Bobe, to co pises plati pre Tvoje vyuzitie. Pri vyssich vykonoch musis ratat s kratkodobym ubytkom napatia. Bezne ak berem 80A dlhsiu dobu, napatie ide pomaly dole. Nemal by som sancu vyuzit kapacitu baterii ani na 60%.
Robikl, 90% je utopia. Realne rozumne je tak sko 75%, max. 80%. Tie posledne % su uz len pri velmi pomalom vybijani malymi prudmi vyuzitelne, inak napatie nebezpecne klesa a zbytocne sa skracuje zivotnost.
Robikl
Z 15Ah využiji 13,5Ah je to ovšem dané i stylem jízdy a převýšením.
Končím při napětí 35V, klidně bych mohl jít ještě níže a využít tak plnou kapacitu.
Stejně si myslím že ve skutečnosti je ta kapacita o něco vyšší než je udavána.
Když jsem to jednou testoval tak jsem z 10Ah dostal zhruba 10,9Ah (byla to lionka) při poklesu na 30V.
Jeden test u té lipolky byl asi 15,5Ah při poklesu napětí na 33V ovšem po vypnutí zátěže se napětí rychle vrátilo na 35V.
Něco zkreslí taky odchylka měřidla cycleanalystu.
Někde už jsem to tu psal.
Většinou podle spotřeby je vybíjím mnohem méně když vidím že mám dostatek energie i pro návrat.
Kto chce baterku vybíjať takmer do konca, mal by určite pod 20% kapacity ubrať plyn. Samozrejme ak má niekto 10Ah a viac LiPo a 250W motor, tak je to irelevantné. Ja mám odbery do 60A a 10Ah 20C LiPo. Batéria sa mi nejak nehreje a mäkkosť batérie cítim až ku koncu, markantné to začne byť vo chvíli keď sa dostanem pod 10%. Pri 5% sú články na cca 3,5-3,6V a ďalej už určite nejdem – takto hlboko vybíjam len raz – dva krát do roka pre kontrolu. Z mojej skúsenosti sa teda z článkov ktoré majú reálne 10Ah dá vyčerpať 95%. Pravidelne by som to ale určite nerobil.
Pivnicek, pokiaľ jazdíš čo to dá, tak by si nemal vybíjať pod 20%, to vedia aj modelári (ktorí baterkám dávajú riadne zabrať). Pri veľkých odberoch im to fakt nerobí dobre. Kľúčové je mať dostatočne dimenzovanú batériu aby tie prúdy v pohode zvládala. Ja som si nedávno urobil wattmeter ktorý mi ukazuje všetko čo potrebujem vedieť a tak viem koľko % mi ostáva, aké je napätie aj aký mám pokles v záťaži. Až budeš dávať mašinu dokopy a budeš chcieť, možno by som Ti mohol taký merač urobiť, mám už nakúpené súčiastky a postupne pár kusov skladám…
Robikl, modelárske nabíjanie LiPo nie je potrebné, leda prvý krát a možno časom až sa články začnú trochu rozchádzať. Viacero z nás tu nabíja „bulk“ a nie je problém. Nie je to síce najbezpečnejšie a najdokonalejšie riešenie, ale bežne to funguje a pri troche opatrnosti to ide. Práve BMS je zodpovedné za rozchádzanie sa článkov tým že ich neustále nerovnomerne vybíja. Potom je nutné nabíjať na 100% a balancovať, čo tiež nie je ideálne.
LuboN a Bob, takže články nikdy nemusíte balancovat? Nikdy se vám nerozejdou? Já mám na všem BMS, takže se o to nestarám. Dokonce už ani nekontroluji, jestli je stejné napětí. To jsem dělal při stavbě a testování a ověřil si, že BMS funguje celkem spolehlivě.
Na rozhození vlivem BMS nevěřím. Zapátral jsem a pohotovostní proud třeba u té mé bms je menší než 20 mikroampérů! A pochybuji, že by bms sosala jen některé články a jiné ne. Asi to chce neplést pohotovostní proud s balančními proudy. A když si to spočítám, tak bms vysosne za měsíc 0,014Ah. Pro baterii 14Ah je to tedy 1 promile, což je zcela zanedbatelné.
Věř čemu chceš, ja si to ověřil v praxi.
Proč si myslíš že jsem ty BMSka dal asi pryč?
Leží mně doma bez užitku.
Kdyby to bylo jen u jedné řeknu chyba ale bylo to u obou.
Táto odpoveď bola upravená pred 8 years, 11 months používateľom bob.
Táto odpoveď bola upravená pred 8 years, 11 months používateľom bob.
Momentálně není potřeba balancovat a to už skoro rok. Jen to občas kontroluji.
Navíc teď co je mám uložené už pátý měsíc není vůbec žádný pokles napěti což mně připadá dost divné.
Pokiaľ sú články zdravé tak samovybíjanie je malinké, na napätí sa to ani neprejaví…
Ja mám takú istú skúsenosť so súbehom bez BMS ako Bob, aj po roku používania je to stále OK a rozdiely sú minimálne. Kontrolovať treba často aby sa predišlo problémom, ale nabiť na 4,2V s kontrolou napätia a prípadným balancovaním stačí možno raz za rok, alebo najlepšie pred sezónou a potom pred jej koncom. Tiež zvyknem následne skontrolovať kapacitu a súbeh článkov do takmer úplného vybitia (3,5-3,6V/čl). Zatiaľ bolo všetko OK.
BMS nevybíja všetky články rovnako, súvisí to s komplikovaným spôsobom ich merania a aj malé rozdiely v kapacite sa po čase prejavia pri plne nabitej a vybitej batérii rozdielnymi napätiami článkov. To je dôvod prečo sa musí batéria s BMS aspoň raz za čas nabiť na 100% tak aby prebehlo balancovanie. Inak ak by skutočne BMS vybíjalo tak málo, prečo by všetci výrobcovia tak dôrazne tvrdili že batéria sa musí stále nabíjať a obzvlášť pred skladovaním a prípadne ešte aj počas neho? Veď nejakých pár mesiacov by nemalo batériu takmer vôbec vybiť. Lenže realita je iná. Prišlo na to už veľa ľudí ktorým batéria po zime ani neblikla.
Jenže ta napětí se rozletí většinou až když se článek blíží plnosti. Takže kdybys nabil na napětí 42V pro 10 článků, tak bys dost možná koukal, že zase tak moc srovnané ty články nejsou. Ale pro 4,1V třeba je rozdíl třeba jen 0,01V.
LuboN, bludy často tvrdí prodejci, kteří ví prd. Celé je to složitější a těch vlivů je více. Když to někdo nechá v garáži v zimě, tak asi to není dobrý. Nebo když je baterie připojená k systému kola, tak sice máš komfort, že to zapneš čudlíkem na displeji nebo řídítkách, ale taky to něco žere. U Focus Jarifa se mi po dvou dnech baterka od systému sama odpojí a tlačítkem na řídítkách to už nezapnu. Tak je to správně, ale ne každé kolo to tak má.
A co je za komplikované měření BMS? Hlídá minimum a maximum a hlídá to u všech článků, tak proč by měla brát jednomu více než jinému. Pokud to máš nějak podložené, tak o.k., ale fakt se mi to nezdá. To, že se články rozhodí nemusí být bmskou. Stačí abys v zimě vyjel a krajní články prochladly více a měly tak nižší kapacitu a máš to rozhozené cobydup. Jo třeba se ti to rozhodí pro jednou o procento a ani to nepoznáš, ale stane se to několikrát a už to poznáš. Jinak máš pravdu, že se to rozhození projeví až když se články blíží plnosti. Pak u plnějšího článku napětí vylítne dřív, kdežto ostatní budou ještě v klidu na 4,19V atp.
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 601 až 615 (z celkového počtu 716 )