Bob, a prečo vlastne spomínaš tie 250W motory? To tu aj tak snáď nikto z nás nepoužíva, navyše väčšina 250-tiek sú tie malé sprevodované kde principiálne rekuperácia možná nie je.
Robikl, vďaka za zaujímavé informácie, preštudujem si ich a možno trochu s mojou RJ poexperimentujem. Rekuperáciu som si nedal na 100% zámerne, chcel som aby mi to pri jazde dole kopcom s trvale zapnutou regen brzdou nešlo príliš pomaly (mám na to jeden extra vypínač, držať celú cestu dolu kopcom brzdu ma nebaví). Pri nastavení na 100% to totiž na 26″ a 54V bat. brzdí už pod 10km/h, čo zhruba zodpovedá aj Tvojim zisteniam.
Všimol som si ešte že tie grafy sú merané s 36V batériou, takže je predpoklad že pri 54V sa to bude chovať trochu inak. Predsa len sa musí naindukovať vyššie napätie aby došlo k rekuperácii. Priznám sa že teraz mi to trochu robí starosti pri výbere RJ pre môj nový ebike, bude tam 74V batéria takže RJ Magic neprichádza v úvahu (jedine že by som ju prerobil, ale to už nie je také ľahké ako vymeniť mosfety a zdvihnúť prúd). Zatiaľ je mojim najlepším kandidátom 40A 12-tranzistorová RJ z EM3EV… Akurát by som rád využíval aj naďalej rekuperáciu ako pri RJ Magic.
LuboN, jak se to bude chovat při jiném napětí jsem nezkoušel a netuším. Je to už dlouho, co jsem to zkoumal.
Co se týká výběru řídící jednotky, tak já mám dobrou zkušenost s Kelly. Ta umí rekuperaci myslím docela dobře. Kelly mám na Electře a nemůžu si stěžovat. Sice to trošku vrčí protože to nedělá sinus výstup, ale to mi zase tak nevadí. (Tichou mám Jarifu s Xionem, pro kterou na Electru stejně není čas.) Na té Electře mám s tou Kelly aplikovanou dvoustupňovou rekuperaci. První stupeň je, že při zavření plynu to rekuperuje a brzdí málo. Pro zrušení stačí krátce namáčknout brzdu, kde mám spínač, a pak to jede bez odporu. Stačí brnknout o brzdu. Druhý stupeň mám po namáčknutí brzdy, kdy se sepne spínač a to samozřejmě rekuperuje dokud je brzdy sepnutá. Pokud brzdná síla rekuperace nestačí, tak zmáčknu brzdu více a v ten okamžik brzdí i brzdové špalíky. Ale samozřejmě snaha je brzdit včas, tak aby vše zvládla rekuperace. Takže nejde jen o sjezdy, ale i o zastavení na křižovatce atp. Přijde mi to takhle se dvěma stupni rekuperace dostačující a dobře fungující. Je tam i možnost řídit rekuperaci plynule, ale to jsem jen zkusil. Takže doporučuju. Vím, že pak jsou další jednotky s rekuperací. Něco jsem četl na ebikes.ca. Tam je určitě ř.j. kde se rekuperace řídí tím, jak moc zavřeš plyn, což pokládám taky za výborný nápad. No jsem zvědavý na tvůj nový ebike. Já už na to nějak nemám s ohledem na rodinu tolik času a peněz. Třeba se to někdy zase zlepší. 🙂
Je to infineon a přesně tuhle mám na kole, akorát ji mám koupenou z USA od Lyena. Pozor na to není sinus a vychází celkem draze(přes 3500kč). Dneska už bych šel jedině do sinus. Už jsem začal uvažovat i o tom, že bych moji stávající prodal a koupil místo ní sinusouvou 12FET. Údajně má sinus regl vyšší účinnost o 20proc.(ověřováno známým prakticky srovnávací souběžnou jízdou na obou jednotkách), právě těch 20proc. se přemění bez užitku v motoru na teplo, který se u mě dost zahřívá.
LuboN
Jednoduše proto že těchto 250W motorů je drtivá většina ke koupi a lidi se zajímají jak je to u nich s rekuperací.
Někteří prodejci řeknou pravdu jiní kapku kecají.
V dnešní době kdy se derou do popředí prodeje středové motory je to stejně bezpředmětné.
Jistě(pokud máš nyní obdélníkovou-trapezovou), tady je popis principu sine wave reglu: https://www.electricbike.com/sine-wave/
Je to podobné jako by jsi do 3f motoru cirkulárky na 380V pustil obdélníkový „proud“. Drnčela by a přehřívala by se díky zvýšeným ztrátám v železe.
Vypadá, to že vlastně sin regl od nesin se od sebe HW vůbec neliší, jedinný rozdíl je v SW, který řídí gate FETů. A PWM se do nich rve taky i u nesin reglů – jak jinak by se dělal např. poloviční(proměnné řizení) plyn.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 1 month používateľom rob.brno.
A existuje sinusová řídící jednotka, která umí rekuperaci? Tedy ne že by se mi chtělo měnit Kelly na Elektře. Ta už si to musí dovrnět s obdélníky. Pokud by byl rozdíl ve spotřebě 20%, tak by to samozřejmě bylo super, ale nechce se mi tak vysokému číslu věřit.
Musím se taky zapojit do diskuze 🙂
Mám http://kellycontroller.com/kls7230s24v-72v300asinusoidal-brushless-motor-controller-p-1343.html. Kelly má i levnější sinusové modely. Rekuperaci teda nepoužívám, mám zkušenost z minulosti, že to nemá na dobití baterky žádný praktický význam, možná se spíš ubližuje baterce proudovými nárazy. Navíc pro mne není příjemné, aby se mi v terénu blokovalo zadní kolo na kluzkém povrchu a taky jezdíme spíš stylem brzda plyn a samotnou brzdou jde dávkovat brzdnou sílu líp. … Asi to šetří trochu destičky, to je z mého pohledu všechno. I když u Kelly jde vlastně brždění motorem plynule za jízdy dávkovat, ale nepoužívám to. Ale jiný uživatel to může vidět jinak. Někdo si libuje a sleduje, kolik toho narekuperoval.
Ale hlavně chci popíchnout majitele středových motorů. Od doby co mám sinusovou řj, bych už do středového motoru nešel (měl jsem Cyclone 1680, takže srovnání mám). Sinusová jednotka vyřešila pro mne hlavní nedostatek hubmotoru a to přehřívání a škubání při malé rychlosti do prudkého kopce. Navíc je motor o hodně tišší než motor s nesinusovou jednotkou. Akcelerace je v počáteční fázi taky o hodně lepší, v terénu až nebezpečně. Ježdění v terénu znamená neustálé brždění a rozjíždění a to sinusová jednotka v mém případě hodně hodně zlepšila a navíc není motor slyšet a nehřeje se.
Proti středovému motoru odpadá potřeba řadit, což se často nedá v terénu stíhat. Nevýhodou hubmotoru je váha v zadním kole (můj cca 11kg), ale kupodivu se s tím dá v terénu jezdit 🙂 Fakt je, že když šlapu, tak jen pro parádu (vzadu jen jednokolečko).
Jo, ty proudové pulzy do aku při rekuperaci by mě dost zajímaly. Měl jsem za to, že je ale hodně pochytí filtr. kond v reglu,takže by nemusely nijak moc překračovat doporučené hodnoty. Chtělo by to vidět na osciloskopu, co se tam děje.
no jedine co som si zatial stihol vsimnut je ze po takom testovani ze sme tomu davali a tak sme skusili rukou ze ako je natom motor a mal som napicu pocit lebo sa mi to zdalo dost horuce chalani ma ubezbecovali ze to je ok ale moc sa mi to nepacilo,ale ostatne ako trhanie pri uplne pomalej jazde to som nepostrehol . keby to malo ist lepsie vsetko a este by sa nehrial motor tak by som aj ja rad bud nejako prerobil tu lyenovu alebo kupil potom taku sinusovu ale keby to malo rozmery tej povodnej …
Možná škubání (trhání) není to správné pojmenování problému hubmotoru s nesinusovou jednotkou. Jde o neklidný a v mém případě i hlučný chod při pomalé jízdě nebo při rozjíždění se do kopce v terénu. Přehřívání motoru se mi zlepšilo nejen přechodem na sinusovou jednotku ale i přechodem z Magic Pie na Cromotor. Velikost sinusové jednotky je cca stejná jako u nesinusové.
karel: Díky za moc zajímavé info.
No řeknu vám, že mě by stačila v klidu i ta KLS7212S,24V-72V,120A! Vypadá, že je malá, jako moje současná Kelly KBS48101. Rozdíl je tedy v hluku motoru a patrně i lepším režimu pro nízké otáčky, jak to tak čtu. Jinak já žádné cukání s KBS v pomalé rychlosti taky nezaznamenal.
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 31 až 45 (z celkového počtu 100 )