Na endlessphere som našiel skúsenosti jedného uživateľa ktorý zmeral úbytok kapacity na lipo akumulátoroch Turnigy 6s 20C 5000 mAh a zo svojimi skúsenostami sa podelil. Výsledky sú zaujímavé.
Lipo akumulátor Turnigy 6s 20C 5000 mAh
Ako užívateľ hovorí dáta nie sú vedecky presné no majú výpovednú hodnotu. Lipo akumulátory používal od novembra 2013 do novembra 2014 čiže jeden rok , nakoniec porovnal kapacitu. Každý vie že ak sa začne akumulátor používať už to ide sním len s kopca otázka je koľko kapacity akumulátor stratí?..
Všetky lipo packy nabíjal s nabíjačkou powerlab 8 na 4.1V a vybíjanie bolo stopnuté ak pack dosiahol 3.7V. Vybíjací prúd bol okolo 4 ampére na jeden pack. Batériový pack bol využívaný 4x-5x týždenne od júna do septembra a po celý čas elektrobicykel bol skladovaný v gáraži do ktorej keď sa oprelo slnko tak v nej bolo pekne teplo (prečítaj si tento článok a zistíš že teplota je zasadný faktor)
Batérie cez zimu nepoužíval a tak 3 mesiace bol bicykel v gáraži teplota sa pohybovala okolo 10 stupňov.Celkovo najazdil okolo 100-150 cyklov za jeden rok.
6 packov ktoré boli nové sú tiež v teste ktorý trval jeden rok (no boli pridané neskôr do tohto testu)
Celkový bateriový pack bol 2700 watt / hod takže vybijacie a nabíjacie prúdy boli nízke
Pack bol nabíjaní na 4.1V a vybíjaní do 3.7 -3.75 V
Bežal na 24 packoch no potom odstranil 3 batériové packy tie niesú zahrnuté v teste.
Strata kapacity za jeden rok
Priemerná strata kapacity 21 packu je 6.23%
Priemerná strata kapacity 6 nových batérií je 5.05%
Priemerná strata kapacity 11 starších batérií 5.89% (tieto packy postúpily uplny celoročný test)
Priemerna strata kapacity 16 packu bež poškodenej bunky je 5.61%
Straty kapacity vyššie ako 7% = 9.74% ,8.5%, 8.5%,8.6%, 9.8%,10.35%, 7.95%
Tieto vyššie straty kapacity akumulátor boli spôsobené slabími bunkami ktoré sa nabili / vybili skôr ako ostatné články.
Záver:
Uživateľ je milo prekvapení po jednoročnom teste kde priemerná strata kapacity sa pohybovala okolo 6%. Nakoľko bol elektrobicykel skladovaný v pomerne horúcej garáži a packy boli vystavené otrasom pri početných Off-road jazdách.Jedným slovom uživateľ sa snimi nemaznal.
Užívateľove dojmy
Po prečítaní fóra endllesphere mal presvedčenie že lipo nevydržia tak dlho no ako vidí že 6% strata kapacity za rok je prijateľna odhaduje životnosť 4-5 rokov.
Nové batériové packy majú menšiu stratu kapacity je možné že je to spôsobené tým že boli nasadené neskôr v tomto roku a majú o 20-30% cyklov menej ako staršie lipo akumulátory.
Tu je odkaz na endlessphere: http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=64838
Jeden uživateľ na endlesphere napísal topic „sad day with lipo battery“ preklade smutný deň s lipo batériou
V podstate spomenul pár faktov :
O lipo baterii ktorá bola jedna z prvých 4s 5Ah a pack nebol balancovaný, nabijal nabíjačkou 3010b si všimol že jedna že tri články mali po 4.2V a jeden len 3,8 tak nabíjal znovu a potom sa pack nafúkol.(nepíše či len jedna bunka ale všetky)
Dobrá správa je že batéria vydržala od roku 2010 (neuvádza kolko má nabehané km)
Z tohto pohladu keby sa nej spraval trošku lepšie a použil pri nabíjaní balancer tak životnosť lipo by bola ešte lepšia
Samozrejme takéto batérie musia preč z elektrobicykla..
Jen naprostý diletatnt nabíjí znova když mají některé články 4,2V, takovému oslovi lipolky do ruk nepatří.
maš pravdu ,celkom dlho to baterka vydržala.. ktovie či používal bms..aspon raz za čas..
Tak to je dobrá zpráva jelikož mé předešlé lionky (li-mn) měly pokles mnohem větší a to i více jak 30% za rok. Asi jsem měl smůlu na kvalitu článků.
Pri študovaní ES fóra som si všimol že sa tam často objavujú modré Turnigy 20C články. Používajú ich aj niektorí uznávaní stavitelia nevšedných e-bikov, majú s nimi niekoľkoročné skúsenosti. Navyše pomer cena/kvalita/kapacita je celkom fajn. Hodne používané sú 5s 5Ah 20C a 6s 5Ah 20C. Čo som videl recenzie modelárov, v podstate boli tiež spokojní. Zippy napríklad boli hodne problémovejšie, ani kapacitu nemajú 100%, takže úspora pár drobných sa asi nevyplatí… Túto sezónu budem jazdiť okrem spomínaných Turnigy 20C aj na Multistar 16Ah (6s a 4s), zatiaľ to vyzerá dosť nádejne…
Výhodou modelárskych LiPo okrem ceny a hmotnosti je aj ich vysoká zaťažiteľnosť – často mnohonásobne prevyšujúca potrebné hodnoty pre danú motorizáciu. To vidím ako faktor výrazne pôsobiaci na životnosť článkov. Je rozdiel ak modelár článok používa bežne aj pri max. prúde, oproti e-biku kde je napríklad max. záťaž zlomok z povolenej, a aj to len malú dobu z celkového priebehu vybíjania. Bežné cyklo batérie sú častokrát ledva dimenzované na danú záťaž, čo môže zásadne skrátiť životnosť a spoľahlivosť. Za takýchto okolností predpokladám, že modelárska LiPo batéria (určená napr. na 300 cyklov) môže ľahko prežiť cyklo batériu s udávanou životnosťou napr. 700 cyklov. Ďalšie predĺženie životnosti sa dá očakávať pri využívaní kapacity batérie v mierne obmedzenom rozsahu, tzn. nenabíjať a nevybíjať nadoraz. Vzhľadom na nižšiu cenu a hmotnosť LiPo batérií nie je problém ju predimenzovať tak, aby aj pri využití nie celej kapacity bola táto dostatočná. Navyše z času na čas v prípade potreby je možné túto vyššiu kapacitu využiť celú, čo sa mi javí ako výhodný bonus.