Reakcie
-
AutorPríspevky
-
Robikl
Účastník (Participant)Aha. Tak pro takový účel bych šel do přímého motor, baterku do rámu a rám HT. Leda bys chtěl jezdit nějaký terén a prudké kopce, tak pak bych šel do středového a celoodpruženého kola.
Robikl
Účastník (Participant)Stejně je to zajímavé jak tahle nevraživost Slováků vůči Čechům vznikla a hlavně proč to trvá. Doufám teda, že až přijedu na Slovensko, tak že mi nedáte přes hubu. 🙂 Jinak za mě zkušenost s e-pohon je dobrá. Kupoval jsem od nich několik motorů, baterek.
Robikl
Účastník (Participant)Jestli to chceš používat jako polomoped, tak je ten přímý motor o.k. Pokud chceš jet většinu trasy bez pohonu a motor využít jen v nějakém měnším úseku do kopce, tak si myslím, že je lépe převodový motor.
Robikl
Účastník (Participant)rob.brno: Podle jakého zdroje mají přední a zadní pohon laděný na účinnost pro jinou rychlost?
Robikl
Účastník (Participant)Tak to je škoda, pokud to není bms. Fakt je ze na to je to asi dost malé. Ale je na tom napis battery management system a to mě zmatlo. 🙂 Chtělo by to něco, co by se dalo nastavit naprogramovat.
Robikl
Účastník (Participant)„Dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už nemůžete nic odebrat.“ Exupery 🙂
Robikl
Účastník (Participant)Podívej se na mapu účinnosti na obrázku. Ještě potřebuješ převodovku?
Attachments:
You must be logged in to view attached files.Robikl
Účastník (Participant)Pivníček, jenže času, kdy motor musí dávat max. moment a přitom má minimální otáčky a tedy i mizernou účinnost, je málo. Typicky je to rozjezd na plný plyn a pak to jsou jen sekundy. Samozřejmě je to taky kopec na hranici možností toho motoru. To nesmí nastat a u řešení v elektromobilech to jen tak nenastane. Tedy u pořádného elektromobilu s předimenzovaným motorem určitě. Drtivou většinu času třeba zrovna Tesla nebo Nissan Leaf pojede s efektivností nad 90%. Najdi si graf, kde máš účinnost v závislosti na momentu a otáčkách a uvidíš, že nekecám. Nehledej jen graf účinnosti pro maximální moment pro dané otáčky. A jak píše Lubo, tak vícerychlostní převodovka je složitost navíc. A hlavně při správně dimenzovaném motoru to není potřeba. Potřeba to je možná pro nějaký slabý motůrek 500W pro kolo.
Robikl
Účastník (Participant)Pro silný středový je podle mě nejlepší jít na siglespeed s větší zadní rozetou – pastorkem a je po starostech. Na 22z pastorku budou poloviční tahy v řetězu proti 11z. Jen se pak nebude dát šlapat při vyšší rychlosti a taky bude potřeba vyšších otáček motoru. Ale fakt proč nějaké převody u silného motoru, to mě řekněte. S tak velkými výkony jenom problémy. Když stačí jeden převod Tesle nebo KTM Freeride, tak proč ne lehkému kolu s motorem nad 3kW? Někdo to už i psal, že stejně není potřeba moc řadit, protože ten motor táhne odspoda.
Robikl
Účastník (Participant)Chlapi, když jsme u té debaty o vhodném napětí, tak jen tak pro zajímavost, jaké maximální napětí zvládnou XT60? Kam až se dá s nimi jít? Nikde jsem to nenašel. Co vím, tak modeláři jedou vesměs na nižší napětí než my.
Robikl
Účastník (Participant)Jinak toho uvolňování na začátku bych se nebál. Plno věcí se musí u nového kola po nějaké době dotáhnout a doštelovat. Vlivem sil si to všechno tak nějak sedá. Podstatné je to včas dotáhnout na předepsaný utahovací moment. Fakt je, že na SunStar na skládačce mojí mamky se nic moc dotahovat nemuselo. Ale nějaký malý odpor tam na klikách taky je. Nohou to člověk při jednom otočení nepozná, rukou to pozná. V přímém souboji, kdy točíš vyšší kadenci, se to pozná, že tě to stojí nějaké watty navíc. Nebude jich moc, ale nula to není. Tu námahu navíc bych srovnal asi s podhuštěným pláštěm nebo tak asi. Ale ono na skládačce jsou obecně vyšší odpory, tak to není možné zcela zjednodušovat.
Robikl
Účastník (Participant)Točís tam dvě ozubená kola až po druhou volnobezku, tak se nediv. Jak říkáš, tak vše má výhody a nevýhody.
Robikl
Účastník (Participant)Ano, jak píše Lubo, tak pokud starší baterie už nezvládá, tak je to dobrá cesta. A nakonec se tím šetří i ta nová baterka. A další výhoda je, že menší proudy znamenají více cyklu pro každou baterku.
Robikl
Účastník (Participant)Výhody se projeví asi hlavně v případě, že jsou větší proudové odběry a ne moc velká kapacita. Pak platí, že pokud se o to baterky podělí, tak je menší pokles napětí, tím vyšší výkon, o něco větší dosažitelná kapacita (Ah) a ještě o něco vyšší dosažitelná energie (Wh).
Robikl
Účastník (Participant)Lubo, já už si říkal, že mi taky možná nemusí nic přijít. 🙂 Ale za 17 dnů to přišlo. Příště budu klidnější. Ten AliExpress funguje parádně. Líbí se mi, že člověk zaplatí jim a oni to zaplatí dodavateli, až když potvrdíš přijetí.
Jinak fungování toho modulu je podstatné hlavně na začátku, kdy spojuji baterky (v mém případě starší LiFePo4 a novější li-ion). Po nějaké délce jízdy se to napětí stejně srovná. Včera jsem si to po návratu ověřil měřením. Obě baterky po dojeti byly na desetinu voltu srovnané. (Desetina voltu je max přesnost měření mého multimetru.) Příjemně mě to překvapilo. Myslel jsem si, že jedna se vzpamatuje dříve a napětí tam stoupne, ale ono ne. Takže po téhle zatím malé zkušenosti mě i docela zajímá, jaké by byly vyrovnávací proudy při spojení obou baterek paralelně natvrdo bez jakéhokoli modulu. Někdy to zkusím a proměřím.
Jinak se omlouvám za odbočení od LiPo, ale samozřejmě ten modul funguje i pro kombinaci s LiPo.
-
AutorPríspevky