Rekuperace (regenerace energie) je v sadách od modelového roku 2013 aktivována. Pokud přesáhnete jízdní rychlost 30 km/h, nešlapete do pedálů, nepřidáváte energii pomocí akcelerátoru, po několika vteřinách začne EVBIKE automaticky dobíjet akumulátor. Tuto funkci detekujete tak, že napětí na LCD stoupá nahoru (všechny dílky, dříve vybitého akumulátoru svítí na plno), dále je z kola cítit lehké vrnění. Kolo nezpomaluje, ale ani výrazně nezrychluje. Praktickými testy jsme zjistili, že rekuperace dokáže zpět dobít maximálně 3 – 5% elektrické
Bobe, já nevím, jak ti to říct a neurazit. Mám tě rád, ale tohle jsou nesmysly. Píšeš o neřízené rekuperaci a ne o řízené. Je mi to líto, ale píšeš kraviny. Sorry.
Jinak kolega ma magic pie kde je řízená rekuperace a na dotaz jak je spokojen tak odpověď zde ani nemohu napsat aniž bych nebyl sprostý:-)
A to žijeme ve velmi kopcovité krajině.
Jednoduše na nabití 10Ah baterie potřebuji zhruba 6h a ty chceš 10% což je 1Ah nabít řádově za minuty? Snad uznáš že je to opravdu nesmysl.
Kolik že ten 250W motor dává proudu při té rekuperaci?
Jak jsem už napsal pokud pojedeš hodinu z kopce tak těch 10% asi dosáhneš ale 20km kopec je málokde.
Pokud víš jaký ten motor dodává při rekuperaci proud tak to napiš.
U toho magicu jak nastavíš větší procento rekuperace tak brzdí jak šlak a je to prý nepoužitelné. Když dáš miň tak to zase nic nedává, hledal kompromis ale nenašel.
U toho crystalytu to bylo rovněž na prd. Začalo to až při více jak 30km/h a dávalo to hodně málo. Do 18Ah baterie to vrátilo fakt jen 0,01% což mám na analystu dodnes:-)
Bohužel musím souhlasit s Bobem. Mám nastavenou nejsilnější rekuperaci na rj infeneon(umí tři stupně). Motom MP dává zpět při 50km/h 5A(při 20km/h 2A), ale brzdí to tak silně, že se dá použít jen v prudších kopcích. Rozhodně je ale lepší kopec i po delší trase po rovince objet. Rekuperaci používám, ale opravdu jen abych šetřil brzdy. Brzdný účinek je znát už při jízdě 15km/h.
Bob, možno by si si mohol priznať, že s reálne a správne fungujúcou rekuperáciou nemáš žiadne vlastné skúsenosti… Mne sú všetky marketingové kecy a všeobecné „tvrdenia z internetu“ ukradnuté, nakoľko moja vlastná skúsenosť, zmeraná a opakovaná x-krát je úplne iná… Viem to podložiť aj matematicky na základe fyzikálnych zákonov. Prosím neber to v zlom, ale je potrebné vec objasniť a tu by som sa držal reálnych čísiel, skúseností a fyziky.
Aby sme predišli nekonečnému filozofovaniu, tu je zoznam mnou použitých komponentov a skúseností s nimi:
Motor MP2 26″, RJ Magic 1000W, LiPo batéria 20C 14s2p s kapacitou 10Ah. RJ Magic nastavená na maximum, rekuperácia nastavená na 75%.
V RJ Magic sa zadaním % rekuperácie nastaví hodnota PWM modulácie pri rekuperačnom brzdení (aj keď zjavne 100% nezodpovedá 100% PWM modulácii, inak by pri takom nastavení motor brzdil, ale nenabíjal by batériu – bolo by to už vlastne vinutie v trvalom skrate).
Podstatnejšie je ako sa to chová v praxi – v závislosti od priemeru kolesa a napätia batérie odpovedá určitému percentu nastavenia nejaká rýchlosť, pri ktorej začína do batérie tiecť prúd (čím vzniká brzdná sila) a ten výrazne rastie s rastúcou rýchlosťou. Pri mojom nastavení sa to chová tak, že od rýchlosti 18km/h (do tejto rýchlosti je brzdný účinok takmer neznateľný) rastie prúd do batérie o cca 1A na každý km/h o ktorý idem rýchlejšie. Takže, ak je kopec dosť strmý a idem 25km/h tak nabíjam cca 6-7A (cca 350W). Pri rýchlostiach nad 30km/h už nabíjam prúdom cez 10A (cez 550W), ale to si už vyžaduje snáď 20-30% klesanie. Pri 10Ah batérii je to 1C čo je pre ňu (20C LiPo) štandardný nabíjací prúd, nič zvláštne, navyše to nie je kompletné nabíjanie, ale len chvíľa.
Aby bolo množstvo rekuperácie významné, musia byť splnené určité jazdné podmienky. Energia získaná priamou premenou kinetickej energie je malá (brzdenie na rovine). Zabrzdenie trvá rádovo sekundy, takže bieda. Toto sú tie mizerné percentá o ktorých všetci hovoria. Energia získaná premenou potenciálnej energie (brzdenie pri jazde dolu kopcom) trvá rádovo dlhšie a tak aj množstvo energie je rádovo vyššie. Z tohto vyplýva, že kde nie sú kopce, nemá rekuperácia na bicykli (energetický) význam. Taktiež nemá význam, ak niekto jazdí štýlom „valím nadol čo to dá“ lebo ak sa nebrzdí, tak sa nerekuperuje.
Takže aby to malo zmysel, musia byť kopce a nadol sa musí jazdiť so zapnutou rekuperáciou, navyše nastavenou na správnu hodnotu. Ísť totiž dolu kopcom rýchlosťou 10km/h by nikoho nebavilo, a naopak pri rýchlosti nad 30km/h už sa veľa energie premieňa na boj s odporom vzduchu a na rekuperáciu logicky ostáva len zvyšok. Kľúčové je teda nastaviť rekuperáciu tak, aby rýchlosť bola dostatočná pre jazdca a zároveň nie moc vysoká s ohľadom na straty odporom vzduchu. Toto je závislé aj od strmosti klesania a tak je nutné urobiť kompromis s ohľadom na prevládajúci sklon ktorý sa jazdí.
Teraz sa pozrime na Bobove tvrdenie, že kopec ktorý vyšliapem za 2 hodiny zídem za 5min a preto je rekuperácia na e-biku nezmysel. Ja by som tú vetu upravil takto: Ak vyšliapem na kopec za dve hodiny a za 5min. ho zídem (nepravdepodobné, ale nevadí), zaručene nepoužívam rekuperáciu a tak by som o nej v tomto prípade ani nemal hovoriť.
Teraz niečo reálne z vlastnej skúsenosti: Ak som na Martinky vyšliapal (áno poctivo som šliapal) za 30min priemernou rýchlosťou 24km/h a pri spotrebe 7Ah (priemerný príkon motora cca 750W), a následne som sa spustil nadol so zapnutou rekuperáciou (tiež som šliapal, ale iba oddychovo aby som nestuhol a nevychladol) tak mi to nadol trvalo len o trochu menej (aby som to dal za pár minút musel by som ísť asi nadzvukovou rýchlosťou). Nameral som takmer 3,5Ah získané rekuperáciou. Stratil som tým asi 15min. času a trochu som si zašliapal aj nadol, ale získal som tretinu kapacity svojej batérie. Ak sú toto mizivé zanedbateľné percentá a nemá to žiadny význam a zmysel, tak potom už neviem. Samozrejme v rámci celého výletu sa to rozpočíta a celkové percento rekuperácie asi ťažko bude 50%, ale pri výletoch tohto razenia sa pohybujem niekde medzi 10-30%. Väčšinou sú to dlhé výlety a napr. 20% rekuperácie môže znamenať v praxi aj 10-20km navyše ktoré by som inak už musel šliapať bez motora. To tiež nepovažujem za bezvýznamné.
Takže ak sa ideme baviť o rekuperácii, nedá sa to zovšeobecniť a je nutné stanoviť podmienky za ktorých budeme zmysel a význam rekuperácie posudzovať. Prakticky všetci čo na webe o rekuperácii píšu teda iba prihrievajú svoju marketingovú polievočku niečím čo nemá reálnu výpovednú hodnotu nakoľko neuvádzajú za akých podmienok ich tvrdenie platí.
Ja smelo tvrdím a viem to dokázať, že za podmienok a spôsobom akým jazdím rekuperácia má význam a vôbec nie zanedbateľný.
„idem 25km/h tak nabíjam cca 6-7A (cca 350W). Pri rýchlostiach nad 30km/h už nabíjam prúdom cez 10A (cez 550W), ale to si už vyžaduje snáď 20-30% klesanie.“
Kopec měřil teda 12km sjezd trval 15minut, za 15 min. nabiju nabíječkou 10A stěží 2,5Ah
„Nameral som takmer 3,5Ah získané rekuperáciou. Stratil som tým asi 15min. času a trochu som si zašliapal aj nadol, ale získal som tretinu kapacity svojej batérie.“
Tedy tady mně něco nesedí a ani jsi mně tím nepřesvědčil.
Jakou rychlostí jsi jel dolů a jaký sklon měl onen kopec?
Mně to vychází že jsi dole valil skoro 50km/h tak že proud byl 30A dle tvého předchozího tvrzení
„že od rýchlosti 18km/h (do tejto rýchlosti je brzdný účinok takmer neznateľný) rastie prúd do batérie o cca 1A na každý km/h o ktorý idem rýchlejšie. Takže, ak je kopec dosť strmý a idem 25km/h tak nabíjam cca 6-7A (cca 350W).“
To ta bateri dostavá tedy dobře na frak.
To je lepší ůčinost jak u o mnoho těžšího elektromobilu která je něco mezi 10-30%.
U elektrokola je uvěřitelných nějakých 3-5%
Pozor bereme zde v úvahu motory splňující euro normy a né 1000W a vyšší:-)
Ještě dodám že osobní zkušenost mám jen s crystalytem 2kW ale kolega s magic pie je má veskrze negativní.
Na závěr rob.brno píše
Bohužel musím souhlasit s Bobem. Mám nastavenou nejsilnější rekuperaci na rj infeneon(umí tři stupně). Motom MP dává zpět při 50km/h 5A(při 20km/h 2A), ale brzdí to tak silně, že se dá použít jen v prudších kopcích. Rozhodně je ale lepší kopec i po delší trase po rovince objet. Rekuperaci používám, ale opravdu jen abych šetřil brzdy. Brzdný účinek je znát už při jízdě 15km/h.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 1 month používateľom bob.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 1 month používateľom bob.
Bob, ako vidím asi som to napísal trochu zavádzajúco, vysvetlím: „Stratil som tým 15min času“ som chcel povedať, že o tých 15 min som šiel nadol dlhšie oproti tomu keby som sa spustil bez brzdenia, to by som fakt šiel tých 50km/h. Takže som šiel skoro pol hodinu. Rozdiel v nadmorskej výške bol cca 950m. Teraz by už tie údaje mali byť prehľadné.
Píšeš že batéria dostáva na frak – ako som uviedol mám 20C batérie, tie sa bežne zvyknú nabíjať 1C (v mojom prípade 10A a trvalo by to asi hodinu) a v reálnych podmienkach pri brzdení sú hodnoty okolo 3-7A (rádovo v minútach, len pri zjazdoch z vysokej nadmorskej výšky dlhšie), a nad 10A málokedy a len krátko. Maximum čo som videl bolo na sekundu-dve nejakých 13-14A. Inak štandardne nabíjam 7A. Toto tým batériám nemá šancu nejak uškodiť (s výnimkou mrazov, LiPo by sa nemala nabíjať a obzvlášť nie vyšším prúdom ak je príliš studená).
Skúsenosť ktorú má Rob.brno je iná ako moja zrejme vďaka iným vlastnostiam jeho RJ. Každý výrobca používa iný firmware a tak sa to v praxi výrazne líši. Každopádne RJ Magic funguje ako som písal a je s ňou v priaznivých podmienkach pri vhodnom štýle jazdy možné dosiahnuť také hodnoty ako som tu uviedol.
Ešte na okraj, ak by elektromobil šiel takú trasu ako ja, pravdepodobne by rekuperácia dosiahla rekordné hodnoty. To čo uvádzajú výrobcovia je priemerná hodnota pri bežných prevádzkových podmienkach, určite sa tým nemyslí prekonávanie 1000m výškových na 15km trase nahor a nadol. V meste nejakým pribrzďovaním ani to auto zas tak veľa nezíska. A ešte jedna drobnosť na záver – stále sme počítali len elektrickú časť rovnice, ale v skutočnosti tam boli aj moje nohy a tie hore kopcom spotrebu výrazne znižovali a nadol rekuperáciu mierne zvyšovali. To mení pomer medzi spotrebovanou a získanou energiou celkom znateľne.
Našel jsem moje měření jednotky Magic z dávných dob a dám to sem tedy k dobru a taky pro všechny nevěřící Tomáše.
Prvně Magic jednotka se chová zvláštně. 🙂 Nejvíce osvědčilo kupodivu nastavení na 100%. Je to pro 28″ kolo. Mám k tomu i tabulky s údaji, takže pro nastavení 100% mě to dávalo při 44,8km/h dalo 11,08A a pro 9,2km/h je naměřené minimum 0,5A. Takže ze všech měření je tahle křivka paradoxně nejvíce položená. Zajímavé je, že snižení procenta rekueprace u jednotky Magic jenom posune rychlost od které to rekuperuje, ale pro vyšší rychlosti je pak nástup rekuperace o to jedovatější. Takže pro 66% a rychlost 36,5km/h to dalo 14,24A a úměrně tomu jedovatý brzdný účinek. Je to pro motor přímý označený tenkrát snad 500W nebo 750W od Šikuly zapletený do 28″, baterie 36V LiFePo4 taky od Šikuly. Křivka označená jako „Řady1“ je jen pro srovnání s rekuperací jednotky Infinion, kterou nemám, ale zanesl jsem ji jen dvěma hodnotami převzatými z webu ebikes.ca.
Tak to byly moje experimenty v dávné době. Pak jsem šel do jednotky Kelly, kde je rekuperace daleko kultivovanější a lépe a logičtěji nastavitelná.
Samozřejmě nemám potřebu nikoho o ničem přesvědčovat. Bob stejně neuvěří. 🙂
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 1 month používateľom Robikl.
Ještě mám přepočet brzdného účinku… Je to přepočet, takže to nemusí být přesné, ale pocitově to odpovídalo… Pro 100% ve vyšší rychlosti měkčí nástup rekuperace, ve střední mírně vyšší a pak to šlo dolů. Naopak pro menší nastavené procento byl brzdný účinek pro vyšší rychlost hodně jedovatý a někdy až nebezpečný. Prostě naprd. Takže pokud rob z brna nebo odkud říká, že je rekuperace u Magic naprd, tak dost možná, že nemá nastaveno 100%, které mě vyšlo jako nejlepší. Třeba to někomu pomůže.
Ještě dám data z měřenbí pro nastavení 100%. Dělal jsem dvě měření.
první sloupeček je rychlost a druhý je proud
km/h A
první měření
44,8 ….. 11,08
41,3 ….. 10,58
34,8 ….. 9,49
25,8 ….. 7,33
21,1 ….. 5,84
15,7 ….. 3,65
12,4 ….. 2,19
11,6 ….. 1,9
Ale jo je možné co uvádíš jenže to je motor většího výkonu ne běžný 250W motor:-)
Dále, kopec který sjedeš za 10-15minut ti toho moc nenabije.
Kolega říká že brzdný učinek je značný a tím se rychlost dost sníží a tak to dáva jen
zhruba 5A tak že taky nic moc.
Pokud to vezmu na motory splňující normu EU pak je to stěží 1%-3% čili zanedbatelné.
Jinak komu to vyhovuje a je spokojen tak proč né, jen je třeba nebalamutit ostatní jak je to skvělé:-)
Právě jsem zprovoznil Watthodinometr a toto jsem změřil: při zhruba 20kmh rychlosti dolů i nahoru jsem dolů narekuperoval kolem 2Wh, při jízdě nahoru si motor z aku vzal 20Wh. Tedy zhruba desetina. Když to porovnávám tak mám rekuperační proudy 2x až 3x nižší než ostatní, částečně je to danné tím, že je to při skoro 2x vyšším napětí. Možná, že je rekuperace u mě méně účinná, protože motor musí vygenerovat vyšší napětí. Mám taky trochu podezření na mezizávitové zkraty ve vinutí motoru, čekal jsem původně i lepší dojezd na moji kapaci aku. Uvidím, jaký budu mít dlouhodobý průměr spotřeby Wh na km.
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 16 až 30 (z celkového počtu 100 )