Dobíjíte i po krátké vyjížďce?

Domov Diskusné Fóra Diskusné fórum pre svet elektro-pohonov Batérie a nabíjačky Dobíjíte i po krátké vyjížďce?

Zobrazuje sa 7 príspevkov - 46 až 52 (z celkového počtu 52 )
  • Autor
    Príspevky
  • #5919
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Robikl, na http://www.nkon.nl som videl články s kapacitou 3500mAh pre trvalý vybíjací prúd až 10A a tiež verziu s nižším vybíjacím prúdom. Trend je jasný, výrobcovia sa snažia uspokojiť požiadavky EV trhu. Vďaka tomu sa môžeme tešiť na nádielku stále lepších akumulátorov pre naše biky a postupne asi aj klesajúce ceny 🙂
    Bob, prosím pozri si aspoň pár datasheetov k článkom typu 18650 od značkových výrobcov (Samsung, Panasonic, Sanyo, Sony, LG…), v nich sú relevantné informácie, v battexe všetku múdrosť sveta nepojedli a po prezretí ich stránky môžem konštatovať že nie všetko čo tvrdia je celkom správne. Na druhej strane majú tam veľa informácií ktoré by inak musel človek hľadať po celom nete (ale tiež nie všetky).
    Čo tvrdí výrobca článku v datasheete je „sväté“, nakoľko to vyskúmal, vyrobil a v primerane vybavenom laboratóriu otestoval (navyše uvádza za akých podmienok boli dané hodnoty odmerané a tieto informácie sú určené profesionálom ktorí nie sú blbí a majú prostriedky si to overiť). Informácie ktoré poskytujú predajcovia hotových packov sú diskutabilné a určené sú verejnosti (ktorá zväčša nemá vedomosti ani skúsenosti aby ich vedela posúdiť a tak má výrobca voľné ruky čo sa pravdivosti údajov týka). Taktiež veľakrát vďaka nedokonalostiam designu výrobku musí výrobca packu voliť menšie zlo a odporúča používanie ktoré nie je pre články ani zďaleka optimálne v snahe vyhnúť sa inému nežiadúcemu stavu.
    Je potrebné, aby sme my ako verejnosť a zákazníci takýchto firiem lepšie rozumeli problematike a vyvíjali tlak na odstránenie nedostatkov designu a nesprávnych odporúčaní pre používanie, inak skončíme tak že niekto nám povie používaj to tak a tak a po 2 rokoch si pekne od nás kúp ďalšiu batériu. S takýmto prístupom sa ja odmietam zmieriť a informácie ktoré tu uverejňujem majú prispieť k posunu správnym smerom pre nás všetkých. Ak už aj niekomu nie je ľúto vyhodených peňazí (mne je, viem ich využiť aj inak), tak aspoň nech myslí ekologicky a neprodukuje viac elektroodpadu než je reálne nutné.

    #5923
    Robikl
    Účastník (Participant)

    Jak píše LuboN, tak datasheety mluví výstižně a osobně těm údajům také věřím. Pokud budeme věřit jen tomu, co se nám hodí bez ohledu na důvěryhodnost, tak pak se vážně nikam nikdy neposuneme, protože na internetu najdeme dost nedůvěryhodných tvrzení pro cokoli. Tak snad je shoda alespoň na tom, že při skladování baterie stárne vlivem plného nabití a teploty rychleji. Pak už stačí si položit otázku, proč by měla stárnout jen, když je odložena na měsíc? Já si myslím, že rychleji stárne každým okamžikem, kdy je nabita na 100%. Uvědomme si kolik procent času v součtu jezdíme a kolik procent času je kolo odstaveno. Třeba za tři roky. Myslím, že většinou za ty tři roky bude mít kolo málokdo v provozu přes 6 měsíců. Potom tedy asi je docela podstatné, jestli zbývajících 2,5 roku je kolo na 100% nabití nebo třeba jen na 80%.

    #5924
    Robikl
    Účastník (Participant)

    Další věc je, že tady házíme do pytle všechny lithiové baterie. Z toho co jsem načetl mám za to, že li-pol jsou nejvíce aktivní a zkrácení životnosti jejich udržováním na 100% bude nejvíce znát. Proti tomu je možné, že u LiFePo4 to bude znát daleko méně. Co se týká Li-Ion, tak nevím. Jistě ale nejsou tak stabilní jako LiFePo4.

    #5925
    Robikl
    Účastník (Participant)

    LuboN: Dost možná, že při 3500mAh se blížíme nějakým fyzikálním a chemickým limitům tohoto typu článku. Nebo třeba tké ne a pak někdo vyrobí článek s kapacitou 5000mAh. To si myslím, že by ybla velká revoluce i pro svět elektromobilů. Pro svět elektrokol si myslím, že je revoluce i to, co teď je, protože na kole dojezdy kolem 100km většinou stačí a na to pro pedelec dneska stačí v pohodě baterie pod 3kg.

    #5926
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Robikl, súhlasím s Tebou, a čo sa rozdielov jednotlivých typov lítiových batérií týka, táto diskusia bola zameraná prevažne na LiIon a LiPo batérie. Tak ako píšeš, v priemere sú najnáchylnejšie LiPo batérie (aj keď vývoj pokročil a je možné že už to nie je tak vážne ako pred rokmi) a následne rôzne typy LiIon. Tie sa podľa chémie budú určite líšiť, aj keď tieto zákonitosti platia pre všetky z nich, akurát v rôznej miere. LiFePo4 je v zásade odlišná chémia, avšak z toho čo som čítal líši sa hlavne v stabilite takže všetky negatívne deje prebiehajú podstatne pomalšie. Avšak aj tu sa v malej miere uplatňujú spomínané princípy, aj keď ich nedodržiavanie bude mať následky omnoho menšie a možno nebudú v reáli ani veľmi pozorovateľné.
    Čo sa kapacity týka, dá sa niekde nájsť maximálna teoretická hodnota pre daný typ chémie. Nedávno som čítal o objave vhodného typu kremíkovej elektródy, ktorá dokáže pojať mnohonásobne väčšie množstvo lítiových iónov ako uhlík, čo by v praxi znamenalo obrovské navýšenie kapacity takýchto článkov. Takže v budúcnosti možno budeme mať 18650-ku s kapacitou trebárs aj 15Ah 🙂 To už by pre nás cyklistov bolo viac ako ideálne, predstavme si že by 2kg batéria mala napríklad 2500Wh energie, Alebo taká akú používame dnes by mala do 0,5kg… 🙂

    #6905
    rob.brno
    Účastník (Participant)

    Naprostý souhlas s Robi i Lubo. Taky udržuju lipolky na 3,8-3,9V(asi je budu nechávat blíž těch 3,9). Před delší jízdou dobíjím na 4,15V, zatím jsem nikdy ani pod zátěží nespadl pod 3,6V. Baterky jsem zapěnil do rámu, takže musím dbát na životnost za každou cenu. Výměna aku = rozřezání rámu nebo vydloubání aku s rizikem požáru. Nabíjím 0,4C a snažím se vybíjet mezi 0,5-1C(5-10A). Jen do toho našeho kopce před domem valím s 2C.

    Podle mě je ideální pohybovat se kolem 50proc SOC. Tudíž nabíjet vždy na tolik abych v půlce cesty byl na těch 50proc. Např. Vyjet s 70proc. a vrátit se se 30proc(což je samozřejmě extrémní utopie).

    #6915
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Rob.brno, ak by boli batérie nanič a potreboval by si ich bezpečne „vykuchať“ z rámu, stačí ich najprv ÚPLNE vybiť a potom už žiadne plamene a výbuchy nehrozia. S tým prístupom k ich používaniu ktorý máš a trochou šťastia by Ti ale mali vydržať hodne dlho (ak nie je niektorá vadná od výroby).

Zobrazuje sa 7 príspevkov - 46 až 52 (z celkového počtu 52 )
  • Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.