dusan, urcite najblizsie roky sa mame naco tesit ako v prestabových sadach , nových e-bicykloch tak aj to najdolezitejsom odvetvi – akumulatory roznych typov.
Ked v pamati zolovime tak v e-autach, bike ako aj akupracovne náradie pred 5 rokami nebolo nic insie ako NiCD a NiMH a teraz? tieto dva „neprekonatelne“ technologie su davno prekonane LiION kami….tesim sa co to pride….
Před 5 léty jsem začínal s selektrokolem a můžu ti říci že lionky a všechny ostatní baterie za tu dobu téměř žádný pokrok neudělaly, leda v cenách:-)
Jediné co se hnulo je vývoj elektromotorů.
Tak že se vůbec není na co těšít leda tak na ještě vyšší ceny:-((
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 5 months používateľom bob.
bobe, nebud tak skepticky…ono sa to hnulo…este teraz predavaju elektrobike s olovenym akumulatorom o celkovej hmotnosti bike skoro 50kg a vykonom okolo 350W
A co sa tyka pracovnej sfery akunaradie tak tam pokrok nastal neskutocny….stroje ostavaju technicky na rovnakej urovni a akumulator sa zmensil a nabral vlastnosti oproti NiCd /NiMH/ uplne ine….takze myslim ze treba cas ale pride to.
Ano něco málo proběhlo i když akuše byly takové i před 5 léty.
To co se v tomto směru událo v baterich pro elektrokola fakt nic převratného není.
V dalších 5 létech to nebude až tak jiné.
Jsou sice nějaké náznaky ale je to vše jen v labolatorních testech, než se to dostade k nám uplyne velmi mnoho času.
Historie Li-on
První experimenty prováděl G. N. Lewis v roce 1912. Návrh proběhl roku 1960, poté byla baterie vyvíjena hlavně v Bellových laboratořích. První prodejní verzi vyrobila firma Sony v roce 1991.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 5 months používateľom bob.
Co ja viem, tak LiPol sa robili sice pred 5 rokmi, ale boli omnoho drahsie a s mensimi kapacitami. Dnes pokrocila technologia a ponukaju sa bezne pouzitelne 22000mAh plne clanky spojitelne do sady 6S. Taktiez sli hore zatazitelnosti. Kedysi 5C, dnes 25C uplny standard a výnimkou niesu ani 40C. Motory a riadiace jednotky este maju vela pred sebou. PRevodovky k elektromotorom az teraz zacinaju vyvijat, tym by sa mal predlzit dojazd a zlepsit charakteristika zatazitelnosti… Myslim, ze sa mame na co tesit. Uz len to, kolko malých vyrobcov e-bikeov sa vynorilo na trhu. V kazdej krajine aspon 2-3 firmy s niecim novym…
Bob má určite pravdu, najväčší pokrok nastal v mechanike.
Tiež ale batérie sa vyvíjajú, nejdem sa teraz baviť o zazrakoch či reklamách ale pri nižšej deklarovanej spotrebe určite môže výrobca ponúknuť článok s vyššou kapacitou.
A to je možno priestor kde sa tieto dve technológie stretávajú. Efektívny kit s minimálnou spotrebou a článok s extremnou kapacitou, samozrejme s podstatne nižšími vybijacimi prúdmi.
Osobne by som veľmi nedoveroval ponukam kde obe hodnoty stúpajú. Môže to byť problém chemicky realizovať.
Čo sa akumulátorov týka, myslím si že pokrok za 5r nastal, priznávam že neviem aký bol „najlepší“ 18650 akumulátor pred tými 5-timi rokmi, ale zhruba platilo, že akumulátor mal buď vysokú kapacitu (možno tak 2600mAh) a max. vybíjací prúd 2C, alebo vedel dodať vysoký prúd ale kapacita bola väčšinou do 2000mAh. Dnes sú v ponuke články s kapacitou okolo 2,5Ah a vybíjacím prúdom 20A od viacerých výrobcov a články s vybíjacím prúdom 10A s kapacitami od 2,2Ah po 3,5Ah. To si myslím že sa pokrokom nazvať dá, takéto články sú vyvíjané a uvádzané na trh vďaka potrebám konštruktérov EV. Notebooky a pod. nepotrebujú veľké vybíjacie prúdy a akumulátorové elektrické náradie vďaka možnosti ľahko vymieňať batérie zas nepotrebuje obrovskú kapacitu.
A ceny pochopiteľne klesajú, obzvlášť ak ich posúdime vo vzťahu k jednotke uloženej energie.
Stále se i po 5 létech prodávají tytěž akumulátory, jen stránky prodejců se změmily.
To co jsem koupil před asi čtyřma rokama koupím i dnes.
Fakt se toho mnoho nezměnilo, nebo spíše pro nás zákazníky jen cena nahoru:-)
Třeba linergy předtím 24cosi prodává totéž.
Bob, to na čo narážaš je skôr neochota/neschopnosť firiem vyrábajúcich hotové akumulátory, na poli článkov to hodne pokročilo vpred. Pre tých čo si to vyskladať nevedia/nechcú je tu možnosť dať si osadiť batériu vlastnými článkami, hoci aj najnovšími 18650 s 3500mAh/3C alebo výkonnými 2500mAh/8C (v e-pohone mi na to dali slušnú cenovú ponuku). V oblasti Lipo „kraľujú“ aktuálne Multistar packy s výborným pomerom kapacita/hmotnosť/cena/zložitosť skompletovania. Takéto možnosti tu pred pár rokmi neboli.
Letos jsem si to o čem píšeš z e-pohonu koupil, bohužel je to měkká sračka tak jako před pěti léty. Prostě pro silnější motory naprosto nevyhovující. Modelářské baterie tu jsou už taky mnoho let, jen jsme se k nim jednoduše nemohli dostat.
Elekrokoly se zabývám více jak 5 let a sleduji co se na trhu děje, no konstatuji že nic převratného.
Jo až tu bude model s vysokou kapacitou pro vysoké odběry v kostce 10x10cm a váze do 1 kg pak uznám že se něco děje.
No pre Tvoje potreby tie batérie čo majú v ponuke nie sú, ale keby si si dal zákazkovo vyskladať napr. z článkov Samsung 25R (2,5Ah/20A trvalý) tak by to až tak mäkké nebolo. A pre ostatných čo točia len 1kW je to už paráda. Tie články čo oni používajú sú tak na 250-500W pohony (tie 29E skôr na tých 250W).
Inak z LG 18650MJ1 sa dá urobiť Kinte pack do rámu s kapacitou 21Ah/36V a zaťažiteľnosťou do 60A (samozrejme by som odporúčal používať do 30A max. a priemerne ešte menej). To už aj pre 1kW postačí. Pokrýva to maximum trhu – všetkých bafangistov, golden motoristov a obdobných. Nás exotov čo potrebujú z nejakého dôvodu ešte viac je pár, poslúži nám LiPo. 2ks Multistar 6s/16Ah dajú pekných 12s/16Ah s váhou pod 4kg a energiou 710Wh za cca 240€. A je to relatívne malá tehlička.
A jak je potom nabíjíš odděleně a nebo spojené mám na mysli tu 6s a 4s?
Ja nemám modelářské nabíječky ale klasiku na lionky 42V.
Těch pár gramu váhy je pro mně taky nepodstatných.
A kde je koupíš když říkáš že jsou pro nás nedostupné?