Aké je dobré napätie na lifepo4 batérií pri nabíjaní.

Aké je dobré napätie na lifepo4 batérií pri nabíjaní.

Aké je dobré napätie na lifepo4 batérií pri nabíjaní.
Hodnotenie čitateľov

Inšpiroval ma ktomu uživatel Cormoran v diskusii teste motoru QQ  dnes ráno a tak som sa poohliadol na internete aké je dobré nabíjacie napätie pre Lifepo4 batérie. Prvom rade tento článok nebrať ako dogmu existuje totižto veľa druhov lifepo4 článkov ich hodnoty sú strošku odlišné. Každý výrobca lifepo4 batérií je trochu svojský no v zásade stačí pochopiť princíp ako sú články v batérií zoradené , toto pochopenie nám pomôže určiť / opraviť chybu na batérii.

Takže podme sa pozrieť na 48V lifepo4 batérie pre elektrobicykel . Síce majú napísané 48V ale to je nominálne napätie ak by po nabití dosiahla batéria len 48V tak je to zle !

Pozrime sa preto na rôznych výrobcov ako udávajú svoje nabíjacie napätie  pre batérie je to trošku nepresné lebo niektorý udávajú napätie na nabíjačke ktorá nieje na nič pripojená a keď sa pripojí na batériu tak sa napätie trošku stiahne dolu..

LiFePO4 chémia  umožnuje a 2,0 V – absolútne minimum na  jeden článok a maximálne 4.3V na jeden článok. Ak sa porušia tieto limity je vysoko pravdepodobné že článok sa poškodí.

Prvého dodávateľa tu máme Ping ten uvádza:

Nabíjacie napätie: 60-61 Voltov pre svoj pack 48V (16s neskôr vysvetlím čo to 16s znamená)

Skúsenosti užívateľov s ping V1 pre 16 buniek v sérii  je napätie 60.5V čo znamená 3.78V na jeden článok

V2 má menej pre 16 buniek v sérií  a je to 58.7V  a na jeden článok 3.66V.

ping baterie pre elektrobicykle

 

 

 

 

 

 

Druhý dodávateľ je Headway  na stránkach elifebike eshopu som vyčítal nasledovne

Nabíjacie napätie
 3.65V
Nominálne napätie
 3.2V
Napätie pri ktorom sa batéria odpojí
 2.0V

Batériový pack sa skladá zo 16 kusov veľkých článkov 10-15Ah a pri nabíjaní týchto 16 článkov

Dosahuje napätie 58.4V.. ochrana proti prebitiu reaguje  ak článok dosiahne 3.9V to by znamenalo 62.4 V na všetky články celej batérie.

headway baterie

 

 

 

 

 

 

U predajcu BMS battery som nenašiel detaily len nabíjacie napätie 58.4V pre 48Voltovú lifepo4 batériu

 

Týmto by som monitoring predajcov ukončil a ideme na to ako detekovať chybu.

 

Prvom rade treba eliminovať chybu merania , použiť viacero merákov napätia alebo jeden dobrý a preverený multimeter voltmeter.

Potom odmeriam napätie na nabíjačke malo by byť nad 58V tažko povedať koľko presne sú tam drobné rozdiely, proste také aby nabilo batériu na 58.4V  (alebo podla výrobcu) ak je nižšie už sa môže jednať o chybu.. To je ten najlepší prípad pretože BMSko batérie by malo rozložiť rovnomerne nemalo by prísť k poškodeniu článku ,len k slabšiemu nabitiu.

Teraz vysvetlím čo je to tých 16s  je to pošet buniek v batérií v sérii.

Takto vyzerá jedna bunka v batérii ak by mal jeden článok (to jeden šulček) 3.2V 1Ah tak máme 3.2V 10Ah bunku

Toto čo je dosť archaický 🙂 systém teraz sa robia lepšie články- bunky ktoré majú už rovno 3,2V 10 Ah–aj viac. Napríklad Headway je jeden veľký šulec ktorý ma 10-20 ah 3.2 V montáž je jednoduchšia aj riziko chyby je nižšie.Ak sa zničí jeden článok (napríklad skratuje)  zničí celú bunku.

a123 batérie bunka

 

Takto vyzerá batériový pack vo vnútri batérie .. Silové vodiče sú zaroveň aj ” signálnymi vodičmi pre bms , no nie vždy je to pravidlo niekedy ešte pribudnú jeden či dva signalne vodiče pre bms.. záleží od výrobcu batérie.

bms zapojenie 48V lifepo4

 

Medzi bunkami s batériami by malo byť 3.2V nominálne napätie (3.6-7V pri nabíjaní). Ak jedna bunka by mala mať nejako menej napríklad 2.8 V tak  zlá 🙁 .

Odporúčam preštudovať články o bms:

https://teslabike.sk/bms-sprava-napajania-baterie-elektrobicykel-detailne-ii/

https://teslabike.sk/bms-sprava-napajania-baterie-elektrobicykel-detailne-i/

https://teslabike.sk/moja-lifepo4-bateria-umrela-foto-skusenosti-s-v-power/

Ak som niekde spravil chybu tak napíš do diskusie .. opravím ju

 

42 komentárov

  1. Je mi to jasné, jen je paradox, že při prodeji mě vysvětlovali, že kontrolují nabíječky po výrobci a dolaďují napětí na přesnost 0.5v V příbalovém letáku je napsáno, že kapacita baterie v prvních cyklech postupně roste, přesto budu prodejce raději kontaktovat. 55v a asi málo.

  2. Author

    maš pravdu ked sa ich budeš pýtať , skús sa ich opýtať jakej značky sú články , potom neskor to bude lepšie pre celkový obraz ked napišeš dojazd …

    Napríklad je lepšie vedieť že bateria s headway článkami mala dojazd 50km ako batéria “neznáme články” mala dojazd 50km..

    inak diky za to že dávaš info 🙂

  3. doplnim ešte že ide o lifepo4 članky 3,3V/ 40Ah 16ks celkova vaha toho packu by mala byt niečo cez 25 kg.

      1. Author

        Pekný ram si tomu spravil , predpokladám že to zapojiš na solar a šupneš tam menič na 230 ? či je inakší plán

        1. ok vdaka. solar uz mam ale musim prerobiť alebo vyrobit iny regulator lebo ten co mam je urceny na olovaky. menič bude ale nie na 230V ale na požadovane napätie je to strata energie neniť to na 230 a potom zase dole napätie na nabijanie

          1. alebo necham to tak ako to je myslim ten solar a regulator a poriešim len menič z 12v na 57,6V

  4. Author

    Aha máš pravdu “menením ” stratíš energiu no myslel som že zo solara ti pojde do batérie a z batérie na menič 230V (nemyslel som to tak že zo solara na menič 230 a potom cez trafo na batérie ) Potom to BMS ti neslúži tak nejak obojsmerne tj ak ho solar nabíja balancuje jednotlivé články a potom ak ich vybíjaš stopne aby sa nevybili moc ?

    1. poriešim to takto solar-regulator-aku12v olovo( toto už mam funguje ok)- menič z 12v na 57 aj nejake drobne bms ma na vstupe toleranciu. hej bms tak pracuje ako pises to moje je do max 60A , kontroler mam 45A a motor crystalite 3540 vyrobca udava ze motor vie ist do 50A ale ja rozhodne neplanujem upiect magnety lebo pochybujem ze cinania davaju tie odolnejsie okolo 100C ale urcite montuju tie do 80C a treba si uvedomit ze pri vissich teplotach sa oslabuju magnety.

