Spájanie článkov batérie (zváranie pajkovanie videá)

Spájanie článkov batérie (zváranie pajkovanie videá)

Spájanie článkov batérie (zváranie pajkovanie videá)
Hodnotenie čitateľov

Ak sa niekdo rozhodol objednať články akumulátorov a rozhodol sa znich zložiť veľký batériový pack ktorý by bol vhodný pre elektrobicykel či iné aplikácie kde sa prúd pohybuje okolo 20A .. určite sa potýkal s otázkou ako tieto akumulátory spojiť. Samozrejme ak sa to dobre spraví tak je z toho dobrý pack , naopak ak sa to zle spraví tak je vysledok že celý pack sa zničí + jeho okolie (elektrobicykel ). Najlepšie sa poučiť s pár videí táto problematika ma zaujíma pretože by to mohla byť cesta ako vytvárať batérie so zaujímavým výkonom  a veľkou kapacitou za lepšiu cenu.

 

Na tomto videu č1 je to ako by to malo vyzerať správne , no kupovať zváračku kvôli jednému packu je neekonomické..takže video slúži  iba prezentačne a náučne.

Tu je Mot (trafo z mikrovlnky) použitý pre bodové zváranie článkov batérie , výsledok práce je celkom okej no prevedenie by mohlo byť nebezpečné

Par názorov skúseností z užívateľov z fora bodovanie pajkovanie sú rozporuplné:

“No neviem ci pajkovanim sa prehreje cely akumulator na 80st. Bodovanie efektivne ryche l a lacne..to jedine rozhoduje..”

 

“Pájím to 100W pistolovkou a jde to úplně v pohodě. Kapička kyseliny,pořádně roztopit očko z 2,5ky drátu a za 3 vteřiny mám připájeno. Packů už jsem zrepasoval několik a zatím si nikdo nestěžoval.”

Dobrý článok o mini bodovke pre modelárov (nie rc modelárov) je tu:

http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php?cisloclanku=2008022001

Jedno inšpiračné video ako spraviť zváračku z motu, problém bude nájsť optimálny pomer   čiže výkon zváračky / sila spoju .V pripade zvárania batérií by bolo lepšie malé 4 body s krátkym časovým odstupom , než jeden veľký ktorý prežeravý celý spoj batérie

18650 batérie idú aj pospájkovať ale treba byť opatrný aby sa batéria neprehriala ,hlavne aby chytal dobre cín potom praca ide rýchlo..

Asi naj video čo sa týka pájkovania 18650 článkov:

 

Štruktúru 18650 batérie ukazuje pár obrázkov :

18650 štruktura rozobrate 18650 schema skladba 18650 lion baterie

 

 

 

 

 

Záver :

Skúsit si pár zlých bateriek  zvariť/ pospájkovať .Páči sa mi zváranie s MOTom ale treba správiť reguláciu výkonu a na zlých batériach najsť taký výkon ktorý spraví dobrý zvar no neprehreje baterku , ak by toto bolo možné tak sa dá pustiť do spájania dobrých batériií.. Na pájakovaní je lákavé to že všetko náradie už mám doma ale slabý spoj a prehriatie batérií a sú negatíva

zle baterie z notebooku

 

 

 

 

 

78 komentárov

  1. Inak skusal som tie 18650 spajkovat so starou ers50 (50W) a ide to. Ani clanok sa neprehrial , udrzal som ho v ruke. Ale ide to len s urcitym druhom spajky. Niektore pajky skratka nechytaju.
    Tipujem ze bude treba paralelne dat aspon 4 tie 18650. Cena jedneho toho clanku sa neda dostat pod 1,66dolara ani pri 100ks odbere. A to este hovorim o economy postovnom bez trackingu.

  2. Author

    Tak to je paráda že to ide
    No minimálne 4 je treba aj keď zaleží na kvalite , a požadovanom výkone , elektrobicykel s PAS senzorom (bez plynu) by mohol mať menej .. ale tade cesta nevede v mojom prípade..

    1.66 usd ale jaká značka ? trustfire alebo panasonic .. lebo to je rozdiel ..

  3. Otazka: Nemate niekto tip na to kde zohnat taky “paskovy vodic” lacno a rychlo na to bodovanie ci pripadne i spajkovanie?

  4. Zatial som skusil zletovat 36V pack 10seriovo , 4×18650 paralelne, cca 16Ah, vazi to 2,4kg. (Oproti tomu ten nimh 36V/12AH vazi 3,4kg.)

    Vyzera to vcelku nadejne, ale mam problem s BMS.

    Raz nabil na 42V a viac nechce nabijat (mal som 43,8V nabijacku -0,5V shottky dioda.).Snad mu volt a pol navyse neublizili.

    Pouzil som pasku na odsavanie cinu z GM-ka.

    Len to nemam ako odskusat. Bycikel mam v oprave , pukol mi ram na skladacke ako lietam po obrubnikoch. 🙁

    Potreboval by som nejaky bike na pokusy zo srotoviska alebo na inzerat…

    1. Kolego, lionky nemůžeš nabíjet na více jak 42V (36V baterie). Na 43,8 se nabíjí lifepo4.
      Buď rád že ti to BMSko stoplo jinak už jsi měl články v pr…..:-)
      Bateri 36V li-on nemužeš nabíjet nabíječkou na 43,8V!!!

    1. Leiftras: takýmto a podobným Ultra… a Trust… a Fire… a pod. sa oblúkom vyhni, ja som si tým už prešiel, mám ich doma kopec, je to recyklovaný odpad a na iné použitie než do nejakej led-baterky (aj to s biednym výsledkom) to použiteľné nie je. Je jedno či to je z e-bay, aliexpress, dx… Ak to má byť na stavbu packu pre ebike, kupuj iba zaručene nové originálne články od renomovaných dodávateľov a značkových výrobcov, inak budeš veľmi nemilo prekvapený.

  5. Kruta pravda o 18650 je taka , ze aj BIONX baterky skladane z kvalitnych 18650 clankov , su radene !!! 8ks paralelne !!! . A tie baterky su stavane na odber niekolko stoviek mA, vtedy maju pouzitelnu kapacitu. Ved kvalitny velkokapacitny hit posledneho roka..dvoch Samsung 48V 20Ah nebude stavany na viac kW odberu ale skor na cestnych trvalych 300..500W.

  6. Aby pack fungoval dlhodobo, je nutné aby rozptyl parametrov článkov bol minimálny. Preto je dôležité použiť nové články, najlepšie z jednej výrobnej série od kvalitného výrobcu. Druhá dôležitá skutočnosť je, že 18650-ky nie sú charakterizované len kapacitou, ale aj vnútorným odporom a schopnosťou dosahovať určitý vybíjací prúd. V praxi to je väčšinou tak, že buď majú články vysokú kapacitu, alebo vysoký povolený vybíjací prúd. Články určené do notebookov a pod, sú stavané väčšinou na maximálnu kapacitu. Druhá skupina sú články určené do akunáradia a pre EV. Tieto musia poskytovať vysoký výkon aj za cenu nižšej kapacity. Správna voľba článku je kritická pre zhotovenie dlhodobo funkčného packu. Údaje poskytované výrobcami (aj tými kvalitnými) treba brať s rezervou a prúdové zaťaženie článku v prevádzke by malo byť výrazne nižšie než je maximum udávané výrobcom. Zaťažovanie článov vysokým prúdom vedie k ich nadmernému zohrievaniu a rýchlej strate kapacity. Potom sa môže ľahko stať, že po pár desiatkach cyklov bude mať pack zhotovený z článkov určených pre notebook menšiu kapacitu, ako pack s článkami pôvodne nižšej kapacity určený pre vysoké vybíjacie prúdy. Navyše, články ktoré nie sú stavané na potrebný prúdový odber budú pod záťažou vykazovať veľký úbytok napätia čo sa nepriaznivo odrazí na výkone a predčasnom vypínaní ochrany podbitia.

  7. LuboN , ved sa podel o svoje skusenosti. Povedz co si skusal a co si dosiahol. Respektive kde je podla Tvojich odhadov medza pouzitelnosti tych clankov.

    Moje pokusy – Ja som volil najnizsiu kapacitu z ultrafire 3800mAh a dal som 4ks paralelne. S pomalou elektroskladackou to ma odber cca 6A po rovine podla wattmetra a zatial to vyzera byt ok. Aj kopce pri cca 15A to zvlada. Viac som od toho ani necakal.

    A naozaj 8ks paralelne na normalny odber 15A rovina a do 30A kopce vidim ako realne dosiahnutelne. Otazka je zivotnost a tym padom rentabilita.

    1. Najhoršie na tom je, že tie články Ultra.. Trust… Fire… sú každý iný. Sú to recyklované články vybraté z použitých, občas aj nepoužitých vadných notebookových batérií (rozumej odstráni sa pôvodný plastový obal, nahodia sa nové + a – plôšky a celé sa to zabalí do nového pekného farebného obalu s očividne nezmyselnými číslami – žiadne 18650 s kapacitou 3800, 4300, 5000 a pod. neexistujú – obyčajný čínsky podfuk.) Mal som takých viacero, a kapacita bola úplne mimo, väčšinou biedna, veľký vnútorný odpor a mnohé z nich už aj doslúžili. Pack som z nich neskladal, používal som ich do LED svietidiel a to celkom často, aj kamarátom som nejaké posunul. Odkedy som kúpil skutočné Sanyo 2600mAh, všetko svieti ako má a kapacita je odmeraná a potvrdená. Ani jeden článok nemá žiadne problémy.
      Takže, skladať z toho niečo na e-bike je čistý hazard a veľmi pravdepodobne to nebude mať šťastný koniec. Už len z princípu fungovania Li-ion je potrebné, aby jednotlivé skupiny v sérii mali rovnakú kapacitu. Malinké odchýlky dokáže vyriešiť BMS alebo nabíjanie s balancovaním, toto však bude úplne mimo. Dá sa tiež očakávať, že podchvíľou niektorý článok úplne zlyhá. Som presvedčený že bezpečnejšie je dokonca už aj modelárske LiPo – nové, zdravé články s rovnakou kapacitou nemajú prečo nefungovať.
      Iné by bolo zohnať nejaké nové vyradené batérie do notebookov alebo ešte lepšie do akunáradia, kde napríklad zlyhala elektronika ale články sú zdravé. Samozrejme dostatočný počet rovnakého typu. To by stálo za námahu.

  8. Ešte by som chcel podotknúť, že použiť sa dajú aj vysokokapacitné články pre notebook, za predpokladu že sa použije dostatok článkov paralelne. V praxi by to mohol byť napr. vysokokapacitný (20-30Ah) pack pre obyčajný 250W motor. Jednotlivé články budú zaťažované relatívne malým prúdom. Pokiaľ by to malo byť dimenzované pre 1000W motor, pack by už vychádzal neúmerne veľký. Vtedy je potrebné použiť články s väčším prípustným vybíjacím prúdom.

  9. A ake kapacity realne vykazovali tie clanky mali aspon 1Ah?

    Pytam sa preto lebo mojim cielom je ako hovoris postavit pack s dojazdom 200km , s odberom do 500W.

  10. No prišli mi aj také, ktoré mali vnútri napájkovaný malý 60mAh článok a zvyšný priestor bol vysypaný šedým práškom aby to malo správnu váhu a nehrkalo… potom som mal také, ktoré nemali ani tú 1Ah, a niektoré “lepšie” mali tak 1,5Ah. Nemalá časť z nich dlho nevydržala fungovať.
    Môžem skúsiť vyrátať aký pack by šlo urobiť z naozajstných článkov aby to vyšlo čo najlepšie, má to byť na 36V predpokladám, koľko potrebuješ Ah? Aký bude priemerný a aký max. prúdový odber? (Pri 36V a 500W je max.prúd do 14A)

    1. Ahoj, ja by som plánoval niečo podobné, 36V / 7.5Ah s max špičkou 15-20A, kontinuálny odber by sa pohyboval okolo 5A. Čítal som že ľudia používajú Samsung články
      http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=57291
      Tiež z toho náradia by to nemuselo byť zlé keď je to vybalancovane. http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=67184
      Chcel by som postaviť niečo takéto
      http://www.linergy-shop.de/product_info.php?info=p720_akku-in-sattelstuetztasche-36v-8-7ah.html
      Ty by si teda odporúčal Sanyo alebo nejaký set pre náradie?
      Máš typ aj na BMS? Dik.

    1. Hmm, viem že sú rôzne technológie Li batérií. Pri tak malej kapacite by ani jeden z týchto faktorov nemusel hrať kľúčovú rolu.

  11. Myslím že som dostal celkom zaujímavý nápad. Vyriešila by sa tým dilema medzi vysokou kapacitou, nízkou hmotnosťou, vysokou prúdovou zaťažiteľnosťou a dobrou cenou. Pokusne som si navrhol pack zo Samsung článkov ktoré majú v TME. Vyšlo mi:
    zapojenie 10s5p, 9,8Ah, 1860g (iba články), špičkový prúd cez 35A, trvalý tak 10-20A.
    (v datasheete bol 37,6A trvalý vybíjací prúd, ale to je meranie v štýle “čo to ešte prežije” a nie hodnota pre dlhodobé efektívne využívanie)
    Samozrejme ide urobiť aj väčšiu/menšiu konfiguráciu. Vyberal som dobrý pomer cena/parametre.

  12. Čo sa týka BMS, má to výhody aj nevýhody. Výhodou je možnosť obsluhy batérie kýmkoľvek a ochrana pred určitými stavmi, nevýhodou je strata možnosti nastaviť si optimálne limity pre dosiahnutie dlhšej životnosti.

    1. Čiže pri vybijani BMS nie je nutnosť. Ako je to pri nabijani? Nepotrebuje to nejaký balancer? Či pri takých malých vybijacich prudoch to tiež nie je nutnosť?

  13. Zatiaľ som pozeral iba to čo majú v TME, určite je aj inde niečo, ak niekto vie môže poradiť. Nápad bol použiť pár vysokokapacitných článkov a k nim dať paralelne jeden alebo dva určené pre vysoký prúd. INR18650-20R sa oplatí viac než ICR18650-22P, a k tomu napr. nejaké ICR18650-26F na zvýšenie kapacity.

    1. To je zaujímavý nápad, myslíš že by sa to dalo nabíjať naraz/spolu bez BMS? Ono sú to články od jedného výrobcu s podobnými parametrami.

  14. Pokiaľ sú články kvalitné, bezchybné a sú vybalancované, dajú sa vybíjať aj nabíjať aj bez BMS. Treba však určite mať ochranu proti prílišnému vybitiu (najjednoduchšie malý voltmeter – displej na riadítkach kde pohľadom viem zistiť “koľko mám v nádrži” a kedy musím motor vypnúť. alebo to nastaviť v riadiacej jednotke. Ale aj tak by som dal ten voltmeter. Ja takto jazdím LiPo a žiadny problém. Nabíjam obyčajným zdrojom s CC/CV charakteristikou.

  15. V blízkej dobe plánujem poriešiť bodovačku, potom budem môcť poskladať alebo repasovať čokoľvek. Mne osobne stačí LiPo, je to výkonnejšie aj lacnejšie, ale nie je to pre každého. BMS moduly som videl v rôznych e-shopoch v číne, ale aj v EU. Vzhľadom na rozmer a cenu by som asi riskol tú čínu, mohlo by to prejsť bez povšimnutia colnicou… Nevýhoda väčšiny BMS modulov je nemožnosť čokoľvek nastaviť, a problém že to balancuje až pri 4,2V (kam ja nenabíjam, skôr tak 4,1-4,15 kôli zvýšeniu životnosti). Na prípadné balancovanie a občasnú kontrolu používam toto:
    http://www.ebay.com/itm/130867532614

  16. Nevyzerá zle, podľa datasheetu má max. povolený trvalý vybíjací prúd len 6400mA, a 9600 max. krátkodobý. Vnútorný odpor článku je 35mOhm, takže pri 10A bude pokles napätia na článok 0,35V čo je už dosť (3,5V pri 10s 36V batérii). Takže by som batériu dimenzoval na 5-6A na článok špička a 3-4 trvalý. Pre taký pack ako si chcel by to určite bolo vhodné.

  17. Majú tam aj lepšie články, napr. Sony Konion US18650VTC5 3.6V 2600mAh (15C). Tá by potiahla aj sama (v 1p konfigurácii). Veľa tovaru však aktuálne nemajú skladom. Výber je ale zaujímavý, z toho už by sa dalo kde-čo poskladať.

    1. Akú nabíjačku by si potom odporučil pre takúto zostavu, 10s Li ion? Pravdepodobne 42V.
      Ešte otázka, keď zapojím paralelne dva packy, tak by som mal teoreticky dostať dvojnásobný trvalý prúd, nie? Neviem ale či by to bolo z pohľadu životnosti OK.

  18. paralelné spojenie batérií nie je problém, nemusia byť ani rovnaké, dokonca by nemuseli byť ani rovnakej chémie, podmienka však je aby mali vo chvíli spojenia rovnaké napätie a prakticky je potrebné aby mali zhodný napäťový rozsah (nabité pri rovnakom napätí, vybité tiež pri rovnakom napätí) aby sa dala bezpečne využiť celá kapacita oboch batérií. Prúdy aj kapacita sa sčítavajú. Životnosť je lepšia ako použitie najprv jedného a následne druhého, lebo prúd sa rozdelí a tak je každý pack namáhaný prúdom len polovične.
    10s Li-ion alebo LiPo sa nabíja 42V nabíjačkou. Packy sa môžu prípadne aj spoločne naraz nabíjať (tým je aj zabezpečené, že po nabití budú mať určite rovnaké napätie.)
    Tá modrá LG tiež nevyzerá zle, a ako vidieť aj z tej peknej tabuľky je viacero typov vhodných článkov, niektoré ale môže byť ťažšie zohnať. Inak autor si dal ozaj robotu s tou tabuľkou, musím uznať. Dobrý materiál na zorientovanie sa.

  19. Študoval som dôkladnejšie ten nkon.nl shop, našiel som o ňom pozitívnu zmienku aj na ES fóre a celkovo sa mi to javí ako fakt dobré, vyzerá že aj poštovné majú v rámci EU nízke a ceny sú podstatne lepšie ako na TME. Takže keď to zhrniem, dobrý výber, nízka cena, tovar z EU, rozumné poštovné… Neobťažoval by som sa riskovať objednávkou z číny… Už len doriešiť tú bodovačku a hurá do toho 🙂

  20. Ja kupoval li-po 2x 10S 5ah za cca 110USD včetně poštovného.

  21. Fantomas, LiPo je iný svet, ale to nedáš do používania svojej starkej alebo kamarátovi čo o elektrine vie len to že “kope”. Prípadne trúfol by si si to oficiálne niekomu predať? Ja frčím na LiPo vo veľkom štýle, je to najlacnejšie a najvýkonnejšie, jednoduché… Ale nie je to pre každého. To je dôvod piplať sa s tými 18650-kami 🙂
    Dusan, ja by som ako špičku bral skôr polovicu toho ich “max” a trvalý prúd štvrtinu… Po zhliadnutí vybíjacích charakteristík je jasné ako to “kape” pri vyššom prúde. Bude to hriať a mať hrozný úbytok napätia v záťaži. BMS alebo RJ bude vypínať už možno niekde za polovicou kapacity… Ani životnosti to moc neprospeje… Ak by si obetoval trochu kapacity a jeden článok v každej paralelnej trojici vymenil za Samsung 18650-25R, tak by to mohlo hodne ožiť a je celkom možné, že by to nakoniec v reáli dalo ešte viac Wh.

    1. Máš pravdu tie Cha-ky sa pri týchto vysokokapacitnych veľmi líšia od veľkosti odberaneho prúdu.
      Čo hovoríš na toto
      http://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/lg-inr18650mh1-3200mah-3c-battery.html
      alebo
      http://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/panasonic-ncr18650be-3-7v-2900mah.html
      Linergy to robí s Panasonic 2900 a predáva za skoro 400Eur.
      BMS by som tam dal také ako oni,
      http://www.linergy-shop.de/product_info.php?info=p519_bms-16a-10s-li-ion—-nr–327—.html

  22. Tá LG3200 vyzerá byť zatiaľ jasný víťaz. Našiel som k nej viac informácií tu:
    http://powercartel.com/tag/inr18650mh1/
    Na konci je aj link na datasheet.
    Myslím že dá zo seba viac než všetky 3400-ky, podľa toho čo som vyčítal dobre drží napätie. Vyzerá byť lepšia než tie 2900-ky čo používa Linergy.

    1. Otázka ku BMS, pokiaľ ho chcem zapojiť a mám tri paralelné packy, BMS ich balancuje paralelne? To mi potom veľmi nedáva zmysel asi je lepšie vyviesť servisné konektory pre každý pack. Či? Možno pre 10Ah to ani netreba riešiť, keď budem nabíjať 1C, balancuje sa samo.
      Ako, pravdu povediac BMS som chcel použiť hlavne ako záruku balancovaneho nabíjania, vybijanie si viem ustriehnut a v princípe nie je také kritické.

  23. Inak aj vyrobca battery packov BMZ GmbH Germany
    vsadil na LG 18650tky. Ich Flaskova baterka ma 36V/11,4Ah. Odhadujem 4ks paralelne.

  24. To by vychádzala kapacita 2,85Ah na kus – predpokladám že konzervatívna hodnota pre 2900-ky. Našiel som čínsku stránku kde predávajú aj prázdne schránky bateriek – fľaškové, do rámu aj na nosič. Používa ich aj e-pohon pre výrobu vlastných battery packov… Až by som chcel niekomu “obyčajnému” urobiť baterku, asi by to bola tá správna cesta, a okrem iného by to malo aj profi dizajn.

  25. daj link a cenu , ja som na ebay tiez podobne prazdne obaly na bateriove packy a stoji to cca 40eur aj s postovnym. Ale aj tak vyjde lacnejsia nejaka fotokabela z alzy za 3.4eura a kobercova paska s isticom B25…
    Inak tie zinkove pasky na baterkove vyvody co poradil teslabike z ebay su na pi.u lebo naletovat na ne nieco spajkou a beznymi tavidlami je dost problem.

    …a zatial mam 7 tych 18650 clankov paralelne… Tu niekde zacina realna pouzitelnost tych 18650 china bateriek…

  26. link nejde vložiť, vyhodí mi chybu že je to spam… skús googliť bmsbattery… Inak napadlo ma že sa opýtam v e-pohone, majú presne tie isté, či by mi prázdne púzdro nepredali…Vyzeralo by to pekne profesionálne, a baterka v ráme je pekne v ťažisku.

  27. Dusan, skús to prosím popísať nejak podrobnejšie, aké 3 packy máš na mysli? Ako to bude prepojené a ako sa to bude používať? Budú to samostatné 3 batérie, ktoré chceš trvalo používať spojené paralelne? Alebo tri packy v rámci jednej veľkej batérie? Sú tie packy identické?
    Či a koľko vôbec niečo treba balancovať je nutné vyskúšať a odsledovať…

    1. Batéria bude vyskladana z článkov LG3200 18650, 10s3p. To znamená 3 10s packy budú zapojené paralelne. 10s BMS je iba jedno a má len 10 pinovy servisný konektor. Ak som to pochopil správne, tými 10 vodičmi sa kontrolujú jednotlivé články, pokiaľ chcem teda monitorovať všetkých 3×10 článkov, musím pripájať 3×1 články na jeden monitorovací káblik BMS, teda budú tieto články paralelne prepojene.
      Je to správne?

  28. Áno, tak je to správne, ono keď sa skladá batéria, spravidla sa najprv články spoja paralelne, v tomto prípade po 3ks, a následne sa tieto trojice spájajú do série. BMS sa pripája na každú paralelnú trojicu ako keby to bol iba jeden článok (z elektrického hľadiska sa tak aj chovajú)

    1. No, keď nad tým tak premýšľam ten battery pack od Linergy nie je až taký drahý. Tie LG už nemajú a normálne sa cena pohybuje od 6e za kus, to je aj s rezervou za 35 článkov cca 200E. Plus BMS, práca a obal sa pohybujem už na 300E a to stále môžem spajkovanim poškodiť články, tiež to treba nejako zaliať aby sa to nehybalo pri narazoch. Finálne riešenie od Linergy s ročnou zárukou môže v konečnom zmysle vyjsť lacnejšie.

    1. Ten chlapík je dosť drahý, je pravda že to vysklada do hocijakeho tvaru ale…

      The V3 cells are 6,50€ per cell, the Samsung 25R and the Panasonic PF are 7,20€ per cell and the VTC5 are 9,00€.
      The Kickfix Micro SL would be 25€ incl installation.

      Shipping up to 5k€ inside the EU is 15€.

      Teraz majú tie Panasonic PF za 3.35Eur pri mojom počte kusov.

  29. Možno by bolo riešením kúpiť články a dať to urobiť do e-pohonu… oni práve začali vyrábať vlastné packy, majú na to techniku, bms-ká, profi obaly… Čechy sú predsa len bližšie…

  30. A ak ten LG nie je skladom, tak by mohli stačiť aj tie Panasonic NCR18650PF… Lepšie ako nič. Alebo počkať…

  31. To znie dobre, držím palce nech to dlho vydrží… Určite budem chcieť nejaké 18650 skúsiť aj ja v blízkej budúcnosti. Inak môžeš skúsiť nabiť aj obyčajnou nabíjačkou (až to bude vybalancované a zabehnuté), a na tých balančných konektoroch si len skontroluj či je všetko OK. Je celkom možné že balancovať bude treba len z času na čas…

    1. Nemám 42V nabíjačku, nevieš o nejakej?
      6s Lipo nabijacka mi beží na PC zdroj.

  32. Taká by sa mala dať bežne kúpiť, priznám sa že som po nich moc nepátral nakoľko ja nabíjam výkonným spínaným zdrojom (čo v Tvojom prípade nie je potrebné). Bežná pre 36V pack (napr. 42V/2A) by mala vyhovovať. Možno aj niekde na bazáre nájdeš ak niekomu ostala po odídenom packu…

  33. BTW-Spinane nabijacky ku skutrom s kyselinovymi clankami za 10eciek z EBAY davaju jak na potvoru len 41,8V, treba ich rozoberat a trochu pohnut odporovym delicom.

    1. 41,8 je priam perfektné, veď keď tam nebude mať BMS tak je aspoň malá rezerva takže drobné nerovnosti v napätí článkov nebudú vadiť a nabíjaním na menej než 100% sa zvyšuje životnosť… Ak to nemá nejaký iný nedostatok, neváhal by som 🙂

    1. Kondenzátorové bodové zváračky sú bežná vec, používa sa to na rôzne účely. Pre domácu výrobu by bol najväčší háčik v správnej voľbe kondenzátora (a tiež ho aj zohnať). Urobiť zdroj ktorým sa nabije na nastavené napätie by už nemal byť problém.
      V blízkej dobe idem poskladať bodovačku z mikrovlnkového trafa, kamarát mi zohnal s výkonom 1kW. Asi tam urobím nejaký časovač pre reguláciu zvaru. Aktuálne vidím výhodu v tom, že to bude takmer zadarmo.

  34. O kondenzatorovom zvarani som uz hovoril ze to robi diery do plechu. Tazko sa to odhaduje. A casto treba menit vypinace kvoli prudovym spickam. Tu by sa skor otestoval ten napad s tym pootvorenym MOSFETOM aby to davalo povedzme 3 sekundy konstantny prud 20..25A bez prudovych spiciek…

  35. Dnes prvá testovacia jazda s novou batériou, 50km, priemerná rýchlosť 25km/h. Články držia.

    Príloha:

  36. Zložená batéria a pôvodná LiPo, li ion je o pol kila ťažšia, do 2kg, 36V/11.6 Ah

    Príloha:

  37. No vyzerá to super, držím palce aby to napriek tomu pájkovaniu dlho fungovalo… Pôvodne si mal len 5Ah ak sa pamätám, nie? Takže je to síce ťažšie, ale kapacita väčšia… Pozeral som aj na nkon, tie LG čo si pôvodne chcel im majú prísť 1. apríla.

    1. Áno, mal som 5Ah predtým ale dostal som z toho iba4Ah, tých 50km som urobil na 7,5Ah s PAS 2, cca 200W konstantne. Takže spotreba bola cca 5Wh/km. Čiže by som mal s novou batériou urobiť tých 70-80km.
      Články sú vybalancovane a držia napatie, v tomto prípade ich môžem vybíjať až na 3V.
      Nabíjam s balancovanim po 5s, to mi zároveň aj odhalí prípadný prerušený spoj na na niektorom článku.
      Ono je dosť možné že tie LG sú mäkšie a napätia by začali kolisat medzi článkami. S týmito Panasonic hádam pôjdu dlhšie bez servisu. Predsa len je to piplacka.
      http://industrial.panasonic.com/www-data/pdf2/ACA4000/ACA4000CE240.pdf

      Príloha:  Emailing-ACA4000CE240-2-2.pdf

  38. Dnes som teda riešil, jednu poruchu. Odlomeny pajkovany kontakt jedneho clanka sekcie.
    Dôležité je sledovať balancer ako spomínal Bob, inak Vám ani pán Boh nepomôže. Totižto ak sú zapojené 4 články do sekcie a jednému sa ulomi pri náraze spoj, je to ľahko zistitelne počas nabijania, keďže kapacita sa zvyšuje rýchlejšíe oproti ostatným.
    Spoliehať sa na automatiku balancera alebo BMS by som neodporucal.

  39. Z obrázku to nie je vidno, použil si na spájanie článkov tvrdý medený drôt alebo lanko? Ak si nedal lanko asi budú tieto problémy pokračovať…

  40. Treba “zacinovat” vacsiu plochu na baterii aby spajka lepsie drzala.

    Naozaj privody treba z lankoveho dratu alebo sa mi osvedcili odsavacie medenne pasiky. Pripadne tenky medenny plech.

    Ked to obcas nechce chytat na clanky, tak sa predava spajkovacia tekutina na nehrdzavehucu ocel
    (kupis v GM alebo SOS).

  41. Chlapi, ak vyskladám batériu, napr. 48V s Lion článkami so zabudovaným PCB, už nemusím použiť BMSku? Vďaka za odpoveď.

    1. ebike77, ak máš na mysli také tie 18650 články s malým okrúhlym ochranným plošáčikom zabudovaným na mínus konci batérie, tak je mi ľúto, ale nebude to fungovať. Buď sa na BMS vykašli (jednoznačne nutné poskladať batériu z pravých značkových článkov + treba mať vybavenie na ich občasnú kontrolu a úvodné či neskoršie vybalancovanie), alebo budeš musieť zohnať a pripojiť vhodné BMS.

  42. Uvažujem s tými 18650 Lion článkami, Panasonic 3400mAh vyskladať batériu pre ebike. Teda ak dám tie články s PCB (ochranný “plošáčik, zabudovaný v článku”) a zapojím aj BMS, tak to by to malo fungovať? 13S4P

  43. ebike77, použiť “chránené” články nie je dobrý nápad, a to zo žiadneho hľadiska. Sú drahšie, má sa “v nich” čo pokaziť, bude to hriať, a pokiaľ sa ich ochrana aktivuje, ťažko predpokladať čo to narobí ale určite nič dobré. Fety v tej ochrane sú na nízke napätie, takže ich prerazí napätie ostatných článkov ak by k niečomu došlo. Proste z chránených pack neskladaj… A ešte jedna rada, použi články na min. 10A alebo podľa potreby lepšie, tie “notebookové” sa budú hriať a po čase keď čiastočne zdegenerujú to pôjde rýchlo do prdele… Batéria by mala mať trvalý vybíjací prúd (podľa datasheetu výrobcu článku) optimálne dvojnásobný než je maximálny trvalý odber motora/RJ. Vtedy je reálna šanca, že aj po sezóne-dvoch, keď sa zvýši ich vnútorný odpor a ich prúdová zaťažiteľnosť klesne, budú ešte stále stíhať.
    Kde plánuješ kúpiť články?

    1. Vďaka za radu LuboN, chcel by som na Alibaba, tieto Panasonic články majú tuším vybíjací prúd 6A. Píšu že originál, v cene niečo cez 5Eur.

      1. Nebolo by lepšie kúpiť tu v EU? Napr. na http://www.nkon.nl
        Za pár dní doma, originálne články, dobrá cena (aj poštovného) a žiadne problémy s colníkmi… 🙂

        1. LuboN, vďaka za radu, vidí sa mi to lepšie, perfektná stránka, objednám si nejaké 18650.

          1. Držím palce, a nezabudni si pre istotu zobrať zo 2ks navyše, keby náhodou… Odporúčam všetky premerať, či niektorý nemá náhodou odlišné napätie (príznak možných problémov).

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *