pratele,
tak predevsim na popud Boba, jsem se posledni dobou hloboce ponoril do studia problematiky pouziti Lipol baterii na ebiku.
Hobbyking mam prolezeny krizem krazem, a musim uznat ze ceny za lipol jsou vice nez lakave. Muj favorit jsou multirotory, ktere se daji sehnat v pekne kombinovatelych kapacitach 10/8,8/6,6/5,5 Ah. Ceny luxusni.
Problem je jejich kombinovatelnost „S“. Pro Lifepo plati nasobky 4 (4/8/12/16 atd),ale pro lipo a liion jsou to nesmyslne liche kombinace pro nejbeznejsi napeti (napr 36V 13S).
A v tom je cely problem, pocinaje RJ konce BMS a ochranou proti vybiti atd. Pri pouziti zakladnich pravidel bezpecneho pouzivani lipol, mi to vychazi na rozsah provozniho napeti pri celkove 12S 50,40V(4,20V) az po maximalne 44,40V(3,70V). Ani pri konfiguraci 10S (vyber baterii omezeny nebo drazsi), to opet nic neresi, protoze spodni hranice je nekde u 37V, bezne jednotky vypinaji pri 30V.
Z toho usuzuji, ze je nutne pouzit RJ pro 48V verzi. Takove verze jednotek mi nevyresi ochranu proti vybiti, nekde se to ani neuvadi, nekde jsem narazil na udaj kolem 40V. To je spatne samozrejme. Pri hledani jsem nasel pouze jednotky, kde slo navolit provozni napeti (24/36/48/60/72),ale uz neslo konfigurovat vlastni rozsah over/under voltage protection. Tim jsem uzavrel slepou kolej,ze RJ mi takove clanky hlidat nebude a neumi. Pokud mate nekdo tip na takovou jednotku kde to jde nastavit, budu rad za napad.
Pokud to nebudu resit jednotkou, pak me napadlo BMS. Opet problem, existuje 1000 druhu jednotek pro liefpo. Vylozene pro lipo snad zadna, mnohdy spatne a mylne znaceno jako liion/lipo s tim ze umi oboje. pri podrobnem zkoumani zas narazite na problem, ze undervoltage napeti je az nekde u 2,50V!!! Totalni nesmysl. Nehlede na to, ze jak bylo vyse uvedeno, vesmes jsou sehnatelne jen pro sestavu 13S.
Bob resi svoje lipo pomerne specificky, s tim rezimem nabijeni jaky ma a koncove napeti si asi hlida sam? Takove reseni je pro me a spousty dalsich nedostatecne a realne brani masovejsimu rozsireni lipo pro sirsi verejnost (blbuvzdornost na prvnim miste 🙂 ). Zvazuju tedy, ze navrhnu a zacnu vyrabet BMS prave pro potreby lipol uzivatelu, s undervoltage napetim pro lipo a s vestavenym balancerem. Tim se vyresi problem pouzivani specialni modelarske nabijecky a nepohodneho rozpojovani, a take libovolny vyber controleru. Diky za vase nazory v diskuzi.
Nazdar, tiež som si prešiel touto problematikou, a nakoniec som to vyriešil jednoducho, aj keď vôbec nie dokonale ani blbuvzdorne… Nainštaloval som wattmeter. Základ je že vidím napätie, ak nie som nepríčetný nemám problém odsledovať si na displeji volty aj spotrebované ampérhodiny… tým sa zničenie packu prílišným vybitím vylučuje. Nepríde mi to príliš komplikované, veď takýto systém je predsa v každom aute a nikto s tým problém nemá. Ako by to vyzeralo keby tam nebol ukazateľ stavu nádrže a jazdili by sme kým to nezdochne???
LiPo články, ak sú od výroby dobré, majú výborný súbeh a po prvotnom vybalancovaní idú všetky rovnako s minimálnymi rozdielmi. LiPo sa nikdy nevybíja na doraz, a tak malinké rozdiely v kapacite nie sú podstatné, vybíjanie ukončím pohľadom na wattmeter skôr než dôjde k strmému pádu napätia a prehĺbeniu napäťových rozdielov medzi článkami. Nabíjam štýlom „bulk“, prúdovo obmedzeným zdrojom s nastaveným konečným napätím. Optimálne tak na cca 4,15V na článok, rozdiely do 0,03V tým pádom sú zanedbateľné a väčšinou je súbeh aj 0,01V. Jednotlivé packy sa odporúča pred zložením do kompletnej batérie odskúšať – plne nabiť s vybalancovaním, následne vybiť s kontrolou jednotlivých článkov, či nie je niektorý výrazne slabší. Minimálne do tých 3,7V by mali mať pekný súbeh. Ak idú všetky rovnako, je to OK. Tento postup by sa nemal vynechať ani v prípade, že batéria bude osadená BMS. Len takto je možné včas a bezpečne predísť prípadným problémom.
Aj keď už všetko ide ako má, raz za čas články prekontrolujem. Ešte by som podotkol, že bez BMS je rozumné použiť nejaký druh istenia, lebo Lipo v skrate… Plánujem vyskúšať jednofázový istič – zároveň môže slúžiť aj ako vypínač. Autopoistky nie sú vhodné – pri napätiach 40-60V už to asi chytí oblúk a bude zle… Mám ešte vymyslený aj mosfetový spínač/istič, ale ak bude ten klasický jednofázový istič dobre fungovať, ušetrím si robotu.
Na zloženie a údržbu batérie treba mať nejakú nabíjačku s balancérom na úvodné naformátovanie a hodí sa aj tester ktorý po pripojení na balančný konektor zobrazí naraz napätia všetkých článkov pre rýchlu a pohodlnú kontrolu. (ImaxB6 charger cca 16€, monitor/balancer 2s-6s cca 10€ na ebay, kto nemá tak ešte nejaký zdroj od 12-16V pre ten Imax cca 10-15€). Túto výbavu stačí mať len jednu pre všetky batérie a bajky v stajni 🙂 Na bulk nabíjanie je ideálny spínaný zdroj s nastaviteľným prúdovým obmedzením a nastaviteľným výstupným napätím (mám 400W/60V/6,6A).
Na záver priznávam, že by bolo určite jednoduchšie mať skvelé BMS čo sa postará o všetko, ale kým ho niekto vymyslí prípadne sa ku mne nejak dostane nebudem sedieť a smutne pozerať na bajk 🙂 A potom je tu ešte jedna vec… Ak človek aj jeho e-bike prechádzajú určitým vývojom, je celkom možné že BMS čo stačilo včera bude zajtra akosi málo… a tak je ťažko rozhodnúť, čo bude to pravé a bude stačiť aj o rok… lebo kupovať zakaždým nové BMS…
A ak by na tú výrobu prišlo, som za 10s, 12s a 14s. 10s je veľmi rozšírené a ľahlo sa zloží z 2x5s alebo 6s+4s. 12s je taký kompromis kde ešte stále stačia 2 packy do série – 2x6s. Osobne mám 14s, dôvod je že to je max. napätie použiteľné pre 48V riadiace jednotky (mávajú strop 60V). Zložiť to ide napr. 5s+5s+4s (to mám teraz, modré turnigy 5Ah/20C 5s a 4s) alebo 6s+4s+4s (multistar, 16Ah, už sú na ceste z Hobbykingu – majú na ne do konca týždňa akciu:-).
Kto má hooodne peňazí, stačí si kúpiť adaptto riadiacu jednotku s BMS modulom, tam ide všetko nastaviť cez displej. Dokonalé riešenie za prémiovú cenu 🙂
Napětí baterie ti dobře pohlídá např řj. kelly kde si nastaviš vypnutí např. na 35V (37V lipolky)
Všem vřele doporušuji cycleanylyst verze2.3 a vyšší, je to sice drahé ale máte přehled o všech možných hodnotách.
Ten cycle analyst má naozaj nastaviteľnú ochranu pred vybitím batérie, vďaka Bob že si to pripomenul. A okrem iného dáva prehľad o všetkých potrebných údajoch. Je to lepšie riešenie než modelársky wattmeter (ktorý považujem za nutné minimum pre prevádzku elektropohonu). Osobne by som už šiel do verzie 3, tá je hodne prepracovaná a umožňuje nastaviť a ovládať súčinnosť všetkých komponentov elektropohonu. Získajú sa tým funkcie, ktoré majú len niektoré drahé riadiace jednotky a hlavne ide všetko nastaviť pekne na displeji bez pc.
diky bob, jak jsem sedel u pc nekolik hodin tak jsem toto uplne prehledl.
takze tim cela vec podstatne zjednodusuje, predevsim neni nutne to resit hardwarove na bms, co je dobre. bylo by to zbytecne nakladne. tim padem staci udelat bms jen jako vestaveny balancer pro nabijeni.
dalsi otazka je, jak udelat to bms. bezne typy pro lifepo maji balancovaci proud pouhych smesnych 70mA. to mi pri nejake prumerne baterce radove 13-20Ah prijde hrozne malo, vztazeno k celkove kapacite…
jasne,ze tyto balancery pracuji jen v pripade problemu, bezne se asi neaktivuji,ale na takove kapacity bych videl optimal kolem 500mA nejmene.
Cycle analyst V2 dokáže pomocou prepojenia s plynovým ovládačom napr. obmedziť max. prúd na nastavenú hodnotu, a tiež dokáže zamedziť vybitiu batérie pod nastavený limit. To však zrejme nebude fungovať pri jazde na tempomat alebo pri použití pas. Vyriešili to vo verzii 3, a to tak že RJ sa stáva už iba silovou časťou a všetky funkcie a riadenie preberá Cycle analyst. A tam je možné všetko cez displej nastaviť.
neni to spatna krabicka,ale pro bezne uzivatele prilis slozita.
uvital bych zarizeni, ktere bude zobrazovat bargrafem zbyvajici kapacitu baterie, analogicky stejne jako palivomer v aute. v setupu by se zadala kapacita aku wh (odmerena). taktez by to muselo kalkulovat s tim,ze napr nekdy nedokoncim proces nabijeni a opet vyjedu kdyz bude aku napr 75%.
je tam prilis moc udaju na displeji, ktere bezny uzivatel nepotrebuje.
vychazim ze zkusenosti, kdyz me oslovuji znamy, ktere nadchl ebike. jim se ebike libi,ale totalne nerozumi funkcim, nevedeli by kdy podle napeti odstavit baterie atd, jak je nabijet (odpojovat a davat na modelarske nabijecky solo atd.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years, 9 months používateľom tonda.liska.
Ako palivomer sa dá ľahko použiť voltmeter. LiPo má výhodu v tom, že počas vybíjania napätie relatívne rovnomerne klesá až k bodu zlomu, za ktorým nastáva rýchly pád. Stačí vedieť aké napätie odpovedá plnej batérii, a aké odpovedá takmer prázdnej. Dalo by sa to aj zjednodušiť pre obyčajných ľudí – je možné nakalibrovať ručičkový (prípadne samozrejme aj digitálny) voltmeter tak, aby ukazoval podobne ako palivomer v aute od 0 – prázdna batéria po max. – plne nabitá. Teraz keď nad tým tak premýšľam, asi toto riešenie použijem na biku pre priateľku – ona fakt nie je typ do elektriny 🙂
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 1 až 15 (z celkového počtu 48 )