Mosfetový pripájač batérie

Táto téma obsahuje 95 odpovedí, má 15 hlasov, a bola naposledy aktualizovaná používateľom  bublifuk21 pred 2 rokmi, 3 mesiacmi.

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 1 až 15 (z celkového počtu 96 )
  • Autor
    Príspevky
  • #4959

    LuboN
    Účastník (Participant)

    V tejto diskusii sa budem zaoberať stavbou výkonného mosfetového pripájača batérie. Zatiaľ mám vymyslenú schému zapojenia pre pripájač so “soft startom”, aktivuje sa pripojením kladného napätia batérie na ovládací vývod. Mosfet by sa mal plynule otvoriť v priebehu nejakej sekundy, dvoch. Odpojenie by malo byť okamžité. Rád uvítam ďalšie poznámky a nápady ohľadom možných funkcií a parametrov. Cieľom má byť nízka váha a cena a samozrejme dostatočná spoľahlivosť. Odpájač má umožňovať aj rekuperáciu, a to aj v prípade že je vypnutý. Tým sa zamedzí zničeniu RJ v prípade, že je za jazdy batéria odpojená a nastane aktivácia regen brzdy.

    #4960

    zoomer
    Účastník (Participant)

    Daj nejaku schemu, nech vieme o com hovoris.
    Vyzera ze mas minimalne “elektroprumyslovku a mozna i inzenyra”, lebo sa vyznas.

    Zakladne tezy co nas ucili v skole:
    -Mosfety dimenzuj na dvojnasobne napatie pre prechodove javy, preto radsej 200V.
    -Ten softstart moze byt otazna zalezitost pri skrate , ked nesie Mosfet celu vykonovu stratu. A Mosfety sa aj tak moc linearne neotvaraju v zavislosti na vstupnom napaeti na gate. Preto je skor dolezita skratova ochrana s rychlym odopnutim a podla moznosti nie uplne “bleskovym”…

    -Pri pripajani nech radsej moznu skratovu vykonovu stratu nesie dratovy odpor radove 10ohmov/20W v serii s mensim Mosfetom tu staci aj na par amperov paralelne k vykonovemu mosfetu. Ak je prud ok , pripojit vykonovy mosfet.

    #4961

    LuboN
    Účastník (Participant)

    Po prvotnom teste načmáram schému, zatiaľ je to vo vývoji. Mosfet nebude treba dimenzovať na tak vysoké napätie vzhľadom na účel a prevedenie tejto konštrukcie, a navyše aj v riadiacej jednotke kde to spína odušu a vznikajú tam rôzne špičky sú dimenzované bežne tak 10-20% nad pracovné napätie. Skratovú ochranu budem pravdepodobne riešiť až neskôr, pravdepodobne ako samostatný obvod, zatiaľ to bude len spínač šetrný k RJ. Otváranie mosfetu samozrejme nebude lineárne, ale pre tento účel stačí ak bude aspoň zlomok sekundy v prechodnej fáze. Nechcem vyrobiť obvod s desiatkami súčiastok, má to byť jednoduché a účelné, nie dokonalé. Pre prípad odpojenia v plnej záťaži tam asi dám nejaký prvok pre pohltenie prípadnej špičky. Treba tiež uvážiť, že sa to nebude spínať a rozpínať na nejakej vysokej frekvencii, všetky prechodové deje budú iba jednorázové.

    #4962

    zoomer
    Účastník (Participant)

    nechcem byt skeptik , kedysi som robil vo vyvoji vykonovej elektroniky nez to vo vume/lieberte zdochlo ale mosfet neznasilnis na pootvorenie tak lahko. To potom radsej nejaky klasicky tranzistor. Alebo potom nejaku PWM-ku (z 555tky) na soft start…

    #4963

    LuboN
    Účastník (Participant)

    Mám urobených niekoľko stmievačov pre led pásik s IRFZ44, na gate sa dá kondík a vhodným spôsobom sa nabíja/vybíja… funguje to parádne, nastavím rozsvecovanie/stmievanie aj na celé minúty dlhé… Tu bude stačiť zlomok sekundy 🙂

    #4964

    karel
    Účastník (Participant)

    To LuboN: Omlouvám se, chci se zeptat mimo téma. Konečně jsem se dostal k zapojení zdroje (nabíječky) pro Lipol baterie, kterou jsi mi poradil. (http://www.ebay.com/itm/600W-54V-11-1A-Switching-Power-Supply-With-Current-Control-Charger-LED-CCTV-U30-/191521017037?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c978acccd).
    Když budu nabíjet Lipolky 12S, chtěl bych nastavit napětí na cca 4,15V na článek tj. celkem 50V. Zdroj 54V by měl jít nastavit +-10%. Trimrem ale nastavím nejnižší napětí 51,1V, což by bylo 4,26V na článek… Napětí 51,1V jsem zatím měřil jen bez zatížení zdroje (na prázdno). Mohu spoléhat na to, že pod zatížením napětí poklesne aspoň na 50V?

    #4965

    LuboN
    Účastník (Participant)

    Nazdar, no mne zdroj ide nastaviť aj na 30V 🙂 Tie 600-ky sú asi trochu odlišné.. ak si si istý, že to nejde nastaviť menej, (počkal si chvíľu kým sa napätie ustáli? Keď na zapnutom zdroji znižuješ to napätie, chvíľu trvá kým sa kondíky vybijú na to nastavené napätie) môžeš rátať s úbytkom na tej dióde čo sme riešili minule, a je možné aj že v záťaži bude napätie málinko nižšie, a z môjho pozorovania v praxi je na článkoch vždy čosi menej než na výstupe zdroja (úbytok na kábloch, konektoroch…) Inak ak to nenechávaš pri nabíjaní dlhodobo bez dozoru, stačí to včas vypnúť, ja to tak bežne robím, ako sa chystám von sem-tam hodím očkom na wattmeter kde mi ukazuje napätie. Celkovo si myslím že ak to tam nezabudneš fakt dlho, tak cez 4,2 by to ísť nemalo… A ak by si to chcel na tip-top, dá sa buď nakuknúť do zdroja a vymeniť nejaký odpor v spätnej väzbe alebo pridať dióda na ktorej bude ďalší úbytok. Skús na to ešte kuknúť a nejak to domyslíme 🙂

    #4966

    karel
    Účastník (Participant)

    Ahoj, napětí klesalo plynule při otáčení trimrem a nejníž se ustálilo na 51,1V. Nečekal jsem nějak dlouho. Vyzkouším to připojit na baterky a uvidím. Nemám ale ještě tu diodu a jedu teď do středy lyžovat, tak to vyzkouším nejspíš za týden. Díky moc za konzultaci!

    #4969

    tonda.liska
    Účastník (Participant)

    LuboN: to co popisujes je totalni nesmysl.

    ad stmivac: pomery pri led pasku jsou dramaticky jine,nez na kole. zapojovat kondik na G mosfetu je mozne snad opravdu jen u ledek. jinak je to presne to,co nechces. samotny Gate ma nejakou kapacitu a cim je nizsi, tim lepe.

    soft start jak popisujes je uplny ulet. ale muzes se do toho pustit :). je nutne si uvedomit, ze pri zapnuti a provozu se bavime o radove klidne 100A nebo i vice. mosfet se musi otevrit/zavrit ihned, jinak dojde k destrukci.

    na moji BMS 60A je osazenych 20ks mosfetu, kazdy pro jmenovity proud 70A, spickovy 240A. skus si to trosku spocitat, co to obnasi.

    sam jsem zkousel predelat nejake BMS na spinac,ale neuspesne. mam jich tady odpalenych asi 3ks. ovladani gate musi byt resene pres nejaky mosfet driver, aby to dostatecne rychle dokazalo nabit prave gate.to stejne pri vypnuti, musi dojit k okamzitemu odcerpadni naboje. radove to musi byt ms mozna mene.

    nakonec to dopadlo instalaci odpojovace. levne, spolehlive.

    • Táto odpoveď bola upravená pred 4 rokmi, 5 mesiacmi používateľom  tonda.liska.
    #4971

    tonda.liska
    Účastník (Participant)

    cituji LuboN: Prvý odhad – dal by som 2ks IRFP4110 (120A/100V/0,0037Ohm 1kus)
    Pri 120A vychádza strata 27W. To sa pri tých kilowatoch stratí.

    viz výše. 2ks tech malych nebohych mosfetu na 100A? LuboN elektrika ti nejde a asi jsi ji ani nestudoval. od takovych uvah te predem varuju. vsiml sis jake ma pouzdro TO247 male nozicky? Pres tvoji uvahu kazdou nohou budes hnat 50A? Delas si srandu?

    skus se podivat, jak vypada tavna pojistka na 50A, jak vypada uvnitr. tu nozicku utavis pri tom proudu.

    pokud to chces za kazdou cenu resit, tak si kup BMSko na poradny proud. odpoj gate mosfetu a postav k tomu driver. imho – nekde na ebay jsem obcas videl bmska, ktere maji vyvod na spinani uz zabudovany.

    #4972

    LuboN
    Účastník (Participant)

    Tonda.liska, než začneš niekoho zhadzovať, možno by si sa mohol pokúsiť porozumieť tomu, čo a ako sa dotyčný snaží dosiahnuť (potom by si možno pripustil, že to nie je taká hlúposť a že to nie je až tak zle navrhnuté). To že Tvoje pokusy boli neúspešné, ešte neznamená že to nie je možné alebo že to niekto iný nedokáže. Z Tvojej reakcie vidím, že veľa vecí si správne nepochopil a to vedie k nedorozumeniu. Nechcem sa tu hádať, mohol by som sa pustiť do argumentov, ale načo? Ja si tu nič nechcem dokazovať, neplánujem byť slávny ani zbohatnúť z toho, chcel som len vyrobiť niečo, čo sám potrebujem a zjavne nie som sám. Môžme sa o tom porozprávať až to bude hotové a odskúšané. Alebo sa môžme konštruktívne porozprávať o určitých aspektoch tohto návrhu a pozrieť sa na to ako a prečo.

    #4974

    tonda.liska
    Účastník (Participant)

    LuboN : teorie a zas teorie.

    rozumim ceho chces dosahnout a rozumim i tomu ze to potrebujes a nejsi sam. taky jsem po chtel takto resit,ale levne a snadno to nejde. takze konstruktivne ti muzu predem rict,ze 2mosfety na radove 100A je nesmysl.

    ty tvoje argumenty bych si rad poslech a dale na ne reagoval, protoze te 100% presvedcim, ze davat kondenzator na Gate jako soft start u zminovane aplikace je jista smrt mosfetu.

    je zasadni rozdil spinat LED pasek, nebo odporovou zatez napr zarovky 12V pri proudu cca 20A. tohle udelas jednim mosfetem a odporem.

    situace na ebike je dost jina. spinas kapacitni zatez, filtracni kondenzatory na vstupu napajeni RJ. toto je cely problem veci. kdyby tam nebyli ty kondy, urcite to vyresis podobne jako s tim spinanim led pasku nebo zarovky.

    takze pro zacatek se nech inspirovat, jak jsem vyse uvedl, jak jsou resene komercni BMSka. zacni tim,ze si sestavis řadu mosfetu v poctu 16-20kusu paralelne. sestaveni na DPS musi byt presne symetricke, jinak ti to neustoji mosfet, ktery bude nejblize (nejkratsi cesta). a presne jak pise Zoomer, dimenzovani se dela na dvojnasobek tzn 200V. proudove aspon 70A na kus. a tadyuz zacina byt problem ten, ze to nebude levne. 20kusu*cca 50Kč/kus=1000Kč.

    ja jsem stavil i svoje sady, shorelo vse. zkousel jsem sadu 6ks/8ks/10ks. po vypaleni mosfetu asi za 800kc jsem to vzdal. nerikam ze by to neslo resit,ale znova opakuju. urcite ne levne a jednoduse. ja jsem se pokousel za kazdou cenu vyhnout pouziti mosfet driveru,ale ted je mi jasne, ze to bez nej nepujde. tech 10 a vice mosfetu je uz prilis velka kapacita Gate (obecne cim vykonejsi mosfet, tim logicky vyssi kapacita hradla).

    a posledni rada, opravdu zapomen na soft start. je to presne naopak, sepnuti musi trvat co nejkrasti dobu.

    #4975

    tonda.liska
    Účastník (Participant)

    LuboN: Odpájač má umožňovať aj rekuperáciu, a to aj v prípade že je vypnutý. Tým sa zamedzí zničeniu RJ v prípade, že je za jazdy batéria odpojená a nastane aktivácia regen brzdy.

    toto by me zajimalo. dalsi nesmysl.

    jednak si moc neumim predstavit situaci, proc by mela byt za jizdy vypnuta baterie…?? a za druhe, ani to dost dobre resit nejde.

    • Táto odpoveď bola upravená pred 4 rokmi, 5 mesiacmi používateľom  tonda.liska.
    • Táto odpoveď bola upravená pred 4 rokmi, 5 mesiacmi používateľom  tonda.liska.
    #4978

    LuboN
    Účastník (Participant)

    Aby som tu nepísal romány, čo nie je cieľom tohto vlákna, budem radšej argumentovať funkčným zariadením 🙂 Mám totiž obavu, že nech by som argumentoval akokoľvek, viedlo by to len k ďalším argumentom a ja tu nechcem robiť filozofický krúžok. Ostatní členovia z toho nič nemajú.
    Ešte by ma celkom zaujímalo, ktorá bola tá kritická chvíľa keď Ti tie mosfety odchádzali? Ako boli zapojené? Za akých podmienok?

    #4979

    tonda.liska
    Účastník (Participant)

    jak za jakych podminek???

    Jak byli zapojene? Jak to myslis? Paralelne,jak jinak.

    Odpaleni nastalo vzdy pri zapnuti. Vesmes se z mosfetu stali vodice a dale uz nevypnuli. Do provozu na kole ani nesli. Vse se odehralo na stole v labolatori. Do faze trvale zateze se to nikdy nedostalo.

    Lubon-nic ve zlem,ale jsi teoretik. Kdyz jsem to stavil ja, tusil jsem ze to nepujde tak jednoduse. Ale chtel jsem to skusit ‘ocurat’. Vysledek potvrdil,ze elektricke zakony a zakonitosti opravdu nejde ocurat.

    Apropo-kdyz chces konstruktivu,tak ji mas mit. Soft start by se tady musel resit stejne,jako u silnoproudych aplikaci. Tzn 2 stupnove spinani. V 1fazi by se napajeni seplo pres vykonovy odpor napr na 500ms pres 1mosfet, a teprve pak by se sepnula vykonova cast.

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 1 až 15 (z celkového počtu 96 )

Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.