wamp: Záleží, jestli chceš něco specifického nebo něco, co se prodává. Jinak samozřejmě lepší je postavit si celé kolo komplet, protože si to uděláš dle sebe. Ještě lepší je si i sám navrhnout rám s geometrií, která ti vyhovuje. 🙂 Můj názor je, že pro silné e-bike to nemusí být vždy nejlepší vzít klasickou sportovní geometrii. Stejně to pak řada lidí řeší tím, že dá alespoň širší sedlo, protože se více vozí než šlapou a bolí je zadek. Jenže ani tak to není ono. Chce to prostě trošku jinou geometrii. Nicméně pokud člověk používá stroj pořád jako kolo a tedy šlape a motor mu jen pomáhá, tak pak je řešení i v koupi hotového stroje a naroubování pohonu.
dusan: To řešení s baterkou v podsedlové brašně je super! Právě v takovém případě, když člověk dostane koncepčně takové smysluplné řešení, které by nekoupil, má přestavba svůj smysl.
Já bych si to nekoupil, ale to neznamená, že to pro někoho není to nejlepší řešení. Pokud bych do toho šel já, tak bych bral variantu pedelec. U kola se sportovní geometrií a tím souvisejícím posedem mě to dává lepší smysl. Pro vykonný stroj bych volil jinou pohodlnější geometrii byt zase horší z hlediska výkonu jezdce. Ale to je jen moje vidění věcí. 🙂
LuboN: Dost možná, že při 3500mAh se blížíme nějakým fyzikálním a chemickým limitům tohoto typu článku. Nebo třeba tké ne a pak někdo vyrobí článek s kapacitou 5000mAh. To si myslím, že by ybla velká revoluce i pro svět elektromobilů. Pro svět elektrokol si myslím, že je revoluce i to, co teď je, protože na kole dojezdy kolem 100km většinou stačí a na to pro pedelec dneska stačí v pohodě baterie pod 3kg.
Další věc je, že tady házíme do pytle všechny lithiové baterie. Z toho co jsem načetl mám za to, že li-pol jsou nejvíce aktivní a zkrácení životnosti jejich udržováním na 100% bude nejvíce znát. Proti tomu je možné, že u LiFePo4 to bude znát daleko méně. Co se týká Li-Ion, tak nevím. Jistě ale nejsou tak stabilní jako LiFePo4.
Jak píše LuboN, tak datasheety mluví výstižně a osobně těm údajům také věřím. Pokud budeme věřit jen tomu, co se nám hodí bez ohledu na důvěryhodnost, tak pak se vážně nikam nikdy neposuneme, protože na internetu najdeme dost nedůvěryhodných tvrzení pro cokoli. Tak snad je shoda alespoň na tom, že při skladování baterie stárne vlivem plného nabití a teploty rychleji. Pak už stačí si položit otázku, proč by měla stárnout jen, když je odložena na měsíc? Já si myslím, že rychleji stárne každým okamžikem, kdy je nabita na 100%. Uvědomme si kolik procent času v součtu jezdíme a kolik procent času je kolo odstaveno. Třeba za tři roky. Myslím, že většinou za ty tři roky bude mít kolo málokdo v provozu přes 6 měsíců. Potom tedy asi je docela podstatné, jestli zbývajících 2,5 roku je kolo na 100% nabití nebo třeba jen na 80%.
Našel jsem pro 18650 maximum 3400mAh. Ale kdo ví jestli to nebude za cenu menší životnosti. Pokud ne tak, fajn. Mám objednanou baterku ze článku 2900mAh, tak se snad dočkám. Je to sice o kousek méně, ale není to tak velký rozdíl.
bob: Každopádně mám pocit, že ani nechceš rozumět, co se snažím říct. Neříkám přece, že se má vyjet s bateriemi nabitými na 40%. Pak je to dlouhá diskuze, když mi vkládáš do úst, to c jsem ani neřekl a nenapsal. Ale neber moje slova nějak ve zlém. I když máme na tohle jiný názor, tak máš můj respekt. 🙂
Ale 4,2V není nějaká přesná hranice mezi tím, co je pro baterku dobré a co už ne. Je to kompromis mezi ještě dobrým počtem cyklů a ještě dobrou kapacitu. Když půjdu o něco níže a smířím se s těmi 80%, tak dostanu vyšší počet cyklů. 4,1V je pro životnost baterie lepší než 4,2V, ale holt za to platím menší kapacitou. Ano zároveň je pro baterku špatně hluboké vybití. Takže pokud někdo někam jede s 80% a vybije zcela, tak to vážně nemá smysl. Smysl má pokud baterku bude využívat v rozmezí 20 až 80%. Ale pokud někam pojedu se 100%, tak jí naplno naláduji těsně před vyjetím. Koneckonců i modeláři nabíjejí před startem a batrie skladují nabité na skladovacím napětí. Ale nikomu neříkám, že tomu má věřit. Jen říkám, co si myslím, že je správné. Je na každém, aby se staral o baterii, jak uzná za vhodné. Nicméně sám vidíš (viz tvé zkušenosti a zkušenosti elektrokolařů, o kterých jsi psal), že se 100% nabíjením baterka doopravdy moc dlouho nevydrží. Rozdíl mezi námi je jen v tom, že ty si myslíš, že je to nezávislé na tom kdy a na kolik nabíjím. Já si to nemyslím. 🙂
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 6 months používateľom Robikl.
bob: Jenže chemické procesy způsobující změny a stárnutí jsou pro 100% nabití o dost rychlejší než pro 50%. Nakonec to dokládá i tvá informace o tom, že kolegové elektrokolaři oddělali baterku aniž by dala 150 cyklů nebo více než tři roky a přitom nabíjeli na 100%.
bob: Předpokládám, že všechny ty lionky umřelé do 150 cyklů byly pokaždé dobíjeny na 100%, což dokazuje, že udržovat baterie na plném napětí vážně není dobře.