Pred časom som našiel dobrý blog o elektrobicykloch
Užívateľ Jack popisuje ako pozbieral zlé baterky z notebookov vybral s nich jednotlivé články preskúšal ich ,vyselektoval zlé kusy a z dobrých batérií vyskladal aku pre elektrobicykel.
Transform Dead Laptop Batteries into a reliable E-bike Battery!
Ako sa bude využívať batéria po dokončení ?
Články z ktorých sa skladá niesú nejakými preborníkmi v dodávaných prúdoch typický maximálny prúd je 1C alebo na pár sekúnd 2C. Asa prekročí táto hodnota tak riskuješ prehriatie bunky a následný plamienok neštastia…
Napríklad ak stavám 864 Wh moje typické používanie bude 300W až 500W (0.6C) so špičkami 1200W (1,4C) na 5 sekúnd.
Jednotlivé články majú nominálne napätie 3.6V a kapacitu obvykle medzi 1.7 až 2.9 Ah. Ak sa článok nabije naplno má 4.1-4.2V , väčšinou nabíjam bunky na 4.1V. Zo svojej skúsenosti odporúčam neísť pod 3,2V pod zaťažením , aby sa zabránilo poškodeniu a vyvíjaniu nadmerného tepla.
Material a náradie ktoré je potreba:
- Laptop batérie (najlepšie pokazené z nejakej opravovne pc, zberného dvoru , platit sa za to nejako neoplatí )
- Lion nabíjačka (možno použiť nabíjačku pre rc modely stoji okolo 30 doláčov)
- 1-8s Li-ion /life/lipo alarm na batériu (3 dolaré na ebayi)
- Multimeter (predpokladám že máš doma)
- 12V 25-50W žiarovku (nejakú primeranú záťaž pre vybíjanie – testovnie článkov)
- Drot a krodílky
- Stopky a zapísníček
Zo štítku batérie vidím že napätie je 10.8V a kapacita 4.4Ah, keď otvoríš batériu nájdeš 6 článkov zapojených do 3s2p konfigurácie (3 do série x 2 paralelne ). Dôležité je pozapisovať si nominálne kapacity , lebo malokedy nájdeš 100 rovnakých batérii do notebooku všetko to bude skôr mix.
Opatrne vyber baterky z púzdra a odcvikni balančné kabliky , nesprav žiadny skrat ani fyzicky nepoškoď žiadny článok.
Ďalej použi programovateľnú nabíjačku , na internete je ich kopa pre prvé nabitie zvoľ nabíjanie pre Li-ion prúd 1A ak je napätie príliš nízke a nabíjanie nechce začať tak nabíjačku prepni do Nimh módu aby článok dosiahol 3V potom stopneš nabíjanie. Batéria potrebuje menej ako 2 minúty aby dosiahla minimálne napätie.Po dosiahnutí minimálneho napätia prepneš na li-ion mód.
Potom necháš batériu odpočívať 1 deň. Skontroluješ napätie na každej jednej bunke menší pokles naznačuje vyšiu kapacitu. A teraz je chuťovka otestovať tie 100vky článkov vybíjacím testom oddeliť „zrno od plevu“
Možno ťa bude zaujímať
ako vyskladať vlastnú batériu lion
Testovanie lion článkov
Ak nemáš (a predpokladám že nemáš) profi vybavenia na testovanie presnej kapacity li-ion-článkov tak použi nasledovnú metódu.
Pripoj 1-8s alarm na batériu:
Potom začni vybíjať pack 3S2P s 12V 50W žiarovkou
poznámka:
Autor vybíja celý pack 3S2P tam sa bude ťažšie zistovať kapacita , pretože paralelný článok môže byť zlý
Odporúčam vybíjať článok každý samostatne alebo pár článkov do série , články s rýchlym poklesom napätia vyradiť. Záťaž na takéto testovanie by mala byť do 1C.
Treba dávať pozor na články bez dozoru sa to neoplatí robiť a je to nebezpečné.Články sa možno zohrejú ale nemali by byť vrelé , ak by bol nejaký článok príliš horúci tak stopni test.
Pre prvý test nastav napäťový alarm na 3.6V a stopni čas za ktorý batéria dosiahne tento limit , čím dlhšie tým lepšie. 3.2V je dolný limit pre testovanie pri 3.0V už je riziko poškodenia článkov.
Pri testovaní je najlepšie použiť batérie s rovnakou kapacitou , značkou typom , no pri našich podmienkach je to nemožné. Batérie by sa nemali líšiť napätovo (jedna vybíja druhú)
Autor odporúča vyskladať batériový pack pre elektrobicykel tak aby bolo 12článkov paralelne zapojených.
Články pozapápaj do blokov ktoré kéď sa spoja vytvoria finálny pack pre elektrobicykel , do blokov sa to zapája preto aby si mohol ľahšie detekovať chybu v batérii a odstraniť ju.. Samotné bloky môžeš otestovať kapacitovo by mali byť rovnaké . Zapamätaj si že reťaz je tak silná ako je silný najslabší článok.
Autor odporúča skladať packy v zapojení 5s12p potom stačia dva takéto bloky na plnohodnotnú ebike batériu.