Uverejnené komentárov 7

Lítiové akumulátory podľa chemického zloženia LiCoO2,LiMn2O4,LiFePO4,NMC,NCA,Li4Ti5O12

Na batteryuniverzity.com som našiel dobrý článok o typoch lítiových akumulátoroch,docela je v tom guláš  viz info nižšie.

Lithium oxid kobaltu (LiCoO2)

Li-kobalt je najpopulárnejšie zloženie pre spotrebné batérie. Jeho vysoká kapacita poskytuje dostatok energie pre mobilné telefóny, notebooky a digitálne fotoaparáty. Batéria sa skladá z katódy oxidu kobaltu a oxidu grafitu anódy. Katóda má vrstvenú štruktúru a pri lítiové ióny sa pohybujú od anódy ku katóde. Tok sa pri nabíjaní obracia. Nevýhodou Li-kobalt je relatívne krátka životnosť a obmedzené možnosti zaťaženia tj kapacita pod záťažou a schopnosť dodávať vysoký prúd.

 

Li-kobalt nedá nabiť a vybiť na prúdom vyšším ako je jeho 1C  rating. To znamená, že 18.650 batéria s 2,400m Ah kapacitou možno nabiť a vybiť len prúdom 2400 mA. Rýchle nabíjanie a prekračovanie tohoto limitu (aj samotný limit je považovaný za príliš veľa)  spôsobuje prehriatie a neprimeranú záťaž. Pre optimálne rýchle nabitie, výrobcovia doporučujú C-rating najviac 0.8C alebo 1920mA. Povinný je tiež ochranný obvod akumulátora obmedzuje nabíjanie a vybíjanie rýchlosť na bezpečnú úroveň asi 1C.

LiCoO2

 

Lítium Mangán Oxide (LiMn2O4)

Prvé zmienky o tejto štruktúre sa  objavili už v roku 1983.V roku 1996, spoločnosť Moli Energy začala predávať Li-ion články s  lítium mangán oxidom ako materiálom pre katódy. Architektúra tvorí trojrozmernú spinelovu štruktúru, ktorá zlepšuje tok iónov na elektródy, čo má za následok nižší vnútorný odpor . Ďalšou výhodou „spinely“ je vysoká tepelná stabilita a vyššia bezpečnosť, ale počet nabíjacích cyklov a kalendárna životnosť je obmedzená.

Článok s nízkym vnútorným odporom  je kľúčom k rýchlemu nabíjaniu a vysokým vybíjacím prúdom .18650 články Li-mangánových batérií môžu dodávať prúdy 20-30A s miernym tepelným nahromadením. Je tiež možné použiť jedno sekundové pulzy až 50A. Kontinuálne vysoké zaťaženie pri takomto prúde by mohlo spôsobiť nárast tepla a teplota článkov nesmie prekročiť 80 ° C (176 ° F). Li-mangán sa používa pre elektrické náradie, lekárske nástroje, rovnako ako hybridné a elektrické vozidlá.
Li-mangán má kapacitu, ktorá je zhruba o tretinu nižšia v porovnaní s Li-kobalt, ale batéria stále ponúka o 50 percent viac energie, než batéria na báze niklu. Dizajn flexibilita umožňuje inžinierom maximalizovať batériu pre životnosť, pre maximálne prúdové zaťaženie (merný výkon), alebo pre vysokú kapacitu. Napríklad,verzie s dlhou životnosťou 18650 bunky májú kapacitu 1100mAh; verzie s vysokou kapacitou majú cca 1,500mAh, ale majú nižšiu životnosť. Výrobcovia notebookov by pravdepodobne si vybrali  verziu s vysokou kapacitou pre maximálnu dĺžku behu; výrobca elektrického náradia by mal staviť na dlhú životnosť s vysokým  výkonom.

LiMn2O4

 

 

Lítium železo fosfát (LiFePO4)

V roku 1996,na  Universite of Texas (a spolu s daľšími výskumníkmi) uviedli fosfát ako katódový materiál pre lítiové batérie. Li-fosfát ponúka dobrý elektrochemický výkon s ​​nízkym odporom.

Hlavné výhody sú väčšia bezpečnosť, dobrá tepelná stabilita, vyššia tolerancia k „zlému zachádzaniu“, vysoká prúdová zaťažiteľnosť a dlhá životnosť. Skladovanie  plne nabitej batérie má minimálny vplyv na životnosť. No však ako protihodnota je znížené napätie na článkoch  3.3V /článok čiže celková dodávaná energia je o niečo nižšia ako pri článkoch Li-Mangán.

Okrem toho, nízke  teploty znižujú výkon a zvýšená teplota skladovania zasa skracuje životnosť (lepšia než olovenné NiCd alebo NiMH). Li-fosfát má vyššie samovybíjanie ako ostatné lítium-iónové batérie.

Obrázok  sumarizuje atribúty Li-fosfátu.

lifepo4

 

Lítium Nikel Mangán Oxidu Kobaltu (LiNiMnCoO2)

Poprední výrobcovia batérií sa zamerali v katódach na kombináciu niklu, mangánu a kobaltu (NMC). Podobne ako u Li-mangánových článkoch , články NMC môžu byť navrhnuté tak, mali bud vysokú kapacitu alebo vysoký výkon pod záťažou,no však nie obe.

Napríklad NMC v 18650 články na bežné použitie môžu mať kapacitu 2,250mAh, ale výkon pod záťažou je mierny. NMC v rovnakom článku môžu byť optimalizované pre vysoký výkon no však kapacitu majú len 1,500mAh. Na báze kremíkovej anóde sa bude môcť  ísť s kapacitou do 4,000mAh , kapacita a životnosť môže  byť nižšia

Tajomstvo NMC spočíva v kombinovaní niklu a mangán. Nikel je známy pre svoju vysokú kapacitu , ale má nízku stabilitu; mangán má výhodu vytvorenia spinelovej štruktúry a dosiahnuť  tak veľmi nízky vnútorný odpor, no však má nízku kapacitu. Kombinácia týchto kovov prináša to najlepšie v každého z nich.

NMC je dobrá batéria pre náradie a elektromobilitu. Katódu tvorí kombinácia jedna tretina niklu, jedna tretina mangánu a jedna tretina kobaltu je to jedinečná kombinácia, ktorá tiež znižuje cenu surovín v dôsledku zníženia obsahu kobaltu. Dosiahnutie správnej zmesy  je  veľmi dôležité a výrobcovia   tieto informácie udržujú v tajnosti.

NMC batéria

 

Lítium nikel kobalt oxid hlinitý (LiNiCoAlO2)

Batéria (LiNiCoAlO2), alebo NCA, je menej  používaná  v bežnom spotrebiteľskom trhu, ale pre vysokú kapacitu a tiež kapacitu pod záťažou , a  dlhú životnosť, si táto technológia  získala pozornosť automobilového priemyslu , no však menej lichotivé výsledky sú v oblasti ceny a bezpečnosti .

NCA

Lítium Titan (Li4Ti5O12)

Batérie s lítium titanovými anódy boli známe už od roku 1980. Li-titan nahráda za grafit v anóde v typickej lítium-iónovéj batérii . Li-titanová batéria má nominálne napätie článku na 2.40V, môže byť rýchlo nabitá a poskytuje vysoký vybíjací prúd 10C, tj 10 násobok menovitej kapacity.Počet cyklov  je vyšší ako u klasickej Li-ion; batérie je bezpečná, má vynikajúce vlastnosti , pri vybíjaní v nízkych teplotách má stále 80 percent kapacity (pri teplote -30 ° C ). Na má však nízku kapacitu 65Wh / kg,a vysoké výrobné náklady.

Li4Ti5012

 

Moje záverečné zhodnotenie:

Článok by mal urobiť jasno , ľudom ktorí sa chystajú o vyskladanie vlastnej batérie alebo sa rozhodujú pri kúpe celej batérie, overené sú staré dobré lifepo4, tiež LiPo Batérie ktoré využíva sú dobré čo sa týka ekonomie váhy  výkonu a tiež životnosti.

Problém je trochu v tom ak by niekto chcel vyskladať batériu zo šulcov 18650 .. zvoliť NCA alebo NMC no tu je rozpor pôvodne som si myslel že batéria s najvyššou kapacitou bude mať veľmi dobrý výkon pod záťažou a životnosť lebo sa nebude namáhať , no po týchto informáciach to nieje také jednoznačné…Batéria ktorá má nižšiu kapacitu môže mať vyšiu životnosť aj dodávať vyšší výkon ,ako batéria s vyššou kapacitou, všetko ukážu asi len užívateľské skúsenosti , ktoré budú dlhodobé, nevidel som testy na životnosť iba výkon a kapacitu.Dôvod prečo to riešim je vyskladanie  batérie na elektrobicykel ktorá dodá požadovaný prúd max 20A  kontinuálne (špičku neriešim) predstava je 48V 10-12Ah za 350 eur vrátane bms a nabíjačky , samozrejme batéria musí zvládať dobre prúd (aby veľmi  neklesalo napätie) a životnosť skrátka musí byť.. na jeden rok sa to robiť neoplatí  ,800 cyklov a viac

LG-baterie

 

7 názorov k “Lítiové akumulátory podľa chemického zloženia LiCoO2,LiMn2O4,LiFePO4,NMC,NCA,Li4Ti5O12

  1. Teslabike,ako je mozne sem vlozit svuj clanek s obrazkama?

    1. Hoj tondo odteraz si autor malo by ti to ist ovladanie je docela dobre riešené , ak by sa chybička našla tak opravím

      fotky možeš nahravať priamo pri písaní článku alebo cez položku multimedia

      Ak by bol problém foto plus článok zašli na teslabike@gmail.com
      ja ho zverejním ..
      Ak by si niečomu nerozumel rad poradím

      1. ešte tu je obrazok

        Príloha:

    1. Jásaš předčasně jedná se o aku do mobilu a nanejvýše do NB s malými odběry.
      Pro naše účely bohužel nepoužitelné.

      1. o „Wunderwaffen“ baterkách by sa tiež dali na teslabiku popísať články ,bodaj by sa to dostalo ihneď do výroby..

        No však realita je taká že všetko sa orientuje na „planované opotrebenie“ čiže po záruke (2 roky) čaká dead end.
        https://www.youtube.com/watch?v=BN2OZMl6p4U

        Bola by to paráda keby sa ebike nabil za 5 minút verím že je to možné

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *