Kugoo batéria 48V 15Ah oprava

Elektromobilita sa stáva čoraz populárnejšou, a s tým rastie aj potreba udržiavať a opravovať elektrické bicykle či kolobežky. Nedávno som sa stretol so zaujímavým prípadom pri oprave batérie pre elektrickú kolobežku Kugoo – 48V 15Ah batérie, ktorá na výstupe ukazovala 0V. Na prvý pohľad to vyzeralo na úplne mŕtvu batériu, ale realita bola trochu zložitejšia – a poučnejšia.

Prvá diagnostika: Kugoo batéria na nule, ale možno nie je stratená

Keď batéria na výstupe ukazuje 0V, nemusí to automaticky znamenať, že je zlá. V tomto prípade som ju rozobral a zmeral napätia jednotlivých článkov. Batéria mala 13 článkov zapojených do série a výsledky boli prekvapivé:

  • niektoré články mali 4,1V
  • iné 3,6V
  • a niektoré dokonca len 3,0V

Takéto rozdiely naznačujú, že problém môže byť v BMS (Battery Management System) alebo priamo v článkoch. Pri takejto nerovnováhe článkov sa BMS zvyčajne odpojí, aby chránila batériu pred poškodením.

Záchrana cez balancovanie

Na vyrovnanie napätí som použil balancér, ktorý musel bežať nepretržite 36 hodín, kým sa všetky články dostali na rovnakú úroveň. Trvalo to dlho, ale trpezlivosť sa vyplatila.

Po vybalancovaní som urobil záťažový test – tu som však narazil na menší problém. Prvý a posledný článok ukazovali pri záťaži odchýlky, čo ma najprv viedlo k podozreniu na ich poškodenie. Nakoniec sa ukázalo, že chyba bola v mojom meraní, ktorú som odstránil a následný test už ukázal správnu kapacitu batérie.

(Tu by som priložil výsledný obrázok z testu – „viz dole obrázok“).

Prečo Daly BMS nezbalancovalo články?

Zaujímavým bodom bolo, že batéria používala BMS od značky Daly, čo považujem za kvalitné čínske riešenie. Teoreticky by mala BMS dokázať vybalancovať články počas bežného používania. Napriek tomu sa tak nestalo. Prečo? Vidím tri možné dôvody:

  1. Batéria bola príliš hlboko vybitá a BMS ju z bezpečnostných dôvodov odpojilo.
  2. BMS bolo chybné a nedokázalo plniť balancovaciu funkciu.
  3. BMS jednoducho nebalancuje automaticky pri nízkej odchýlke alebo bez určitej aktivácie.

Momentálne ostáva len dúfať, že články si po ručnom vybalancovaní udržia rovnaké napätie počas ďalšieho používania až do prirodzeného opotrebenia.


Poučenie z opravy

Táto skúsenosť mi potvrdila, že aj keď batéria vyzerá na prvý pohľad „mŕtva“, nemusí byť nevyhnutne odsúdená na výmenu. Niekedy stačí trpezlivosť, správne vybavenie a overené postupy. Zároveň pripomína, že aj kvalitná BMS nemusí byť zárukou, že všetko bude fungovať ideálne za všetkých okolností.

Ak máte podobnú skúsenosť s batériami pre elektrické bicykle alebo kolobežky, určite sa podeľte v komentároch – každý takýto prípad je príležitosťou naučiť sa niečo nové.

Edit: tu je môj tester záťaže , testy na kugoobatérie boli jeho posledné , prestal merať kapacitu :(….hneď som objednal nový lebo je to naozaj užitočná vecička.

Môže sa Vám ešte páčiť...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *