Zdravím páni. Chcel by som Vás poprosiť o radu. Chcel by som si poskladať bike. Teda osadiť môj starší bike týmto motorom: http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety-na-prestavbu-e-bike/0/5/178-Konverzni-kit-750W-36V-1000W-48V-zadni-kolo-Remerx-Edition//description#anch1. Baterku už mám. Minulý týždeň som len tak v Čechách skočil do obchodu s ebike-mi a bol som sa na jednom previezť, konkrétne niečo takéto: https://ekolo.cz/leader-fox-swan. Bol som užasnutý z toho, aký ma ten motor ťah, tak si neviem predstaviť, že čo bude robiť tých 750 W, keď toto má vraj maximum 350 W. Ale, moja otázka znie. Ten motor, čo by som chcel objednať je napriamo, nemá teda voľnobežku, logicky mi teda vychádza, že odpor toho motoru, keď nie je v akcii je dosť veľký. Ako sa s tým vysporiadavate? Celkom potom nerozumiem, ako sa dá takému motoru pomáhať príšlapom? Ak by som pedáloval rýchlejšie ako ide motor, ako sa vtedy motor správa. Ako sa vlastne taký motor vypína :-), či len tým, že stlačím brzdu? Keď nemá motor volnobežku nedá sa potom v podstate použiť zotrvačnosť, lebo akonáhle motor odpojí, už motor brzdí, ci? Pracujem v BA, ale bývam v Rovinke a občas zahliadnem u nás na hrádzi týpkov, čo majú prerobené biky, ale ešte som ich nedostihol 🙂 Dík za všetky odpovede.
Sa cievky „nabili“ a odpor nebol žiadny volnobežku nemá (v strede je riadiaca jednotka) opýtaj sa v e-pohone ako to ide
Osobne používam 8Fun sprevodovaný už 3 roky je stále gut..
Ako sa motor správa zaleží od Riadiacej Jednotky a to aj aký bude mat výkon (RJ+Bat)
Nuž ak je tam nejaký blok 25km/h tak asistovať nebude..ale bloky sú nato aby sa odstránili.
Motor nemusí brzdiť viz.. to čom písal o A2B zaležať bude asi od RJ.Ak však stlačíš brzdy tak by malo byť „primerané brzdenie motorom“
Ak neplanuješ zapájať staré batérie z UPSky tak budeš mať dobrý výkon aj dojazd a 30km bez betálovania dáš s každou 36V 10+ Ah ale pre vyšší vykon môžeš dať aj viac Ah..
Ahoj Bublifuk21, kde a ako by si s tým chcel jazdiť? Akú máš batériu?
Priamy motor kladie pri jazde mierny odpor, ale nie je to tak že by s tým nešlo ísť, len to proste trochu cítiť že to nejde tak ľahko ako obyčajný bike. Aby motor brzdil treba aktivovať regen brzdenie (nastavuje sa v RJ a aktivuje brzdovou páčkou). Aby motor pomáhal treba pridať plyn. Motor má podľa napätia batérie určité max. otáčky, pokiaľ pôjdeš rýchlejšie motor najprv prestane pomáhať a pri ešte vyššej rýchlosti začne prirodzene rekuperovať (a tým aj brzdiť). Keď ale pôjdeš so zapnutým motorom a pustíš plyn, motor brzdiť nebude a pôjdeš zotrvačnosťou ďalej.
Aha, fajne. Toto som nejak potreboval vedieť. No jazdiť budem 90 percent do roboty po hrádzi, teda takmer uplná rovina z Rovinky do BA cca 11 km jedna cesta. Baterky mam Li-polky z Hobby kingu 6 kusov 5 clánkových 5000 mAh, teda keď dám po dve do série za sebou bude z toho pack 36 V a 15 Ah. Verím, že budem musieť nabíjať tak každý druhý, tretí deň. Kolega vyššie píše niečo o RJ v motore, ale tento to tak nemá, RJ je samostatná.
A len tak otázočka btw. Prečo tu niekto používa výraz „betálovanie“? Však veď od pedálu je pedálovanie, nie? Či som dáko mimo? 🙂
Na tú vzdialenosť by som si dovolil doporučiť prikúpiť 3ks 4-článkových LiPo aby si mal 14s batériu (54V nominálne, max. 58,8V), získaš tým výrazne lepší výkon a hlavne rýchlosť. Batéria bude s rezervou stačiť na jazdu na plný plyn tam a späť, nabíjať určite bude treba zakaždým, ale postačí na 90% (cca 4,1V/článok pre dlhšiu cyklickú životnosť). V takomto prípade je dobré mať prevod 48z/11z aby bolo možné pedálovať aj pri plnej rýchlosti (takmer 50km/h).
Pokiaľ ostaneš pri 36V, s príšľapom by to malo s rezervou stačiť aspoň na dve jazdy, ale odporúčal by som radšej nabíjať na 80% (cca 4,0V/čl.) zakaždým, batéria sa bude cyklovať v optimálnom rozsahu čo pozitívne ovplyvní jej životnosť.
V každom prípade si nezabudni namontovať tempomat tak aby si mal jeho gombík na dosah ľavého palca, je to nesmierne užitočná vec a ani si neviem dobre predstaviť bez neho pohodlne a hospodárne jazdiť. Zrýchliš na stabilnú požadovanú rýchlosť, stlačíš gombík tempomatu a potom už šliapeš ako na normálnom bajku a motor stále pomáha. Pokiaľ začne protivietor alebo stúpanie (alebo prestaneš šliapať), motor začne zaberať viac aby udržal tempo. Pri jazde z kopca naopak bude pomáhať menej a nebude tak zbytočne ťahať keď to netreba. Tempomat sa ruší tým istým gombíkom, alebo ešte pohodlnejšie brzdovou páčkou.
Ešte ma napadlo, ak neplánuješ kúpiť programovací kábel k RJ, popros predávajúceho nech Ti nastaví rekuperáciu na 95%. Umožní to zbrzdiť motorom na rýchlosť cca 10km/h, výrazne to šetrí brzdy a je veľmi príjemné mať „posilňovač“ bŕzd na bajku 🙂
Aha, ok super. To su cenne infosky pre mna. Asi predsa ostanem pri tej 36 V konfiguracii zatial. Ako som pisal vyssie, bol som prekvapeny z toho ako vie tahat ten 250 W motor, tak tych 36 V mi bude asi stacit 🙂 Nieze by som sa bál vyssej rychlosti (mam Hondu Transalp :-)), ale ficat si to 50 na biku mi uz pride dost :-). Ako som pisal, chcem to vyuzivat hlavne na cestu do prace, a doteraz bez motora chodit, zakazdym upoteny udychcany sediet v kancli nie je bohvieco, takze primarny ucel to urcite splni. Zaujimave je to nabijanie. Este 4,1 V ok, ale len 4 V. Nie je to malo? Vsetky navody ku baterkam hovoria o nabijani na plnu kapacitu, ale mam programovaciu nabijacku s balanecerom takze nebude problem. Este by som sa opytal, neviete, ci ku tejto RJ co ponukaju na stranke nie je aj nejaky displej, ktory by vedel zobrazit aspon zakladne info? Napatie na baterii, kapacitu, popripade odber, rychlost?
Diky
Najčastejšie sa nabíja 41.5V na článok na batériach je to napísané koľko (pozor na druh článkov) , poprípade hod link .. Ak ti nabíja 4V je to menej ale batérie tým neodfajčíš im to nevadí …vadí im prebitie napr 4.3V-4.4V alebo „podbitie“
Ak ti nabíja na 4V tak nabíjačka ich „nedoťahuje“ znižiš tým dojazd ale zvýšiš životnosť v cykloch.. niekde bol graf..
Ano hovoria na plnú kapacitu ale ak ich nabiješ 3/4 tak to nieje nič ohrozujúce , skús či po nabíjaní ti neklesá nejaký článok viac než ostatné to si over.
Displej to sa musíš spýtať tam kde kupuješ ,, mne zatiaľ stačil voltmeter..ale určite sa nečo bude dať prirpojiť .
Najčastejšie sa nabíja 41.5V na článok na batériach je to napísané koľko (pozor na druh článkov) , poprípade hod link .. Ak ti nabíja 4V je to menej ale batérie tým neodfajčíš im to nevadí …vadí im prebitie napr 4.3V-4.4V alebo „podbitie“
Ak ti nabíja na 4V tak nabíjačka ich „nedoťahuje“ znižiš tým dojazd ale zvýšiš životnosť v cykloch.. niekde bol graf..
Ano hovoria na plnú kapacitu ale ak ich nabiješ 3/4 tak to nieje nič ohrozujúce , skús či po nabíjaní ti neklesá nejaký článok viac než ostatné to si over.
Displej to sa musíš spýtať tam kde kupuješ ,, mne zatiaľ stačil voltmeter..ale určite sa nečo bude dať prirpojiť .
Display k tomu nemajú, ale odporúčal by som dať si k tomu minimálne čínsky modelársky wattmeter aby si videl napätie, prúd, okamžitý výkon a spotrebované Ah. Rýchlosť, čas a vzdialenosť zmeria tacháč z číny za pár doláčov. Relatívne lacné riešenie ktoré poskytne potrebné informácie. Používal som to rok a pol kým som si nevyrobil „domáci Cycleanalyst“ z arduina.
My čo nabíjame LiPo „bulk“ CC/CV zdrojom zväčša ho máme nastavený na trochu nižšie napätie aby v prípade menších rozdielov v napätiach jednotlivých článkov nebola prekročená bezpečná hranica (a zároveň to zvyšuje životnosť batérie). Ak sú články bezchybné, nie je potrebné častejšie balancovať, mne ani po roku bez balancovania nevykazujú väčší rozptyl. Odporúčam stopnúť vybíjanie keď sa napätie dostane medzi 3,6-3,7V na článok. Pri prvom použití batérie tiež treba skontrolovať či majú všetky články rovnakú kapacitu a idú aspoň po tých 3,6V/čl. súbežne. Zároveň je dobré si zmerať reálne využiteľnú kapacitu v Ah.
Tak ak som sa spravne docital, tak RJ by mala v pripade pod 36 V motor odpojit, co je fajn si myslim. Ja aspon zatial budem asi nabijanie riesit nabijackou Imax b6. Baterky su prepojene do listy, kde su v podstate paralelne vsetkych 6 packov, rovnako aj balancovacie konektory. Z krabice s baterkami mi ale bude vychadzat len jeden balancovaci konektor a konektor na pripojenie do nabijacky. Je to sice trochu pracnejsie a zlozitejsie riesenie, ale naklady musim zatial stlacit na minimum a vystacit si s tym, co mam. 🙂 Este som uvazoval napojit packy na nejaky BMS obvod z ebay, ale ak mi RJ dokaze odpojit baterku pri 36 V, tak viac nepotrebujem. S odberom s clankov sa urcite nedostanem nad 25 C packu, takze by to mohlo byt ok. Baterky maju po prvom cykle zatial takmer uplne presne deklarovanu kapacitu + nabijacka mi ukazuje kolko do baterii natlaci mAh. Jedina nevyhoda tej nabijacky je, ze vie dat len 5 A nabijaci prud na 5 clanok. Co pri kapacite 5000mAh jedneho clanku, ktorych ale bude nabijacka nabijat v podstate 6 naraz, je nabijanie peknych par hodin. Uvidime, ako dlho to vydrzi. To je ale zatial len moja teoria, snad to bude fungovat 🙂
Link na listu: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31314__Hobbyking_Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_HXT4mm_.html
Mám doma podobnú paralelku, ale asi by ma piclo to stále rozoberať a prepájať pri každom nabíjaní… A to ani nehovorím že stačí jedna chyba a…
RJ Magic Ti to pri 36V neodpojí, má nastaviteľnú ochranu pre 24, 36 a 48V akumulátor, ale neráta sa tam s LiPo batériami ktoré potrebujú odpojiť pri vyššom napätí než olovo alebo Li-Ion. V popise k RJ ani nie je údaj o tom pri akých napätiach vlastne odpája. Ak odpája pri 3V na článok tak 30V je prinízko a 39 privysoko pre Tvoju batériu.
Nabíjať môžeš bulk klasickou nabíjačkou pre 36V Li-Ion akumulátory, zohnať nie je problém, ideálne je otvoriť ju a trošku stiahnuť napätie na 4,1 alebo 4,15V/článok.
Odbery budeš mať s nastavením od predajcu do 25A, to znamená 1,66C a to len špičkovo, hneď ako sa motor trochu roztočí prúd klesne. Po rovinke môže byť prúd okolo 10A takže to nebude brať ani 1C.
Aha, takze predsa by sa zislo nejake BMS, alebo taky nejaky voltmeter ako si pisal vyssie. Sucastou akcelratora je aj sice LED indikacia baterky, ale to je asi velmi orientacne a za dalsie asi baterku nikdy nebudem mlatit do mrtva. Ta lista by bola zabudovana sucast krabice s packmi, ako som pisal vyssie, vyvedeny by bol len palancovaci konektor a konektor na nabijanie. Samozrejme napajanie a dobijanie ide cez Y kabel plus asi by som tam dal nejaku Zenerovu diodu, nech pri odpojeni nabijacky nie je napatie na konektoroch, nechcel by som po nich niecim strajchnut, to uz je slusna zvaracka. Skor by som trochu trpol nabijat to bez balancovania. Po x cykloch sa urcite jeden z tych v podstate 30 clankov moze predsa rozhodit. Ale ok, je to vec na diskusiu.
No prax potvrdila, že dobré články sa nerozchádzajú. A nie je problém si to čas od času prekontrolovať. Tak ako píšeš to zapojené byť nemôže, batérie sú buď paralelne alebo sériovo, musí sa to zakaždým porozpájať a znovu pospájať. A to aj balančné konektory. Takže pekná pakáreň. Ale prídeš na to časom sám a budeš nabíjať ako my všetci 🙂
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 1 až 15 (z celkového počtu 18 )