Dozrel čas na ďalší tuning, nakoľko RJ o ktorej som tu písal doteraz verne slúžila a trpezlivo znášala všetky moje nálady bez jedinej poruchy. Rozhodol som sa prerobiť ďalší kus v súvislosti s dokončovaním môjho druhého e-biku. Tentokrát som sa rozhodol zájsť ešte ďalej a dotiahnuť úpravy k úplnému maximu. Aby to tranzistory mali jednoduchšie, rozhodol som sa posilniť plošný spoj čo to dá a navyše aj vývody mosfetov až úplne po púzdro. Vďaka tomu sa tam nebude tvoriť toľko tepla (nožička mosfetu je najtenší vodič v obvode) a navyše vďaka medi bude zlepšený odvod tepla odtiaľ. Aktuálny stav s vylepšenými cestami pre pripojenie fázových vodičov je na fotke.
Špecifikom tejto RJ je jej riešenie bez káblov, priamo na nej sa nachádzajú konektory. Riešenie je praktické, ale konektor je priamo na plošnom spoji a vzniká v ňom nemálo tepla. Rozhodol som sa teda miesto fastonov pre napájanie a fázové vodiče motora naletovať priamo hrubé káble a až na ne umiestniť predimenzované konektory. Nielen že tak už nebude v tom mieste vznikať teplo, ale bude ešte aj odvádzané hrubým vodičom preč. Na fotke vidno otvory po pôvodných konektoroch.
mysiak, si sa pekne pľasol po vrecku, ale verím že to bude stáť za to 🙂 Čas uteká ako voda tak si ho treba užiť s poriadnou mašinou 🙂 Ani sa nenazdáme a budeme na to už príliš starí a ostane nám iba tých 250W…
Na túto sezónu som v pokušení vymeniť motor MagicPie za Mxus 3K Turbo (vinutie 4T)… Bez ďalších úprav by to znamenalo zvýšenie maximálky z cca 40 na 50km/h, vyšší krútiaci moment, vyššia účinnosť, výkon 3kW nie do 20km/h ale do 40km/h. Čoskoro sa rozhodne či do toho pôjdem…
Zdravím, zapájam sa trochu neskoro, ale predsa 🙂
Kamarát donedávna jazdil na BBS 2-ke a pôvodne mal bežnú 48V batériu do rámu. Keď sme zmerali že mu napätie pri plnej záťaži poklesne o 8V, prišla na reč výmena batérie. 12s LiPo vzhľadom na svoju tvrdosť poskytne lepší výkon v záťaži než bežná 13s Li-Ion. Ale keďže 48V bafangy fungujú v pohode do 60V, nakoniec má 14s 32Ah Multistar batériu (6s+4s+4s). Jednoduché, výkonné, dojazd takmer nekonečný 🙂 . Motoru ani RJ pár voltov naviac nevadí, skôr si treba dať pozor na preťažovanie motora, obzvlášť pri nesprávne zvolenom prevode. Do 500W pohoda, pri 1000W už sa to prehrieva… Dôležité je aj dobré nastavenie motora (robí sa cez špeciálny kábel pripojený na pc) a následné zladenie radenia a výkonových stupňov. Predajcovia predávajú motory rôzne nastavené a nastavenia niektorých z nich sú fakt na figu.
Nakoľko bicykel používa ako hlavný dopravný aj rekreačný prostriedok, nedávno vymenil BBS 2-ku za BBS HD. Vyriešil tým problémy s prehrievaním (čas je vzácny a tak často jazdil na plný plyn) a získal vyšší výkon aj spoľahlivosť. Za dve sezóny „zjazdil“ 2ks BBS 2 do stavu kedy sa u nich prejavili nejaké problémy a tak si povedal že chce niečo robustnejšie a s vychytanými chybami predošlých modelov. Toľko stručné skúsenosti s bafangom (ešte pre predstavu – najazdil za sezónu cez 5000 km).
Hodil som na Youtube ďalšie videá s krásnou prírodou, kto sa chce potešiť jazdou bez toho aby opustil pohodlie domova nech sa páči:
Jesenný výjazd na Bôrovú:
Vďaka Bob, to je trochu lepšie, ale aj tak som z toho Hobbykingu riadne sklamaný… Totálne to zmršili… Dúfam že to najneskôr do jari dajú do poriadku a niečo konečne aj naskladnia…
Vážení, našiel niekto z vás spôsob, aký sa dá aktuálne normálne nakupovať v Hobbykingu? Nakoľko po zmene ich stránky som nenašiel iný spôsob ako zistiť či je nejaká položka skladom v EU sklade okrem toho že ju vložím do košíka a až tam zistím, že nie je… Takýmto spôsobom je takmer nemožné zistiť čo vlastne v EU sklade majú nakoľko na to nemám nervy ani čas vkladať všetko do košíka…
No prax potvrdila, že dobré články sa nerozchádzajú. A nie je problém si to čas od času prekontrolovať. Tak ako píšeš to zapojené byť nemôže, batérie sú buď paralelne alebo sériovo, musí sa to zakaždým porozpájať a znovu pospájať. A to aj balančné konektory. Takže pekná pakáreň. Ale prídeš na to časom sám a budeš nabíjať ako my všetci 🙂
Mám doma podobnú paralelku, ale asi by ma piclo to stále rozoberať a prepájať pri každom nabíjaní… A to ani nehovorím že stačí jedna chyba a…
RJ Magic Ti to pri 36V neodpojí, má nastaviteľnú ochranu pre 24, 36 a 48V akumulátor, ale neráta sa tam s LiPo batériami ktoré potrebujú odpojiť pri vyššom napätí než olovo alebo Li-Ion. V popise k RJ ani nie je údaj o tom pri akých napätiach vlastne odpája. Ak odpája pri 3V na článok tak 30V je prinízko a 39 privysoko pre Tvoju batériu.
Nabíjať môžeš bulk klasickou nabíjačkou pre 36V Li-Ion akumulátory, zohnať nie je problém, ideálne je otvoriť ju a trošku stiahnuť napätie na 4,1 alebo 4,15V/článok.
Odbery budeš mať s nastavením od predajcu do 25A, to znamená 1,66C a to len špičkovo, hneď ako sa motor trochu roztočí prúd klesne. Po rovinke môže byť prúd okolo 10A takže to nebude brať ani 1C.
Display k tomu nemajú, ale odporúčal by som dať si k tomu minimálne čínsky modelársky wattmeter aby si videl napätie, prúd, okamžitý výkon a spotrebované Ah. Rýchlosť, čas a vzdialenosť zmeria tacháč z číny za pár doláčov. Relatívne lacné riešenie ktoré poskytne potrebné informácie. Používal som to rok a pol kým som si nevyrobil „domáci Cycleanalyst“ z arduina.
My čo nabíjame LiPo „bulk“ CC/CV zdrojom zväčša ho máme nastavený na trochu nižšie napätie aby v prípade menších rozdielov v napätiach jednotlivých článkov nebola prekročená bezpečná hranica (a zároveň to zvyšuje životnosť batérie). Ak sú články bezchybné, nie je potrebné častejšie balancovať, mne ani po roku bez balancovania nevykazujú väčší rozptyl. Odporúčam stopnúť vybíjanie keď sa napätie dostane medzi 3,6-3,7V na článok. Pri prvom použití batérie tiež treba skontrolovať či majú všetky články rovnakú kapacitu a idú aspoň po tých 3,6V/čl. súbežne. Zároveň je dobré si zmerať reálne využiteľnú kapacitu v Ah.
Ešte ma napadlo, ak neplánuješ kúpiť programovací kábel k RJ, popros predávajúceho nech Ti nastaví rekuperáciu na 95%. Umožní to zbrzdiť motorom na rýchlosť cca 10km/h, výrazne to šetrí brzdy a je veľmi príjemné mať „posilňovač“ bŕzd na bajku 🙂
Na tú vzdialenosť by som si dovolil doporučiť prikúpiť 3ks 4-článkových LiPo aby si mal 14s batériu (54V nominálne, max. 58,8V), získaš tým výrazne lepší výkon a hlavne rýchlosť. Batéria bude s rezervou stačiť na jazdu na plný plyn tam a späť, nabíjať určite bude treba zakaždým, ale postačí na 90% (cca 4,1V/článok pre dlhšiu cyklickú životnosť). V takomto prípade je dobré mať prevod 48z/11z aby bolo možné pedálovať aj pri plnej rýchlosti (takmer 50km/h).
Pokiaľ ostaneš pri 36V, s príšľapom by to malo s rezervou stačiť aspoň na dve jazdy, ale odporúčal by som radšej nabíjať na 80% (cca 4,0V/čl.) zakaždým, batéria sa bude cyklovať v optimálnom rozsahu čo pozitívne ovplyvní jej životnosť.
V každom prípade si nezabudni namontovať tempomat tak aby si mal jeho gombík na dosah ľavého palca, je to nesmierne užitočná vec a ani si neviem dobre predstaviť bez neho pohodlne a hospodárne jazdiť. Zrýchliš na stabilnú požadovanú rýchlosť, stlačíš gombík tempomatu a potom už šliapeš ako na normálnom bajku a motor stále pomáha. Pokiaľ začne protivietor alebo stúpanie (alebo prestaneš šliapať), motor začne zaberať viac aby udržal tempo. Pri jazde z kopca naopak bude pomáhať menej a nebude tak zbytočne ťahať keď to netreba. Tempomat sa ruší tým istým gombíkom, alebo ešte pohodlnejšie brzdovou páčkou.
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 76 až 90 (z celkového počtu 706 )