Ego batéria oprava

EGO Batéria na kosačku porucha

Nedávno sa mi do rúk dostala zaujímavá batéria od známeho Davida. Na prvý pohľad išlo o poriadny kus – 56 V, 7,5 Ah, teda až 420 Wh energie. Takáto batéria by bez problémov potiahla aj ebike, nehovoriac o iných aplikáciách, kde je dôležitý výkon a výdrž.

Lenže realita bola iná. Batéria bola už predtým repasovaná a jej „druhá šanca“ netrvala dlho – zvládla iba pár metrov jazdy a zrazu vypla. Potom už nešla vôbec.


Čo sa skrývalo vo vnútri

Po otvorení som zistil, že srdce batérie EGO tvoria články Samsung 18650 26H. Ide o klasické lítium-iónové články s kapacitou okolo 2600 mAh, ktoré sa používajú skôr v menej náročných zariadeniach. V prípade ebike-u či výkonnejšej aplikácie už nie sú úplne ideálne, pretože majú vyšší vnútorný odpor a pri väčšej záťaži sa prehrievajú.

Pri detailnej kontrole som narazil na problém: jedna bunka bola chybná a jedna dokonca fyzicky poškodená. To je zásadná vec – stačí jediný slabý článok a celý akumulátor sa stáva nespoľahlivým.


Prečo batéria prestala fungovať

Batérie na kosačky tohto typu fungujú na princípe spájania článkov do sérií a paralelných blokov. Ak je napríklad zapojenie 15S3P (15 článkov v sérii, každý rad tvorí 3 články paralelne), tak výkon aj životnosť závisia od najslabšieho článku.

Keď jeden článok začne odchádzať, celý paralelný rad padne a riadiaca jednotka BMS (Battery Management System) z bezpečnostných dôvodov odpojí batériu. Presne to bol prípad tejto batérie – zlyhanie jedného článku znamenalo stopku pre celú zostavu.


Poučenie z príbehu

Repasovať batériu nie je len o výmene pár článkov. Je to citlivá práca, kde treba:

  • použiť články s rovnakou kapacitou a vnútorným odporom,

  • ideálne vymeniť celý paralelný rad, nie iba jednu bunku,

  • a samozrejme skontrolovať funkčnosť BMS.

Ak sa tieto kroky vynechajú, výsledok je krátkodobý – ako v tomto prípade, kde batéria zvládla len pár metrov jazdy.


Záver

Táto skúsenosť mi opäť pripomenula, že batéria je najslabším aj najdrahším článkom celého ebike-u. Ak nie je spravená poctivo, radosť z jazdy sa rýchlo zmení na frustráciu.

Batéria od Davida síce mala na papieri slušné parametre, no prax ukázala, že repas bez kvalitných článkov a poriadnej kontroly nemá dlhú životnosť.

Môže sa Vám ešte páčiť...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *