Zhruba ano, 10h ale plny rozsah od 3.0 – 4.2, ktory som sice daval asi len 1x. Vacsinou davam tych 4.1 a povedzme mozno to je 9h. Pod 7h som sa ale urcite nedostal. Ake mas baterie? Je to ta ista chemia? Mozno to je aj nabijackou. Tazko povedat, ale datasheet NCR18650B pre kapacitu 3250mAh nabijanu prudom 1625mA je uvedeny cas 4 hodiny. Takze keby som sa mal drzat podla tejto hodnoty, malo by to byt v reale este viac, ale to sa tusim neda presne drzat podla tohto pomeru pre ine prudy nabijania.
Final, parádna prestavba, krásna ukážka že keď sa to urobí správne výsledok naplní očakávania a všetky mnohotisícové ebajky z obchodov blednú závisťou 🙂
Jediné čo by si pýtalo upgrade je tá nabíjačka, až pridáš tie posledné články k batérii zožeň k tomu niečo poriadne s čím sa to nabije v rozumnom čase, 10h je fakt moc (ale nechal by som si aj tú pomalú nabíjačku pre šetrné nabíjanie keď čas netlačí). Hotovú nabíjačku ide kúpiť z Číny alebo sa dá napr. použiť vhodne nastavený serverový zdroj Eaton: https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=66169
Jeden z dvoch čo sú objednané budem nastavovať pre nabíjanie 14s batérie, so skúsenosťami sa potom podelím. Ešte pre zaujímavosť, nastaviť sa dá aj menší prúd a výkon, nie je nutné aby zdroj šiel na 1800W pokiaľ by to bolo moc. Zdroj je pri menších výkonoch aj tichší.
Zaujímala by ma bodovačka ktorú si zhotovil, tiež som čítal že najlepšie boduje tá z autobatérií, nechcelo by sa Ti hodiť sem nejaké info k tomu ako si ju zhotovil a tiež skúsenosti s ňou?
Bob, LiPo má výhodu v krátkej finálnej fáze nabíjania, klasické 18650-ky potrebujú na plné nabitie hodne času, obzvlášť ak dochádza ešte aj k balancovaniu. LiPo nabiješ 1C prúdom prakticky za niečo málo cez hodinu, Li-Ion bude potrebovať aj viac než dve-tri. Tento nepomer sa zvyšuje s vyššími nabíjacími prúdmi a je daný veľkým rozdielom vo vnútornom odpore Li-Ion a LiPo.
Ako Final napísal, pokiaľ sa nabíja len napr. na 4,1V dá sa to skrátiť tak že nabíjačka sa nechá nastavená na 4,2V ale nabíjanie sa preruší skôr. Tým sa vynechá najpomalšia časť nabíjania. Kedy je tá správna chvíľa sa dá pokusne určiť tak že sa zmeria nabíjací prúd ktorým nabíjačka nabíjala keď články po odpojení sa ustália na 4,1V.
Pri LiPo sa takto dá takmer úplne vynechať fáza nabíjania zníženým prúdom, nakoľko ten klesá až celkom na konci nabíjania. Šetrí to batériu aj čas pokiaľ nie je nutná plná kapacita (tú napr. ja potrebujem len občas keď idem na dlhý výlet).
Ahoj. Taky jsem před asi 3 týdny konečně zprovoznil celou LiPo baterku 21s 32Ah (poskládanou z Multistar baterek 16Ah 6s a 4s, jednu 4s jsme rozebrali abychom dostali těch 21s…). Proti mé původní baterce LiFePo 72V 15Ah je nová baterka tvrdší a kolo má větší zrychlení i max. rychlost.
Baterku nabíjím 10A nabíječkou, kterou jsem používal pro LiFePo baterku. Nabíječkou nabiju baterku ale jen na 86,9V, pak mi vypne. Nevyužívám tedy max. možné napětí 4,2V x 21s = 88,2V.
Podle některých názorů by to mělo být pro LiPo baterku spíš příznivé?? Jaký na to máte názor (Lubo a Bob)? Není potřeba baterku občas nabít do plna? Nabíječka nabíjí zpočátku cca 9A a ke konci se proud snižuje postupně na cca 1A.
Nepoužívám vůbec BMS ani nějaké hlídání napětí jednotlivých článků. Měl jsem v úmyslu jednou za čas nabít každý paklík samostatně modelářskou nabíječkou, ale ještě jsem se k tomu nedostal :-(.
Karel, to napätie je úplne super (cca 4,14V/čl), batérii to len prospeje, nabíjať na 4,2V nie je vôbec nutné a uberá jej to zo životnosti. Navyše je menšia šanca že by sa nejaký článok prebil lebo je tam rezerva a tiež nie je nutné mať to až tak dokonale vybalancované. Rozdiel v kapacite oproti úplnému nabitiu bude tiež minimálny, medzi 4,14V a 4,2V už moc kapacity nie je.
Nabíjať samostatne po jednom paklíku je zbytočné, stačí z času na čas po nabití zmerať jednotlivé články. Ak by niektoré boli mimo o viac než 2 stotiny oproti priemeru tak by som ich manuálne dobil/vybil malým prúdom (napr. 1A) cez balančný konektor. Stačí si na to urobiť káblik a použiť modelársku nabíjačku v režime LiPo 1s.
Ešte odporúčam pomocou pípákov alebo častým meraním až do vybitia overiť či majú všetky články rovnakú kapacitu aby sa predišlo prípadnému podbitiu niektorého z článkov ak by bol slabší. Ak idú všetky rovnako a začínajú sa rozchádzať až pod 3,6V tak je to OK, nižšie by som určite nevybíjal, pri normálnej prevádzke je ideálne skončiť vo chvíli keď začne napätie padať z 3,7V nadol a tým je tiež zabezpečená dostatočná rezerva. Batériu treba skladovať nabitú na 50-75%, dobiť doplna najlepšie až pred jazdou.
Pointa v prevádzke batérie bez BMS je mať určité rozumné rezervy a mať overenú kapacitu a zdravie článkov. To treba aspoň 2x za rok kompletne skontrolovať a priebežne námatkovo merať napätia článkov keď je na to nejaká minútka času. Odporúčam mať vždy so sebou malý cellmeter/balancer aby si mal čím skontrolovať batériu v prípade že by sa Ti niečo nezdalo. Jednoznačne je lepšie problému predísť, šiesty zmysel častokrát funguje 🙂
Prajem mnoho šťastných kilometrov a batérii stovky cyklov 🙂
Souhlas, lipolku bez BMS opravdu není tutno nabíjet na plné napětí čl.
Bohužel u lionek ty BSka balancují až úplně na závěr a tam je nutno nabíjet na plné napětí článků jinak jsou čl. nevybalancované.
Tobě bych čas od času doporučil články zkontrolvat graupnerem http://www.srovnanicen.cz/q/GRAUPNER%20balancer%20pro%202-6%20cl./
Co se týká skladováni je potřeba rozlišovat.
Dlouhodobé skladování (5 a více měs.) napětí čl. 3,8V.
U krátkodobého (pár dnů aáž měsíc) klidně na napětí 4,14V na čl.
Mám to ověřeno 3 letým používáním lipolek.
Taky mně štve že jsem propásl koupi těch multistaru:-)
Nyní už je delší dobu nemají.
Diky za pochvalu 🙂 Neviem ci zrovna zavidia, cenovo som to tak trochu prestrelil ako som mal v plane, s bikom to vyslo na cca 2700. Za to sa uz asi aj da nieco schopne kupit 🙂
Tento tyzden asi objednam tie ostatne baterie. Viem, ze si mi odporucal napr. INR18650-25R, spravi to len o 2-3Ah menej oproti NCRkam, len mam trochu obavu to takto miesat. Keby dam NCR a je tam tych cca 40Ah, aky mas na to nazor uz pri takejto kapacite? Momentalne neviem ako mi pada napatie, este som to nemeral pocas jazdy, iba raz ked som isiel pri takmer vybitom stave mi to zacalo pri plnej zatazi padat na 43V (cut-off), vtedy som odmeral a mala cca 44.6V. Fakt sa neviem rozhodnut 🙂
S tou nabijackou, som zvedavy na ten eaton. Original su celkom drahe, clovek by ani nepovedal. Vacsinou davam nabijat na noc, s tym dojazdom mi to celkom staci na momentalne jazdy. Obcas si to pyta dalej, ale to by mi mala postacit ta dodatocna kapacita. Prist domov, dobit ju a ist znovu, to uz by som potreboval nahradny krk a zadok 🙂
Z TME som zobral 4x IRFB7340 a MCP1407. Neviem ako, ale podarilo sa mi odfajcit ten driver. Na dalsi driver sa mi nechcelo cakat, vyuzil som co dom dal, namiesto drivra som dal relatko (4V?) cez ktore pustalo do mosfetov tusim 16V. Relatko cez arduino neslo zopnut kvoli malemu prudu, zapojil som to cez tranzistor (mam to na garazi ale tusim to je BC547) a dalsi trafak. V podstate to relatko je zbytocne, malo by to ist iba s tym tranzistorom ale takto sa mi to lepsie debugovalo. Cele som to mal na tlacitko, po zopnuti som nemal cez 2 impulzy, stacil jeden. Mosfety som dal na vacsi kus hliniku, baterie 2x nejaka 75Ah, pocet mosfetov teda stacil.
Co sa casu tyka, skoncil som niekde pri 10ms, v reale to vsak mohlo byt aj 20-30ms kedze nejaky cas trva kym relatko zopne/rozopne. Pod 10ms ho tusim ani nestihlo zopnut. Najprv som skusal s jednou bateriou ten „akoze nikel“ z ciny, to islo fajn, ten 25mm nikel z nkonu, tam to len trochu lepilo a zvysovanim casu palilo. Pripojil som dalsiu autobateriu a vysledok super. Pri bodovani mi stacilo pritlacit zlahka, len tak aby nevznikla medzera medzi plieskom a baterkou. Ten 25mm plech sa trochu horsie bodoval na tie pluska, v podstate som nevidel kde bodujem, musel som ten kruzok na pluse pretlacit obvodovo aby som netrafil dieru mimo neho.
Prikladam aj nejake ukazky, na prvom je vysledok s trafakmi a na druhom s jednou autobateriou – pri oddelovani sa trha material v miestach bodu.
Ahoj, vďaka za info ohľadom bodovačky, niekedy to vyskúšam s tou autobatériou…
Kombinácia rôznych článkov paralelne pokiaľ majú rovnaký rozsah pracovného napätia a nemajú extrémny rozdiel v ďalších parametroch problém nerobí, ale je pravda že pri tej kapacite čo tam plánuješ mať by to už mohli nejak zvládať aj tie 18650B. Ak Ti nie je ľúto pár € navrch a chceš zachovať max. kapacitu tak tam daj Sanyo NCR18650GA.
Za 2700 nekúpiš nič čo by sa mohlo čo i len vzdialene porovnávať s Tvojím bajkom, stačí si pozrieť aký výkon motora a kapacitu batérie majú… Tiež v tej cene nebudú karbónové. Páči sa mi Tvoj koncept, minimálna váha pri maximálnej kapacite a dostatočný výkon na čokoľvek 🙂 Optimálne riešenie do hôr, ale zároveň nesklame ani keď sa ponáhľaš niekam po asfalte…
Karel:
Taky jedu na 21s lipol, ale jen 10Ah, ted mi odešla nabíječka. Jakou máš nabíječku na těch 88V(nečetl jsem diskuzi celou)?
Ted se teším na nový český regl, který se během podzimu asi objeví na trhu(nejspíš bude prodáván p.Šikulou z epohonu) http://pearcontrol.cz/produkty/rodina-kontroleru-esc3
Napětí má být až k 90V s proudem k 50A. Uvidíme jaká bude cena.
Ahoj Robe, já používám zatím nabíječku, kterou jsem měl pro nabíjení LiFePo4 baterky. Ta byla poskládaná z 24 článků http://eskutr.cz/cs/wina/270-wina-lifepo4-32v-8ah-hlinikove-pouzdro.html
tedy 72V nominál. Nyní s ní nabíjím Multistary 21s a vypíná mi to teď při cca 87V. Nenabiju tedy to doplna.
Nabíječky jsem koupil před pár lety na eskutru. Nejdřív jsem měl baterku Lifepo jen 60V a pak jsem přidal dalších 12V. Tak jsem spojil do série nabíječky 60V 10A a další dvě nabíječky 12V 5A zapojené paralelně. Celkem tedy nabíječka 72V 10A nominál :-). Dá se ale koupit i nabíječka 72V 10A.
Mé nabíječky:
jedna http://eskutr.cz/cs/nabijecky/36-nabijecka-lifepo-60v-10a-20-clanku.html
+ dvě http://eskutr.cz/cs/nabijecky/126-nabijecka-12v-5a-lifepo4-clanku-4s-.html
Uvažuju, že koupím ale i malou nabíječku 4A na 21s, abych občas nabil celou baterku doplna. Mám ještě modelářskou nabíječku s balancováním, ale s tou je to pracné nabíjet každá pack zvlášť a připojovat balanční konektor…
Karel, myslím že doplna nabíjať v praxi nikdy nie je nutné, aj balancovať sa dá (trebárs aj manuálne) pri napätí nižšom než 4,2V… Batérie to len uvítajú keď nie sú nabíjané na 4,2V. Ak by si ale predsa len chcel nabíjačku čo ide „do plna“ zrejme by stačilo ju otvoriť a trimrom čo je vnútri na nastavenie napätia to kúsok zdvihnúť…
Lubo, před dvěma dny jsem nabíječku otevřel, že to vyzkouším – potočit trimrem, abych zjistil, zda mohu napětí trochu zvýšit. Žádný trimr jsem tam ale nenašel 🙁 Pak jsem ji složil a nefungovala. Rozložil jsem ji, fungovala, a pak třikrát dokola, až jsem zjistil, že je špatný spoj na drátu k pojistce, ten jsem připájel a nyní je zas vše ok. Asi je tam místo trimru nějaký odpor napevno? Ale nevím který.
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 16 až 30 (z celkového počtu 44 )