Li-polymerová batéria

Väčšina  uživateľov nedokáže rozpoznať  rozdiely medzi „klasickou“ Li-ion a polymerovou architektúrou.Lítium-polymerová architektúra  sa líši od ostatných batérií typom použitého elektrolytu.

Original polymer bol vyvinutý v 1970 a používal suchý polymerový elektrolyt tenky ako film.Tento isolátor  dovoľoval výmenu ionov ,ako separátor bol použitý tradičný porovitý separátor nasiaknutý elektrolytom.Tuhý polymer mal zlú pri izbovej teplote batéria sa musela zahriať na 50-60 stupňov aby batéria dokázala pracovať. Sen o čisto plastovej batérii sa rozplynul v roku 2000 kedy vedci nedokázali vytvoriť batériu ktorá by pracovala bez toho aby bola zahriata resp aby pracovala pri izbovej teplote.

No však moderné Li-polymerové batérie sú vodivé pri izbovej teplote, elektrolyt je vo forme gélu.Všetky dnešné Li-ion polymerové články zahrňajú  separátor s mikro-pórami ktoré dovoľuju nasiaknuť vlhkosti.

Korektný termín pre takýto typ batérie Lithium-ion polymer resp Li-ion polymer alebo Li-polymer.Li polymer je zakomponovaný vo viacerých systémoch Li-Kobalt,NMC,Li-fosfát ,Li-mangán.Z tohoto dôvodu Li polymer  nieje považovaný za unikátnu chémiu a v označeniach batérii sa ani nevyskytuje.Väčšina Li polymerových batérií na trhu sú založené na chémii Li-Kobalt

lipo aku info

Aký je rozdiel medzi li-ion a li-polymer batériou ? V jadre sú tieto batérie sú tie isté  , oba druhy využívajú ten istý materiál pre katódu aj anódu a podobné množstvo však Li-polymer sa líší  mikroporovitým elektrolytom ktorý nahrádza tradičný pórovitý separátor.Gelový elektrolyt je dobrým katalizátorom ktorý zvyšuje vodivosť.Li-poly ponúkajú o trochu vyššiu okamžitú silu ako tradičné lion a sú menšie ich  výrobná cena je však o 10-30% vyššia (s tou cenou už to celkom pravda nebude )  ako článok naznačuje trh z li-polymerovými batériami sa rozširuje a cena by mala klesať.

Li-polymérové batérie sa môžu dať ohýbať oproti štandardnej lion batérii ktorá potrebuje pevný obal , lipolymérova batéria sa skladá z laminovaný plátov ktoré nepotrebujú kompresiu.

Nabíjacie a vybíjacie charakteristiky Li-Polymerovej batérie sú identické s Li-Ion systémami a nepotrebujú špecialnu nabíjačku (dá sa použiť pre lion), no však pre bezpečnosť je treba vybaviť batérie ochranným obvodom (myslené BMS).Plyn nahromadený pri nabíjaní spôsobí že Li-po sa nafúkne , výrobcovia by mali na to dbať aby sa nič také nestalo, je to väčšinou sposobené nesprávnou nabíjačkou s príliš veľkým prúdom alebo jednoducho batéria je už stará.

 

Do lítiových batérií som sa do teraz do hlbky  nezáujímal ,stačilo mi že to viem zapojiť zmerať kapacitu a pod.. takže ak by článku boli faktické chyby napíšte to do komentárov. Ohľadne chémie li-ion aku (lipo,lifepo4,NMC) budem študovať  aj naďalej myslím že to bude mať prínos pre mňa aj moju mašinku.

K troche bádania ma nakopli práve bobove skúsenosti s lipo batériami ktoré sú lacné výkonné ľahké dajú sa dobre škálovať

 http://teslabike.online/stavba-lipol-baterie/

Môže sa Vám ešte páčiť...

4 komentáre

  1. Milan píše:

    Li-Ion a LiPo (Lithium-Ion Polymer) sú zhodné technológie, rozdiel je len v obale. Lithium-Polymer akumulátor sa dodnes nevyužíva pre jeho nestabilitu.

    • bob píše:

      A to jsi vzal kde prosím?
      Tyto baterie jsou v mobilech, fotoaparátech, kamerách, v modelářství všech druhů s elektrickým pohonem. Jakou nestabilitu máš na mysli? Lipolky mám už 3 roky pro pohon elektrokola a o žádné nestabilitě nevím.

      • LuboN píše:

        To čo je všade označované ako LiPo je v skutočnosti akýsi hybrid medzi Li-Ion a „pravým LiPo“. Skutočné LiPo batérie uviazli v slepej uličke a nedosahovali parametre potrebné pre praktickú prevádzku. V snahe dosiahnuť potrebné parametre sa do polyméru primiešal tekutý elektrolyt a vznikli „nepravé“ LiPo batérie ako ich poznáme dnes. Sú tam aj ďalšie rozdiely, ale myslím že pointu to vystihuje. Dá sa povedať, že zaužívaný názov neodpovedá pravému názvu použitej technológie.

  2. Anonym píše:

    To čo je všade označované ako LiPo je v skutočnosti akýsi hybrid medzi Li-Ion a „pravým LiPo“. Skutočné LiPo batérie uviazli v slepej uličke a nedosahovali parametre potrebné pre praktickú prevádzku. V snahe dosiahnuť potrebné parametre sa do polyméru primiešal tekutý elektrolyt a vznikli „nepravé“ LiPo batérie ako ich poznáme dnes. Sú tam aj ďalšie rozdiely, ale myslím že pointu to vystihuje. Dá sa povedať, že zaužívaný názov neodpovedá pravému názvu použitej technológie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *