BMS pro Lipo?

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 31 až 45 (z celkového počtu 48 )
  • Autor
    Príspevky
  • #6920
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Tiež som kúpil ACS čidlo na snímanie prúdu, zvažujem ešte dať jedno aj na fázu motora pre kontrolu krútiaceho momentu. Ja mám zatiaľ pre vývoj arduino uno r.3 a display shield s tlačítkami http://www.ebay.com/itm/191674214423?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
    veľa skúseností s arduinom zatiaľ nemám, potroche sa učím. Plánujem dať aj teplotné čidlo do motora.

    #6921
    rob.brno
    Účastník (Participant)

    S tím měřením proudu na fázi mě to nenapadlo. Jak to chceš potom zpracovávat, co bude jeho výsledkem?

    Rozdělil bych to na dvě věci a to získání údajů, je to hlavně o HW a dá se to dělat i s textovým displayem. Druhá je to pak nějak semlít a vyrobit potřebné údaje a ty efektně zobrazit – a to pak chce nejlépe grafický LCD.
    Dobře si rozvaž časování, všecko je to v realtime a skloubit komunikaci s displayem, čidlama a kdo ví čím vším ještě je celkem náročné.

    Do reglu jsem dal DS18B20(přesné a digitální), ale v motoru mám termistor(nepřesný, analogový) kvůli rušení od silových káblů, v tom by se digitální komunikace úplně ztratila. Beru údaj rychlost z hallovek motoru a bez ošetření to bylo tak zarušené, že se to nedalo využít.

    Inspiraci najdeš v diskuzích na:
    mcu.cz
    mypower.cz
    ebastlirna.cz
    ….
    ….

    #6922
    bob
    Účastník (Participant)

    A jak to vychází cenově, zhruba?
    Osobně se mně na tom nezamlouvá to grafické zobrazení napětí.

    #6923
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Bob, komponenty z ktorých sa to skladá vyjdú veľmi lacno, najväčšia „investícia“ je to poskladať a naprogramovať. Ako sa čo zobrazuje na displayi si naprogramuješ ako sa Ti páči, je to grafický display takže možnosti sú neobmedzené. Len to vedieť urobiť 🙂

    #6924
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Rob.brno, krútiaci moment je priamo úmerný fázovému prúdu motora, takže ak chceš kontrolovať krútiaci moment (napríklad ho limitovať, alebo ho ovládať plynovou páčkou) tak ho potrebuješ merať. Bude v zásade vyšší než prúd z batérie, a to pri nízkych otáčkach a veľkom výkone aj niekoľkonásobný.

    #6926
    rob.brno
    Účastník (Participant)

    Bobe, je to jak psal Lubo, cena součástí není závratná, ale ten čas a to úsilí, strávil jsem nad tím už stovky hodin. Jaký lepší způsob by jsi si představoval pro zobrazení napětí? Ono ta úroven napětí zhruba ukazuje kolik máš ještě štávy.

    #6927
    rob.brno
    Účastník (Participant)

    Lubo to s tou souvislostí momentu s fázovým prodem je jasné. Ale k čemu konkrétně to chceš využít na cyclocompu? Chápu význam to měřit u reglu, tedy při přímém řízení motoru.
    Není mi taky pořád jasné jak může být fázový proud vyšší než proud z aku, chápal bych to snad jen tak že rozdíl je vtom, že proud z aku je konstantní, kdežto fázový pulzní(chvíli teče, chvíli ne), takže celková přenesená energie je stejná(když pominu ztráty).

    #6928
    bob
    Účastník (Participant)

    Pokud jsi na to vynaložil úsílí stovek hodin pak levněji vyjde profi cycleanylyst který navíc má přehršel funkcí.
    Jaký to ma tedy význam když se vymýšlí už něco co je vymyšleno a funguje spolehlivě?

    #6929
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Bob, kúpou hotového zariadenia neuhasíš tú obrovskú, neutíchajúcu potrebu bastliť… Najmä chlapi ju majú v „génoch“ a u niektorých je obzvlášť silná. Navyše cieľom môže byť aj samotná cesta k funkčnému zariadeniu, pochopenie veci do hĺbky a naučenie sa nového. Prípadne je to aj nespokojnosť s tým, čo sa kúpiť hotové dá.
    Rob.brno, fázový prúd môže byť výrazne vyšší vďaka transformácii prúdu a napätia, ktorá nastáva na cievkach motora vďaka ich indukčnosti. V skutočnosti je prúd z batérie pulzný (riadený pwm moduláciou v RJ) a prúd motora vďaka indukcii na vinutí viac-menej stály. Je to akoby step-down menič, kde sa napätie batérie znižuje a adekvátne k tomu sa zvyšuje prúd. Uvediem príklad, efektívne napätie na motore môže byť vďaka tomuto javu polovičné a zároveň prúd dvojnásobný. Z toho vyplýva, že z prúdu batérie nie je možné jednoducho stanoviť aký je práve vysoký fázový prúd. Ten je zodpovedný za krútiaci moment, a ak chcem mať práve ten pod kontrolou, potrebujem ho vedieť, prípadne z určitých dôvodov limitovať (okrem iného je vysoký fázový prúd zodpovedný za prehrievanie motora pri nízkych otáčkach a nižšiu efektivitu využitia energie.) Bežne sa jeho hodnota nezvykne na displeji zobrazovať, ale zvykne sa v nastaveniach zadať jeho max. veľkosť. Vyrábať iba zobrazovač sa asi moc neoplatí, zaujímavé to je práve keď sa to previaže s RJ a cez „display“ je možné za jazdy meniť rôzne nastavenia, ideálne nejaké prednastavené jazdné profily. Takto to má urobené CA v.3 a Adaptto.

    #6934
    rob.brno
    Účastník (Participant)

    Tedy já to vidím úplně naopak. Neměl by jsi ty průběhy proudu potvrzeny z osciloskopu? Bohužel žádný nemám.
    Proud z baterie by měl být podle mě víceméně stálý, sice je proud rozsekáván na H-mostu podle PWM, ale ty půlzové rázy jsou hodně pochytány na vstupním kondu reglu(ten co nám hází při připojení aku jiskry:-) Zatímco výstup z h-mostu jde rovnou na cívky motoru, kde o stálosti proudu nemůže být ani řeč už jen proto, že je tady střídavina. Je tady pěkný signálový „bordel“, to se jednoznačně prokazuje tím, že se na paralelně vedeném kabelu k motoru naindukuje silné rušení(to se u stálého proudu nestane). Už jen to, že se mi na drátu(vede cca 70cm spolu s fázovýma drátama) z hallovek naindukuje při běhu motoru rušení, které přesahuje přes 3V, takže generuje falešné impulzy pro dig.vstup Atmegy, je jasným důkazem o „stálosti“ proudu na fázích.

    To omezování fázového proudu by měla být podle mě doména spíš reglu (alespon můj infineon tuhletu funkci omezení fáz.proudu má), takže tohleto už necítím potřebu řešit.

    #6935
    rob.brno
    Účastník (Participant)

    Nemám určitě Bobe potřebu vymýšlet vymyšlené, ale v základu se to musí udělat. A jistě, že neplánuju dělat jen zobrazování, mám krom dalších v plánu integrovat zabezpečení kola RFID klíčem, ukazatel stoupání a v poslední fázi i GSM a GPS lokátor. Ale je to žrout času. No co, někdo chodí do hospody a někdo čas využije smysluplněji třeba bastlením 🙂

    I ty funkce CA které má, jsou jen omezené, nic nového se naučit už nedá. A CA je pořád jen textová krabička co ukazuje jen „hloupá“ čísla:-), která toho laikovi moc neřeknou.

    #6937
    bob
    Účastník (Participant)

    A někdo ten čas využije dobře honorovanou prací:-)
    Jo bastlení znám ale výsledek málokdy dosahuje profesionálního výrobku.
    Bastlil jsem hodně ještě za bolševika jelikož se tu nic dobrého v tomto směru nedalo koupit. Dnes je situace jiná a bastlení už se moc nevyplatí:-)

    #6939
    Robikl
    Účastník (Participant)

    Bastlit se vyplatí, když chceme něco, co si člověk nekoupí. Obecně díky bastlení ty naše stroje jsou originály a unikáty. 🙂 Svým způsobem je to taková pionýrská doba. Asi jako když po válce někdo v garáži stavěl na koleně první motokola a taky asi dost bastlil. Takhle začínal tuším i Honda. 🙂

    #6945
    bob
    Účastník (Participant)

    Co dnes nekoupíš na elektrokolo? Dej nějaký příklad ja si nic nedokážu vybavit.

    #6947
    Robikl
    Účastník (Participant)

    Napadá mi mosfet spínač na vyšší napětí, než seženu u Šikuly. Takže třeba na 72V. 🙂 Ale jinak máš pravdu, že seženeš dneska plno věcí. Je to zajímavá doba. 🙂

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 31 až 45 (z celkového počtu 48 )
  • Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.