Lipol 5Ah s 25C = 25*5=125A to je ovšem jen údaj informační, vetšinou je to stěží polovina udané hodnoty.
Odběr kolem 50A už je téměř na hranici možnosti lipolky 5Ah
Snažím se u sebe nepřekračovat 30A odběry.
LuboN
Ja mám zkušenost s vybíjením zhruba na 34-35V ovšem do půl hodiny po vypnutí to vystoupá téměř na 37V.
Kdybych jízdu ukončil při 37V tak nevyužiji ani polovinu kapacity aku.
Pokud končím na 34V pak vyjedu 14Ah z 15Ah baterie.
Při 37V bych vyjel necelých 8Ah.
Z cycleanylystu dobře vidím při jakém napětí mám ještě zbývající kapacitu.
Ono totiž napětí ze 41,5V celkem rychle klesne na 38V a pak teprve pomalu tohle napětí klesá. Někdo dokonce tvrdí že nabití na plnou kapacitu nastane již při 40V a dále už se jen balancuje a dorovnává napětí.
Ostatně mně tohle potvrzuje i ampermetr který používám při nabíjení, při 40V tam už teče jen desetinka A. Při 40,5V už je tam 0.
Lubo, stále som nezaregistroval, či sa hovorí o napatí pri záťaži, alebo bez. Ak ich zaťažím 150A, napatie klesne aj na 3,2V a článkom sa nič nestane. Ak ale majú bez záťaže napr.3,4V ( po dňoch, prípadne TÝŽDŇOCH ) , sú TOTÁLNE vybité = začnú sa nafukovať. Nebodaj je niektorý z článkov slabší ako ostatné a ide totálne s napatím dole – potom sa nafúkne ako prvý.
Preto by ma zaujímalo, ako sú nastavené riadiace elektroniky (ako použil napr. klotas) ohladom „spodného“ napatia, pod ktoré by aku nemali ísť.
Ty si myslím tiež dával dohromady Ebike z komponentov. Ako to máš ošetrené?
Lipol 5Ah s 25C = 25*5=125A to je ovšem jen údaj informační, vetšinou je to stěží polovina udané hodnoty.
Odběr kolem 50A už je téměř na hranici možnosti lipolky 5Ah
Snažím se u sebe nepřekračovat 30A odběry.
Je obrovský rozdiel, či vybiješ aku na jeden záťah, alebo sú tam len špičky a priemený prúd je pomerne malý.
5Ah 25C aku dajú špičkovo (na pár sekúnd) bez problémov 150A a nič sa im nestane. Najviac dávajú do tela baterkám RC vrtulníkari, kde napr z 5,5Ah vybijú napr 4,5Ah za 3,5minuty. Špičky sú kludne 300A.Priemer povedzme 75A a to je brutus.
V Ebikoch sa majú aku ako v bavlnke – odbery sú úplne smiešne na možnosti bateriek. Týmto sa snažím naznačiť, že u Ebike im velmi ťažko ublížiš odberom.
Někdo dokonce tvrdí že nabití na plnou kapacitu nastane již při 40V a dále už se jen balancuje a dorovnává napětí.
Ostatně mně tohle potvrzuje i ampermetr který používám při nabíjení, při 40V tam už teče jen desetinka A. Při 40,5V už je tam 0.
Správně je že při 41V tam deče desetina A.
Správně je 41,5V je tam 0A
Zrovna v tuto chvili jsem si to ověřil, nabíjim na zítřejší výlet. 🙂
Táto odpoveď bola upravená pred 9 years používateľom bob.
Bob, Dano1, pochopiteľne sa myslí ustálené napätie naprázdno, nie pri záťaži. To je smerodajné pre stav nabitia batérie. Ako je to s nabíjaním jasne definuje každý datasheet k batérii, CC fáza trvá do dosiahnutia 4,2V a potom nasleduje CV fáza do poklesnutia prúdu na stanovenú hodnotu a nabíjanie sa ukončí. V praxi je to trochu inak, je na výrobcovi packu aj nabíjačky aké koncové napätie zvolí, treba však dať pozor, aby BMS nebalancovalo až pri 4,2V (čo je úplne bežné), to by potom nabíjanie na 41V pri 10s batérii mohlo viesť k problémom. BMS a nabíjačka by mali byť zladené aby došlo k dostatočnému balancovaniu.
Kloťasove články sú údajne 30C, ale T-konektor ktorý je na nich (od výroby) vyvoláva oprávnené pochybnosti. Ja by som viac ako 10C neriskoval (modelár v prípade poruchy vymení jednu lipolku za druhý kus a oželie pár desiatok eur, batéria e-biku je trošku drahšia a aj jej plánovaná životnosť potrebuje byť podstatne dlhšia.) aj keď súhlasím s tými špičkami, je rozdiel zaťažovať na pár sekúnd alebo vybíjať veľkú časť kapacity takto naraz. V praxi ale treba rátať aj s tým, že dám „plný plyn“ do riadneho kopca a ak je dosť dlhý, môžu to byť aj minúty, nie sekundy.
Mám LiPo 14s20C10Ah batériu bez BMS, prúd ťahám cez wattmeter takže vidím napätie. Ja osobne končím, keď mi aj pri malej záťaži klesá napätie pod 50V. Mám vyskúšané, že po tomto bode nasleduje strmý pád a využiteľná kapacita je minimálna. Na túto hranicu som sa dostal len pár krát, a to takmer vždy zámerne v snahe otestovať kapacitu batérie. Bežne domov nosím aspoň 20-30%. Tento rok mám najazdených zhruba 6000km (a minulý asi polovicu) a batérie zatiaľ držia, a to aj napriek tomu že som nedávno zvýšil prúd RJ z batérie na dvojnásobok (z necelých 30A na necelých 60A) a riadne si to v teréne užívam 🙂 Je ale pravda, že väčšinu tých kilometrov som odjazdil na výkone pár sto wattov a len občas blbnem na max.
Ono kvalitné BMS balancuje už napríklad od 3,9V, je to jednoznačne lepšie z viacerých dôvodov. Potom nie je napríklad problém nabíjať batériu len na 90% za účelom predĺženia jej životnosti, balancovanie prebehne už pri nižšom napätí. Taktiež také BMS dokáže vyrovnať väčšie rozdiely, lebo má na to podstatne viac času ako keby začalo až pri 4,2V. Nakoľko lacnejšie na trhu víťazí, väčšina batérií má BMS s balancovaním pri 4,2V a preto aj ich výrobcovia odporúčajú (inak nezmyselné) ustavičné a čo najčastejšie dobíjanie na 100%. Tým sa predíde poruche počas záruky a zabezpečí sa primerane krátka životnosť po jej skončení 🙂
BMS, která balancuje průběžně, by byla super, souhlasím. Pak by se dalo pro běžnécesty nabíjet třeba na 80% a jen pro dlouhé štreky nabít naplno. Ale takovou BMS sehnat? Kupoval jsem BMS na stavbu baterie pro ebike ze článků Headway a kupoval jsem BMS i pro baterii z modelářského packu a vždy jsem našel a koupil jen obyč BMS s balancováním až na konci. 🙂
Robikl, chcel som Ti sem dať link na stránku, ale neviem ju nájsť. Pamätám si že som také BMS videl, buď ich prestali robiť alebo som to proste nenašiel. Jedna možnosť by ešte bola použiť programovateľné BMS, začínajú postupne prichádzať na trh. Tam by to asi šlo nastaviť.
Alebo si treba kúpiť modelársku nabíjačku, kde si to môžem nastaviť, ako ja chcem 🙂
Môžem si nastaviť, na aké napatie (článku) chcem nabíjať – ja mám nastavené 4,19V a taktiež, ako chcem balancovať, či na konci, alebo priebežne. Mám nastavené zásadne na konci.Alebo nechcem balancovať, ale nabíjanie sa riadi článkom a najvišším napatím….a iné vychytávky.
Keby som chcel nabíjať napr na 80% (nevidím tomu zmysel), nastavím LiIon a ten je priamo prednastavený na 4,1V (samozrejme sa s tým dá hýbať hore – dole).
To by ešte nebol hlavný problém, ale koľko tých nabíjačiek bude treba pre 14s alebo dokonca 20s? Je to zbytočne komplikované a drahé, a už vôbec nie praktické.