Stredovy pohon – EVBIKE

Domov Diskusné Fóra Diskusné fórum pre svet elektro-pohonov Motory Stredovy pohon – EVBIKE

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 271 až 285 (z celkového počtu 320 )
  • Autor
    Príspevky
  • #7619
    Robikl
    Účastník (Participant)

    Já myslím, že lepší značky jdou do kvalitních článku. Já mám u Focus Jarifa články s kapacitou 3,1Ah (15,5Ah pro 5P), dneska už dávají 3,4Ah (17Ah). Podobně Bosch pro 500Wh při 4S musí dávat něco jako 3,4Ah. Fakt je ze tam se odběry vejdou vetsinou s rezervou do 2C. A o kolik je tak dražší článek 3,4Ah proti článku třeba 2,9Ah? Pokud by to bylo v poměru kapacit, tak by se o tom dalo i tak uvažovat.

    #7620
    xp
    Účastník (Participant)

    Ďakujem za rady! Keď budem mať tú baterku a niečo s ňou odjazdené, podelím sa o skúsenosti.

    #7621
    zmobilu
    Účastník (Participant)

    Chlapi, ako to tu tak citam, EVBIKE bateria oringinal 13Ah ma v sebe take clanky ze odber 19A ani v spicke neda? A ked ma zapojene este to BMZ zariadenie tak aky max spickovy prud da? Pytam sa pretoze original je riadiaca jednotka na 15A nastavena a ja som ju preladil na 19A

    #7622
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Robikl, nie je to len o kvalite článkov, ale aj o ich vhodnosti na daný účel. Dobrá značka a veľká kapacita ešte nie sú zárukou ideálnej funkčnosti. Aktuálne s nami výrobcovia hrajú hru „kúp si novú baterku každé dva roky“. Technológia pritom umožňuje dosiahnuť viac, len nie je o to záujem. Vidno to aj v oblasti ďalších výrobkov, v snahe predávať čo najviac sa všetko navrhuje tak aby to chvíľu po skončení záruky zlyhalo. A pokiaľ možno sa to nedalo/neoplatilo opravovať. Mnohí zákazníci toto konanie podporujú tým že chcú všetko čo najlacnejšie, a pritom si odmietajú priznať (alebo neuvedomujú), že nakoniec ich to vyjde draho.
    Tá kapacita je zhruba v pomere k cene pri rovnakej kategórii článkov. Z hľadiska prúdu je výhodnejšie použiť viac článkov s menšou kapacitou paralelne, z hľadiska hmotnosti naopak menej článkov s najvyššou kapacitou. Aktuálne je „zlatý stred“ 3500mAh/10A, väčšia kapacita nie je a články s väčším prúdom majú už menšiu kapacitu. Pri stavbe veľmi veľkej batérie (veľa článkov paralelne) je možné dosiahnuť vysoké prúdy už aj s 2C článkami.

    XP, pre ktoré články si sa teda rozhodol? Životnosť batérie samozrejme nie je daná len článkami, spôsob jej používania aj skladovania má významný vplyv. Mnoho užitočných informácií nájdeš v diskusiách na týchto stránkach.

    Zmobilu, ona to v špičke dá, aj viac, ale bude mať pri tom veľký pokles napätia. V špecifikácii k Evbike 36V/16Ah je uvedené:
    odporúčaný vybíjací prúd – 4A (tak toto je úplne skvelé, nie?)
    max. trvalý vybíjací prúd – 15A (batéria sa bude vnútri meniť na pekárničku)
    špičkový vybíjací prúd (<5s) – 21A

    Čo to dá je dané aj BMS-kom, jeho možnosťami aj nastavením, nie len článkami. Každopádne je to veľmi lacné, ale nekúpil by som si to ani za menej… Podľa mňa je to vhodné len pre stredové alebo malé sprevodované hub motory do 250W (a tým nemyslím 250W motory s odberom 700W) v kombinácii s aktívnym cyklistom bez nadváhy 🙂 Inak to bude trpieť, poskytovať podpriemerný výkon a ktovie či sa to dožije tretích narodenín…

    Na záver ešte jedna dôležitá skutočnosť – používaním aj časom sa zvyšuje vnútorný odpor článkov a znižuje kapacita. Pri nedostatočne dimenzovaných batériách rýchlo dochádza k zhoršeniu počiatočných parametrov čo má za následok ešte väčšie preťažovanie a následne urýchľujúcu sa degradáciu. Batéria by mala byť navrhnutá tak, aby zvládala záťaž nielen ako nová, ale aj na druhú, tretiu sezónu…

    #7623
    xp
    Účastník (Participant)

    pre Sanyo GA. K tomu ponúkajú BMS 15A trvalých, 30A špičkových. Uplatňuješ aj pre BMS to prísne pravidlo o polovici/štvrtine nominálnych parametrov?

    #7624
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Pri BMS je to niečo iné, tam sa dá držať uvedených parametrov. Samozrejme ísť na doraz nie je dobré, ale štvornásobne to dimenzovať netreba. Tých 15/30 by malo stačiť, maximum máš 18A a na toľko trvale ani nepôjdeš takže je to aj s rezervou OK.

    #7627
    Robikl
    Účastník (Participant)

    Lubo, říkáš, že s námi výrobci hrají hru. Tak třeba Bosch má celkem malou baterku – jen 40 článků – a přitom kapacitu 500Wh. Z jakých článků bys jí tedy vyskládal, tak aby nebyla větší, měla vyšší kapacitu, vydržela déle jak dva roky a dávala proudy pro maxima, která Bosch má?

    • Táto odpoveď bola upravená pred 8 years, 10 months používateľom Robikl.
    #7630
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Nakoľko sú v nej 3500mAh články, vyššiu kapacitu aktuálne s daným počtom článkov vyskladať nejde. Čo však ide je použiť články s vyššou prúdovou zaťažiteľnosťou (10A), to zvýši životnosť a výkon. V prípade 400Wh verzie by šlo použiť 15-20A články. Zákazník by si potom trebárs mohol vybrať medzi kapacitou a vyšším výkonom/životnosťou.

    #7631
    Robikl
    Účastník (Participant)

    Tak alespoň, že tu volbu článků máme my – stavitelé ebiků. Můžeš tedy doporučit nějaké články 18650, které mají alespoň 3,4Ah, životnost 300 cyklů (s poklesem na 80%) a dají průběžný proud 2C? Většinou je tam problém ten, že životnost měří stejně pro 1C, takže u menší kapacity se musí počítat s menší životností. Co jsem koukal na Linergy, tak rozdíl v ceně mezi kapacitou 3,4Ah (možná to bylo 3,5Ah nevím) a 2,9Ah je docela dramatický.

    #7633
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Robikl, v cene linergy je započítaný aj nemecký blahobyt… Pozri si ceny článkov na http://www.nkon.nl, sú tam aj nejaké ich špecifikácie (odporúčam pozrieť aj datasheet a testy na rôznych fórach). Dosť podrobný prehľad dobrých článkov som písal o pár príspevkov vyššie (13.3.)
    3500(3400)mAh a 10A má napríklad vydarený článok Sanyo/Panasonic 18650GA (40ks vyjde s poštovným cca 200€). LG 18650MH1 je o trochu lacnejší, a ešte lacnejšie vyjde 3200mAh LG 18650MJ1.
    Ku článku Samsung 30Q je veľmi podrobný datasheet z ktorého sa dá veľa vyčítať. Napríklad že pri plnom zaťažení (15A) má po 300 cykloch 73,8% kapacity. Dá sa odhadnúť, že 50% kapacity by mal dosiahnuť po 650 cykloch. Pri reálnom nasadení so štvrtinovým priemerným zaťažením by mohlo byť opotrebenie výrazne nižšie, čo si myslím že by bol veľmi dobrý výsledok. 4p batéria by zvládla chvíľu 60A (na rozdiel od jedného článku by sa pri maximálnom prúde prehriala), 30A by mohla zvládnuť aj dlhšie a prúdy 10-20A by boli bez problémov. Takže by mohla dobre slúžiť aj s 500-750W pohonom pri 36V prevedení, v prípade 48V/4p by to bolo ešte lepšie (na ten istý výkon by stačil menší prúd).

    #7635
    Robikl
    Účastník (Participant)

    Díky, Lubo. Je to věda, koukám. Když to shrnu, tak speciálně u li-ion to chce jít do co nejvyšší možné kapacity, protože pak vychází nižší proudy na článek a vede to k lepší životnosti. To platí sice obecně pro všechny lithiové, ale řekl bych že u li-ion to platí speciálně. Alespoň dle grafů mám dojem, že LiPo ztrácí s počtem cyklů kapacitu o dost pomaleji. Ale zase je tam rychlejší chemické stárnutí v čase.

    #7636
    xp
    Účastník (Participant)

    Ahoj LuboN, ešte ťa poprosím o jednu doplňujúcu informáciu.
    V popise ani datasheete na nkon.nl nie je ani zmienka o ochrannom obvode PCB na článku, teda nie je jednoznačne uvedené, že je/nie je chránený.
    Zároveň, ak ten článok googliš, nájdeš obe verzie, protected aj unprotected.
    Je to nejaká ustálená konvencia, vo význame že kým výslovne nenapíšeme, že má ochranný obvod, tak ho automaticky nemá?
    http://eu.nkon.nl/sanyo-18650ga.html

    P.S. môžem sa na to prirodzene spýtať predajcu, samozrejme že nechcem na teba prenášať zodpovednosť za nákup, len sa snažím dopredu získať informácie o fungovaní baterkového biznisu od zorientovaného (a ochotného sa deliť, vďaka ti za to nastokrát!) človeka.

    #7637
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Všetky články sú od výroby nechránené (ak nerátame niektoré články s termistorom, čo ale nie je plnohodnotná ochrana nahradzujúca BMS), až následne sa k nim pre použitie v svietidlách a pod. pridáva ochranný obvod. Pokiaľ nie je uvedené pri článku inak, tak je to štandardný nechránený článok priamo od výrobcu a je tým pádom vhodný pre stavbu akupaku.
    Pri nákupe na nkon.nl si vľavo môžeš priamo kliknúť že chceš 18650, flat top a unprotected.

    #7639
    karel
    Účastník (Participant)

    Ahoj Lubo, jakou by jsi mi doporučil baterku pro mé ekolo. Cromotor V2, sinusová jednotka Kelly http://kellycontroller.com/kls7230s24v-72v300asinusoidal-brushless-motor-controller-p-1343.html?osCsid=au7tfk6i1k4le5farblqjuiaq2.
    Mám nyní asi již čtvrtý rok 72V, 15Ah LiFePo4 baterku bez BMS poskládanou z 24 kusů WINA článků
    http://www.ev-power.eu/WINA-30Ah-100Ah/WINA-LiFePO4-Power-3-2V-15Ah-aluminium-case.html
    Podle cycle analystu mi dává baterka ve špičce proud do 100A, běžně jedu v terénu na 20 – 50A. Baterka Lifepo je poměrně měkká a z původních 15Ah nyní vyjedu už jen okolo 12Ah.
    Představu nové baterky mám min. 72V nominál, min. 20Ah, možnost trvalého odběru okolo 50-60A, špičku co nejvíc přes 100A.
    Multistary vychází relativně levně. Na EndlessSphere o nich někteří ale píšou, že udávaných 10C nelze brát vůbec vážně, v praxi lze prý počítat jen s 2C. Někteří tam doporučují vzít sice Lipolky ale s min. 20-30C, které pak dají v praxi třeba 5C. Máš zkušenost, jaké C jsou schopny Multistary dát? U Lipolky 20Ah asi také nemůžu počítat s tím, že bych ji mohl vyjet na celých 20Ah, jak jsem zvyklý u Lifepo. Takže kapacitu by to chtělo nejlépe ještě větší než 20Ah… Také je tu problematika nebezpečnosti Lipolek viz Pivníček. Baterky 18650 jsou asi bezpečnější, ale je zde zase problém, jak jich pospojovat a vyjdou dráž. Děkuji za tvůj názor.

    #7640
    bob
    Účastník (Participant)

    Nevěř všemu co se kde píše na netu.
    Mám pár známých modelářu kteří tvrdí a v praxi mají ověřeno že stačí udávanou hodnotu podělit dvěma a máš jistotu že to vydrží tuto zátěž.
    Čili 10C = 5C, 30C = 15C atd…
    Doporučuji přečíst
    http://www.rc-zoom.cz/tema-primo-vybusne-kvalita-akumulatoru-1-dil/

    • Táto odpoveď bola upravená pred 8 years, 10 months používateľom bob.
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 271 až 285 (z celkového počtu 320 )
  • Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.