Voltmeter je najdôležitejsí merací prvok s systéme elektrobicykla,lebo ukazuje stav batérií.Tým sa stáva ukazovateľom dojazdu.
Ak voltmeter ukazuje že batéria je vybitá napr 32V pri 36V systéme,treba začať šlapať do betálov. iný prípad je že energie je dosť a šlapať nemusíte.Tým že viete energetický stav batérie predlžujete jej životnosť a cca 3-10 eur čo stál voltmeter sa vráti na životnosti batérií a aj dlhšom dojazde.
Voltmeter dokáže skontrolovať vašu nabíjačku či správne nabíja aby nabíjačka nenabíjala málo alebo naopak veľa,obzvlášť ak máte doma robenú nabíjačku.
Je mi naozaj treba voltmeter veď mám LED indikáciu ?
LED indikácia na rukovetiach či iná , býva nepresná sú to v podstate tri LED diódy.
Zelená svieti keď je v akumulátore elektrobicykla dostatok štavy alebo sa akumulátor práve nabíja.
Žltá svieti ak už je velká čast el energie v akumulátore fuč no a ak je ešte dlhá cesta k nabíjačke resp domov treba začať šlapat do betálov.
Červená svieti ak je batéria vybitá síce ešte nie úplne ale už treba betálovať.
Pri lítiových akumulátoroch LED indikácia funguje dobre ale pri olovených akumulátoroch ak pridáte plyn bude svietiť aj červená-žltá LED ked plynovú páčku pustíte rozsvieti sa zelená, to je spôsobené tým že napetie na akumulátore klesá zo stúpajúcim prúdom do systému.
Voltmeter ukazuje presnú okamžitú hodnotu, je to dobré hlavne pre olovené batérie (AGM,GELL,SLA)
Analogový (ručičkový) voltmeter alebo digitálny voltmeter ?
Analogový má výhodu že nepotrebuje napájaciu batériu no odporúčam digitálny voltmeter pretože hodnotu vidím okamžite rýchlo v premávke je to žiadané.Na analogovóm väčšinou je číselnik do 12V možno 24V ak je 36V systém je treba modifikáciu ale tu sa stráca presnosť a aj keby bol presný 36V zistovanie presnej hodnoty strávime dlhší čas a pozornosť treba venovať jazde nie voltmetru.Pri zlej ceste a na hrboloch ručička behá, oba typy voltmetrov sú vhodné ja doporučujem digitálny..
Zapojenie votmetra
Voltmeter zapájame paralalne k batérií čiže iba na +- batérie alebo skupiny baterií ktoré chcem merať.
Voltmeter musí mať patričný rozsah napríklad 36V voltmeter nezapájam na 48V batérie ale naopak to funguje dobre.
Voltmetrom sa dá lahko zistiť skrat tým že napätie na batérii klesne velmi rýchlo a velmi veľa napr z 36V na 14 vtedy treba odpojiť batérie ,vypnúť elektrobicykel no to sa stáva uplne ojedinele..
Pre tieto vlastnosti som dal voltmeru prednosť pred ampérmetrom.Síce voltmeter elektrobicykel k chodu nepotrebuje ale je to dobrý pomocník..