Ako predĺžiť životnosť lipo akumulátorov

Ako predĺžiť životnosť lipo akumulátorov

Ako predĺžiť životnosť lipo akumulátorov
Hodnotenie čitateľov

V elektrobicykloch sa často používajú lipo akumulátory , rc  modelári ich dobre poznajú majú svoje výhody nízka váha dobrá cena a kapacita. Opačná karta je životnosť ak sa nepoužívajú správne resp ak knim užívateľ chová nevedome nešetrne.

Používaj správnu nabíjačku určenú práve pre tieto batérie

Lítium polymérové nabíjačky ​​používajú iné nabíjanie než iné nabíjačky batérií dokonca nabíjačky lítiových batérií (lifepo4 li-ion). Z tohoto dôvodu musí byť použitá LiPo nabíjačka pri nabíjaní LiPo batérií.

Nabíjací prúd 

Nabíjací prúd nesmie presahovať 1C počas celého nabíjania LiPo batérie. Predajcovia môžu udávať viac aby sa batéria rýchlejšie nabila a batéria sa skutočne rýchljšie nabije no skracuje to životnosť

Príklad mám 5000 mAh lipo batériu prúd by mal byť nižší ako 5 ampérov (1C) , aj samotných 5ampérov je dosť veľa.

 

Nikdy nenabíjajte batérie bez dozoru.

Používajte bezpečné miesto pre nabíjanie, najlepšie v otvorenom vetranom priestore , niekde kde prípadný požiar nemôže napáchať škody (autor článku na instructables je trocha precitlivelý )

poznámka: Ono to zneje ako keby lipo batérie boli ako šílený Max a horeli si ako sa im zachce , napríklad užívateľ  Bob v elektrobicykli ich zdárne využíva dlhú dobu správa sa knim rozumne a nič sa nestalo , väčšina ludí má pozitívne skúsenosti. Predvídavosť a opatrnosť je  dobrá prevencia.

Nabíjanie vybíjanie lipo batérií

Nenabíjajte  viacero batériových packov na raz 

Toto je myslené pre RC modelárov vysvetlím na priklade mám tri rovnaké batérie napätie ,kapacita, typ, samozrejme vyštavené z predlošlej zábavy teoreticky by som mohol všetky tri nabíjať paralene naraz , no však treba mať k tomu nabíjačku ktorá unesie počiatočný prúd ktorý je vysoký. Je vhodné aby nabíjačka mala regulovatelné prúdové obmedzenie kde by som nastavil 5A a stop , aj keby zvládla viac.

hobby kibg lipo batéria

 

U elektrobicyklu je toto asi najväčší problém pretože ak by som vyskladal batériu z týchto packov napríklad z hobby kingu tak paralelne budem mať minimálne dva packy a do série tiež dva aby to dalo 48 10ah , no teraz by som mal zapojiť ku každému bms na každý jedne pack zvlášt tj 4x BMS  obvod ok tu už troška viac  elektroniky než je treba (možno by to riešila  lepšia varianta bms pre viac buniek) , problém je ako nabiť tieto batérie ? 4 samostatné nabíjačky  alebo nabíjať jednu batériu po druhej ?.. ak by bolo nabíjacie napätie napätie zhodné s nabíjacím napätím na li-ion aku tak by sa to dalo nabíjať  bms by mal batérie ochrániť.

Skúsenosti s týmto budú mať rc modelári a ludia čo jazdia na lipo.

 

Vybíjací prúd 

By nemal presiahnuť  maximálny vybíjaci prúd udávaný v popise, veľké vybíjacie prúdy majú za následok nižšiu kapacitu   batérie , a články sa budú prehrievať (o teplote batérii neskôr)

Pre ebike sú vybíjacie prúdy kritické preto pri návrhu batérie počítať s dostatočnom rezervou pre batériu aby sa nenamáhala ,výsledkom bude lepšia životnosť batérie.

Keby skladám z batériu pre elektrobicykel z lipo tak by som pre vybíjací prúd 20A bral 10 000 mAh až 15 000 mAh.Skôr vyššie varianty

Predajcovia často udávajú prúdy nad ktorými začína rozum stáť z 5000 mAh chcú cucať  “40C Constant / 50C Burst”

1C znamená že jednu hodinu by táto batéria dodávala 5 ampérov ok ale nasoliť 40C je iná káva…

Tu je popísaná  matematika  ohladne olovenných aku..

 Teplota lipo batérií pri vybíjaní

V článku na instructables sa nedoporučuje batériu používať ak teplota v okolí batérie presahuje 60 stupňov celzia.A ihneď prestať vybíjať / používať ak teplota batérie dosiahne 70 stupňov. Osobne by som dal nižšie hodnoty  45-55 stupňov.Čím vyšší vybíjací prúd tým väčšie teplo.Preto by som skladal batériu z väčších blokov ako by som mal spoliehať na jeden 5 000 mAh radšej 2x 5 000 o prúd sa batérie “bratsky podelia” a tým pádom nevzniká teplo.

Nevýbijať úplne

Napätie na jednej bunke (cell) musí byť  3.6V nesmie byť menšie , vysoké vybitie poškodzuje batériu. Napríklad lionky dovolujú isť na 3V alebo až na 2.7 (záleží od výrobcu). Tu dávam na skúsenosti a prax. Keď už  napätie pod záťažou klesá tak viem že baterka potrebuje dobiť (mimochodom dobíjam po každom použití ,aj krátkom no však mám lifepo4)

batérie strata kapacity vzhladom n teplotu
Vplyv teploty a nabíjania na životnosť batérií

 

Skladovanie a transport lipo batérií

Dobrá teplota pre skladovanie batérií  je 10-20 stupňov na mieste z nízkou vlhkosťou. Užívatelia dávajú svoje lipolky spať do chladničky v plastových obaloch ktoré chránia proti vlhkosti. Keď sa batéria vytiahne z obalu  ju treba ochrániť pred vlhkosťou a kondenzovaním, treba nechať teplotu stúpnuť na teplotu prostredia , až potom nasadiť.

Napätie článkov pri skladovaní

Dobré napätie článkov pri skladovaní je  3.7V – 3.9V . Nabiť a vybiť  každé tri mesiace (aj častejšie)

Transport lipo batérií 

Prenášanie batérií bude pre elektrobicykel dennou záležitosťou preto treba rátať si ochranou nemali by byť iba tak pohodené niekde  kapse alebo v obale na batérie .Obal je dobré mať vystlaný nejakou mäkkou penou , ešte lepšie niečím nehorľavým  a mäkkým.

skladovanie lipo batérií

 

 

16 komentárov

  1. Ja by som len doplnil, ze dobre pre zivotnost je fungovat co najcastejsie na cykle nabit 80% vybit do 30%. Pripadne v praxi nabit do 90% a vybit do 20%. Ak sa jazdi mierne, tak aj nabijaci prud je dobry mensi. Ak su LiPol zatazovane vyssimi vybijacimi prudmi, je dobre aj nabijat vyssimi prudmi. Baterku nechat vybitu co najkratsie. Pokial sa da, ihned dobyt. Co sa tyka nebezpecenstva, je to podobne ako s autom na benzin, ci LPG. Benzin hori, LPG tiez hori a predsa na to jazdime. Dolezite pri LiPoloch je kontrolovat nafuknutie. Ked uz su nafuknute, tak zahodit a vymenit. Tiez neznasaju tvrdy skrat. Vtedy sa casto nafuknu. Kolegovi rz v ruke zacala horiet, ale to bola stara a nafuknuta a este ju dal do skratu. Normalne sa netreba bat. Podlamna je to na e-bike najlepsia volba.

    1. Když vezmu do úvahy že lipolky jsou v mobilech tabletech a mnoha dalších zařízeních kde mají dost drsné podmínky.
      Nabíjejí se na plné napětí a mnohdy se vybíjí až do “dna”, nabíjí se téměř denně a přesto vydrží několik let (3-5).
      Rozdíl je v malých odběrech a malých nabíjecích proudech.
      Pokud lipolky z hobykingu vydrží polovinu toho tak se to určitě finančně vyplatí.
      Když to vztáhnu na své postavené lipolky 37V15Ah (3x5Ah bloky), nabíjím na 41,8V a vybíjím na 35V v tomto rozmezí dá baterie 14Ah výkonu, měřeno cycleanalystem.
      Vyhoda u těchto baterií je že jedou na plno až do konce kapacity, oproti tomu li-mn které s klesajícím napětím hodně omezují odběr proudu.

      1. Ještě doplním že těch 35V minimum je v zátěži, po vypnutí a mírném vychladnuti je to 36,5-37V.
        Tyhle baterie na elektrokle bez měření nedoporučuji!!!

        1. Author

          Jasne tak je tam aj kvalita keď zaťažíš 20a neklesne pod 35V

          Merak je pre mna nutnosť tri diodky alebo tri paličky na display sú oničom max signálka že ebike je zapnutý..

          Meriaš si už aj cykle ? nabiť vybiť alebo aspon najazdené km ?

          1. Ano měřím co se dá, viz příloha.
            Trasy měřím i pomocí endomonda.

            Príloha:  Nové-cyklojízdy3.pdf

  2. Author

    Dik za doplnenie , kamoš mi spomínal že keď skončí ich životnosť sa nafúknu , no že za tú cenu sa aj tak oplatá

    Hlavne dobré konektory a je to v suchu … inak keď dáme do skratu aj olovennú z auta tak može chytiť vnútorný skrat a bum osobne som to neskúšal .. Možno nekedy časom 🙂

  3. Tak ještě jednou příloha

    Príloha:  Nové-cyklojízdy31.pdf

    1. Hmm, sú 3x drahšie ale s polovicnou hmotnosťou.

  4. Author

    Mne sa páčia tieto cena je good
    55eur 37V 5Ah pack

    37V 15Ah pack by vyšiel 165 eur plus niečo poštovné a balancer
    nabíjačku mám 🙂

    Začínam odkladať do šporničky potom postavím elektrobike pre moju kačičku podľa všetkého by vybuchnuť nemala

    Príloha:

    1. Ta je ale jen v číně k dostání (GLOBAL WAREHOUSE)
      Konečná cena tak vyletí mnohem výše, dopravné, clo, DPH a celní poplatky. Přepínej se do EU WAREHOUSE a tam hledej, je to bez výše uvedených poplatků jen dopravné vyjde na zhruba 200Kč = 7eček

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *