hub – je to normal ?

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 46 až 60 (z celkového počtu 69 )
  • Autor
    Príspevky
  • #5751
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Bob: Veľmi to záleží od štýlu jazdy a od profilu trate. Mám aj záznamy z konkrétnych výletov, takže čísla nepustia. V prvom rade si treba uvedomiť, že ak jazdím prevažne po rovine, rekuperované množstvo energie bude naozaj minimálne. Ja tu rovinu moc nemám, a najradšej jazdím do prírody na kopce. Pokiaľ vystúpam asfaltkou v doline alebo zvážnicou cez horu 500 alebo aj 1000 výškových metrov, zjazd býva celkom dlhý, od pár km až cez 10km. Pokiaľ idem na dlhší výlet, tak do kopca poctivo šliapem a motorom si samozrejme pomáham. Pri zjazde zapnem regen brzdu a aby som celý nestuhol, tak zľahka pedálujem. Takýmto štýlom pri kvalitnej ceste s primeraným sklonom dokážem naregenerovať takmer polovicu toho čo som minul do kopca. Kto však jazdí štýlom „idem čo to dá“ a brzdí len keď musí tak toho tiež veľa nenarekuperuje. Mne tento štýl jazdy umožnil napriek 10Ah batérii počas jazdy spotrebovať aj 13 a viac Ah a tým pohodlný návrat domov. Dolina alebo kopec na ktorý idem totiž často býva dosť vzdialený, a práve energia ktorú získam zjazdom mi poslúži na návrat domov.
    Inak, radšej jazdím rýchlo do kopca, z kopca si užívam prírodu a výhľady a preto mi pomalšia jazda na regen brzde vyhovuje – pri rýchlom zjazde kde človek hypnotizuje cestu aby na niečo nenabehol si okolitú prírodu moc nevychutná. To samozrejme je individuálne, každý má rád niečo iné.

    #5752
    bob
    Účastník (Participant)

    A můžeš napsat jaký že proud ona rekuperace dává?
    A z toho nám vypočítej kolik ti to za pár minutový sjezd dodá zpět do baterie.

    Obecně není rekuperace u kol příliš účinná, lze hovořit o jednotkách procent energie, ketrá se vrátí do akumulátorů. Pokročilejší řídící jednotky (Kelly Controlls) jsou schopny atakovat v ideálních podmínkách desetiprocentní hranici. Obecně má rekuperace význam spíše u těžkých vozidel, jako auta, vlaky atd., ale u kola je to spíš marketingová, než užitečná funkce.

    Rekuperace – ano či ne?

    Jedná se zjednodušeně o zpětné využívání pohybové energie a její přeměnu na energii elektrickou. Rekuperace se například úspěšně využívá u tramvají, kdy souprava při brzdění nebo jízdě z kopce produkuje elektrický proud a dodává jej do troleje. Obdobně se chovají i elektromobily, které využívají rekuperaci k dobíjení akumulátorů. A jak je tomu u elektrokol? Výhody rekuperace jsou vykoupeny zvýšeným odporem, vždyť se využívá při brzdění, což by u lehkého elektrokola bylo nevhodné, zkrátka by se nám v případě vybití akumulátoru špatně šlapalo. Systémy s rekuperací navíc vyžadují další elektroniku. Navíc rekuperace u elektrokola je dobíjením akumulátoru schopna zvýšit dojezd maximálně o 2 až 4 %, což by za tu námahu nestálo. V poslední době se začínají objevovat sice i efektivnější metody rekuperace, které umožní prodloužit dojezd až o 15 %. To jsou ale zatím jen první vlaštovky a zatím platí, že motory s rekuperací se využívají hlavně u dopravních prostředků s vyšší hmotností a silnějším motorem, jako jsou například elektromobily.

    • Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 6 months používateľom bob.
    #5754
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Bob, takýchto „rozumov“ som čítal už veľa, ale moje praktické skúsenosti to úplne vyvracajú. Bavil som sa aj s ľuďmi ktorí majú rovnaké skúsenosti ako ja. Pokiaľ ideš rýchlosťou cca 20-25km/hod a zjazd má 12km, určite to nebude nejakých smiešnych pár minút. Pri strmom kopci mávam regen cez 10A, priemer tak 4-6. Moja RJ Magic je lacná a jednoduchá a nielen že to umožňuje, ale dá so to cez pc aj nastaviť. Obdobné možnosti majú aj Kellky a Infineony. Inak takéto informácie s obľubou píšu predajcovia továrenských elektrobicyklov so sprevodovanými malými hubmi alebo streďákmi ktoré regen nemajú aby vyzdvihli správnosť svojho riešenia. Pre mnohých z nás ebike je cesta do prírody, do kopcov a nie na jazdenie po rovinke v meste. Tam ten regen nepomôže. Keď však mávam bežne 1000-1500m výškových za jeden výlet, tak sa regen pri vhodnom použití prejaví. To s tými ťažkými vozidlami je myslené pri jazde stop and go na rovine, kde sa pri zastavení časť energie minutej na rozbeh vráti. Toto samozrejme na bajku nefunguje lebo má úplne iný pomer hybnosti k odporu vzduchu. Keď však vyšliapem 1500m výškových a potom to pol hodinu schádzam na regene, tak to už je iná káva – tu nejde o rekuperovanie energie kinetickej (tá je pri bicykli malá, lebo je ľahký a jeho zastavením z nejakej rýchlosti sa veľa nezíska) ale energie potenciálnej (ktorá napr. pri výške niekoľko 100m už vôbec nie je malá – je to energia potrebná na zdvihnutie telesa do danej výšky – a tu už aj 100kg je pekne veľa). To je úplne iná situácia a adekvátne tomu aj iný výsledok. Toto nie sú nejaké moje teórie (aj keď k takýmto výsledkom sa dá prísť aj počítaním), ale praktické skúsenosti získané najazdením niekoľko tisíc kilometrov. Toto je klasický prípad toho, keď niekto urobí nejaké všeobecné tvrdenie na základe nevšeobecných podmienok. Predpokladá napríklad, že jazdiť sa bude v rovinatom prostredí alebo v meste, a zovšeobecní to. To je neodborný a zavádzajúci prístup a neprekvapuje ma že ho niektorí obchodníci používajú. Holt taká je doba.

    #5755
    klotas
    Účastník (Participant)

    len sa tu nehadajte .) , ja to budem mat na vypinac on off a mi tu v Bratislave mame iba kolibu 440m.n.m. a to som zvedavi ci mi ten hub 4080 vobec vyslape po ceste hore hh ale ked ty pises ze slapes hore do kopcou a pomaha motor tam vyslape aj moj. ale vecsinu to budem pouzivat sice do roboty a prirody ale nie kopce .. co by ste mi mohli poradit idem teraz na vyplatu kupit prednu vydlu chcel by som co najveci zdvih ale nakoniec asi tuto RockShox Sektor Gold RL . lenze ja som dal vypliest predne koleso z nabojom co ma na osku 2cm a toto ma mensiu da sa to vymenit na tych vydlach ze mensiu za veciu?

    #5756
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Ale kdeže, my len kultivovane diskutujeme a z rôznych uhlov pohľadu rozoberáme otázky týkajúce sa regen brzdy 🙂 To je mimochodom pravá podstata rekuperácie, je to predovšetkým brzda. V Tvojom prípade síce veľká úspora energie nehrozí, zato ale brzdové platničky, to je iná vec. Mnohí už potvrdili, že im brzdové platničky vďaka regen brzde vydržia aj dvojnásobok. A to už ušetrí aj nejaký ten peniaz. Takže skutočne odporúčam zapojiť na brzdovú páčku.
    S tým výkonom čo tam ideš dať to musí vyjsť každý asfaltový kopec. Ja mám síce motor optimalizovaný viac do kopcov, ale zato mám max. 1500W trvalý výkon. Bežne mi s poctivým príšľapom stačí 500W na celkom sýte kopce (keď idem ekonomicky).
    Do vidlíc sa nevyznám, takže neviem poradiť…

    #5757
    uzivatel
    Člen

    LuboN …technicky vobec neprotestujem s tebou ani s bobom…ale.
    Si zo Slovenska? ak ano tak mi napis prosim kde vysliapes 1500 výskových metrov?
    Ja som z Gerlachovu to je Vysoke Tatry a n.v je 791. Sliezsky dom co je najvysie polozeny hotel na Slovensku a ide k nemu aka taka asfaltka je 1670m Ak by som isiel aj z Popradu n.v je 672 tak vyskovo nasliapem 998 vyskovych metrov.
    Na Gerlachovsky stit sa dá ist len s horskym vodcom inak je to za pokutu a to mas problem usliapat na nohach pripojeny pre istotu cela skupinka cca max5 ludi lanom. Bicykel si vyhod z hlavy. Lomnicak ak si len lanovkou isiel tak vies ze bike nehrozi a ak tak tanap by ta z koze zodral….a o bezpecnosti ani nehovorim….
    Kralova hola? hmmm tiez je to okolo 2000m vyska /1946m/ ale ty pojdes na bike od mora? z chorvatska? takze nasliapat za jeden vylet 1500 výskovych metrom…hmmmm
    Napada ma len jedina moznost 3 krat za sebou poprad – slizsky dom …ale to pochybujem ze 10Ah aku vydrzi a clovek ma aj po absolvovani 1x tejto trasy dost. Viem o com pisem.

    #5758
    klotas
    Účastník (Participant)

    RockShox Sektor Gold RL tam davaju ktomu tu mensiu osku da sa to zamenit za tu 2cm? lebo mam predny vyplet z nabojom co ma 2cm

    #5759
    bob
    Účastník (Participant)

    No ono to rozumy nejsou to je z praxe, ja jsem měl před 3 léty crystalyta HT 2000W a při sjezdu z Radhoště což je 17km mně to vrátilo asi 2%, brzdilo to ovšem unikátně.
    Ano na brzdění prfektní na vrácení energie k ničemu:-)
    Ano většina sjezdu je minutových těch dlouhých časově, moc není ani u vás v tatrách.
    A v těžkém terénu je rekuperace úplně k ničmu. Tam jedeš pomalu a tak se ani nezapne.
    Já když jedu do stoupáku mám mometální odběr 1000W což je necelých 30A tak že 500W bude asi 15A. Jak asi dlouho jedeš do 12km stoupáku? Sjetý je opravdu za pár minut.
    Ani 5A nabíječkou za pár minut nedám 2Ah i těch 5Ah trvá více jak 70min.
    ještě by mně zajímalo do jakých baterií tech 10A z rekuperace rveš?
    Pokud ti to funguje jak říkáš máš asi perpetum mobile:-)

    #5760
    Robikl
    Účastník (Participant)

    Mně rekuperace vrací kolem 10% bez většího snažení v krajině mezi Kladnem a Berounkou. Kdybych se snažil, tak samozřejmě více. 10% je to jen proto, že většina úseků je mírných a z kopce se tedy nemusí moc brzdit. (Naštěstí je tady i nějaké procento kopců kolem 6 nebo 8% výjimečně 12%.) Kdybych bydlel někde, kde jezdím výhradně kopce nad 8% stylem nahoru dolu, tak rekuperace musí vrátit odhaduji minimálně 20%. A jasně, když budu bydlet v mírně zvlněné krajině, kde se nebrzdí vůbec, tak mě rekuperace vrátí 0%. Skutečně to nejde tedy zobecňovat. Mě osobně přijde rekuperace skvělá a přijde mě to jako náramné vylepšení kola. Když už tam člověk má přímý motor, tak je škoda to nevyužít. Je to jen záležitost řídící jednotky a nic navíc to neváží. Dobré je si uvědomit, že čím těžší ebike + jezdec (asi dost z vás má ebike nad 30kg), tak tím více roste význam rekuperace.

    • Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 6 months používateľom Robikl.
    #5762
    Robikl
    Účastník (Participant)

    bob:
    Bobe věřím, že to vrátilo 2%, ale to bylo s jednotkou CL, která neměla řízenou rekuperaci. Jediná rekuperace, která tam byla, byla ta po překročení max otáček motoru. Takže z toho nemůžeš dělat tento závěr.

    #5763
    bob
    Účastník (Participant)

    Výhoda se ovšem záhy může změnit na nevýhodu a to když se něco potentuje a nebo dojde šťáva:-) To ten dvou kilowatový motor tahat bylo o život:-)
    Zase ovšem mít nastaveno zapnutí rekuperace při 18-20km/h není dvakrát optimální.
    Když zapne při 28km/h pak tě rychle zbrzdí a vypne. Nebyl jsem s tím spokojen a pokud to občas sleduji tak přínos rekuperace je opravdu zanedbatelný.
    Vrácení (10%) tj. jedné Ah z 10Ah bat.je opravdu dost málo, na to ujedu já jen 3km a zdravý tak 6km, čili nic moc. Odhady fakt nestačí, tak že realně 20% je z říše snů:-)
    Odborníci uvádějí maximum 15% a i to je stále žalostně málo na to kolik do toho kopce napřed spotřebuji.

    #5764
    klotas
    Účastník (Participant)

    a co takto mi poradit stou oskou. riesite tu rekuperaciu aj tak to nevyuzijem.budem rad ked to spojazdnim. otazka znie
    “ RockShox Sektor Gold RL tam davaju ktomu tu mensiu osku da sa to zamenit za tu 2cm? lebo mam predny vyplet naboj pre 20 mm osku „

    #5771
    LuboN
    Účastník (Participant)

    SFSF: K tým výškovým metrom – Tvoja Tatranská úvaha by bola celkom správna, keby… Ja totiž tých kopcov a výškových metrov nastúpam počas celého výletu, a to môže zahŕňať aj 10 kopcov… Takže som to nemyslel že to idem jeden nebetyčný kopec a dosť. Bývam v Turci, konkrétne Turčianska Štiavnička, a len keď si to dám cestou SNP nejakých 20-30 km a späť, tak tam bude tých výškových metrov nazbieraných ajajaj… a to je len taký výlet popod kopce cez dedinky… Keď k tomu pridám nejaký výjazd do horskej doliny, ďalšie metre naskáču… Keby mi to navigácia nepočítala, ani by som tomu sám neveril…
    Bob: je zjavné že tá rekuperácia Ti nefungovala správne, mne úmerne brzdnej sile rastie prúd do batérie. Mám LiPo 20C/10Ah takže 10A regen je brnkačka, napr. nabíjačku mám nastavenú na 6,6A čo považujem za pomalé nabíjanie 🙂 Pri tom nastavení čo mám sa dá povedať, že v rozmedzí rýchlostí 20-30km/h čo kilometer nad 20km/h, to ampér do batérie. Práve som si pozrel zošit so záznamami z výletov, asi urobím nejakú tabuľku – sám som zvedavý na nejaké štatistiky. Ale bežne aj pri kratších/stredných (niekoľko 10-tok km) výletoch tam mám 1-2Ah regen… Najviac mám 3,29Ah a 3,711Ah pri dvoch veľkých výletoch (54,46 a 77,55km).
    Robikl: súhlasím s Tebou, pekne si to zhrnul a som rád že je tu niekto kto má tiež podobné reálne skúsenosti ako ja. Toto nie je o nejakom hádaní sa alebo súperení, túto diskusiu číta kopec ľudí mimo nás a mne záleží na tom aby sa im dostali relevantné informácie aj na základe ktorých budú možno robiť rozhodnutia pri stavbe/kúpe elektrobicykla. Ohľadom elektrobicyklov koluje kopec mýtov a poloprávd, väčšinou si každý háji to svoje ale v skutočnosti nič nie je lepšie a nič horšie, ide len o to kto, ako a kde to bude prevádzkovať a od toho sa odvíja čo v tom prípade je vhodné a čo nie.

    #5776
    Robikl
    Účastník (Participant)

    LuboN: Jojo jen jsme asi trosku zaneradili klotasovi jeho téma. 🙂 Ještě mě napadá, že svoje hraje asi i to, že člověk i slape, tedy pedáluje po slovensky, takže pak poměr rekuperovane a energie spotřebované motorem bude lepší než u Boba.

    • Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 6 months používateľom Robikl.
    #5782
    uzivatel
    Člen

    No neviem LuboN ci niekto prevysenie meria tak ako ty…Ono to nieje jedno ani cloveku ani motoru ci ide po kopcekoch hore dole alebo len hore. Pivnicek a jeho zhoreny motor o tom vie svoje.
    Ak budes u nas tak napis skocime spolu na daky ten len kopcek.

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 46 až 60 (z celkového počtu 69 )
  • Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.