Uverejnené komentárov 24

Aký e-bike poskladať v roku 2016 ?

cyclone stredový motor

Napadlo ma i tento rok – 2016, otvoriť tému, aký ebike vyskladať na tento rok. Popíšem pár názorov, s ktorými môžete / nemusíte súhlasiť a budem rád, ak prispejete komentom, čo by ste tento rok brali vy.

Takže k veci. Na tento rok by sa mi zišiel rýchly ebike s ďalekým dojazdom. Rýchlosť by bola pre mňa doležitá. Tú by som využil off-road (ide dobrá cesta ). Z predošlích testov 35-60 (s tým, že najčastejšie by bola využívaná rýchlosť okolo 35km. Vyššie je to už nebezpečnejšie). Motor by som bral Cyclona na 72V akumulátor 72- 10Ah a vyššie najlepšie asi 15Ah, aby ebike mal aj dojazd dobrý. Takže toto by bola taká výkonná i drahá varianta.

Pre väčšinu užívateľov i na tento rok ostáva dobrou voľbou stredový 8fun (Bafang) v kombinácii s batériou do stredového rámu. Ja ešte stále nosím tu Lifepo4 kocku z ebayu, ktorá je stále v dobrej forme, dojazd (40km/h). Je mi ľúto investovať do ďalšej batérie, ktorá by bola v už určite v stredovom ráme ebiku.

turbobikekit-cyclone-36volt-72volt-geared-motor-7-900x750

A čo hub motory?

Pri výbere hub motoru možem odporučiť Bafang BPM (II). Ide o solídny kus železa, najazdené 12 000 km bez údržby a nešetril som ho (istý čas fungoval ako 2KW, čiže dostal dobre zabrať) Po 2 rokoch vozenia je zvuk rovnaký a nikdy s ním nebol problém. Na nominálnom výkone a napätí vylezie väčšinu kopcov bez betálovania, no pretočiť nohami nie je na škodu. Ak ani po mojej skúsensti neveríte tej „plastovej“ prevodovke, na CZ/SK trhu je motor od EVbiku alebo trochu drahší Magic pie.

Hub motory sú na tom lepšie s údržbou (ako priame, tam treba vykonať údržbu prehadzovače + reťaz) a pre toho, kto jadzí roviny a stredné kopce, nemá nejaké prehnané nároky na rýchlosť (do 40km/h). Je to dobrá voľba s pomerom cena/úžitková hodnota.

8fun bpm

Akú batériu vybrať do e-biku na rok 2016 ?

Od nejakého roku 2011 sledujem technologický vývoj batérií a nič sa neudialo …. V roku 2011 boli všelijaké články o grafénových a všelijakých batériách, kde to vyzeralo, že čakať sa oplatí…neoplatilo. Nevyšlo nič lepšie, na čo by sa oplatilo 5 rokov čakať. Lifepo4 majú rovnakú cenu. Lion sú trochu cenovo dostupnejšie. Najväčší pokrok vidím v lacných lipolkách z hobby-kingu..

Tu sú dva tipy na baterky, ktoré by som bral:

zippy kompakt

Boobova overená ZIPPY Compact 4000mAh 10S 25C Lipo Pack cena je 60 euro. Je potrebné objednať 3-4 pre paralelné zapojenie.

Tu sú bobove cenné skúsenosti:

http://teslabike.online/druhy-rok-zkusenosti-s-bateriemi-lipol/
Potom sú tu Multistar  li-pol batérie:

http://teslabike.online/forums/topic/turnigy-multistar-10c-lipo/

Výhody sú jasné: cenovo dobré riešenie, ako otestoval BOB tak aj životnosť je „Very Good“ a sú ľahké. Nevýhody sú také, že ak sa pustíte do takéhoto riešenia, tak treba poznať nabíjačku so správnym napätím (treba kúpiť zvlášť), vedieť balancovať a mať základné znalosti používania Li-poliek. (Neprebíjať a podobne).  Samozrejme treba vyrobiť nejaké uloženie, najlepšie do stredu ebiku, alebo na zadný nosič. Čiže dobré riešenie pre kutilov.

Pre tých, čo nechcú nijako majstrovať, teda pre normálnych užívateľov, sú dobré batérie od Evbiku napríklad 36V 13Ah. Sú v nich články od Samsungu, čiže taký dobrý stred. Možno ešte zaujímavé riešenie ponúkajú batérie od e-pohon.cz, pokiaľ zhánate akumulátor pre bicykel s vyššou kapacitou, mrknite sa tam ..

