Uverejnené komentárov 14

Elektrobicykel poruchy súčiastok

Elektrobicykel ako každá vec sa môže pokaziť . Tu popíšem ako detekovať lahšie poruchy a opraviť ich , výhoda je to že netreba zaviesť elektrobike do servisu a necvakať love , no treba k tomu vediete zaklady elektrotechniky  tj praca s multimetrom , meranie napätia prúdu .

To som popísal v teslabike kurze : https://teslabike.sk/category/teslabike-kurz/

Ak si na to netrúfaš tak ho daj servisu ,lebo z malej chyby môže byť ešte väčšia .

Ak si na to trúfaš tak to berem že už všetko vieš .

5faktorov ktoré sa možu pokaziť .. Konektory, Riadiaca jednotka,Ovladanie , Motor, Batéria.

Ešte podotkne že na to kolko jazdím moc porúch som nemal aj to bolo zavinené mojou vinou.

 

Konektory pri jazde do kopca sa môžu roztaviť  ak je zlý spoj alebo pod… najnamahanejšie sú konektrory od motoru na zelenom žltom a modrom kábli .. sa to prejaví  tak že bicykel prestane isť , stáva sa to v kopci . Podobne môže zlyhať konektor od batérie používam Tamiya tie určite nezlyhajú, autokonektory  tie tiež vydržia ale všetko musí byť správne nacvaknuté …. Konektory na ovládanie napr plyn pas hall sa nekazia tým že elektrobicykel sa zaťažuje.

 

riadiaca jednotka z elektrobicyklu
riadiaca jednotka z elektrobicyklu

Riadiaca jednotka, tak tú možete spolahlivo odpraviť tým že sa budete snažiť „predlžiť dojazd“ tým že vypnete klučik dolu kopcom resp vypnete batérie od riadiacej jednotky, stačí aby priamy HUB motor generoval napätie vyšie ako zvládne riadiaca jednotka a je po srande.

Občas sa môže stať že riadiaca jednotka zblbne treba zastaviť vypnúť a zapnúť .

Ďalší spôsob ako odpraviť je dať batérie s vyším napätím ako uvádza výrobca ale to hádam nedá nikto.

Potom je to jazda do kopca , bicykel berie vyšší prúd a riadaca jednotka sa zahrieva, menšie riadiace jednotky by mohli mať problém navyše ked sú zabalené plaste, lepšie sú tie hliníkovom obale .

Odber riadiacej jednotky je do 250mA ak by bol napr 1 amper pri zastavenom bicykli tak je tam niečo prerazené zlé ..

 

ebike pridavacia rukove

Ovládanie sa môže pokaziť iba hall senzor v riadiacej páčke ,, skratka bicykel prestane reagovať na potočenie páčky motor ani  necukne.

treba to skúsiť s druhú páčku.Potom brzdy tie obsahuju mikrospínač  ktorý je buď v pokojovej on alebo  off ak sa zmačkne brzda tak spínač sa bud zopne alebo rozopne (zavisí od riadiacej jednotky ja mam tuším rozopne ak stlačím brzdu) môže sa stať že ostane zaseknutý, bicykel rovnako nereaguje na otočenie páčky.

Vtedy treba zobrat multimeter a nastaviť to na prepípavanie a brzdy odpojiť a do dvoj polového konektoru dať sondy multimetru (jedna  sonda na jeden kábel z jednej brzdy idú vždy dva vodiče) skúsiť či začne alebo prestane pípať ak začnem brzdiť , obe brzdy sa majú chovať rovnako , ak sa nechovajú otestujem s ktorú elektricky bicykel funguje tú druhú nechám odpojenú.. Doma treba objednať novú alebo ešte pozrieť príčínu zaseknutia mikrospínača.

 

Motor ak krachne motor v kopci je to velmi zlé znamenie mohlo prehorieť vinutie vo vnútri motoru a potom môžem kontaktovať nejakého opravára elektromotorov či sa nanho nepozrie, nemám zatial takúto skúsenosť  tak neviem napísať či je možné a rozumné ho previnúť alebo radšej kúpiť nový.

silové kable a konektory motoru
silové kable a konektory motoru

Mechanické časti motoru nebudem popisovať to bude hned jasné že je konec ..

Hall senzory ak odídu Hall senzory  tak motor tak cuká , reaguje na páčku napr stačí ak sa len trošku pootočí kolesom a motor cukne , nepravidelne.

Jediná možnosť ostáva Hall senzory odpojiť je to  päť vodičov ktoré vedú z motoru , červený + čierny – ,signalové – žltý,modrý,zelený.

vtedy máš štastie lebo ich nemusíš meniť .. tu je taký malý tester hall sond : https://teslabike.sk/?p=8 ,  ktorý si môžeš  spraviť doma.

Meniť hall sondy je docela tažké skôr by som kúpil riadiacu jednotku ktorá sa zaobíde aj bez nich.

Prerazené vinutie prepípaš na multimetri napr žltý kábel s modrým a zeleným ak multimeter nepípa tak je to jasné odpor vinutia je len velmi malý napr 2 ohmy určite nie 500 ohmov .

hub motor z vnutra elektrobicykel
hub motor z vnutra elektrobicykel

 

Batériu popísal som už mnoho metod ako pokaziť batériu, prebíjanie , vysoké vybíjanie ,skrat .

Pokazená batéria sa prejaví poklesom napätia napr pri zátaži ihned spadne na 10V a pod . ak je to jedna olovená tak ju treba vymeniť ..

li-ion batéria pod sedlo
li-ion batéria pod sedlo

Pri Li-ion je  treba kontaktovať predajcu  alebo výrobcu a bunku dokúpiť . Lítiovo založené batérie majú BMS (PCM) ochranný obvod ktorý sa môže pokaziť . Zistím to tak že multimetrom namerám na výstupe z BMS nižšie napätie ako na vstupe. napr výstup 28V a vstup 38V tak je vadné bms ..vadnú bunku zistim tak že tých 12 káblikov z BMS medzi sebou premeriam , maly by mať  3.3V (tie desatinné čísla záležia od typu lítiovej batérie napr Lifepo4 má trošku iné ako li-ion) alebo meriam tak že dám  na posledný káblik jednu sondu meráku a postupne prikladám do dajších pinov druhu sondu. napätie by malo stúpať napr 3.3V , 6.7V,10V,13V16, ak bunky majú rovnaké napätie tak by mohli byť v poriadku (chyba sa môže ešte prejaviť pod záťažou)  .

O bms som popísal tu

https://teslabike.sk/tag/bms/

 

silove kable + kábliky z hall senzorov
silove kable + kábliky z hall senzorov

Btw kábel drží kačička ja s nechty nelakujem 🙂

Chyby sa stávaju stále ak je všetko ako má byť (hlavne konektory) elektrobicykel bude fungovať dobre. Cielom článku je ukazať ako detekovať chybu  a nie že je  elektrobicykel je šrot čo sa kazí.

14 názorov k “Elektrobicykel poruchy súčiastok

  1. Už dlhšiu dobu sledujem články o elektrobicykloch, lebo uvažujem o kúpe pre seba aj polovičku. Predsa len roky pribúdajú a zdravie už toľko neslúži. A tak som rád, že som našiel aj tvoju stránku, pomáha mi zorientovať sa, predsa len e-biky nie sú najlacnejšie. Kedysi som zdolával trasy do 80 km a 600 m prevýšenie, dnes už mám problém po 65 km a 350 m prevýšení. Ale jazdy sa vzdať nechcem

  2. Dakujem ja som bol zas vždy len taký občasny bicyklista , mam rad túry ale v)čšinu z nedostatku času som sa nikam moc daleko nedostal , Madunice a nasp)t vzdialené 10 km od Šulekova , max Sered ale to iba ked som mal volnu sobotu …
    Mam rád cesty popri Váhu po normálnej ceste ma to nejako nebaví autá hučia furt sa obzerat…. a takto dojdem daleko napr včera som bol na Královej.

  3. Môže to byť vada? Zadné koleso s elektromotorom sa netoci na voľno tak dlho ako predné. Zjavne je brzdene. Je to nový bicykel.
    Ďakujem.

  4. Dobrý deň, mám crussis e largo 9.6 m ročník 2021. Motor zrazu dáva menšiu podporu na akú som bol zvyknutý keď všetko fungovalo ok. Je tam motor bafang mam to na 5 stupňov podpory. Teraz som jazdil cca 200 km v kopcovitom teréne. Musel som niekedy ísť až na 5. Stupni pričom motor sa takmer nezahrial a odber baterie bol nízky. Okrem toho motor v kopcoch mi zaberá nepravidelne. V servise to otestovali na počítači žiadnu závadu im to neukázalo.

    1. Chýb môže byť viac napríklado odpalený mosfet až po vadný hall senzor

  5. Chcem sa spýtať , po dobití batérie značky LG 882Wh na 100% , na batérii začne neustále preklikávať zelené /červené diódové svetlo.
    Je to normálny stav ? Alebo je to porucha batérie ?

    Ďakujem.

    1. Dokial jazdí je to OK , väčšinou na nabíjačke takto preblíkavajú ked batéria je už stará.

  6. Dobry chcem sa spytat pocas jazdy vypadava chod motora ked najedem na hrbolce motor naskoci co to naznacuje dakujem

  7. Pri 50%mi vypne batériu mám crussis e largo 7.7

    1. Zrejme tak to vyhodnotí BMS na jednom článku poklesne viac napätie ako na ostatnných (reps za hranicu napr na 2.8V)

  8. Zdravím Vás, mám problém z motorom Bafang M510.
    Robí toto:
    Pri jazde do kopca a nezáleží na strmosti kopca, sa začne motor samovolne vypínať a zapínať, nezáleží na stupni podpory, displej ukazuje všetko normalne, nebliká a tak..,
    1,2,3 sekundy ide, a potom nič, to sa lubovolne opakuje, nezaleží na sile šliapania alebo rýchlosti šliapania.
    Potom po trebars 10 min „odpočinku“ to ide zase normálne aj pod plnou záťažou. A potom zase blbne.
    Robí to aj na začiatku bicyklovania,. V servisnom menu nevypisuje žiadnu chybu.. Skontroloval som konektory či nie sú zatečené, aj na baterii, všetko ok.
    Najazdené mám cca1200km, bateria sa zdá Ok.
    Nemáte prosím niekto nejakú radu a tak? Bike Leader fox
    Ďakujem

    1. Dobrý deň chýb môže byť veľa mám tipy RJ v Bafangu , Akumulátor bud vadný článok alebo BMS , ak je jeden článok batéria nemusí nutne stratiť napätie stačí ak majú všetky 4V a jeden 2,2V potom ukazuje batériu v plnu ale pod zátažu ten jeden článok klesne pod 2V a bms odstavý celý systém

  9. Dobrý deň,
    mám elektrobicykel fafrees , mám ho od mája a ešte sa mi nič nestalo ale dnes, nabila som baterku aj ukazuje baterka plne nabitie ale na displeji mi ukazuje iba jednu paličku alebo jedno políčko, dala som baterku opäť nabiť ale za chvíľku bola nabitá a opäť mi na displeji ukazuje jedno políčko.
    Čím to môže byť?

    1. Môže byť kludne vadný displej a riadaca jednotka alebo konektor medzi baterku , tiež bms treba zmerať napätie na výstupe z batérie potom by som bol mudrejší

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *