Výběr kabeláže a ŘJ byl proto, že umí nastavovat na displeji za jízdy úrověn asistence. Ve hře byli prvně i jiné jednotky např. Kelly, ale tam mi vadilo, že nemají tuto funkcni. Po instalaci watmetru Turnigy jsem mohl vyzkoušet reálné parametry. RJ dává proud cca 23-22A, což při plně nabité baterii dává slušných 920W. Kolo je rám alu 21″, na ráfkách 26″, vzadu 7kolo, přední převodník silniční 51 zubů bez přehazovačky. Kolo tahá na rovině samo asi 30-35kmh, pokud se přišlápne, jede to téměř pořád 35-40kmh. To je pro mě zatím víc než dostatečné.
Překvapila mě také nízká spotřeba.
Samostatně bez příšlapu: 12-13wh/km (dojezd na li-ion max.37km)
Střední občasný příšlap : 10-11wh/km (dojezd na li-ion max.44km)
Bežné tempo : 9-8wh/km (dojezd na li-ion max.55km)
Vše měřeno na víceméně rovinatých úsecích s převýšením do 100m max.
Po asi 14dnech a 200km nastaly první problémy s akumulátorem.
Udělal jsem si redukce na Turnigy a nabíjel aku přes něj, abych měl informaci o nabité kapacitě. Vše proběhlo normálně, cyklus se dokončil, koncové napětí bylo 41,90V. OK. Signalizace LEDkama na aku ukazovala taky plně nabito, ale z výstupního terminálu šlo 0V. Zkontroloval jsem pojistku zespod aku a ta byla taky OK. Nechal jsem tedy kolo být. Jaké bylo moje překvapení, když jsem druhý den přišel a jen tak namátkově jsem skusil zapnout displej RJ a vše naskočilo jako obvykle.
Po pár dnech jsem opět nabíjel tímto způsobem a došlo opět ke zcela stejnému faux-pas. To už mi docela vrtalo hlavou co to má znamenat.Opět terminál bez napětí, na druhý den zase OK. Pak se ještě objevila jedna chyba,a tentokrát zcela opačná, že baterie dávala napětí, ale nereagovala na nabíječku ze standartního bočního konektoru.
Ještě doplním, že v mezičase,co baterie stávkovala, jsem se chtěl podívat dovnitř, kde je problém. Baterie má zespod asi 10 malých torx šroubů, kdy po vyšroubování se dá dostat dovnitř. Ovšem na posledním šroubu je plomba ve formě samolepky, kterou jsem logicky nechtěl sundávat právě kvůli reklamaci. I tak šlo opatrně nahlédnout dovnitř….
Co jsem tam viděl mě tedy moc nepotěšilo. Je pravdou, že do té doby jsem neměl moc znalostí bateriích liion, takže mě to překvapilo. Hrubým počtem tam bylo asi 42 (asi??) klasických článků 18650, tzn. 12(asi??) sériově x4 řady paralelně. Do té doby jsem si naivně myslel, že baterie obsahuje pouze 12článků s kapacitou 12-13Ah. Až po tomto jsem bádal na internetu, kde mi došlo, že tak velké kapacity nikdo nikdy nevyřáběl a nevyrábí. To mě definitivně nakoplo k rozhodnutí baterii reklamovat, protože toto se odehrálo běhěm prvních 14dnů od zakoupení, respektive vrátit a přejít na konečné řešení- vzít od stejného prodejce baterie LiFePo.
Ještě k baterii Liion: nevím jaké máte zkušenosti,ale podle mě, je paralení zapojování článků, v tomto případě nejméně 4, špatné řešení. Jakým způsobem se dejě balancování článků v paralením zapojení? Podle mě žádné. První sebemenší problém na 1 článku, a vezme sebou i ostatní. Pokud se pletu, tak me prosím opravte. Vyrábí někdo komerčně takové řešení i v jiném provedení mimo elektrokola? (NTB, ruční nářadí apod??).
Dále bych měl problém s celkovou kapacitou. Přijde mi, že udávaná kapacita 13Ah je pouze zbožné přání. Když tuto hodnotu rozpočítám na 4paralelní články, vychází mi to na cca 3,0-3,25Ah na 1 článek. Takové kapacity dosahují jen hodně drahé články v ceně cca 450-700CZK za 1článek. To by znamenalo, celkovou cenu JEN článků, nepočítáme-li výrobu obalu, BMS a nabíječky, na 18.900CZK (v případě použití nejnižší ceny 450CZK/1čl.) Jaká je tedy asi celková reálná kapacita a jaký výrobce dodal články??? Pokud má někdo více ověřených informací k této baterii, určitě se je rád dozvím. No a nakonec bych měl připomínku k výstupnímu kabelu o průřezu 2,50mm2 a koncového terminálu…Moje podezření bylo správné a při změření úbytku napětí mezi PINEM baterie zespod a pinem na plošném spoji ŘJ (tzn. je započítáno vše-kabel,konektor…) dosahovalo při maximálním výkonu (odběr cca 22-23A) hodnoty 0,30V na jednu žílu!!! Tzn. že jen na 2 kabelech mezi baterií a ŘJ se ztrácelo cca 13W do tepla. Následovala výměna za kabel 4mm2 a modelářský zlacený konektor XT60P. Po této úpravě byl úbytek na jedné žíle jen max. 0,08V, tzn. „jen“ 3,5W.
Abych to shrnul: tato baterie Liion EVBIKE 36V/13Ah je asi vhodná do začátku, při stavbě nějakého basic ekola. V balení dostanete vše potřebné. Největší výhoda je v hotovém obalu, který se pěkně a nenáročně umístí do rámu místo držáku na nápoje. Negativa jsou, že není zcela jasné, jak a jestli zvládá rekupelaci, kvalita a kapacita článků je diskutabilní. Informace prodejců, že baterie bude mít dojezd „přes 100km“ je opravdu pouze velmi vlhké přání. Pokud kalkuluji mou změřenou a zprůměrovanou spotřebu, kterou uvádím, je velmi jednoduché si zpočítat reálné dojezdy (informace v závorce viz výše).
Cenový rozdíl není zas tak velký:
Liion 36/13Ah + nabíječka 2A 7500CZK (576CZK za 1Ah)
LiFePo 36V/15Ah + nabíječka 5A 8900CZK (593CZK za 1Ah)
Samozřejmě nyní mám TOP baterii a rychlejší nabíječku. V případě stavby baterie o stejné kapacitě by byla cena asi víceméně stejná. Podstatný rozdíl je samozřejmě v tom, že koupená Liion je řešení Plug&Play. Moje finální řešení a cena nezahrnuje hodiny práce s výrobou a svářením Aluboxu pro Lifepo. Samotný obal přijde postavit vč. materiálu, ohýbání, sváření, konektorů, pojistkové pouzdro maxi, pojistka, atd na další cca 3000CZK.
(posléze přidat fotky).
Problém s BMS
Při stavbě mě zarazila jedna podstatná věc, pri zapojení BMS, což by možná vysvětlovalo problém s předchozí Liion. Na moje otázky mi nikdo nedokázal odpovědět, ani prodejce. Jde o to, že BMS se dají koupit 2 druhy:
rozdíl je právě v zapojení okruhu nabíjení.
Zapojení EVBIKE: -P (RJ) a -CH (nabíječka)
Zapojení NONAME: nabíječka se připojuje PARALELNĚ k výstupu z BMS -P
Proč má tedy jedna BMS paralelní zapojení nabíječky (toto mi přijde logické a normální), a druhá ho má nějak oddělené??? Toto byl i případ té Liion baterie, kdy se normálně nabíjela, ale na výstupu nebylo napětí. To ve mě budí hlavní otázku, jak může takový oddělený systém zajišťovat rekupelaci a její regulaci???
O rekupelaci zatím nebyla řeč, protože doposud jsem ji s baterií Liion příliš nevyzkoušel. Při rekupelaci se systém choval zvláštně. Pro zkoušení jsem si vždycky vyjel na dostatečný kopec. Dolů jsem to rozjel na cca 35kmh. Rekupelace začala, ale po asi 3 vteřinách se jakoby jednotka odpojila. Stav, že chce rekupelovat byl vyditelný na Turnigy, kdy začalo stoupat napětí. Měřič také začal ukazoval proud cca 5A. Později jsem přišel na to, že Turnigy neumí ukazovat záporný proud (=nabíjení, rekupelace). Umí ho měřit tedy i v obráceném směru proudu než je zapojení,ale neumí vyhodnotit obrácené znaménko -. V okamžiku „odpojení“ rekupe a dostatečné rychlosti začalo zcela logicky stoupat napětí na ŘJ, která to několikrát vyhodnotila na ovládacím displeji chybovým kódem označující „Abnormální napětí“. Všechno ukazuje na to, že problém nastával v samotné baterii Liion EVBIKE, resp. její BMS.
Novou baterii LiFePo ještě nemám kompletně dokončenou a namontovanou, stále se finišuje alubox a jeho uchycení v rámu,takže ještě nevím, jak se bude rekupelace chovat teď.
Článek později ještě doplním fotkama a průběžně se bude aktualizovat.
Táto téma bola upravená pred 10 years, 5 months používateľom tonda.liska.
Táto téma bola upravená pred 9 years, 8 months používateľom teslabike.
Hmm…tu baterku od evbiku mam aj ja…
Takze hovoris ze je to šunt…
Zatial fachči,no tiez mam najazdene len nieco cez 180km.
No nic idem testuvat,ale trosku si ma zneistil.
zajímavé info je, že uvádi kapacitu nejméně 12.35Ah, což se človek dozví až při podrobnějším zkoumání…ale OK. Co už OK není je fakt, ze dále uvádí maximální TRVALÝ vybíjecí proud 12A, což máme úplne maximálně 480W (40V*12A) nebo 432W (36V*12A). Maximální proud po dobu 5 sekund je 21A / 756W špičkově. Každopádne tyto baterie, jak vidno, nebudou zrovna vhodné pro výkonnějši motory nad 500W/36V.
Otázka je, proč jsou ty proudy tak „malé“. Jestli je to danné slabou BMS, nebo skutečně shit článkama. Zde v odkazu : http://www.kronium.cz/dobijeci-baterie-fenix-18650-3200mah-li-ion/prod_966.html?actCat=133 je psáno pro tento typ kvalitního článku vybíjecí proud maximálně 2C, tzn. při udávané kapacitě 3,2Ah to je 6,4A na článek. Myslím si, že toto je docela bežná hodnota Liion článků 18650, takže bych se přikláněl k názoru, že evbike baterka ma skutečně velmi velmi shit články. Samostatná kapitola by byla, ta udávaná kapacita. Slušnejší prodejce, at už jakýchkoliv baterii, uvede při jakém vybíjecím proudu je této kapacity dosaženo, obvykle to bývá legračně málo (na příkladu 0,2C), oproti realite kolik z baterie na ekole bežně ždímáme. Bylo by od prodejců fér, kdyby uváděli kapacitu při vybíjení 1C a také 2C, což jistě vice přiblíží realitu použití článků na elektrokole.
Taktéž udávaný „zaručený“ počet cyklů baterie je jedna velká lež a klamárstvo 😀 . Opět záleží na dalších faktorech a to predevším: vybíjecí proud,a hloubka vybití. EVBIKE uvádí více jak 500cyklů při zachování nejméně 80% kapacity, bez dalších parametrů. Zcela jistě to nebude realita, protože opět srovnám s nějakými kvalitními komerčními članky 18650, kde parametry vypadají asi takto: při vybíjení do 100% kapacity, proudem 0.5C , bude mít baterie po 300 takových cyklech 60% jmenovité kapacity.
Myslím si, že to vybíjeni do téměř 100% kapacity bude v mnoha případech majitelů elektrokol realita, zatěžování proudem nejméně 1C také. Jak bude vypadat taková charakteristika baterie si můžeme jen představovat, ale v lepším případě to bude 150-200 cyklů při snížení kapacity na cca 50%. A to stále kalkuluji použití skutečně kvalitních článků…
A teď z druhé strany barikády – LiFePo
Vybíjecí proudy obecně vysoké, pro konkrétní případ na Wina 15Ah je to až 5C!!! což je 75A! Charakteristiku vybíjení proudem 0,2C jsem ani nikde nenašel. Nejméně co jsem dohledal byla informace o vybíjení 1C, kdy byla změřená kapacita dokonce vyšší než jmenovitá! Životnost LiFePo je tedy při stejných podmínkách nejméně 5x vyšší.
Myslím si, že použití baterií Liion na elektrokolech je jen dočasné řešení uživatelů, než definitivně přejdou na baterie LiFePo.
Otázka je jaká je životnost? Zkouším dvě sady po 3 kusech lipolky, zatím mám 26 cyklů a z kapacity 15Ah dájí 14Ah při poklesu napětí 35V (po vypnutí 36,5). Ovšem pokud je trápím jen do kopce tak dají „jen“ 13,5Ah:-)
Proudově je zatěžuji maximálně 25A špičkově 30A pár vteřin. Nabijím je na 41,8V tak snad vydrží dlouho.
Táto odpoveď bola upravená pred 10 years, 5 months používateľom bob.
li-mn je taky ovsem cenove jeste o cca 80% drazsi oproti LiFePo (z odkazu cos poslal+nabijecka+doprava cca 600EUR). nehlede na to zminovane skladani clanku paralelne kvuli dosazeni kapacity. tohle se me proste nelibi.
ad BMS- dobra pripominka. lec tuhle BMS mi doporucil primo prodejce, ze to bude OK. pokud nebude, a napriklad shori, je to jeho problem. navic, to ze moje baterie umi az 75A nic neznamena, protoze z ni budu udebirat max 22A co da kontroler. bavime se o zminovane sestave co jsem popsal. pokud bych casem neco vymyslel jinak, tak bych resil urcite jine bms i baterie a napeti.(lehce si pohravam s myslenkou stredoveho pohonu,ale to je budoucnost).
obecne,urcite je potreba si dobre zvolit baterii vzhledem k vykonu motoru alias odebiranemu proudu. mam za to,ze limn jsou predevsim modelarske baterie, kde jsou priority sestavene jinak, nez pro nas ekolare. mam za to, ze je tam rozhodujici mala hmotnost a rozmery,a prave to ze ty baterie umi dodat neskutecne vysoky proud. vse ostatni je podradne. myslim si ze vydrz/pocet cyklu pri takovych brutalnich odberech bude velmi mala.
na limn jsem toho zatim moc necetl. skus mi popsat, proc bych mel zvolit prave limn, ktera misto 8900CZK by stala 16800CZK. co je na lifepo spatne??? zatim jsem zadne negativa nenasel(krom lehce vyssi vahy).
moje sestava bude max odebirat 1,5C z lifepo, coz si myslim je vcelku prijatelny udaj pro velkou vydrz a pocet cyklu. nevim jak to maji ostatni, ale pri cene takovych baterii (at uz lifepo nebo limn) 9-16.000CZK, je pro me vydrz jeden ze zasadnich parametru a nechci resit novou baterii drive nez za 3 roky.
Li-mn je drahá ale taky kvalitní, lehká a malých rozměrů.
To že se baterie sklájí do bloku je běžná záležitost i když se ti to nelíbí.
Přesně tak mám složeny i své lipolky a fungují perfektně.
Pokud se k lipolkám chováš ohledupně tak slouží dobře a právě proto jsou vhodné i pro elktrokolaře.
Ja netvrdím že lifepo jsou špatné i když kolega s nimi měl jen špatnou zkušenost.
Pokud budeš ze svých lifepo brát 22A tak BMS nemůže být jen na 10A. Pokud nechceš mít problémy vezmi jinou BMS minimálně na 30A. Ve špičkách si řj. vezme i těch 30A. Pokud ti prodejce tvrdí že to stačí tak utíkej od něho dokud je čas.
ok, polozim prodejci otazku, proc mi doporucil tuto bms ktera je poddimenzovana…mimochodem je to ten co jsem tady vkladal vsecky odkazy.
mas tedy prosim nejaky tip na slusnou bms? alu box na baterii je hotovy, takze jsem omezeny rozmery…
no a nakonec, co jsem hledal, tak jsem nikde nenasel BMS s funkci..ehm jak to popsat..funkci MOSFET spinace. tzn ze ma vyvedene 2 slaboucke dratky a spinaji se nejake miliampery, tim celou baterii vypnu nebo zapnu.
bylo by super na tomto foru, kdyby se uzivatele pustili do testu baterii co maji koupene a sestavene (evibike apod),jakou maji kapacitu v zavislosti na vybijecim proudu 10/20/30A. trosku lituju ze jsem toto nestihl udelat s tou moji evbike liion.
ta spatna zkusenost,jaka?…nebyl to nakup z ebay? ten slavny Vpower? taky jsem o nich uvazoval,ale recenze na endlesssphere me odradila.
Táto odpoveď bola upravená pred 10 years, 5 months používateľom tonda.liska.
Detekce je tam 30A ne 60A a je to v milisekundách. Ale je to tvoje věc ja tě jen upozornil na nesoulad.
Běžně používám ty BMSka z ebay a bez problémů. Záruku při takové ceně neřeším. Kvalitní BMS nestojí 8stováků:-)
Chceš li kvalitu a k tomu servis musíš si připlatit.