Kupovať baterky z aliexpresu a ebay neodporúčam, cena nie je tak dobrá, aby sa oplatilo popáliť na nejakom „nepresnom parametre“ a navyše vždy rátajte s ďalšou daňou a clom, cena x 1.3  a žiadna záruka.

Tiež je zlý nápad pájkovať / bodovať  18650 články s mega kapacitou 4 000 mAh – 8000 mAh značky Ultrafire, Singlefire, a podobne ….fire sú nanič, pretože udávané parametre sú fake. Sú maximálne dobré do čelovky.

Príbeh Lifepo4 Headway:

Určite poznáte tie modré veľké šulce – články, ktoré pospájate do série a máte hotovú Lifepo4 batériu. Tak jeden užívateľ zo SR ju kúpil. Podarilo sa mu skratnúť jeden článok, takže kapacita šla do kytek. Musel si kúpiť nový článok. Nakoniec sa zistilo, že ostatné články sú nejaké cááákle, majú nižšiu kapacitu .. a podobne, takže nakoniec to vyšlo pekne draho a výsledok nemastný neslaný. Navyše je tu stále problém s uložením akumulátorov, takže ďalšie peniaze naviac. Verdikt bol, že Headway z Číny nie, možno iba ak z Anglicka.

Batérie na zadný nosič:

V úvode som napísal, že batéria patrí do stredu. Áno, je to asi najlepšie riešenie. Batérie, ktoré sa predávajú na zadný nosič, niektoré aj s nosičom sú OK, ak jazdíte na normálnom ebiku. Jedná sa iba o moju „lifepo4 kocku“. Tá sa nedá umiestniť do stredu a zadok lieta. Kupoval som ju v roku 2013, skúsenosti s ňou neboli žiadne..takže tak.

Vaše skúsenosti / otázky sú vítané ….

24 názorov k “Aký e-bike poskladať v roku 2016 ?

  1. Asi každý názor bude nutně subjektivní dle požadavků, jaké na ebike máme. Takže čistě můj názor na základě mých požadavků:

    1) Max pohodlné kolo i za cenu méně efektivního šlapání. (nízký posed a široké sedlo)
    2) Rychlost na rovince či do mírného kopce 40km/h max. 50km/h, bez šlapání, ale ne vyšší, přeci jen to má být ještě kolo. Do středního kopce (6 až 8%) by rychlost neměla klesnout pod 30 lépe 35km/h, bez šlapání. Větší kopce klidně se šlapáním.
    3) Dojezd při dynamické jízdě bez šlapání alespoň 50km. Dojezd se šlapáním avšak ještě dynamicky tak 100km.
    4) Umístění baterie z hlediska těžiště samozřejmě nejlépe v rámu. Ideálně asi kastlík, kam se dá nandat 1kWh lépe tak 1,5kWh. 🙂 Chemie nejspíše li-ion případně LiPo.
    5) Motor přímý s výkonem někde mezi 1 až 2kW. Na výše uvedené parametry stačí a tam kde nestačí, tak se musí přišlápnout.

    Vím, že dost lidí bude chválit středový a že se neshodneme, ale na takové ebike bych středový nechtěl. Jo na pedelec proč ne, ale na ebike, které jezdí převážně na motor, ne. Přijde mi divné, když nešlapu a něco mi přitom točí řetězem. To pak je už fakt pomalu jako motorka a ne kolo.

    1. Mně zase přijde divné že nešlapeš a něco ti točí kolem, není to snad stejné? 🙂

      1. Slovem divné jsem myslel to, že to má dále k jízdními kolu. Stejně to není. U nabojobeho motoru je bez šlapání řetěz v klidu.

      2. Pak ti musí přijít divna i jízda z kopce. 🙂

        1. No to je tedy argumet jak svět 🙂
          Přece každému je jasné že kolo z kopce se točí vlastní silou a né motorem.
          Mně by jen zajímalo proč by mělo vadit že se točí řetěz? 🙂

  2. Robikl, myslím si že za uvedených podmienok je Tvoja predstava veľmi reálna a na dané použitie je hub motor jednoznačne vhodný. Vlastne to čo si popísal je jeho ideálne použitie. Pri tých rýchlostiach pôjde v maximálnej účinnosti, radenie rýchlostí nemusíš prispôsobovať motoru, je to tichšie, menšia údržba… Nakoľko sa na tom viac jazdí než bicykluje odpor motora naprázdno je nepodstatný, regen. šetrí brzdy a reťaz sa jazdou na motor neopotrebováva. Mimo zložitý terén a silné stúpania to nemá nevýhody.
    Batériu by som volil LiPo, oproti LiIon má lepšiu zaťažiteľnosť, nižšiu cenu (pokiaľ je v Hobbykingu akcia tak je to za zlomok ceny LiIon), vyššie napätie počas celého vybíjania, ľahko sa skladá aj bez špeciálneho vybavenia a je relatívne dobre servisovateľná v prípade potreby.
    Inak ak by si použil 28″ alebo 29″ kolesá a batériu vyskladal 14s, tak Ti na tie rýchlosti do 50km/h vystačí aj MP ktorý je za babku a prípadne aj Magic RJ ktorá je lacná tiež (v tomto prípade by to dalo 1,5kW). Inak aj s 26″ kolesom by to ešte stále šlo 40 aj do menšieho kopca. Spolu s LiPo v akcii to môže celé vyjsť na neskutočnú cenu. Prevody by som dal 9r Sunrace s 11z.

    1. Lubo, hezky jsi to shrnul a jsem rád, že to (použití přímého motoru pro popsané podmínky) vidíš podobně jako já. Nicméně tenhle článek jsem bral hlavně jako hozenou rukavici a těším se, že i ostatní napíší svoji představu. 🙂 A je samozřejmě v pořádku, že se názory liší. Třeba pro Boba je nejlepší Cyclone a já mu to neberu. Jen si musím rýpnout cosi do motorky, ale víme, že to není myšleno zle. 🙂

      1. Robe neboj ja to vím taky že jen špičkujem a myslim si že i to bude pro někoho k užitku.
        Jinak, problém je v tom že když jsem měl toho crystalyta 2kW tak už jsem nemohl moc šlapat.
        Proto jsem to prodal (dokonce dva motory) hluboko pod cenou (oba za pouhé 4tis.).
        Bohužel kopečky se stím pro mně fakt nedařilo jezdit.

  3. hm, zaleží komu naco…

    hitom roka 2016 je bbshd od bafangu, 1000w, dobré chladenie,12 mosfet, integovany kontroler krytie IP 65, hluk do 55DB, točivý moment nad 160Nm pri 46T prevodniku, znesie i 52 zubový a napatie až 66V,lahká a rýchla montáť, vie človeka vytiahnuť na vrcholky alp i unašať po asfalte sedemdesiatkou
    jedine vyrazne negativum je jeho cena cca 750.-Euro, ak ho niekto bude kupovať, jeden by som vzal, este mam pren miesto .
    dobre hodnotený je i cyclone 3000w, ale hitom je bafang, zaujímave je že oba motory majú rovnaky točivý moment

  4. 160Nm je podlamna utopia. Nerealne. Na motorke 600ccm jednovalec som mal 49Nm a to bol motor naladeny na nizky krutak do endura. Zatah odspodku vyborny. Vozil som sa na bafangu 750W a je to fajn. Asi najlepsia volba sucasnosti. Ale z cyclone 3000W sa to neda porovnat. Cyclone je omnoho silnejsi (s tym su samozrejme problemy, ktore pouzivatelia bafangu nepoznaju). Ten cyclone trha retaz a ide na zadne okamzite po pridani…

    1. no, neviem ci utopia alebo nie, predvčerom som sprevodoval bafang bbs 02 1:1, tj 36z prevodník a 36z kazeta. siel som bez slapania po lese, presiel vsade, kopec, nekopec, listie, hlina, mach.tu silu motora bolo problemove preniest na teren, tak som dnes namontoval nový maxxis ardent, čo su enduro plaste, ktore maju velmi doby zaber-širka 2,4″. max spotreba 920w!rychlosť 7,4km/hod.
      vsetko zavisí od sprevodovania,cim viac sily, tým nižsia rýchlosť, mne v lese staci okolo 30km/hod a to mi da ten motor./samozrejme hore kopcom nie/vraj bbs 02 ma 120Nm. a BBS 03 je podstatne silnejsí, američani z lunacycle a electrobike for nie su hlúpi a ich skusenosti su rovnake ako moje, tak verím aj tým tvrdeniam o 160Nm, oni to mali ako zmerať ja nie . bbs 02 750w ma ťahal do velmi strmeho svahu, až som sa neudržal a prevratil, este dnes ma boli lakeť.

