Jenže ne každý potřebuje mít hned skutr s motorem 5kW. Stroj s hubzillou už se za kolo vydávat asi nedá. Mě by osobně stačilo zlepšit teplotní poměry v motoru, drobné zvýšení dojezdu už by byl jen příjemný bonus. Sinus regl by se do 4t kč měl vejít a je to bez větších mechanických úprav, kterým bych se u výměnu motoru nevyhnul, navíc by se dost zvýšila váha celého skutru. U mého kola mi vyhovuje, že jej vytáhnu do schodů nebo jsem schopen při váze 33kg jej i krátce poponést.
Další kousek elektromobilní techniky u mě bude už následovat jen e-auto, nejspíš to bude do dvou let Nissan LEaf.
Rob.brno, áno myslel som tú na ktorú si poslal link, píšeš že je drahá, ale ja by som povedal že je to ešte najlacnejšia RJ s takými parametrami. Vieš o nejakej lacnejšej? Začínam mať pocit že s kúpou RJ ešte trochu počkám, aj nad sínusovou som rozmýšľal, ale je to cenovo zas inde tak neviem… Navyše tá najmenšia sínusová od Kelly má len 50A trvalý prúd motora, a to sa mi zdá málo nakoľko teraz mám určite viac na mojej upravenej pidi-mini RJ Magic (50A trvalý mám na strane batérie, fázový prúd nie je nijak obmedzený takže pri nízkej rýchlosti bude podstatne vyšší, podľa motor simulátora to môže byť niečo okolo 80A).
Robikl, vďaka za Tvoje skúsenosti, čo sa týka rekuperácie u sínusových RJ tak to nie je problém, Kelly dokonca dokáže rekuperovať s rôznou intenzitou pri ovládaní 0-5V (tak isto ako plyn), už som aj zvažoval dať na brzdovú páčku magnet a hall sondu aká je v plynovke aby som dokázal brzdný výkon mototra plynule regulovať, to by bolo asi to úplne najlepšie riešenie.
Karel, je jasné že pri Tvojom štýle jazdy rekuperácia nemá moc zmysel, ale zas by som k tomu chcel dodať, že pre ľudí čo jazdia iným štýlom a cieľ nie je max. adrenalín a ale napr. max. dojazd, to zmysel má. Aj ja sám občas jazdím štýlom pri ktorom takmer nič nenarekuperujem, naopak niektoré výlety idem tak, aby som maximálne predĺžil dojazd a vtedy sa dajú dosiahnuť zaujímavé a prakticky významné hodnoty.
Myslím že celá táto debata by nemusela byť o tom či rekuperácia funguje alebo nie (lebo je jasné že na správnej konfigurácii pri správnych podmienkach áno), ale práve o tom, za akých podmienok to má zmysel, ako sa jednotlivé RJ v tomto smere správajú a aké ďalšie súvislosti to má vzhľadom napr. na batériu, opotrebenie bŕzd, bezpečnosť a pohodlie pri jazde…
Ešte k tým pulzom pri brzdení, samozrejme že jednotlivé prúdové špičky vznikajúce indukciou v motore sa vyfiltrujú na kondenzátoroch v RJ, povedal by som že tu sa tými prúdovými nárazmi všeobecne myslí krátkodobá maximálna hodnota prúdu, ktorý pri náhlom brzdení pri vyššej rýchlosti vzniká. Napríklad u mňa je to niečo cez 10A, ale v trvaní max. pár sekúnd, väčšinou aj kratšie. V mojom prípade 1C nabíjanie pri 20C LiPo batérii naozaj nie je nijak škodlivé a preto by som sa tohto obával len v prípade kúpenej „mäkkej“ batérie z obchodu, kde sú bežne použité články pre notebooky s veľkým vnútorným odporom. Každý ebiker by si mal vzhľadom na svoju batériu a prúdy ktoré pri regen. brzdení vznikajú zvážiť, či je to v jeho prípade OK alebo nie. Každopádne je zásadný rozdiel či sa batéria nabíja 1C kompletne, alebo toto nabíjanie trvá len krátku chvíľu. Obmedzenia nabíjacieho prúdu totiž súvisia hodne s tým, že pri tomto procese vzniká teplo a to by počas kompletného nabíjania mohlo prekročiť zdravé hodnoty. Pri krátkodobom nabíjaní môže byť prúd podstatne vyšší, nakoľko sa batéria nestihne zohriať.
Jedna dôležitá poznámka – tá vyššia účinnosť sínusovej RJ je hlavne pri nízkych otáčkach, pri stredných a vysokých v tom oproti bežnej RJ až taký rozdiel nie je. Takže plošne sa od sínusovej RJ nedá očakávať 20% menšia spotreba. Čo sa však zahrievania motora týka, v tom je to podstatný rozdiel, nakoľko motor najviac hreje práve pri nízkych otáčkach.
Lubo: je to tak, jak píšeš, hubmotor se se hřeje nejvíc při dlouhodobém zatížení v nízkých otáčkách a tomu sin. řj výrazně pomohla.
Kamarád s Magicem pomocí přídavné plynové páčky na druhé straně řídítek ovládal sílu brždění motorem. Toto máme vyzkoušeno s nesinusovou Kelly jednotkou. Nejsem si jistý, zda to umí i sinusová. Osobně jsem se o to nezajímal, jen vím, že říkal, že u sinusové tato funkce snad již není. Pokud byste ji kupovali s tímto cílem, raději si to ověřte předem. Rekuperace tam je, ale nevím, zda je možnost té rekuperace plynulé.
Karel, vďaka za info, skúsim to zistiť, ak by som mal variable regen a sin. RJ v jednom stálo by to za investíciu. Ja by som si určite urobil nejaké „udelátko“ na brzdovú páčku aby mi to plynule pridávalo brzdný účinok motora a až následne začala zaberať mechanická brzda. To považujem za ideál používania regen. brzdenia. V podstate nejak takto by to mali mať riešené aj elektromobily.
Přímo z Číny by se měl nechat nějaký podobný regl sehnat určitě levněji, ovšem pak to bude horší se zárukou.
Jo to asi jo, ty rozdíly mezi regly se nejvíce projeví při nízkých otáčkách a nebo při velké zátěži.
Pokouším se ted integrovat variable regen pomocí arduina i na mou Lyen jednotku, která umí jen konstantní regen. Tato funkce je myslím podstatná pro „efektivní rekuperační“ jízdu, aby se dala síla brždění přizpůsobit kopci. Plánuju to řídit právě plynovou rukojetí(zatím jen v 10-ti úrovních), když už tam je ať nemusím přidávat další bazmek na řidítka.
I na tu sinus by se měla pravděpodobně nechat tímto způsobem proměná rekuperace dodělat.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 1 month používateľom rob.brno.
LuboN: Díky za info k účinnosti. Jsem rád, že to tak je… 20% se mi nezdálo. Preci jen ma clovek tendenci si ten stroj vymazlovat, ikdyz na nej ted ani nema cas, takže ho sinus láká, ale teď prostě na to nejsou prašule ani ten čas.. 🙁 No a hall čidlo a magnet u brzd je dobrý nápad! Jen to doladit, aby to regulovalo v rozumném kroku, tedy aby to šlo citlivě ovládat. To možná bude největší oříšek. Pokud se ti s tím zadaří, tak určitě poreferuj.
Ideál by byla plynová rukojeť, kdy by bylo cítit slabý odpor pružiny při otáčení na obě strany. Při otočení k sobě by to byl plyn a při otočení od sebe by to rekuperovalo. Ale to asi zatím neexistuje.
Ještě co se týká škodlivosti rekuperace pro baterku, tak samozřejmě, že to nejde paušalizovat a říc, že je to škodlivé a nebo že ne. Záleží na typu článků a na celkové kapacitě. Je to o tom, jestli se ty elektrony stíhají umísťovat a tedy nestoupá příliš napětí na akumulátoru. U Kelly ř.j. se to řeší jednoduše tak, že maximální napětí naprogramuješ na nějakou bezpečnou hodnotu. Když se při rekuperaci hodnota napětí baterky začne téhle hodnotě blížit, tak se rekuperace sníží a tím i proudy. A když té hodnoty napětí je dosaženo, tak se rekuperace už nekoná. Takže pro baterku je to bezpečné. Je dobré si taky uvědomit, že když je někde stanoveno nějaké maximální C pro nabíjecí proud, tak to je rozdíl jestli to je pro kontinuální nabíjení nebo pro krátký impuls. Tvrdím, že krátkodobě polovybitá baterka pojme docela dost. Když jsem stavěl Elektru, tak jsem ještě nevěděl o modelářských baterkách, tak jsem dal články Headway a při rekuperaci fakt není problém, že by tyhle články nestíhaly.
Myslím, že mít namáčklou pravou páčku a současně točit plynem by nebylo pohodlné. Takže muselo by to být s namáčknutou levou brzdovou páčkou, ať už by se na ní dalo ovládání přední nebo zadní brzdy. Já používám na ebike spíše tu zadní, takže asi by se to prohodilo, ať je to jako na motorce.