Ještě jedna zásada: Dobít na 80% (s pocitem, že jí prodlužuji život) a pak dojet s vymlácenou baterkou je (jak se zdá) o dost horší než nabíjet na 100% (samozřejmě těsně před odjezdem) a přijet s rezervou v baterce!!!
U mně to tak možné není jelikož ja na malé projížďky nejezdím, proto musí být baterie neustále v pohotovosti a naplno nabité:-)
Řekl bych že to není potřeba zas až tak úskostlivě s tou péči přehánět.
Nač je dávat do chladu když na kole v létě je rozpálíš v tom černém obalu skoro do žhava:-)
V mobilech mám lipolku a v druhém lionku už asi 6 let a vůbec nemájí žádnou péči, vybíjí se do mrtě a nabíjí naplno někdy i zrychleně a taky frekvence je značná.
Přesto stále vydrží nabité a v provozu pár dnů:-)
bob: Nojo a čím si to vysvětluješ, že je mnoho odborných názorů, které se liší od tvých zkušeností? Já to, co píši, vyčetl. Sám asi 4 roky jako debil nabíjím po každém příjezdu na 100% a teď měním názor a říkám, že jsem debil, že si takhle ničím starou baterku. Ta nejstarší má 4,5 roku, ale je to LiFePo4! Cos e týká Li-pol, tak tu mám jen 1,5 roku a dlouho jsem jí neměřil, takže tam nechci sám dělat nějaké závěry. Ano máš pravdu, že li-pol drží krásně napětí a má velice malé samovybíjení, ale to neznamená, že chemicky jistě a poměrně rychle nestárne. No a je otázka o kolik se dá její životnost, která je běžně 2 až 3 roky, prodloužit.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 9 months používateľom Robikl.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 9 months používateľom Robikl.
Robe, nedělal bych si z toho vrásky oni ti „odborníci“ totiž každou chvíli píši něco jiného. Jak už jsem výše uváděl i přes veškerou péči a obecná pravidla mně pár lionek odešlo velmi předčasně do kopru.
Tak raději nic neřeším, nabíjím jezdím a nabíjím a jezdím to je to co od baterií požaduji.
Jakmile něco budu uzkostlivě hlidat obyčejně to je k ničemu jen se člověk stresuje zda to či ono udělal správně. Mám kolem sebe asi 15 elektroklařů, sousedi a kamarádi, všem do jednoho po dvou a půl létech, (někdy i mnohem dříve) baterie odešly a to včetně těch od MARATONELU (24V/10Ah cena 12-15tis.)
Jednoznačně na životnost jsou lifepo4 a Agilkovy „ytriovky“ je to ovšem vyváženo velkou váhou a roměry.
Osobně se mně jeví jako nejlepší ty naše hobykingové lipolky jak co do ceny, váhy a odběrových možností.
Značně u nich oceňuji že mají velmi malý pokles napětí i při 30A odběru a že tohle dokáži držet až do 90% své kapacity.
Lionky v záběru (25A-30A) padají s napětím děsivě dolu a i když mají ještě polovinu kapacity tak řj. kelly už nedovolí tak vysoké proudy pustit. U lipolek se tohle neděje.
dobrý den.chci si koupit horské elektrokolo marathon,kde je také li-ion baterie,tak by mne zajímalo,jak dlouho vydrží,myslím tím,kolik roků,když budu např. na kole jezdit pouze jaro léto a né denně?Jaká je vůbec životnost baterie Li-ion 36V/10Ah.
Luděk Stehlík: Re: dotaz
Přeji dobrý den, jak je na tomto informačním portálu několikrát zmiňováno, provozní životnost záleží na mnoha faktorech. Když se na Vaši otázku koukneme z hlediska normy, tak předepsáno je minimálně 300 cyklů do poklesu kapacity na 60% její jmenovité hodnoty ( http://www.battex.info ).
Když se na otázku koukneme z hlediska prodejců kol, tak to vypadá, že životnost baterie je necelý rok, protože ve většině případů dávají jen 6 měsíční záruku a snaží se, co nejvíce vyhýbat zákonné 24 měsíční záruce. Nenechte se nachytat a žádejte plnou záruku.
Ale při dodržování základních pravidel provozu lithiových akumulátorů je provozní životnost více než 4 roky. A ty základní pravidla, které můžete ovlivnit jako uživatel kola? Vlastně je jen jedno: dobře a včas nabíjet! Znamená to: 1)Skladovat baterii vždy v nabítém stavu a v rozpojeném stavu (odpojit od kola).
2)Pokud je skladování delší, tak po minimálně 6-ti měsících znovu dobít.
3)Po vybití (i částečném), co nejdříve baterii nabít. (www.battex.info).
4)Pokud již je baterie vybita, nezkoušet, zda ještě chvíli nepojede.
5)Nenabíjet v teplotách pod 5° C.
Bob, nie je Ti vôbec podozrivé, že tých 5 bodov je ako cez kopírák zhodných s pravidlami používania olovených akumulátorov? Či to vôbec od tej éry niekto menil… Všetci odborníci vrátane výrobcov článkov tvrdia niečo úplne iné. Zato viacerí výrobcovia, alebo skôr predajcovia hotových akumulátorov majú akúsi vlastnú fyziku/chémiu a u nich platia napríklad také pravidlá ako si uviedol… Ja z časti aj chápem, prečo také informácie udávajú, ale to nič nemení na podstate fungovania samotných článkov. Volia menšie zlo, pretože máloktorá batéria je tak kvalitná že má perfektný súbeh článkov a minimálne samovybíjanie (a ak aj má BMS robí svoje). Podľa ich pravidiel používania to vydrží aspoň do konca záruky, radšej nech články trpia vysokým napätím ako keby malo dôjsť k veľkému rozladeniu alebo nebodaj k poškodzujúcemu hlbokému vybitiu niektorého článku. Sám si si overil, že BMS síce ochráni pred nebezpečnými stavmi, ale vskutku má neblahý vplyv na súbeh článkov. Preto to neustále dobíjanie doplna v snahe to dobalancovať… Inak BMS-ká sú v snahe dostať z batérie čo najviac nastavené dosť nízko, takže je to taká čiastočná ochrana, keď dôjde k odpojeniu články už trpia. Celý tento systém je dosť nedokonalý, ale batérie sa predávajú a obchodníci sa tešia…
Myslet si můžeš co chceš, má 5 letá praxe ukázala že např těch 300 nab. cyklů je realita.
Zrovna tak dopadl průzkum v mném okolí, 300 nab. cyklů při plné kapacitě překročili jen majitelé lifepo4 baterií. Všechny ty lionky již po 150 cyklech začaly vykazovat sníženou kapacitu na 70% a to se o ty bat pečovalo.
V loni jsem zvolil jinou strategií, ihned po jízdě dobít a skladovat plně nabité, zatím se mně to plně osvědčuje. Pravda je to u lipolek ale ty se zas až tak moc od lionek neliší.
Nevím kde bereš jistotu že ti co píši že to má být tak či onak mají naprostou pravdu?
Jak jsem již výše uvedl on každý píše něco jiného a každou chvíli to mění.
Výrobcům a prodejcům jde především o prachy a prodeje, proto klidně lidem nakukají cokoliv jen ať si brzy koupí novou baterií. Moc dobře totiž vědí že když si čuchneš k elelktrocyklistice už od ní neustoupíš.
Je to jen komerce a honba za výdělkem, k čemu by výrobci bylo kdyby ti baterie dobře sloužila 6 a více let?
bob: Předpokládám, že všechny ty lionky umřelé do 150 cyklů byly pokaždé dobíjeny na 100%, což dokazuje, že udržovat baterie na plném napětí vážně není dobře.
Robikl, ja si myslím že hodne sa na krátkej životnosti podpisuje nedostatočná prúdová dimenzácia článkov. Takmer všetky bežné batérie sú parametrami na LTT a nebodaj ešte ak je bike cez 250W… Pre „dlhoveké riešenie“ je tu LiFePO4, lenže vzhľadom na cenu a hmotnosť to veľakrát ani nie je riešenie. Chýba tu zlatý stred, batéria dobre dimenzovaná prúdovo, aj kapacitou, s BMS-kom umožňujúcim balancovať a dobíjať napr. už pri 4,1 alebo 4,0V, a vybíjať len napr. po 3,3 alebo 3,5V. Napríklad nejaký dipswitch alebo jumpre ktorými by si to človek navolil na batérii aj nabíjačke. Batéria by stále bola lacnejšia a hlavne podstatne ľahšia neť LiFePO4, a pritom by životnosťou nemusela moc zaostávať. Tiež by to mohlo mať nejaký skladovací režim kde sa batéria vybalancuje a nabije len na skladovacie napätie odporučené výrobcom článkov. Takto si ja predstavujem kvalitný produkt s vysokou pridanou hodnotou pre užívateľa.
U 1 kolegy byla nabíjena na 41,7V a u mně taky mám takto nastaveny všechny nabíječky.
Dále, lionky mají mezní hodnotu na 4,3V a pracovní na 4,2V tak že i když je nabíjiš naplno (42V) je to jen v provozní mezi nikoliv v krajní. To znamená že baterie i když je nabíjena na 42V je v ní zhruba jen 95% kapacity a né 100%. To by se musely nabíjet na 43V.
Pánové zapomináte že chemické procesy probíhají ať je v baterii 50% a nebo 100%
Ještě dodám že všichni ti mí kolegové a známi mají motory 250W jen já a mám nyní 1080W a druhý kolega 500W a 350W.
Já jen doufám že od té doby kvalita článku stoupla a tak ta nová lionka snad neklekne moc brzy.
Dnes jsem z ní (lionky) dostal hezkých 13,8Ah s konečným napětím 35V a z lipolky 14Ah s konečným napětím 36,7V, jsem naprosto spokojen:-)
Ludkovia , mozno pride na trh iný typ akumulatoru a liION a LiPOL spadnu na polovicu ceny alebo este menej. ….Ked je teplo nabite akupack a pome jazdit….:-)
bob: Jenže chemické procesy způsobující změny a stárnutí jsou pro 100% nabití o dost rychlejší než pro 50%. Nakonec to dokládá i tvá informace o tom, že kolegové elektrokolaři oddělali baterku aniž by dala 150 cyklů nebo více než tři roky a přitom nabíjeli na 100%.
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 16 až 30 (z celkového počtu 52 )