepla, takže mrzne vonku a keď idem späť je to riadne dolu kopcom. Vtedy nemôžem použiť regen. brzdenie čo je na škodu – ono tou rekuperáciou by som asi aj dobil viac než by stihol zožrať ten ohrev takže by to bola jednoznačná výhoda… -
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 2 months používateľom
-
AutorPríspevky
- Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.
Komentáre