Ďakujem za informáciu, je celkom užitočná a potvrdzuje že sa uberám správnym smerom. Nepotrebujem tam dávať 2 stupne mosfetov ani odpor, na to všetko stačí jeden mosfet (pre potreby väčšieho prúdu zdvojený alebo strojený), akurát tak ako som od začiatku predpokladal, nesmie zopnúť hneď. Najprv sa pootvorí tak, aby sa bezpečným prúdom nabili kondenzátory RJ a potom zopne úplne. Nevidím v tom žiadny problém, a ani nebude 🙂 Už sa teším keď to vyskúšam, som teraz moc vyťažený tak to všetko trvá dlhšie než by som chcel… už aj počasie nám praje 🙂
Aby som tu nepísal romány, čo nie je cieľom tohto vlákna, budem radšej argumentovať funkčným zariadením 🙂 Mám totiž obavu, že nech by som argumentoval akokoľvek, viedlo by to len k ďalším argumentom a ja tu nechcem robiť filozofický krúžok. Ostatní členovia z toho nič nemajú.
Ešte by ma celkom zaujímalo, ktorá bola tá kritická chvíľa keď Ti tie mosfety odchádzali? Ako boli zapojené? Za akých podmienok?
Tonda.liska, než začneš niekoho zhadzovať, možno by si sa mohol pokúsiť porozumieť tomu, čo a ako sa dotyčný snaží dosiahnuť (potom by si možno pripustil, že to nie je taká hlúposť a že to nie je až tak zle navrhnuté). To že Tvoje pokusy boli neúspešné, ešte neznamená že to nie je možné alebo že to niekto iný nedokáže. Z Tvojej reakcie vidím, že veľa vecí si správne nepochopil a to vedie k nedorozumeniu. Nechcem sa tu hádať, mohol by som sa pustiť do argumentov, ale načo? Ja si tu nič nechcem dokazovať, neplánujem byť slávny ani zbohatnúť z toho, chcel som len vyrobiť niečo, čo sám potrebujem a zjavne nie som sám. Môžme sa o tom porozprávať až to bude hotové a odskúšané. Alebo sa môžme konštruktívne porozprávať o určitých aspektoch tohto návrhu a pozrieť sa na to ako a prečo.
Nazdar, no mne zdroj ide nastaviť aj na 30V 🙂 Tie 600-ky sú asi trochu odlišné.. ak si si istý, že to nejde nastaviť menej, (počkal si chvíľu kým sa napätie ustáli? Keď na zapnutom zdroji znižuješ to napätie, chvíľu trvá kým sa kondíky vybijú na to nastavené napätie) môžeš rátať s úbytkom na tej dióde čo sme riešili minule, a je možné aj že v záťaži bude napätie málinko nižšie, a z môjho pozorovania v praxi je na článkoch vždy čosi menej než na výstupe zdroja (úbytok na kábloch, konektoroch…) Inak ak to nenechávaš pri nabíjaní dlhodobo bez dozoru, stačí to včas vypnúť, ja to tak bežne robím, ako sa chystám von sem-tam hodím očkom na wattmeter kde mi ukazuje napätie. Celkovo si myslím že ak to tam nezabudneš fakt dlho, tak cez 4,2 by to ísť nemalo… A ak by si to chcel na tip-top, dá sa buď nakuknúť do zdroja a vymeniť nejaký odpor v spätnej väzbe alebo pridať dióda na ktorej bude ďalší úbytok. Skús na to ešte kuknúť a nejak to domyslíme 🙂
Mám urobených niekoľko stmievačov pre led pásik s IRFZ44, na gate sa dá kondík a vhodným spôsobom sa nabíja/vybíja… funguje to parádne, nastavím rozsvecovanie/stmievanie aj na celé minúty dlhé… Tu bude stačiť zlomok sekundy 🙂
Po prvotnom teste načmáram schému, zatiaľ je to vo vývoji. Mosfet nebude treba dimenzovať na tak vysoké napätie vzhľadom na účel a prevedenie tejto konštrukcie, a navyše aj v riadiacej jednotke kde to spína odušu a vznikajú tam rôzne špičky sú dimenzované bežne tak 10-20% nad pracovné napätie. Skratovú ochranu budem pravdepodobne riešiť až neskôr, pravdepodobne ako samostatný obvod, zatiaľ to bude len spínač šetrný k RJ. Otváranie mosfetu samozrejme nebude lineárne, ale pre tento účel stačí ak bude aspoň zlomok sekundy v prechodnej fáze. Nechcem vyrobiť obvod s desiatkami súčiastok, má to byť jednoduché a účelné, nie dokonalé. Pre prípad odpojenia v plnej záťaži tam asi dám nejaký prvok pre pohltenie prípadnej špičky. Treba tiež uvážiť, že sa to nebude spínať a rozpínať na nejakej vysokej frekvencii, všetky prechodové deje budú iba jednorázové.
Žijeme v 3-ťom tisícročí, čudujem sa že ešte používame nejaké mechanické kontaktory. Má to síce aj nejakú tú výhodu, ale nevýhody sú jasné. Možno v aute alebo nejakom vozíku to je jedno, ale na bike by som si to ani ja nedal. Pre prehľadnosť som sa rozhodol založiť nové vlákno s názvom Mosfetový pripájač batérie.
Taký typ konektora by som na to nedával… Ani žiadne fastony. Pri tých prúdoch a vibráciách by to skončilo zle. Reálne to vidím iba na nejaké modelárske konektory. Tie majú kvalitný povrch s veľkou styčnou plochou a konštrukčne sa počíta s vibráciami.
Mosfet krátku špičku znesie, a aj tak sa to musí predimenzovať aby tam neboli straty pri plnom prúde. Navyše to chcem urobiť tak, aby tam bol „soft start“, takže to nezopne v okamihu natvrdo. Prvý odhad – dal by som 2ks IRFP4110 (120A/100V/0,0037Ohm 1kus)
Pri 120A vychádza strata 27W. To sa pri tých kilowatoch stratí. Plánujem že by to mohlo mať ešte aj funkciu nadprúdovej ochrany, napr. pri skrate nech nezasvietia všetky káble. Pri LiPo baterkách mi to príde ako veľmi dobrý nápad… To ešte budem musieť riadne otestovať.
Tak potom je tá riadiaca jednotka nejakej zvláštnej konštrukcie, ja som myslel odpojenie možno niekoľko hodín, alebo deň-dva. Vybitý kondenzátor sa skutočne nabíja, ale vzhľadom na jeho malý ESR je to na zlomok sekundy vlastne skrat. Takže tečú aj stovky ampérov, preto tá iskra a odtavené konektory (väčšiu škodu to nespôsobí len preto, že to nabíjanie trvá veľmi krátky čas).
Ten mosfetový spínač rieši pripájanie bez iskier a aj ovládanie malým signálom/vypínačom, niečo podobné ale pre väčšie napätie/prúd si plánujem do sezóny postaviť (aj s funkciou postupného nabitia kondenzátorov riadiacej jednotky).
Na vstupe riadiacej jednotky sú kondenzátory. Keď sú vybité a pripojí sa batéria, prázdny kondenzátor na malú chvíľu pôsobí ako skrat – preto tá šupa a iskrenie. Kondenzátorom ani riadiacej jednotke to moc dobre nerobí. Je možné, že niektoré jednotky po vypnutí elektroniky vypínačom majú tak malý odber, že tie kondenzátory ostanú nabité a pri ďalšom pripojení to potom samozrejme neiskrí. Ak to nejde vyriešiť inak, je dobré použiť nabíjací rezistor – Pivnicek, ja by som použil menšiu hodnotu ak Ti ten odpor nabije len na 22V, kľudne daj nejakých 220R / 5W, taký by to mohol zvládnuť. Čím bude menší rozdiel napätí pri pripojení natvrdo, tým menej to bude iskriť. Ten silový odpájač nevyrieši tie prúdové nárazy do riadiacej jednotky. Mohol by si ho premostiť tým odporom a dať tam nejaké tlačítko, ktoré by si podržal sekundu-dve a potom zapol ten odpájač.
Ja mám niečo podobné tiež od E-pohonu – MagicPie v zadnom 26″ kolese. Oproti sade z toho linku má Magic trochu vyšší krútiaci moment a trochu nižšiu maximálnu rýchlosť. Na 36V batériu to jazdí 30km/h. Vzhľadom na hmotnosť by som doporučil skôr ten Magic.
Skúsil som to hodiť do simulátora, stúpania do 5% to zvládne hravo, 5-10% už treba pedálovať (k tým 10% celkom dosť) a strmšie kopce by som s tým asi neskúšal s tými zdravotnými problémami jazdiť. Samozrejme ak má kopec 50m a dá sa pred ním dobre rozbehnúť, nebude to problém vybehnúť.
S 48V batériou to ide cez 40km/h a stúpania to zvláda lepšie.
Pre jazdu prevažne po rovine + malé stúpania a mimo zlý terén to je použiteľné riešenie.
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 661 až 675 (z celkového počtu 706 )