LuboN

Reakcie

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 676 až 690 (z celkového počtu 706 )
  • Autor
    Príspevky
  • odpoveď na: prestavba pre zaciatocnika #4919
    LuboN
    Účastník (Participant)

    PeterS, ak chceš dostať rozumnú radu namiesto názorov komu z nás sa tu čo páči, prosím napíš viac údajov o sebe (hmotnosť, ochota/schopnosť šliapať do pedálov), o tom ako a koľko chceš jazdiť, aký terén, dĺžky výletov, lebo inak nie je na základe čoho správne čokoľvek doporučiť.

    odpoveď na: prestavba pre zaciatocnika #4918
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Nezabúdajme, že existuje kategória sprevodovaného hub motora. Najmä v oblasti nízkych výkonov má lepšiu účinnosť ako priame hub motory a cenovo je to tá najlacnejšia varianta. Do kopca vďaka vnútornému sprevodovaniu je na tom ako niečo medzi priamym hub motorom a stredovým pohonom. Vďaka voľnobežke nekladie odpor pri jazde s vypnutým motorom a hmotnosť je pri 250-500W jednotkách nižšia než stredový motor. Pokiaľ na tom nejde jazdiť 120kg jazdec do terénu, alebo na asfalte do kopcov bez príšľapu, je to najekonomickejšia varianta ktorá určite stojí za zváženie.
    Kto sa bojí nylonových prevodov a 250W mu je na smiech nech si pozrie toto za 159€:
    http://www.eride.me/eproducts/motoren/#cc-m-product-9641108599
    je to pod názvom „Hill Climber“
    má oceľové prevody so šikmými zubmi v olejovom kúpeli… čo viac by sme za ten peniaz chceli 🙂

    odpoveď na: prestavba pre zaciatocnika #4905
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Čím je nižší výkon prestavby, tým väčšie výhody má stredový pohon. Pre výkony do 750W je to úplne jasná voľba. Naopak vysoko výkonné prestavby v rádovo kilowatoch a vyššie narážajú na viaceré problémy a nie je prekvapením, že tu dominujú priame hub motory. Tretím možným riešením sú stavby stredového motora s jedným vlastným reťazovým prevodom na ľavej strane.

    odpoveď na: prestavba pre zaciatocnika #4899
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Tak čo sa baterky týka, LiFePO4 sa neoplatí na víkendy, takže nejaká Li-ion. Kapacita nemusí byť veľká, 30km s príšľapom by mala zvládnuť aj bežná 36V/10Ah (pre motory nad 250W by som vyberal dostatočne prúdovo dimenzovanú). Vzhľadom na hmotnosť a skutočnosť že do kopca sa bude jazdiť asi pomalšie (kôli ostatným členom) by som sa priklonil skôr k stredovému motoru. Na takéto jazdenie by mohol vystačiť aj 250W model (aj keď zvážil by som aj výkonnejší, rozdiel v cene už nie je veľký a do budúcna to môže byť výhoda). Lacnejšou alternatívou by mohol byť sprevodovaný malý hub motor, ale tam treba dať pozor pri pomalšej jazde do kopca aby sa neprerial. V bežných stúpaniach s príšľapom by to zvládať mal. Aby mal rezervu volil by som asi nejaký 400-500W model. Za týchto okolností by asi nevadila ani verzia v prednom kolese (lacnejšie, jednoduchšie, nezabudnúť použiť záchytné ramienko krútiaceho momentu).

    odpoveď na: E-bajk do terénu s výkonom 6000W #4896
    LuboN
    Účastník (Participant)

    No neviem síce koľko plánuješ za sezónu nabehať, ale mne reťaz vydrží tiež tak jednu a to mne výkon ide priamo cez koleso, nie cez reťaz… takže veľmi do toho ja tlačiť nohami nemusím… Pre istotu si ju po pár výjazdoch premeraj, veď ak bude zaťažovaná 10x viac než je normálne tak by mala vydržať desatinu… to môže byť aj 200km… Teda záleží aj na type reťaze, akurát čo ja viem tak čím tvrdšia a odolnejšia proti vyťahaniu, tak tým náchylnejšia na roztrhnutie… Čo by bolo celkom mrzuté, to by si musel tlačiť… Ja by som si asi nosil náhradnú…

    odpoveď na: E-bajk do terénu s výkonom 6000W #4892
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Tak trochu mi vŕta hlavou, akú životnosť bude mať reťaz v takom zábere… a v podstate aj kolieska…

    odpoveď na: E-bajk do terénu s výkonom 6000W #4890
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Ja si myslím, že celkové obmedzovanie rýchlostí a výkonov je zlé riešenie. To je ako keby sme zakázali autá rýchlejšie než 130km/h, lebo rýchlejšie sa tu nikde jazdiť nesmie. Toto by sa malo v prvom rade riešiť dopravnými predpismi a obmedzeniami. Stanoviť povolené rýchlosti na cyklotrasách v meste a na miestach kde sa cyklisti pohybujú v premávke alebo medzi pešími a aj ich kontrolovať. Ja osobne keď idem po meste, motor prakticky nevyužívam, nemá to zmysel, necítil by som sa bezpečne. Dozrieť na dodržiavanie týchto predpisov je ľahšie, ako kontrolovať kto má aký výkon v mašine… Podľa mňa správna cesta vedie cez bezpečné a ohľaduplné jazdenie cyklistov s motorom či bez. Keď vyjdem za dedinu na cestu kde je 90-ka, nikomu neprekáža že idem na bicykli napríklad 40. V podstate hustejšej premávke sa radšej vyhýbam a volím alternatívne trasy. Tu v okolí ak sa chcem niekam dostať čakajú na mňa 10-12% stúpania a kopce majú 50-100m prevýšenie. S 250W a 20km/h by som si to mohol hodiť cestou nahor aj nadol…
    V meste je aj legálny pedelec s blbcom v sedle vražedný stroj… Niektorým špecialistom netreba ani ten motor…
    Myslím si, že ten e-bike čo naň dal link SFSF je dobrá mašinka do prírody, lúky, polia, lesy… Tu sú takých ciest 10-ky kilometrov. Po pešej zóne by som sa s tým nemotal.

    odpoveď na: E-bajk do terénu s výkonom 6000W #4886
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Pivnicek, keď dám do kalkulačky 48Vx100A, vychádza mi 4800W… a že to je „iba 1920W“ motor na tom nič nezmení… S vhodným prevodom bude možné motor zaťažiť na maximum aj na rovinke, takže maximálka bude odpovedať tým 4800W… A keď sa pozriem späť na tie výkony a rýchlosti čo som bol písal, tak mi to vychádza na tých cca 75km/h.

    odpoveď na: E-bajk do terénu s výkonom 6000W #4876
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Tie čísla platia iba za podmienok ktoré som uviedol. Jazdec na TF je niečo úplne iné. Pokiaľ sa niečo zmení v podmienkach mimo stanovený priemer, aj čísla vyjdú iné. Tie čísla sú orientačné, nie sú to nejaké fyzikálne konštanty. Vcelku však dobre vystihujú bežné hodnoty z praxe. Nastaviť podmienky a odčítať odpovedajúce čísla je možné jednoducho tu:
    http://www.ebikes.ca/tools/simulator.html
    Sú tam započítané všetky podstatné vplyvy, stačí ich nastaviť. Autori fyziku aj matematiku zvládnutú bezpochyby majú a verím že model je preverený aj v praxi nakoľko to nie sú iba teoretici.

    odpoveď na: E-bajk do terénu s výkonom 6000W #4871
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Fyzika nepustí, pri jazde po rovine za bezvetria s predpokladom že na horskom bicykli sedí normálne oblečený jazdec normálnej hmotnosti sú výkony potrebné na dosiahnutie určitej rýchlosti konštantné. Prevody s tým nijak nesúvisia. Tie slúžia iba na to, aby sa optimálne prispôsobili otáčky motoru rýchlosti jazdy a tým sa dosiahla požadovaná účinnosť prenosu energie. Pri predpoklade účinnosti elektro-mechanického systému okolo 80% sú priemerné potrebné príkony pre tieto rýchlosti za daných podmienok nasledovné:
    20km/h – 135W
    25km/h – 216W
    30km/h – 345W
    40km/h – 720W
    50km/h – 1380W
    60km/h – 2330W
    70km/h – 3700W
    80km/h – 5300W

    Pivnicek, ak budeš mať na to vhodný prevod, tak tých 80 by si vytiahnuť po rovinke na tom mal. Inak hodne urobí už len to, či máš na sebe bundu, oteplovačky a čo ja viem čo, alebo ideš v tričku a kraťasoch. Na odpor vzduchu to má celkom vplyv, takže v lete asi budeš jazdiť trochu rýchlejšie než teraz 🙂
    A ešte jedna vec – pokiaľ ideš stále na jednom prevode, tak máš priebeh účinnosti od spodku rovnaký ako pri hub motore. Jedine neustálym radením a udržovaním motoru v optimálnych otáčkach sa dostaneš na optimálnu účinnosť a spotrebu.

    odpoveď na: E-bajk do terénu s výkonom 6000W #4862
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Tie údaje o Karlovom MP2 sú nejaké divné, nebola to jazda do kopca? Mne ide MP2 na 26″ s bat. nabitou na 58V (cca 57 v záťaži) takmer 45km/h a prúd je asi 16-17A.

    odpoveď na: E-bajk do terénu s výkonom 6000W #4861
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Aj napriek tomu že stredový motor dokáže veci ktoré s hubom proste nejdú, nie je ten rozdiel vždy až taký veľký. Motory ako také majú nie veľmi rozdielnu maximálnu účinnosť, a o čo je na tom vďaka vyšším otáčkam lepšie stredový, o to viac sa stratí následne na prevodoch. Takže v určitom rozsahu výkonov a otáčok sú na tom s účinnosťou podobne. Pri vysokých rýchlostiach po rovine záleží už iba na výkone (predpokladám že má motor dostatočné napätie aby takú rýchlosť dosiahol), je jedno či je stredový alebo hub. Takže napríklad na tých 80km/h bude stredový aj hub potrebovať približne rovnaký príkon. Stredový motor má výhodu, že ak nemá dostatočné napätie na dosiahnutie vyšších otáčok, je možné zmenou prevodu zvýšiť rýchlosť jazdy až kým sa nenarazí na výkonový limit. Najväčší rozdiel je pri jazde do strmého kopca nízkou rýchlosťou, tu je vďaka prevodom jednoznačný víťaz stredový motor. Aj keď prax a modelovanie situácie na grafe mi potvrdili, že aj v takto nepriaznivej situácii je možné s príšľapom udržať motor v dosť dobrej účinnosti. To samozrejme nie je možné pri jazde v štýle motocross a pri mnohokilovatových výkonoch. (Mám 1,5kW.) So streďákom to ide do kopca aj pomaly a bez príšľapu. Čo sa účinnosti a spotreby v kopcoch týka, nie je zanedbateľná ani schopnosť regenerácie pri hube. Vhodným štýlom jazdy ide získať značné množstvo energie. Zase samozrejme neplatí pri štýle jazdy „na doraz“.
    Ak dokážeš ísť s trvalým príkonom 5-6kW, s vhodným prevodom môžeš rátať s rýchlosťou okolo 80km/h.

    odpoveď na: E-bajk do terénu s výkonom 6000W #4859
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Vzhľadom na odpor vzduchu (prevažujúci faktor pri vyšších rýchlostiach) je na rýchlosť 80km/h na horskom bajku potrebný elektrický príkon motora cca 5-6 kW (predpokladaná účinnosť motora a prevodov cca 80%). Namodelovať to ide tu:
    http://www.ebikes.ca/tools/simulator.html
    Asi sú tam iba hub motory, ale z grafu sa dá vyčítať veľa všeobecne platiacich hodnôt. (Napríklad výkon potrebný pre určitú rýchlosť). Magicu je najbližší motor NineContinent 2808 (čísla v simulácii mi zodpovedajú praktickým skúsenostiam s motorom).

    odpoveď na: prestavba pre zaciatocnika #4815
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Na to aby bolo možné dobre poradiť by bolo dobré vedieť ešte pár vecí…
    1. Aké dlhé sú tie výlety, aký terén, stúpania a pod.
    2. Nakoľko sú ostatní členovia výletu zdatní a akými rýchlosťami sa jazdí (rovinka, stúpania)
    3. Orientačná hmotnosť jazdca vrátane prípadného nákladu
    4. Ako často sa bude jazdiť
    5. Nebolo by zlé vidieť fotku bicykla určeného na prestavbu

    odpoveď na: E-bajk do terénu s výkonom 6000W #4790
    LuboN
    Účastník (Participant)

    No jasné že to kape, veď to je ako keby si sa šiel pohýňať s autom so zaradenou 4-kou… Inak veru peknú mašinu si zložil, až sa rozhodnem skúsiť streďák určite sa budem inšpirovať 🙂
    Čo sa riadiacej jednotky týka, tak si myslím, že by mala reagovať na pustenie plynu okamžite, to ani nie je asi celkom bezpečné aby na toto reagovala opozdene…
    Ja som si na natáčanie pri jazdní a aj iné účely kúpil celkom lacnú kamerku do auta:
    http://www.ebay.com/itm/371149477154?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
    Nie je to síce žiadne GoPro, ale za tých pár drobných môžem čosi natočiť a ak sa mi to zapáči možno kúpim niečo lepšie. Plus je že to skoro nič neváži, mínus potreba napájať z USB portu 5V (vstavaná bat. vydrží len chvíľu, v aute sa to napája z 12V zásuvky cez adaptér). Vyriešil som to takým udelátkom ktorým sa nabíjajú mobily v teréne.

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 676 až 690 (z celkového počtu 706 )