      1. Jazdil som zoparkrat bafang BBS2 aj BBS1. Viem co su to za vykony. Jazdil som aj rozne motorky. Sam som mal Yamahu XT600E 12 rokov (1. majitel). Predtym Honda 750VFR, Suzuki DR650, MZ251, JAWA350. Mozem Ti ale povedat, ze ani jedna z nich sa nepriblizovala k hodnote 100Nm. Manzelka ma Skodu Citigo (880kg pohotovostna hmotnost) a krutiaci moment motora je 95Nm. Podlamna ten krutak co uvadza vyrobca je po sprevodovani. Napr. moj cyclone 3000W ma mat krutak 100Nm tusim. Ma ale planetovu prevodovku 4:1. Teda pri 0 otackach mozno ma 25Nm priamo na rotore co vstupuje do planetovky.
        Tak co onak, bafang je super motorcek. Ani som nevedel, ze uz je BBS3 1000W. To je super. Do toho by som uz siel. Mozno niekedy aj pojdem. Ale este sa nejaku dobu vytrapim so svojim snom. Ono je s tym aj vela starosti, ale kazda jazda to vsetko zmaze a uzivam si adrenalin a silu toho motora. Co sa tyka priameho motora, skusal som 2.5kw a bol to taky cajicek. Vobec sa to nedalo porovnat so stredovym motorom. V urcitej rychlosti cca 25km/h to malo zatah. Predtym ani potom nic moc. Maximalka slaba, v nizkej rychlosti tiez nic netaha. Proste jednoducha, tazka haraburda. Mozno ten 10kw by bol zaujimavy, ale ta hmotnost a nemoznost menit prevod by to asi nebolo ono. A tiez ucinnost -35% je dost blbe.

    2. este jedna zaujímava vec, docital som sa na US forach:
      bafang bbs03 1000w ma točivy moment porovnateľný ako priamy motor o sile 9000w a prakticky zhodný s cyclone 3000w!!
      dalsia vec: s bbs 03 možete jazdiť uplne bez pedalovania, vyvezie vas kdekolvek. nadstavený je na 48v, ale znesie max 66v! tuším max rýchlosť cez 70km/hod,
      znie to neuveriteľne….

      1. No, s tou maximalkou to je tak, ze strasne zalezi na bajku. Na DH s 2.5″ MAXISS pneu nafukanymi namakko pojdes mozno tak 45km/h a s tym istym motorom na galuskach s aerodynamickou prilbou schuleny spravis 60km/h. Ked idem s kamosom, co ma bafang 750W, tak on vie ist tak max. 45km/h po rovine a to ma bajk s mensim odporom. Ja na svojom idem realne 70km/h. Ak by som staval bajk specialne na rychlost, verim, ze 80km/h nebude problem. Hold vykon a spravny rozsah prevodov je najdolezitejsi (5277W). Co sa tyka pedalovania, tak je to s cyclone 3000W tak, ze pri 60V je kadencia otacok tak vysoka, ze sa pedalovat ani neda. Pri ubratom plyne ano samozrejme. Co sa tyka vyjdenia do kopca, obmedzenim nieje motor, ale technika jazdy, skusenosti, teren, schopnosti jazdca a hodeny prevod. Urcite sa da jazdit staticky 7km/h. Ked ale chces zdolat nejaky prudky strmak, tak to rozbehnes a vybehnes dynamickou jazdou uplne inou rychlostou. Je pravda, ze to uz ale nieje o bicyklovani…

    3. Bafang BBSHD (BBS03) 48v 1000w 30a mid drive motor with monster torque (160Nm)

      važení,
      viemi niekto poradiť s nasledovným problemom?

      chcel som upraviť rám na bajku rezaním a zvaraním aby mi tam vošla baterka aku chcem.zistil som, že je to nerealne…okrem toho som sa dopatral k veciam, z ktorých mi nie je moc dobre.A to baterie v rame, pokial človek jazdi turistickým tempom, malo by to byť v pohode aj pri zoslabovaných hydroformingových rámoch. vraj standard je 120kg záťaže. ale ak ma niekto na bajku stredový motor a v rame 5-10kg baterií a jazdi v rozbitom terene rýchlo, Al zliatiny z ktorých sa ramy robia sa unavujú a sú nachylnejsie na prasknutie.neviem si predstaviť, žeby mi praskol rám pri zjazde v 60km rýchlosti:
      má niekto s tým skusenosť?
      alebo vie niekto niečo o tejto problematike?
      fakt je že egokit ani aft nepchajú baterky do ramu…

      1. Preto treba mat co najsilnejsi ram, najlepsie Downhill. Sice je trosku tazsi, ale je sakra tuhy a pevny. Tiez su zdvihy vacsie, nestane sa Ti, ze tlmice idu na doraz a teda mensie riziko zlomenia ramu. Jedna z najlepsich veci co som pri stavbe ebajku spravil je, ze som si nechal poradit poriadny DH YTIndustries a kto obzeral a skusal napr. bocnu tuhost stredoveho zlozenia, tak uznal, ze bomba. AFT a Egokit nepchaju bat. do ramu, lebo sa vyhnu problemom s upevnenim baterii a aj tymto co si pisal. Pre vyrobcu je najjednoduchsie to takto vyriesit. My poctivi detailisti sa s tym ale nemozeme zmierit 😉 Co sa tyka upevnenia baterii, zas musim spomenut vyhodu dlhych zdvihov a teda celkovu makkost jazdy – to velmi pomaha aj zivotnosti baterii, ked plavu pekne s ramom a neskakaju ako koza s malymi zdvihmi. Kamos, co mi poradi bajk jazdi zavodne DH a tam sa bezne stavaju skarede nehody v suvislosti s lamanim ramov. Preto volba YTIndustries, priplatis, ale potom neriesis. To jedine som chvalabohu nemusel riesit, aj vybava zatial bez problemov. Brzdy 200mm, zdvihy cez 200mm, SRAM X9 s 10koleckom kupodivu stale drzia (Vykony max. 5277W).

        1. A kde máš u toho YTIndustries baterii? Přijde mi, že v rámu je díky tlumici minimum místa.

      2. problem s pevnostou ramu som vyriešil, kupil som Giant reign, čo je enduro – downhil, da na nom celkom dobre pedalovať. Ram je velmi tuhy, spodna ramova trubka ako lešenárska štangla a vojdu donho lipolky 51,8V 24Ah.sam bajk ma 15kg, napcham don BBSHD vykon 1,6kw, vaha 5,2kg. s Baterkami ma bajk kolo 28kg. bajk bolo treba dovybaviť, brzdy 200mm s chladením kazeta 11-42t. motor nepasuje do stredu/je robeny pre montaž do fat bajkov/ ale ak sa vyrobí puzdro, pasne.
        vysledok je velmi uspokojivy, investicia cca 3.500.-e bez bateriek

  5. Roman.. Prosim Ta ako si dokazal sprevodovat 36 a 36 zubov. Nekrizila sa ti velmi retaz ? Ak mozes daj tu fotku . Vdaka

    1. treba vyrobiť redukciu, ktorá sa priskrutkuje inbusakmi miesto povodneho 48t prevodníka a o redukciu z vnutornej strany som prichytil shaman prevodník-teraz som dal 38T,
      a dal som si vyfrezovať zo silonu vidličku, prichytenú k rámu namiesto prešmykača, stredom ide reťaz a odvtedy mi spadne tak raz za mesiac, dva.

      1. Aj ja by som rad videl fotku. Kamos ma bafang a potrebuje rady tohto druhu.

      2. Ano prevodnik davame vsetci cez adapter . Ale tym padom posunies prevodnik este viac od stredu a krizenie retaze je este vacsie. A ty si krizenie nevyriesil . len si tam dal ten silon aby retaz nepadala. Inak pre Pivnicka. Asi by bolo najlepsie ozeliet nejake tie prevody a posunut cele viackolecko podlozkami od kolesa a tak napr. z 10 kolecka vyberies 3ks tak aby to dobre prehadzovalo a posunie sa to.A nemusia to byt podlozky staci ze tam das to co vyberies. Bude z toho sice 7 kolecko ale bude napr. od 13z do 36 alebo az 42. A v predu napr 36. Nie je to pekne riesenie no malo by fungovat.

        1. autofelicia,
          silonová vidlicka je krátka pre 38t prevodník, musím vyrobiť novú, predtým som mal 48T a 44T, na tie som to robil. ano je pravda 38T prevodník je posunuty od stredu asi o 2mm von, ale reťaz mi vobec nepada, ono nie je prevodník ako prevodník, majú rôzne zuby, z niektorých padá viac ako z iných. no a miesto 9 kolečkovej kazety mam 7 a zablokovanú prehadzovacku.
          spočiatku mi reťaz viac padala, ale po týchto krokoch je to ojedinele, iba ak idem v rozitom terene zjazd a obcas mi motor pokruti prevodníkom.
          musim pohladať fotoaparat…

        2. a este som zabudol podstatnú vec, raz som urobil už davnejsie, ked som mal problem s padaním reťaze nasledovne:
          vybraté kolecko z kazety /predposledné/ som nasunul na orech este predtým, než som nasunul kazetu, tým pádom som dostal kazetu dalej od kolesa, aj tam som nadstavil doraz prehadzovacky a bolo vymalované, reťaz križila menej a nepadala,len sa mi rozpadol celý stred, ten som vymenil za novatec naboj a potom už som len jazdil

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *