Elektrifikácia cargo bicykla

Označené ako: ,

Zobrazuje sa 11 príspevkov - 1 až 11 (z celkového počtu 11 )
  • Autor
    Príspevky
  • #7191
    jozo
    Účastník (Participant)

    Ahojte, už dlhšie sa pohrávam s myšlienkou elektrifikácie nákladného bicykla, konkrétne modelu Yuba Mundo. Ide o bicykel typu longtail, teda s predĺženou zadnou časťou, takže celý stroj má cca 210 cm dĺžku. Udávaná nosnosť mimo jazdca je 200 kg, základná hmotnosť bicykla 23 kg, s nosičmi, zámkami, stojanom a podobnými vecami váži môj kus 35 – 40 kg.

    Potreboval by som poradiť so zvolením vhodného konceptu elektrifikácie.

    Nechcem oslabovať konštrukciu (2,5 mm špice, v zadnom kolese hrubšia oska a 48 špíc), takže motor v kolese nepripadá do úvahy. Ako ideálny sa mi preto javí stredový pohon. Pre longtaily existuje dokonca špeciálny typ, Stokemonkey, ten je však zrejme k dispozíci len v US a to znamená k nemalej cene prirátať dopravu, DPH a clo s tým, že nebudem mať k dispozícii servis, ako pri iných typoch (a sám sa na servisovanie a prípadné bastlenie necítim :D) Okrem toho je to trošku nad moju cenovú hladinu (cca 1000 €).

    Bicykel využívam primárne na cestu do práce (min. 2×12 km denne s prevýšením 100 m – 150 m podľa trasy), do práce idem dole kopcom a zväčša po vetre, domov práve naopak. Príležitostne na celodenné výlety (160 km). Osobne nemám problém s ťahaním stroja bez väčšieho nákladu ani do kopcov – v Bratislave neexistuje asfaltová cesta, ktorú by som nebol schopný vyjsť bez zosadnutia, vrátane Novosvetskej, Kĺzavej, či Holubyho. Flákať sa nechcem ani po elektrifikácii, to znamená, že motoru viem pomôcť aj naďalej mojim plným výkonom. Avšak ak veziem dcéru, manželku či obe naraz, už kopce nedám, dokonca ani miernejšie stúpanie (Timravina a Mišíkova na Slavín). Potreboval by som teda prípomoc do kopcov, aby som ich dokázal zvládnuť s väčším nákladom, alebo aby som ich sám vyšiel rýchlejšie bez nákladu.

    Druhá motivácia je, že by elektrifikovaný bicykel mohla použiť aj moja manželka, na ktorú je ťažký.

    Prípomoc samozrejme každému zväčší akčný rádius a je to ďalšia motivácia ísť domov z práce napr. cez Kamzík 🙂

    Kvôli právnym predpisom a tomu, že bicykel budem používať najmä na verejných komunikáciách chcem, aby bol plne legálny. Teda 250W/25km/h (s možnosťou prestavenia mimo ciest).

    Z ponúkaných možností mi najlepšie vychádza Bafang BBS01. Je to podľa vás dobrá voľba? Aké problémy by som v mojej konfigurácii mohol čakať?

    Nárast hmotnosti elektrifikáciou je mierny, spolu s batériu na fľašovom nosiči to bude nepatrné a vďaka dlhému rázvoru kolies takmer neznateľné zhoršenie ťažiska či manévrovateľnosti.

    Čo vidím ako najväčší problém je strata prednej trojpíly, kde mám dnes 44-34-24 (24 nepoužívam, ani do kopcov). Štandardne je na Bafangu 46 zubov, čo sa mi vidí dosť veľa do kopcov, ale zase dole kopcom by som to uvítal, dnes je ten bike na prevode 44-14 na mňa dosť pomalý (keď porovnám s cesťákom 53-11 :P). Toto sa dá riešiť megarange kazetou, videl som však len do 32 zubov, čo tiež nie je výhra.

    Najviac by ma zaujímalo, či 250 W motor spolu s mojim výkonom dokáže ísť bez nákladu napr. takých 25 km/h (či bez obmedzenia viac) hore Pražskou alebo ísť hore kopcom s nákladom napr. 120 kg. Teda či vôbec má pre mňa elektrifikácia zmysel a nebudú to vyhodnené peniaze.

    Ďakujem

    #7194
    Robikl
    Účastník (Participant)

    Myslím, že Stokemonkey ti z Kanady rádi pošlou. 🙂 http://www.ebikes.ca/shop/conversion-kits/classic-stokemonkey-kit.html# Jen to asi fakt vyjde draho. Já si z ebikes.ca objednával s ohledem na dopravu jen menší (lehčí) věcičky. 🙂
    Mít takové krásné nákladní kolo, jaké máš, tak bych se asi vykašlal na nějaký středový Bafang. Jen si přečti, co o tom lidí píší v diskuzi nakole.cz. Jednomu tam něco hlučí a druhý píše, jak to musel promazat a nevím co. A všem se kříží řetěz. 🙂 Navíc tam i bez motoru točíš dvě kolečka až k první volnoběžce, takže tam se pár wattů určitě ztratí. A přijít u nákladního kola, které má mít pořádnou sílu i do kopce od trojtác, taky není dobře. Co tam dát kvalitní převodový jako eZee, nebo silnější přímý?

    #7198
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Robikl, všimol si si aká je tam dlhá reťaz? Myslím že s krížením problém nebude. Bafang má aj kamarát, tiež mu tam jednu dobu niečo trochu vŕzgalo, ale z toho čo viem je to zrejme len nejaký kryt alebo niečo také a trocha WD40 alebo niečoho podobného to raz-dva vylieči. Takže tieto dva argumenty by som moc nebral, čo je ale pravda, bafang má len jeden tanier, zato však existujú adaptéry na kazetu s viac než 40z a to už aj pri jednom tanieri vpredu nie je vôbec zlé. Až taká veľká investícia by to už nebola. Motor moc odpor nekladie, napríklad zanedbaná reťaz dokáže brzdiť ďaleko viac. Každopádne by som ale neodporúčal BBS01, na taký bike treba jednoznačne BBS02. Vhodným naprogramovaním by mohli byť prvé stupne dopomoci v legálnych limitoch a až tie vyššie by umožňovali vyšší výkon a rýchlosť. Vďaka využitiu prevodov by to aj s riadnym nákladom malo byť schopné vyjsť kopce, kamarát takto na BBS02 500W ťahal v závese vysoko do hôr ďalšieho cyklistu a šlo im to dosť dobre.
    Videl by som ešte jedno čiastočné riešenie v štýle „niečo je lepšie ako nič“ a to by bol malý sprevodovaný hub motor do predného kolesa. Je to zďaleka najlacnejšie riešenie a pokiaľ Jozo vládze tak ako písal, tých 250W by mu celkom pekne pomohlo (inak robia sa také aj 350 a 500W motory a pochybujem že by niekto šiel skúmať koľko to presne má wattov takže s legalitou by nebol problém).

    #7203
    Robikl
    Účastník (Participant)

    LuboN, s délkou řetězu máš pravdu. To jsem si neuvědomil. Takže v tomhle případě křížení nehrozí.

    #7236
    jozo
    Účastník (Participant)

    Dĺžka reťaze (151 článkov) je naozaj dostatočná na zamedzenie kríženia. Akurát včera som sa bol povoziť na elektrickom Bullitte s motorom Shimano Steps. Motor má 250 W, napriek tomu som išiel hore Novosvetskou stabilne okolo 18 km/h (na max. výpomoci), ak by som ešte viac dupal (a bol viac zvyknutý na tento typ bicykla), tak by som asi tých 25 km/h dal. Normálne tu jazdím tak do 10 km/h. Parádny pocit, vydržal by som sa voziť aj celý večer. Ale na to mal vplyv samotný Bullitt, výborne sa na ňom jazdí 🙂

    Na základe tejto skúsenosti zatiaľ skôr preferujem 250 W Bafang. Jednak budem menej lenivý, ale tiež predpokladám, že väčší výkon znamená väčšie namáhanie a opotrebenie reťaze – obzvlášť pri väčšom hmotnostnom zaťažení, než je typické pre silné stroje na behanie po horách.

    Hlavnou dilemou, ktorá ostávam, je sprevodovanie. Dnes reálne používam rozsah 44-14 (teda pomer 3,42) a 34-28 (1,21). Ľahšie prevody veľmi nie (jedine s veľmi ťažkým nákladom do extra kopcov, teoreticky môžem ísť na 24-28, 0,85). Takže do tohto by som sa potreboval plus mínus dostať.

    Úplne najlepšia by bola pre mňa predná dvojpíla 53-38, čo by mi zvýšilo rýchlosť z kopca a zachovalo rýchlosť do kopca. Lenže videl som len 48-42 a za 176 €, čo je trošku dosť 🙂 Pomer by bol 3,42 – 1,5 pri 28z vzadu, či dokonca 1,23 pri 34 zuboch. Len tá cena…

    Druhá možnosť je dať dozadu sedemkolečko 14-34 a dopredu základných 46 zubov, čo je rozsah 3,28-1,35. Zrejme to tak aj dopadne.

    Na nejakom fóre som sa dočítal, že pre montáž batérie nestačia dve štandardné diery, ale treba až tri či viac. Je to tak? Do rámu veľmi vŕtať nechcem.

    #7238
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Nuž, dnes každý výrobca uvádza že motor má 250W (lebo to je zákonné maximum), avšak skutočnosť je často iná. Takže pozor, nie je 250W ako 250W 🙂
    Bafang robí 2 typy motora, jeden je 250-350W a druhý 500-750W. Líšia sa váhou aj rozmermi, je pochopiteľné že výkonnejší model musí mať viac materiálu aby zniesol záťaž. Z hľadiska životnosti by bolo ideálne použiť ten väčší a výkon mu stiahnuť na potrebnú úroveň. V praxi by som to videl tak, že by som si kúpil verziu ktorá má displej umožňujúci 10 stupňov dopomoci, a nechal by som si ich vhodne naprogramovať. Napríklad prvých 5 v rámci legality, a ďalších 5 s vyššími výkonmi a rýchlosťami. Potom je už len na užívateľovi, ako bude motor zaťažovať, lebo na 750W verzii sa dá jazdiť tak ako na 250W, ale opačne nie. Reťaz sa ani z tých vyšších výkonov nezblázni, nie je to na jej pomery zas tak veľa.
    Čo sa týka prevodov, vďaka motoru budeš používať ťažšie prevody ako bez neho, otázkou je či máš vzadu skrutkovacie viackoliesko alebo kazetu, bez tohto údaju neviem poradiť…

    #7239
    jozo
    Účastník (Participant)

    Teraz mám na bicykli podľa vizuálnej kontroly Shimano MZ-TZ21, čo je viackolečko. Verím, že s motorom pôjdu ťažšie prevody, ale ja nechcem byť odkázaný len na motor. V lete jazdím s týmto strojom aj 160 km výjazdy, čo mi možno batéria nedá, tak nechcem mať nepoužiteľný stroj a chcem si zachovať čo najväčšií rozsah prevodov.

    Pri programovaní jednotlivých stupňov je možné nastaviť nielen percento pomoci, ale aj maximálnu rýchlosť na danom stupni? (Legálne to však asi nebude aj pri Vmax 25…)

    Ak by som zvolil 750 W motor, akú batériu vybrať, aby som dosiahol porovnateľný dojazd ako s 250 W Bafangom?

    #7240
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Takže je tam viackoliesko na závit. Firma Sunrace robí závitové viackolieska v rozsahoch, aké sú aktuálne vyhradené len pre kazety. Najlacnejšie by bolo 7-rýchlostné 13-34z:
    http://shop.crystalyte-europe.com/product.php?productid=16472&cat=276&page=1
    Objednať to ide aj u pána čo má zastúpenie na Slovensku pre Sunrace (www.dvekolesa.sk), treba mu zavolať lebo na stránke to asi nemá. Inak Sunrace robí aj závitové viackolieska ktoré začínajú už na 11z (9 a 10 rýchlostné určite, či nie je aj 8 neviem). To by malo pomôcť riešiť prevody.
    Áno, naprogramovať ide výkon a max. rýchlosť pre každý stupeň pomoci. V niektorej diskusii sa to tu tento rok podrobne rozoberalo.
    Dojazd nie je ovplyvnený tým, či to bude 250W alebo 750W verzia, ale tým na akom výkone sa bude jazdiť. Ak na oboch motoroch nastavím rovnaké hodnoty výpomoci, a budem jazdiť na rovnakom stupni, tak bude aj spotreba rovnaká. Rozdiel je v tom, že pri 750W motore mám výkonovú rezervu, ktorú môžem prípadne použiť.
    Batéria by mala odpovedať nárokom motora čo sa zaťažiteľnosti týka, a potrebám užívateľa čo sa kapacity týka. Ja viem svoju vybiť na 20km trase, ale urobím aj cez 100km výlety (a nie po rovinke). 5Wh/km je taká „eko“ spotreba, vzhľadom na to ako jazdíš by to mohlo stačiť (poctivé šliapanie a motor ako výpomoc). Takže pre 100km by bola ideálna 500Wh batéria. Samozrejme pri sporadickejšom využití motora (napr. len do kopca, proti vetru) to môže byť aj na 150-200km.
    Batéria by ideálne mala byť stavaná na vyššiu záťaž ako je max. odber motora, a to preto, lebo starnutím a používaním klesá jej schopnosť dodávať prúd a pokiaľ by bola na akurát, po určitej dobe by už bola preťažovaná. Potom to už ide rýchlo dolu vodou. To je bežný prípad, kedy sa predajca batérie teší že za 2-3 roky predá ďalší kus.
    Ak je kam ju umiestniť a môže byť väčšia a ťažšia, nepoužil by som „fľaškovú“ verziu, ale takú tú hranatú v hliníkovom obale. Najlacnejšie je batériu si poskladať z LiPo článkov, ale myslím že v tomto prípade to riešenie nebude.

    #7241
    jozo
    Účastník (Participant)

    Ja už mám od stredoškolskej fyziky dosť dlhú dobu, takže či to rátam správne:
    Napätie 36V, výkon 250W: prúd 6,94A
    Napätie 36V, výkon 400W (špičkový pri 250W motore): prúd 11,1A
    Napätie 48V, výkon 750W: prúd 15,62A
    Napätie 48V, výkon 1000W (špičkový pri 250W motore): prúd 20,8A
    Pozeral som špecifikáciu batérií od EV bike a tam píšu, že odporúčaný vybíjací prúd je 4A a trvalý vybíjací 15A. Z tohto hľadiska by mi však prišlo vhodnejšie použitie 250 W motora, kde sa to zmestí do parametrov, narozdiel od 750W motora. Alebo to počítam zle? 🙂

    Preferujem fľaškovú batériu alebo inú, ktorá sa montuje viac dopredu. Najmä kvôli vyváženiu bicykla. Bike vynášam 1,5 poschodia po schodoch a s ťažkou zadnou časťou by to šlo ťažko. Na jazdu to až tak nevadí, to by zase bola lepšia trakcia.

    Ja som zatiaľ pozeral len batérie, ktoré majú v ponuke predajcovia a „montéri“ motorov (sám elektrifikovať zrejme nebudem, chcem na toto využiť službu). Kde inde ešte pozerať batérie?

    Voľnokolečno som objavil aj takéto, akurát je tam dosť veľký skok medzi dvoma najľahšími prevodmi.

    #7242
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Pozrel som tú batériu, a pravda je taká, že by som to určite nekúpil…
    Majú aj iné, konkrétne som vybral cenovo porovnateľnú. Jej zaťažiteľnosť je podstatne vyššia a dá sa predpokladať (pri správnom používaní) dlhá životnosť.
    Osobne sa mi zdá to sunrace koliesko lepšie, najmä vďaka min. 13z. Samozrejme ani to megarange nie je zlé. Treba si ale overiť v oboch prípadoch, či prehadzovačka 34z zvládne…
    Ešte taký detail ma napadol, 250W motor má v riadnej záťaži odbery hooodne cez 250W, napríklad bafang BBS01 250W má prúdový limit nastavený na 15A. Takže s tým treba pri výbere batérie rátať 🙂
    Osobne by som na takého mamuta 250W pohon nedával, radšej BBS02 750W – výkon sa dá vždy nastaviť aj na 250W, ale až k tomu príde že treba viac, bude tá možnosť… Vyzerá to rovnako nenápadne a s nákladom v kopci to niečo potiahne… Je pravda že aj s 250W vytiahnem tunajšie sýte kopce, ale s 2kW je to neporovnateľne veselšie (a výrazne rýchlejšie) 🙂

    #7243
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Po prvej vete bol link na vhodnejšiu batériu, ale nezobrazil sa. Bola to batéria 36V/11Ah z e-pohonu v Čechách.

Zobrazuje sa 11 príspevkov - 1 až 11 (z celkového počtu 11 )
  • Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.