Elektrifikácia bicykla III: Riadiaca jednotka

Elektrifikácia bicykla III: Riadiaca jednotka
Hodnotenie čitateľov
elektrobicykel riadiaca jednotka
Riadiaca jednotka slúži na spojenie motora + batérie+ ovládania.
Čo by mala mať riadiaca jednotka pre klasický elektrobicykel?
V prvom rade by mala podporovať zapojenie bŕzd pre elektrobicykel, hlavne kvoli bezpečnosti. Nie je dobré, ak motor ide aj keď brzdíte,
väčšina riadiacich jednotiek to má (2+2 káble)
Tempomat: takisto to podporuje vačšina riadiacich jednotiek. Stlačíte tlačítko a bicykel ide rovnakou rýchlosťou, preruší sa až brzdením alebo znovu stlačením tlačítka (dva až tri káble).
Hall senzory: pri vyšších otáčkach (rýchlosti) motora sú hall senzory už potrebné. Riadiaca jednotka by ich mala podporovať.(5 káblov)
+5V červený -5Včierny hall výstupy zelený modrý žltý sú tenké. Spajajú sa s tenkými káblami od motoru.
Napodobňovanie trojfázy: sú vyvedené tri káble z riadiacej jednotky. Podľa nich spoznáme, že podporuje “trojfazove” DC motory. Ak sú iba 2, tak sa jedná o klasické “dynamo motory”. Tri káble sa spajajú s káblami od motoru. Väčšinou je to zelený, žltý, modrý. Káble sú hrubšie, lebo po nich pôjde vyšší prúd.
Podpora rekuperácie , spätného dobíjania je otázna zaleží od konkrétnej riadiacej jednotke .
Svetlá alebo klaksón: taktiež záleží od konkrétnej riadiacej jednotky pre elektrické bicykle.
Aj keby podporuje klaksón, tak si ho musíte dokúpiť, pretože zväčša sa nedodáva s riadiacou jednotkou.
Ukazuje stav akumulátora väčšinu  (tri tenké káble)
pridávacia páčka (tri tenké káble)
Odpojenie pri veľkom vybití batérie. Ak sa batéria vybije na hodnotu napr 31.5 V(pre 36V systém), riadiaca jednotka odpojí motor od batérie
 a ďalej ostáva už len šlapat :), avšak ochráni sa tým batéria akumulátoru.
Otázka: podla čoho si vyberať riadiacu jednotku do elektrobicykla ?
Odpoveď: podľa napätia batérie, podľa motora. Ale ten sa riadi podľa batérie.
Takže, ak mám batérie pre elektrobicykel 36V, vyberiem riadiacu jednotku na 36V.
Ak by som vybral riadiacu jednotku, nižšiu teda 24 V a pripojím na ňu 36V, možem ju odpáliť.
Naopak, ak by som vybral riadiacu jednotku 48V a pripojím na ňu 36V, nemusí sa zapnúť, alebo aj tak pôjde na 36V.
Pri riadiacej jednotke su uvedené napätia, ktoré podporuje rozsahy: napríklad 24V, 36V, alebo 24, 36 ,48 V alebo 48V, 60V,72V. Záleží od typu..
Výkon vo Wattoch je udávaný výkon, ktorý riadiaca jednotka normálne zvláda. Ten však zaleží tak isto na batériách i type a velkosti v Ah. Ak použijem olovené akumulátory cca 3-5Ah  a 500 watt riadiacu jednotku, moc dlho jazdiť nebudem, lebo dôjde šťava. Ak by som použil 250w, jazda bude o niečo dlhšia ale pomalšia…
Čo na to motor?
“Motor hrá, tak ako riadiacia jednotka píska”
Čiže ak mám Motor 500W a riadiacu jednotku 250w, tak aj motor sa bude chovať ako 250 wattový.
No naopak je, že ak mám motor 250 wattový a riadiacu jednotku 500 wattovú, tak motor bude 500 wattový (nie každý motor znesie 2x viac wattov, ako má napísané)
Controller_for_E_Bike
Ďalšie vlastnosti:
Rozmery by mali byť také, aby riadiaca jednotka nijako nevyčnievala z elektrobicykla. Ja uprednostňujem vačší rozmer, kvoli odvodu tepla..
Pri prietoku takých 22 Amper vzniká dosť tepla, ppreto je dobré umiestniť do kovovej krabičky. Lepšie než do nejakého vaku .. alebo nejako upevniť o bicykel. Kritické to býva pri veľkých kopcoch. Pri rovinách sa to dá odpustiť.
Niektoré riadiace jednotky bývaju vodeodolné, avšak vyvedené spoje (konektory kontakty) už nie sú treba ich chrániť. Buď budú v krabičke s riadiacou jednotkou, alebo dobre zaizolované pred vodou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *