Momentálne mám 4x 12V 38Ah olovo, strach a hrôza, už ma nebaý každý rok kupovať jednu bateriu. Dík za rady. Chcel by som kompletku (myslím tak, že nemám problém si pospájať jednotlivé články a pripojiť k BMS) s BMS a aspoň 6A nabíjačkou.
Táto téma bola upravená pred 9 years, 1 months používateľom oil.
Olovo je nanič, to je proste prežitok z minulého storočia… Prechodom na lítium sa dá pre rovnaký dojazd použiť menšia kapacita (tipujem tak o štvrtinu až tretinu), ale ak nejde o peniaze tak by šlo kapacitu ešte zvýšiť. LiFePo4 je ťažké a drahé, ale zase bezpečnejšie a má dlhšiu životnosť než Li-Ion.
Osobne si viem celkom dobre predstaviť aká malá a ľahká by bola batéria zložená z Multistar 16Ah článkov 🙂 Zrejme by stačilo aj 12s2p (4ks 6s/16Ah) a malo by to pod 8kg, 44V a 32Ah (cena cca 460€). A určite by to dalo podstatne viac než to olovo čo tam bolo a to aj napriek zdanlivo nižšiemu napätiu a kapacite 🙂
Bob, máš síce pravdu, ale na druhej strane tiež by mu asi nevadilo keby mala batéria 13% váhy tej olovenej 🙂
Inak aj by ma celkom zaujímalo v čom že to vozí tých 60kg olovených batérií… Bicykel to zrejme nebude 🙂
Navyše pozrel som ceny a tie Multistar LiPo vyjdú ešte lacnejšie ako mnohé olovené 12V/38Ah batérie… Životnosť bude určite lepšia a výkon tiež. Jedna LiFePO4-ka je 2-3x drahšia, takže z pohľadu investícií a hmotnosti sa viac oplatí LiPo, aj keď ho bude treba meniť častejšie (životnosť odhadujem na 3-5r podľa používania).
Pokud to přepočítáš na životnost a bezpečnost, lifepo4 je jednoznačný vítěz.
K těm multistarum ještě přpočitej nabíječku a trafa, pak je cena kapku jinde.
Zřejmě to chce do vozíku pochybuji že to je na kolo a tam váha je žádousí kvůli stabilitě.
Bob, nabíjačku potrebuje tak či tak, takže je jedno či to bude to či ono, a BMS tiež. Teda šlo by to aj bez BMS, to vieme obaja. Ako držia balanc LiFePO4 neviem, ale dobré LiPo bez problémov. Modelárska nabíjačka je kravina, vôbec ju netreba. Aj počiatočné vybalancovanie ide urobiť s balancérom za 10€ a je dobré ho mať ako nástroj pre kontrolu článkov. Pri LiFePO4 sa udáva životnosť 10r, 2-3 sady LiPo určite vydržia aspoň toľko. Navyše sa investícia do batérií rozloží na celú tú dobu a taktiež budú stále lepšie a lacnejšie. V tomto vidím výhodu. Zober si napríklad, že pred 3-mi rokmi Multistar neboli, a je to celkom rozdiel. Tiež je možné kúpiť väčšiu kapacitu, rozmerovo a hmotnosťou to nelimituje a následne je možné ich využívať prevažne v optimálnom nabíjacom/vybíjacom rozsahu čím sa životnosť predĺži ale zároveň v prípade potreby je k dispozícii aj podstatne vyššia kapacita.
Možností je veľa, a nemáme dosť informácií na to aby sa dalo zhodnotiť ktoré riešenie je najvhodnejšie. Takže je možné len zvažovať rôzne modely využitia a výhod/nevýhod pre taký prípad.
Možno budú tieto nápady inšpiráciou a ukážkou aké sú ďalšie možnosti.
Dik za rady, je to do skutra, vaha je v podstate uplne fuk. Ide mi o tu cenu 4xx€ je pre mna vcelku velmi zaujimave. Oroginal pytaju liter a to mi pride moc. Len ci by tie LiPo zvladali 60A, sialeny prud tam tecie pri plnom starte. Inak ma stoji jedna baterka 100€.
Tie Multistar majú 10C čo znamená trvalý 160A, takže ak by boli 2ks paralelne znamená to 320A trvalý. Takže nejakých 60A ich moc nezaťaží. Váha vždy zas tak fuk nie je, pri jazde do kopca je to riadny rozdiel mať o 50kg menej! Takisto pri rozbehu by to bolo o čosi živšie. V mrazoch si o niečo lepšie vedú LiFePO4 než LiPo, ale ak to doteraz behalo na olove tak to s akýmkoľvek lítiom už môže byť len zásadne lepšie v každom ohľade… A jazdiť v tuhom mraze na skútri/motorke nie je dobrý nápad už len s ohľadom na zdravie.
Z vlastnej skúsenosti viem, že aj keby sa tam dala len tá 12s LiPo (44V) batéria, pôjde to výrazne lepšie ako teraz s 48V olovom. A s dostatočne výkonnou (cca 1500W) nabíjačkou to pôjde nabiť do hodiny 😉
Ja mám vlastne tiež max. odber pri rozbehu 60A a batériu LiPo 14s 10Ah (54V) čo je niečo cez 3kW… Akurát že to mám na bicykli a pri tej mušej váhe stroja (dačo cez 25kg) je to hodne živé 🙂
Oil:
Není tvrdší aku nad Lipol. U toho olova v záběru muselo napětí slušně poklesnout, lipol krásně drží napětí i při zátěži. Mám změřeno, že při zatížení 1C napětí padne asi o 1,5procent dolů 🙂
Tak by potom teoreticky stačilo aj to nižšie napätie ako písal LuboN. Teraz som bol robiť záťažový test na batérie a zase je jedna v … 🙁 Vozenie na čistú energiu je príliš veľký luxus, keď zrátam náklady tak som pekne ďaleko za benzínom čo sa týka €/100km. Zrejme to predám a bude, som na veľkých pochybách čo ďalej. Ale isto už nevyhodím ďalšie kilo za olovo 🙂
Ono tie olovené bolo treba meniť všetky naraz… A aby viac vydržali, museli by byť špeciálneho typu (takže hodne drahšie). Tak či tak sa to neoplatí. Kvalitná LiPo (pri správnom používaní) vydrží niekoľko sezón a cena je tam porovnateľná s tými lacnými olovenými. Nemá takmer žiadne samovybíjanie a prakticky bez ohľadu na záťaž dodá plnú kapacitu (mimo mráz, ale tam všetko ide slabšie). Ak ten skúter má priemerný odber okolo 20-40A a špičky 60A, tak by to utiahli aj 2ks Multistar 6s/16Ah. Aj s poštovným a konektormi by to vyšlo tak do 240€ z Hobbykingu. K tomu balancér za 10 doláčov z ebay a 400W zdroj na nabíjanie a jazdí to… občas treba skontrolovať články (otázka minútky-dvoch) a mať správne nastavené vypnutie RJ pri vybití batérie aby sa nezničila – prípadne nejaký merák alebo niečo podľa čoho sa dá určiť ako na tom batéria je.
Ja mám síce bicykel a teda aj pedálujem, ale určite jazdím lacno lebo za tento rok mám takmer 6400km a myslím že elektrina mi vyšla na nejakých 12€. Minulý rok to bola necelá polovica (jazdím od polovice minulého leta). Takže nech je to 8500km a 17€ za elektrinu, články batérie stáli asi 210€ takže to mám 2,67€/100km 🙂 a ďalším jazdením to bude klesať ako sa rozpočítava cena batérie na ďalšie kilometre. Keby to aj bola už len jedna sezóna tak môžem byť nanajvýš spokojný 🙂
Oil, ak by si sa rozhodol to skúsiť, môžeme Ti poradiť ako na to a čo to obnáša keby si tam dal to LiPo… Je s tým trochu robota, ale aj tak si myslím že to stojí za zváženie.
Ahoj Lubo, jake mas zkusenosti s pouzitim lipolek pri teplotach pod bodem mrazu. Mel jsem sice kratce uz i lipolky ale jen v lete. Jezdime i v zime na snehu a pouzivali jsme vzdy jen lifepo. Mam je uz snad 4 roky a stale drzi. Kapacita 15 Ah klesla na cca 12,5 Ah.
Nazdar Karel, ono najlepšie je ich nejak zabaliť aby nestihli celkom vychladnúť počas jazdy. To je jednoduchšie a lacnejšie než ich napr. vyhrievať. A dá sa rátať aj s tým, že pod veľkou záťažou ak sú zaizolované sa vedia aj sami trochu zohriať. Základ je nenechať bajk niekde vonku kde celý premrzne a potom ísť jazdiť. A hlavne, nikdy premrznuté batérie nenabíjať, takže pozor aj na prípadnú rekuperáciu (väčšina batérií by sa nemala nabíjať pri mínusových teplotách, obzvlášť nie vyšším prúdom).
Ja vyrážam jazdiť z domu (trochu jazdím aj cez zimu keď je pekne, minulý rok som bol aj v noci medzi sviatkami a mohlo byť hádam aj -15°), takže batéria je teplá a keď sa vrátim nechám ju najprv zohriať a až potom nabíjam.
Každopádne odporúčam nejak predísť prílišnému chladnutiu a je to bez problémov. Zaizolovať to ide kadečím.
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 1 až 15 (z celkového počtu 16 )