Rob.brno, tú zmenu stavu z hall sondy sleduješ normálne v slučke programu, alebo používaš prerušenie? Výhody merania cez signál z hall sond sú jasné, len som si nebol istý či to budem stíhať lebo už mám toho v slučke dosť veľa a napríklad výpis na display trvá celkom dlho takže by som mohol zmeškať impulz z hallu. Takisto signál z hall sond býva dosť zarušený a navyše aktuálne nemám hall sondy vôbec pripojené nakoľko jedna asi odišla a po výmene fázových vodičov od RJ k motoru som ani nenatiahol káble pre ne. Okrem pohnutia sa v tom nie je rozdiel a mám pocit že bez nich to snáď ide ešte tichšie a lepšie.
Možno by bolo dobré pozrieť datasheet toho 5V stabíka (nejaká 7805-ka zrejme) a bolo by jasné v akom rozsahu môžu byť odchýlky. Absolútna odchýlka moc nevadí, to sa dá nakalibrovať a odchýlky pri zmene podmienok by mohlo ísť vydedukovať z toho datasheetu, ak sú malé nie je čo riešiť. Máme otestované že napájanie z 9V adaptéru čo som použil je stabilné v celom rozsahu napätia batérie takže tam zmeny nie sú a jedine že by tá teplota ale už s tým jazdí niekoľko dní a nejaké zvláštne odchýlky v teple a v mraze sme nezaznamenali.
Prúd meriam na dve desatiny a napätie tiež, finta je v tom že treba samplovať čo to dá a potom z toho urobiť priemer. Vtedy sa stabilne zobrazujú aj stotiny a mení sa to pekne po 0,01.
Ako máš vyriešené ukladanie do EEprom? Pamäť má obmedzenú životnosť (počet zápisov) takže nie je možné stále zapisovať, ja som to vyriešil tak že zápis robím vo chvíli keď zistím že sa vypína napájanie.
Vypočítať sa zo získaných údajov dá všetko možné aj nemožné, už som sa smial že ak to pôjde takto ďalej bude k tomu treba fullHD displej 🙂
Včera sme pridali druhé tlačidlo, bolo tam totiž len jedno (na prepínanie obrazoviek) a s tým by nešlo urobiť nejaké menu pod. Musím k tomu ešte napísať kód. Tlačidlá nie sú pri displeji, dali sme ich na káblik jedno naľavo a druhé napravo aby ich šlo stláčať palcami pohodlne aj za jazdy.
Bob, to v podstate nie je potrebné, napätie a prúd som overil kvalitným merákom a zvyšok je daný výpočtami cez vzorce ktoré nemajú prečo počítať zle. Kamarát porovnával čísla aj s displejom ktorý má k bafangu a tiež s údajmi z navigácie a sedí to bez problémov. V týchto veciach som perfekcionalista a verím že v niektorých ohľadoch počítam a vyhodnocujem s presnosťou vyššou než je bežné a možno aj potrebné (nakoľko je to často len otázka času pri písaní kódu a nič viac to inak nestojí). Pre bežného ebikera to musí plne postačovať a pokiaľ na to bude čas viem si predstaviť že by som mohol niečo aj personalizovať niekomu na mieru.
Určitě pulzy přes interupt, dělat to ve smyčce si ani nedokážu představit 🙂
Rušení je opravdu solidní, ale spraví to RC článek. Obsluha displaye mě zabere cca 100ms a překresluju asi 4x do vteřiny.
Zkusím to napětí taky průměrovat.
Do EEprom taky zapisuju jen při vypnutí, zároven tam mám podmínku, že se musí ujet alespon 80m.
Rob.brno, a počítaš počet impulzov za nejakú dobu, alebo meriaš čas medzi 2-mi? Alebo kombinácia?
Mne to stíha merať pulzy z klasického čidla na kolese v slučke (posledne keď som to meral bežala asi 3200x za sekundu), určite budú neskôr na kolese aspoň 2 magnety (kód je na to pripravený). Výpis na display aj s výpočtami tomu predchádzajúcimi mám tak medzi 10-15ms, vypisujem raz za 300ms (interval ide nastaviť jednou konštantou).
To zapisovanie do EEprom som zvažoval aj pri zastavení, ale nakoniec ostalo len pri vypínaní. Čo som čítal tak to niekto testoval a vydržalo to aj 1M zápisov… 100k je „garantovaných“…
Počítám milisec. mezi dvěma pulzy. Běží mě časovač(rozdíl dvou hodnot je čas mezi pulzy), který co jednu msec. přičte jedničku(zároven se vyvolá interupt, kde se dělaj další věci), takže vlastně ukazuje počet msec od zapnutí, od tohoto zároven odvozuju čas hodin.
Myslím, že těch 100k zápisů je až až, mám tam 2byte počítadlo zápisů, tak se můžu podívat kolik to už zápisů udělalo.
Ještě jsem zapoměl na nápad zapínat kolo RFID čipem, zatím jej po zapnutí musím odkodovat, no vlastně ne mám tuto volbu furt vypnutou.
Jo a ještě bych chtěl udělat poziční alarm(pomocí toho akcelerometru), pokud se změní pozice nebo se s kolem bude manipulovat ve střeženém režimu, tak to začne třeba křičet „zlodějííííí“ 🙂
Je naprosto úžasný co se všecko dá vymyslet a nabastlit, tohle žádnej komerc výrobek neumí.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 1 months používateľom rob.brno.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 1 months používateľom rob.brno.
Zrátal som si, že pri rýchlosti 50km/h a 26″ kolese (obvod 2,1m) bude mať motor s 56 magnetmi (Magic Pie) medzi 2-mi impulzmi z hall sondy 13,23ms. To už je príliš krátky čas na to, aby som ho presne meral celými milisekundami. Takže nad určitú rýchlosť buď by bolo dobré výsledok priemerovať z viacerých meraní, alebo merať napr. dobu 10-tich pulzov miesto jedného…
Výhodou takto rýchleho a presného merania rýchlosti by bola možnosť vyčísliť okamžité zrýchlenie a napr. ukladať aj jeho max. hodnotu. Vcelku zaujímavý údaj, začína mi to vŕtať v hlave 🙂 Samozrejme pri stredovom bafangu to pôjde len cez magnety na kolese, ale nie je problém ich dať aj 8ks. Asi kúpim nejaké akurát veľké neodýmy.
To počítadlo zápisov je dobrý nápad, a tiež akcelerometer využitý ako ochrana pred nežiadúcou manipuláciou, konkrétne na ten účel nie je potrebné zápasiť so zložitou matematikou potrebnou na presné určovanie polohy… Stačí vyhodnotiť zmenu ako takú…
Keď som si nedávno uvedomil čo všetko sa s arduinom a ľahko dostupnými senzormi a obvodmi dá urobiť, bolo mi jasné že zbastliť niečo čo nemá na trhu obdobu bude hračka. Navyše pri cenách na ebay je to celé za babku. Základný wattmeter si poskladám lacnejšie než stojí najlacnejší čínsky modelársky. A ten toho moc nedokáže.
Těch pulzů jde na otáčku při 56polech jen polovina – 28, takže 26msec. Ale uvědomil jsem si jednu věc, že sprostě vyhodnocuju až každý 28pulz(takže jeden pulz na otáčku), zatím jsem to nedořešil právě proto, že budu muset dát jemnější rozlišení času. A to bud změním časovou základnu časovače na 100usec(tak častá obsluha interuptu by ale už reálně snížila výkon mcu a rozhasil bych si veškeré časování) nebo budu pro počítání rychlosti zohlednovat ještě údaj z časovače pro získání stovek usec.
To zrychlení nemusíš počítat, to umí přímo dávat ten akcelerometr.
Ale jinak je fakt, že na vše stačí 3hodnoty- napětí, proud, rychlost. A pak se dá vykouzlit jakýkoliv parametr.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 1 months používateľom rob.brno.
Tých 13,2ms som rátal už s polovičným počtom „pólov“, rátal som s tým že póly magnetov sa striedajú a tak impulz pripadá na každý druhý magnet.
Akcelerometer zatiaľ nemám, takže zrýchlenie môžem rátať z dostupných údajov (zmena rýchlosti za určitý čas).
Mne to príde že najlepšie by v prípade hubmotora bolo merať do určitej rýchlosti čas medzi dvomi impulzmi a pri vyššej rýchlosti buď merať počet impulzov za určitý stanovený čas alebo merať čas trvania nejakého väčšieho počtu impulzov (trebárs 10 alebo 20).
Skôr či neskôr to asi skúsim aj ja nakoľko mám hub a presné meranie pri nízkej rýchlosti by sa mi páčilo. Bajk ktorý mám v pláne si dokončiť má hally funkčné a šupol som mu aj teplotné čidlo na vinutie tak sa teším že uvidím ako sa to pri záťaži hreje a následne chladí.
V ďalšej vývojovej etape plánujem pridať k pasívnym funkciám aj aktívne, takže by šlo rôzne parametre fungovania el. pohonu nastavovať a riadiť cez displej.
Rozmýšľal som aj nad nejakou funkciou ktorá by umožnila kontrolovať a riadiť nabíjanie. Napríklad možnosť nastaviť max. napätie na ktoré sa nabíja a tiež to môže merať veličiny nabíjania a zobrazovať.
Mě vychází čas mezi pulzy při 99km/h na 2,63msec. Už jsem si to na papíře „naprogramoval“ tak, že budu měřit mezi sousedními pulzy s využitím obsahu z časovače, takže bude přesnost rozlišení 4mikrosec. Drobnou odchylku(v řádu usec) může způsobit pokud se sejde probíhající obsluha jiného přerušení s pulzem.
Přemýšlel jsem nad možností integrovat nabíječku přímo do kola z odejitého PC zdroje, ale kvůli místu a další váze od toho asi upustím.
Chtěl bych ještě udělat tempomat, abych jej nemusel dokupovat.
Jak děláš ty spínače na řídítkách u rukojeti(nejlíp foto)?
A jak řešíš odpojovače na hydraul. brzdách(ty čínský páky s čidlem se mi zrovna moc nelíbí)?
Spínače mám zatiaľ provizórne prichytené (použil som také tie s káblikmi čo sa nachádzajú v pc skrinke na resete a power, mám toho doma kopec…) Ak to celé uspeje chcel by som sa dopracovať k 3D tlačiarni a všetky mechanické diely (od krabičky cez tlačidlá až po púzdra magnetov na špajle) si proste vytlačiť. Tým by som dosiahol profi dizajn a pri vhodnom návrhu aj vodeodolnosť. Ak bude predpoklad návratu investície pôjdem do toho.
Moja RJ tempomat má, ale napr. aby som v prípade potreby trochu pridal musím ho najprv brzdou zrušiť a potom znovu nastavovať. Takisto pri zapnutom tempomate nie je okrem jeho úplného zrušenia možné zasahovať do chodu motora (napr. limitovať výkon, alebo vypnúť motor pri prehriatí). Z týchto dôvodov plánujem prevziať arduinom kontrolu a simulovať tempomat a ďalšie funkcie softvérovo. Z bezpečnostných dôvodov je ale dobré potiahnuť signál z brzdových pák až na RJ (keby niečo zlyhalo musí byť istota že motor odpojí).
Odpojovače hydraulických bŕzd sa moc neoplatí riešiť kúpou tlakového spínača, takže predáva sa sada obsahujúca magnet a čidlo ktoré sa na originálnu brzdovú páčku prichytia a pri jej stlačení sa magnet vzdiali od čidla a to dá signál. Je možné si to vyrobiť aj svojpomocne hall sondou alebo jazýčkovým magn. spínacím prvkom a malým neodýmom.
Bob, dík za radu, aj som sa do toho pustil, lenže „rajče je shnilé“ a za takmer 2 hodiny som sa ničoho nedočkal… len to ukazuje že niečo robí a obrázky nikde, album prázdny. Takže som našiel inú stránku takže poďme to skúsiť:
Dnes sme robili väčší „firmware update“ nakoľko som upravil nejaké časti kódu a čo je hlavné dokončil som menu pre nastavenie údajov bez potreby pripájať na pc a upravovať program. Teoreticky by to už mohlo ísť na nejaký „cudzí“ ebike a po zapojení a nastavení správne fungovať. Trochu sa mi začína rysovať šanca na prístup k 3D tlačiarni, potom by profi obal mohol byť reálny. Dalo by sa to ale urobiť aj v tomto Al profile tak, aby to vyzeralo solídnejšie. Plánujem to vyskúšať, nakoľko by som chcel pár kusov dať do testovacej prevádzky e-bikerom, tak nech sa za to nikto nemusí hanbiť 🙂
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 16 až 30 (z celkového počtu 37 )