  5. Author

    Trošku som sa v tom stratil bol som v tom že zo solarom budeš nabíjať lifepo4 baterku ktorú si poslal som myslel že tú budeš mat doma preto som písal o tom meniči.. Tvoj plán je nabiť solarom batériu (12V olovo) a potom cez menič to poslať do lifepo4 (čo je na fotke) do elektrobiku mne sa to zdalo na ebike velke možno sa mýlim.. (rozmery neviem možno do vozíka za ebike )

    K motoru do motora sa neoplatí tlačit moc amperov ako hovoriš môže niečo pokaziť ten crystalite je dobrý motor je už z tých väčších a použivali sa (alebo sa používaju v stealth fighter bicykloch) tí do nich tlačia 3000W ( len špičkovo zaleží pri akom napätí , tuším to bolo 48V ).. Na krátku dobu to motor znese ale ak by prišiel tahavý kopec a plný plyn 50-60 Amperov myslím že by to mohlo byť privela.
    S magnetmi máš pravdu ale ich výhoda z pohladu teploty je že su nalepné na obale motoru teda teplo má kam isť , skor by som sa obával o cievky síce na tomto motore je robustny stator (teplota nestúpa tak rýchlo) no od obalu je predsa len oddelený a teplota v cievkach dokáže stúpnúť dosť razantne u malých motorov (u tvojho to bude pohodka)

    Tento blazen upiekol už pár menších 8 fun motorov
    https://teslabike.sk/kriticka-teplota-motoru/
    https://teslabike.sk/meranie-teploty-motoru/

    https://teslabike.sk/ohrev-hub-motoru-tabulka-a-obrazky/

    Kontroler 45A je akurát je to aj nejaká značka ?

    1. Baterku som robil do ebike, je trocha väčšia 600x400x90mm preto musim prispôsobiť ram, ale stoji to zato pretože nabitá bateria ma okolo 53V a kapacitu 40Ah. Hlinikovy bike som splašil za 50eur takže velka skoda to nebude, kontroler je orginal od crystalite. Ked to dam vsetko dohromady pošlem samozrejme foto. Celkovu vahu ebiku kalkulujem do max 50kg.

  6. Author

    Jasné že to stojí zato 🙂 bude to delo možno jeden z naj eletrobikov na slovensku čo sa týka kapacity tak to bude mala ostrovná elektráren na dvoch kolesách , som zvedavý na ten dojazd a výkon . Teším sa na dalšie foto.

    Osobne som jazdil s 50kg váhou (celý bicykel) pokiaľ sa to dá na stred tak je to v pohode. Ja som sním nemal problém lenže ja som blbé meritko nakolko som sútažil v trojboji 🙂 … Poviem ti to rovno niečo takéto ako maš ty by som bral všetkými desiatimi..

    A ešte otázečka cena toho všetkého kolko ta to vyšlo ?

    1. ok no aj ja som zvedavý,je na tom ešte fura roboty ale ide mi hlavne o dojazd preto som volil taku kapacitu. baterie som nakupil od http://eskutr.cz/cs/index a vypleteny motor s kontrolerom a ostatne komponenty od http://shop.crystalyte-europe.com/home.php vsetko ma to zatial stalo okolo 1600eur. Je to palka ale ked si pozrieš orginal ebike tak cena je podobna ale 1/4 vykonu z mojej zostavy.

      1. Author

        Myslím si že je to výhodné keď si zoberem ego kit ten stojí 2 000 eur (možno aj viac ceny nejako nesledujem) a bateria je obyčajná lionka 48V 10ah ..Tvojmu biku čo sa batérie málo čo vyrovná myslím že sú to až 3000 – 5000 mašiny.

        1. Na druhou stranu konkrétně ego kit je vytuněný a předražený cyclone. Většiná nadšenců a kutilů si to taky dokáže vytunit a i za menší finanace. Důležité je si zdělovat jak si to který kolega udělal a kolik ho to stálo.

          1. Author

            trošku som to poplietol resp zle to vyznelo ,

            je výhodne som myslel že si to takto postaviť než kúpiť niečo drahé komplet..

            Osobne sa mi páčia koncepty poriadna batéria s dobrým dostrelom či už cyclone alebo chrystalyte.

            možno mi to niekde medzi riadkami uniklo aký ma dojazd ? 53V 40Ah ? testoval si to ? ak to porovnam z moju baterku tak by dojazd mohol byť nad 100 km.

          2. Nechcem nič hovoriť zle na crystalite, zatiaľ mi všetko funguje,( skušal som bik hore nohami motor bez zaťaže) aj keď som si musel čo to poopravovať alebo vylepšiť-prerobiť. No ten dojazd ešte neviem ale teoreticky 400km s pedalovanim.

    1. Author

      Čo konkrétne si upravoval na tom CRYSTALITE ? čo sa ti nepozdávalo.. ?
      * už si mýlim tie motory 🙂

      1. Jsi mně kapku zmátl, ekowatt má crystalyte.
        Cyclona mám ja:-)

        1. Author

          jaj ja som zmateny 😀 myslel som crystalite motor ne cyclon
          🙂 diky za opravu

      2. nechcem robiť zlu reklamu, také drobnosti ale niekto by to reklamoval možno by nevedel čo a ako. Možno mal ten operátor zlu noc.

    1. Author

      Pekné konektory a spracovanie , kedy už budeš jazdiť ? 🙂

      1. Vďaka,to niesu konektory ale kablove panelove prechodky. Chcel by som koncom juna uz fungovat mam vsetko pripravene na pozvaranie ale kamoš ma teraz dovolenku, tak musim vydržať.Celkovo sa zmestim do okolo 50kg, teraz uz je to real vtedy to bol len odhad.
        a toto je moj sen.

        Príloha:

        1. Author

          Jasne prechodky sú štýlové 🙂 , teraz mi však chodia po rozume samé konektory , keby ideš okolo a dáš vedet si u mna možeš predlžiť dojazd , máme dobrú štrkovku kde su hole ženy

          1. hole ženy? to mam rad. Niekedy sa určite zastavim len sam neviem kedy. A odkiaľ to že si? Ja som okolo nitry.

          2. Author

            Ja bývam šulekove ked steš dojdi ale dobré štrkovky sú leopoldov , peterské jazero , možno seredi “véčko” madunice, alebo horná streda tam sa chodím kúpat, na kúpaliská moc nechodím mám radšej jazerá.

    1. Author

      Och to je škoda že si to prerušil ? prečo ? … ak máš z nečím problém ti pomožem no čo pozerám na svetlá a celkovú tvoju prácu tak sa vyznáš..

      Lifepo4 baterky využiješ inak ?

      1. konštrukčný dôvod je jednoducho ľudská závisť. Ale na druhej strane som hrdý na to, že ako slovákovi (biely otrok to sme v DE)závidia nemci.

        1. Author

          to je škoda .. 🙁 bol by to jeden z najlepších elektrobicyklov v slovensku , nemcov neriešim ešte stále milujú nimh batérie 🙂

          1. Author

            Parada ..dopracuj to do uspešnéj jazdy

  7. Tak som to dokončil, ešte nejaké úpravy a bude ok. Ale už jazdím ide to max 60km/hod, dojazd momentálne testujem zatiaľ to vyzerá na okolo 100km bez pedalovania.

    Príloha:

    1. Author

      tak toto rád vidím a čítam ,, som rad že sa ti elektrobicykel podarilo skompletizovať..Bolo by škoda aby takýto stroj nevznikol 🙂

      1. Tak čo kedy môžem dojsť? Som od teba len 65km

        0915 940 201

        1. Author

          Ahoj prist možeš hoci kedy do 14.10 som doma moje tel je 0949737055

          zeber si aj nabíjačku 🙂

    2. Pri priemernej rýchlosti 35km/hod z asistenciou dojazd na jedno nabitie 180km+ Vyskušané Levice-Bratislava a nebol akumulátor ešte vybitý. Kapacita akumulátora je 2,2kWh. Cena energie 1kWh 0,0554 euro

      1. Author

        Parada 🙂 osobne by mi stačila polovica s dostrelu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *