Zravím Vás,
už nejeden rok sledujem rôzne fóra ohľadom problematiky „e-bike“ nakoľko chcem v blízkej budúcnosti tiež niečo postaviť.
Keď to zatiaľ zhrniem tak to vidím asi takto: Výhody elektrobicykla:
-neprídem spotený do práce a nemusím si privstať aby som vykompenzoval napr. možný silný protivietor a tiež na ceste strávim menej času(takže nepriamo zvyšujem svoju bezpečnosť)nakoľko dosiahnem vačšiu priemernú rýchlosť
-nepotrebujem(zatiaľ!?!),vodičský preukaz, ŠPZ a stým spojenú zákonnú poistku,STK a lekárničku
-môžem legálne jazdiť v lese(veľmi veľká výhoda)
-niekomu pomáha dosiahnúť ciele ktoré by vlastným pohonom nedokázal(či už kvôly postihnutiu alebo len zlej kondícií),
-bez hluku motora a výfukových splodín
-adrenalín, recesia, immage … Nevýhody:
-nemalé investície, ktoré nepriamo úmerne stúpaju zo zvyšovaním výkonu
-životnosť a starostlivosť o batérie
-váha bicykla a vačšie zaťaženie komponentov
-možné poruchy, ktoré asi najviac nahnevajú niekde v lese ďaleko od domova
-(ne)legálnosť: nominálny výkon max.250W, dopomoc len do 25km/h, povinný PAS senzor a samozrejme pedále aby to bolo považované za bicykel(inak už treba ŠPZ)
Motory priame(HUB):
-hlavnou výhodou je určite životnosť ktorá je takmer nekonečná, uhladený vzhľad, rekuperácia/brzdenie, …
-nevýhody sú veľká váha, potreba kvalitného výpletu a vidlice, nemožnosť využitia prevodov a stým spojená malá účinnosť pri nízkych otáčkach, kladie odpor pri vybitých batériach, nevhodný do extrémnych kopcov, … Motory stredové :
-výhoda je nižšia váha, využitie prevodov bicykla a stým spojená lepšia efektívnosť, voľnobežka(takže nekladie odpor pri vybitej batérií), …
-nevýhoda je výrazné skrátenie životnosti celého reťazového ústrojenstva, životnosť prevodovky motora, hlučnosť, vzhľad ala frankenštain :), nemožnosť rekuperácie a brzdenia motorom, …
Batérie:
olovo – netreba ani riešiť (váha, životnosť)
LiFePo4 – dlhá životnosť,bezpečné a z dlhodobého hladiska najlacnejšie riešenie (cca po 2000 cykloch ešte 80%kapacity)
Lipo – nízka hmotnosť(polovičná z LiFePo4) ale krátka životnosť (cca 800 cyklov) a tým aj vyššie prevádzkové náklady, sú nebezpečnejšie, zložitějšie nabíjanie a sledovanie stavu vybitia
Ak by som staval bicykel na zdolanie XC maratónu(cca 50km a 1500m prevýšenie)tak jednoznačne stredový motor a LiPo batérie, rám klasika celoodpružený.
Osobne však v rámci kondície si XC odšlapem na bicykly bez pohonu, a na zvýšenie adrenalínu a do práce by som si chcel postaviť skôr niečo takéto(motobicykel): zadný HUB motor napr. Crystalyte Crown TC65(6kW,150Nm),sinusový kontroler s riadenou rekuperáciou, LiFePo4 batérie z headway článkov(72-96V)(kapacita cca1,5kWh), cycleanalyst, rám downhill.
roman viem, že si už skoncoval z HUB motormi, ale možno si mal len slabý motor. Aký máš názor na bicykle ako stealth bomber(nemyslím tú cenu). ???
Táto téma bola upravená pred 10 years, 2 months používateľom teslabike.
Táto téma bola upravená pred 10 years, 2 months používateľom teslabike.
Táto téma bola upravená pred 9 years, 6 months používateľom teslabike.
No, co som videl ako porovnavali bomber a hipowercycles tak bomber dostal nafrak. Pozri si najma krivku priamych motorov, vyrobcovia tam maju taky e-bike simulator. V rozbehu pri malych otackach ma strasne nizku ucinnost a vacsina energie z bateriek ide do „varica“. Je to skor na stredne rychlu a rychlu jazdu. Kvoli ucinnosti jednoznacne stredovy motor. Co sa tyka bombera, je to tazke cudo, tusim okolo 50kg. Cena pri dovoze okolo 6000,- Eur (tusim). Ja si skladam downhill + stredovy 1920W motor (max. 3000W). Vynde to o dost lacnejsie, bude to o 1/3 lahsie. Myslim si ze s vyssim dojazdom. Jedine trvanlivost a spolahlivost budem musiet asi vychytat casom…
Z výhodami súhlasím je to tak len doplním že ak ebike nepokazí tak je aj dobrá ekonomia jazdy
nevyhody
Investície sú možno nemalé , začína to na 400 eurach s olovom (otom neskôr) končí niekde nedohladne 🙂 ide oto čo stačí ak človek málo jazdí napríklad dva razy za mesiac tak sa to neoplatí po ekonomickej stránke (degradácia batérii) no pokial to chce len na zabavu tak sa na tú ekonomickú stránku nehladí..Pokial jazdí často tak sa investícia vráti.
Váhu neriešim jazdil som aj 4x olovo cca 20kg,pri jazde som tak nejak nič nepocitoval, šlo to dobre pokial sú baterky v strede.. no ochutnal som Lifepo4 8kg na zadny nosič tiež gut ale najlepší pocit je zo stredovej baterky kera už je šrot ale jazdné vlastnosti sú skvelé , vôbec necítim že tam niečo je.
Väčšie zaťaženie komponentov ano je ale mám najazdených 8 000 zatial len defekt a špice ,,a mam 100kg treba si dať pri hub motoroch na vidlicu resp jej úchyty treba dať torque arm
Poruchy … dobré konektory žiadne uzle zalepené s izolačku , odsledovať teplotu na prvých jazdách (3sekundova zaležitosť) Čo som mal babetu tak to bolo horšie .. Zatial som nikdy neostal viset kvoli poruche ,len defektu.
k zakonom je to tak ako to je …
Hub motory sú gut ale v brutus kopcoch ich možeš „zavariť“ , s rekupéraciou moc nepočítaj že ti dobije baterku ale skor že šetríš brzdy.
Stredové motory v podstate sú gut a zhrnul si to možno sa vyjadrí niekto kto má stredový motor..
Olovo ak by som neokoštuval litium jazdil by som na olove … niekto by radšej nejzdil ako by jazdil na olove
No však keď stretnem babky dedkov tak v tých ich „skútrikoch“ je určite olovo kupodivu každy svoju mašinu chválil 🙂 …
Ale ako názor ti dávam zapravdu olovo je nahoršia varianta..
Lifepo4 mám doma taku čínsku baterku asi som mal štastie lebo šlape dobre nabehala kopu km , ale tých 2000 cyklov to je len bajny nosorožec myslím že na A123 ak by sa nevybíjali do tla by to šlo najazdit , no aj tak je to skvelá životnosť.. len pri kupe musíš vedeť čo kupuješ (typ článkov)
Lipo myslím že keď vycuciam lifepo4 baterku pojdem asi cestou lipo z hobykingu ako to spravil Bob ak to dobre nadimenzujem tak životnosť bude dobrá.Alebo pojdem vyskladania vlastneho packu 18650 batérii do stredu ak ceny ostatnú tak za 400 eur vyskladam 72V baterku 12 ah na značovkých článkov jeden dodá 2-3C energie samozrejme to spravím tak aby dodávať tolko energie nemusel .. stačiť bude 20 ampérov strop ..možno sa ale neoplati vymyšlať zatial mám čas..dufam že lidepo4 sa nechystá zdechnúť tento rok ..
Čo sa týka prevedenia máš to rozmyslené už len to spraviť Headway sú dobré články , ak chceš hub tak ho daj..len jedna rada počítaj s maximálnymi prúdami po celú jazdu ako udáva výrobca .. snaž sa to predimenzovať 15Ah šulce na 96V sú guut ak zmestia .. (jeden šulec ma 3.2V) bude ich treba 30 .. a max continuálny prúd by som bral trocu z rezervu resp budeš sa musieť zariadiť podla toho ako bude padať napätie ak príliš tak prúd znížiť
inak im znížiš životnosť ..
K motoru ,ten motor je bulo … myslím že ti to pojde gut
ale osobne by som šiel do cyclone…zo skúseností iných toto už je out of my range..
re pivnicek pokiaľ mám správnu info tak stealth bomber vychádza na cca 10000-12000€ podľa výbavy. Ten test som videl, treba sa na to ale pozrieť troška z nadhľadu a porovnať ten rozdiel konkrétne.
Čo sa týka tej účinnosti tak stredový aj HUB motor sú principiálne totožné, takže aj stredový má pri 0 otáčkach 0% účinnosť, podobnú max. účinnosť pri ideálnych otáčkach a taktiež zvyšok spotreby pôjde do „variča“ – ide len o to, že vďaka prevodom dokážeš ten stredový motor častejšie držať v optimálnych otáčkach.
Ale ak budem HUB motor držať v otáčkach zodpovedajúcich jeho max. účinnosti(dajme tomu rovina cca 50km/h- záleži od motora) tak bude mať dokonca menšiu spotrebu ako stredový, nakoľko je priamy a nemá straty cez prevodovku a reťazové ústrojenstvo. Nevýhody stredového som popísal vyššie, rád by som to videl, počul a previezol sa na vlastnej koži. Reálne skúsenosti ako má napr. roman sú určite na nezaplatenie(treba sa poučiť z jeho finančnej a časovej straty :))). Podľa mňa ide pri cyclone momentálne o bezkonkurenčný pomer cena/výkon/váha. Minulý rok som na svojom bicykly(bez e-pohonu) menil celé reťazové ústrojenstvo -kluky,kazeta,reťaz a to bolo „len deore“ a stálo to cca 140€(neviem už presne) po cca 3000km v ťažkom teréne. Neviem si predstaviť ako často by to bolo pri takomto silnom stredovom motore používanom v náročnom teréne. A otázna je ešte asi aj životnosť prevodovky na motore.
re tesla čo sa týka tej ekonomiky jazdy – ak zabudnem na pocity,hobby, kutilstvo, recesiu a adrenalín a ostaté výhody e-biku, zoberiem do ruky kalkulačku, tak veľmi rýchlo zistím že prevádzka e-bike môže vyjsť lacnejšie len pri porovnaní s menej úsporným autom (výhody a nevýhody auta tu nebudem rozpisovať). Ak mám seriózne porovnávať tak si zoberme napr. babettu(je e-biku veľmi blízka).Momentálna kúpna cena cca 150€,výkon 1,5kW, max. rýchlosť(s malou rozetou)70km/h, spotreba 1,5-2l/100km/h, zatiaľ netreba ŠPZ a teda ani STK, ZP asi 25€/1rok. Tu človek pochopí že pokiaľ hladá len niečo úspornejšie na cestu do práce ako auto, tak je rozhodne lacnejšia babetta. Ekonomickú prevádzku e-bike zabíjajú len batérie. Sám som zvedavý čo prinesie budúcnosť -1kg batériu s kapacitou 10kw a životnosťou 20 rokov pri nešetrnom zaobchádzaní :)))…
Neviem či je dobrý nápad kompenzovať nedostatok prevodov výkonom motora.
Pokiaľ budeš chcieť uspokojiť 6kW motor, pôjde to do váhy aj vrecka.
Osobne si myslím, Ego kit je niečo čo je momentálne na hranici možnosti ebiku.
podľa porekadla: keď niečo nejde silou, tak treba použiť ešte väčšiu silu :)))
tých 6kw je nominálny výkon, krátkodobo má max. 90A tj. pri 96V 8640W( – strata na účinnosti). Výkon by som taký nepotreboval (stačí mi po rovine do práce dosahovať 70km/h v priemere :))) ), ide len o to aby bol motor predimenzovaný a netrebalo sa on báť po prvom kopci + ma teplotné čidlo takže daľšia poistka proti zničeniu.
Cena to je už iná pieseň : motor s kvalitným ráfom a výpletom 26″ 800€, kontroler 375€, cycleanalyst 145€, batéria cca 1000€, + neake tie ovládače a samotný bike…to už nieje také slovenské 🙁
Možná ti bude stačit tohle pojednáni od jednoho zdejšího kolegy
Sice nemam absolutne ziadne skusenosti s e-bikami ale pracujem roky vo vyvojovych centrach pohonov pre motorove vozidla. Z mojho hladiska je pohon v kolesach absolutne plytvanie zdrojmi a energiou.
Spoliehat sa na jeden fixny prevod je ozajstne sialenstvo. Dokazes si predstavit, ze by si v aute nemal ziadnu prevodovku? proste iba brzda plyn? Povedzme, ze by si mal iba stvorku rychlost. Zrejme by si sa ani nepohol, kym by ta neroztlacili alebo by si nebol z kopca. Auto by sa pomalicky rozbehlo a vo chvili ked by dosiahlo rychlost adekvatnu 4ke a motor by pracoval v optimalnych otackach tak by to bolo super, ale iba chvilku, kym by neprisiel prvy kopcek a ty by si mal iba dve moznosti, bud auto rozturovat aby si to vysiel, alebo nechat motor trapit sa v oblasti mimo optimalne otacky az do jeho zhasnutia. To je presne pripad vsetkych e-bikov s pohonom v kolesach, ktore v kopcoch zhoria.
Jedinym tvojim riesenim by bolo kupenie 8-12 valca, ktory by bol natolko predimenzovany, ze by si vystacil mozno aj s jednou rychlostou a ty by si bol macher. To je presne situacia s priamym pohonom a 2-3kW v kolese. Sialene predimenzovane a neskutocny zrut energie, ktora je tazka pretazka a ty ju vlacis so sebou vsade kde sa pohnes.
Naproti tomu so stredovym pohonom mas k dispozicii 6-10 rychlosti na zadnej prehadzovacke a to uz je standardna situacia, ktoru vsetci pozname z motorovych vozidiel. Zaradis prevod podla toho aby motor pracoval stale v oblasti optimalne ucinnosti a ides a setris a nepotrebujes 8-12 valec na to aby si zvladol kopcek, sice nepojdes tak rychlo, ale zase skoro nic nevazis a nezeries.
Preto pre mna existuje uz len jedina dilema a to ako sklbit vykon motora a hmotnost baterie tak, aby to este stale bol mrstny bike a nie tazke hovado, ktore ledva prenesies po schodoch do pivnice a z pivnice.
Na asfalt by som išiel asi do tohoto
Fast 2WD Electric Bicycle – Top Speed 50mph: http://youtu.be/FYIJm7101pg
Myslím, že tam má 2 x 1kW. Pokiaľ chceš ostať pri hube.
Vychodzie parametre: motor 10kW Crystalite TC-100, napajanie 4x Lipol teda 88V, 100A, horsky bajk s 26″ kolesami, celkova hmotnost jazdca s bajkom vratane bat a motora 110kg.
Obrazok 1:
Plny plyn – maximalka 76km/h, prikon 4600W, vykon 3750W, ucinnost slusnych 81%, prehriatie motora za 16 min, dojazd 27km (pri baterkach za 2000,- Euro)
Obrazok 2:
1/4 plynu – pohodova rychlost 27km/h, ucinnost 78%, motor sa neprehreje, dojazd paradnych 200km
Obrazok 4:
Este vacsi problem, jazda do kopca na plny plyn, ucinnost len 23% !!!, z 10kW motora neviem dostat viac ako posr..ych 1570W, z baterky mi ale berie az 7000W, prehriatie okamzite za 1,3 min, dojazd tym padom len 2km.
Mna stve na priamom motore najma ta klamlivost vykonu. Mas silny 10kW motor, ale z miesta sa ledva pohne. Po lesnych cestickach, strmych mensich kopcekov proste netaha a k tomu este aj drzo zere baterku, ktora je taka draha… Nevymacknes z neho viac vykonu ako 1/10 udavaneho maximalneho. Pritom som simuloval velmi drahe baterky a silny kontroler so 100A! Cize sa na nicom nesetrilo. Adekvatny k 10kW motoru priamemu sa mi zda napr. 2kW stredovy, ktory si sprevodujes a mas aj rychlost aj sa vies stverat do strmych kopcov. Ucinnost je dalsia obrovska vyhoda. Kdesi som cital, ze celkovo je stredovy cca o 35% ucinnejsi ako priamy. Teda musis mat o 35% vacsiu kapacitu baterky, aby si sa dojazdom vyrovnal stredovemu. Dalej prehrievanie, vyssia vaha a nedostatok vykonu v malych rychlostiach su dalsie -. Tolko moje teoretizovanie 😉
Len pozeram, ze obrazky su dobre ocislovane, ale zoradilo mi ich naopak. Tak treba zacat od spodneho. Obr. 4 je jediny pri neustalenej jazde, teda pri zrychlovani. Pri kazdom zrychlovani je priamy motor strasne neucinny. Najlepsie mu je vo vysokych otackach a velkej rychlosti. Vtedy ma dobru ucinnost. Priamy motor je teda vhodnejsi na cestu, do terenu velmi nie. Su aj inak sprevodovane/navinute motory, napr. TC60. Ale ten pri rovnakej baterke aj kontroleri bude mat omnoho nizsiu maximalku ale zas bude ucinnejsi aj pri nizsich rychlostiach. Lenze stredovy motor mozno aj 1000W sa pravdepodobne dokaze vystverat tam kam 10kW priamy nedokaze a bude mat asi aj vyssiu maximalku. Dalsie vyhody uz boli uvedene.
To je ale diametrální rozdíl od té první baterie.
Těch 200A u té první je špička na pár sekund.
Těch 10A je doporučená provozní hodnota, samozřejmě že baterie dá i 20A ale její životnost tím bude rapidně klesat. 60A v zátěži trvale nezvládne, poze po dobu 15min.
U baterk se drž údaje doporučené provozní hodnoty, vše co je výše je jen ke škodě baterie na jeji životnost.
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 1 až 15 (z celkového počtu 15 )
Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.