Ako zvýšiť výkon na lacnej riadiacej jednotke z ebay ?
Po inštalácii sensorov v motore Turnigy 80-100 potreboval som silnú riadiacu jednotku pre bez kartáčový motor. Rozhodol som sa použiť batériu 12S LiPo. Maximálne napätie novej batérie po nabití je 50,4V. Nominálne napätie je 44.4V. Pre silnejšie riadiace jednotky na výkonné elektrobicykle sú navrhované na 72V a sú rozmerovo väčšie.
Časom si postavím svoj vlastný riadiaci obvod ale na teraz postačí ak modifikujem malú 48V 350W riadiacu jednotku ktorú som kúpil za 25 dolárov z ebay. Kľúč k zvýšeniu výkonu a zníženie produkcie tepla pod veľkou záťažou je výmena tranzistorov. No treba mať na pamäti že sa zvyšujú nároky na použité batérie.
Výmena tranzistorov
Riadiaca jednotka pôvodne obsahovala šesť STP75N75 mosfety ktoré mali maximálne napätie 75V(podla datasheet) a prúd 75A.
Typický odpor ak boli tranzistory zopnuté je 10 miliΩ čo není málo. V reálnej prevádzke šesť takýchto tranzistorov je schopných pracovať na 15A s tým že riadiaca jednotka vydrží a nezhorí.
Tranzistory som vymenil za IRFB3006 ktoré dokážu pracovať max napätím na 60V a 195A kremík vo vnútri je ešte silnejší ale vzhľadom na nožičky a obal je táto hodnota znížená (aj tak je to len teoretická hodnota s vysokým chladením v reále je to omnoho menej, no napovedá to o kvalite tranzistoru).Odpor je 2miliΩ čo je 5x menej ako v originálnych tranzistoroch.Ďalší poulárny tranzistor pre tuning riadiacich jednotiek je IRFB 4110 tranzistor dokáže pracovať do 100V.
Zosilniť silno-prúdové cesty.
Ďaľšou vecou je zosilniť cestičky medzi mosfetmi kde prechádza vysoký prúd. Pre zvýšenie a dobré držanie cínu som použil 3×1.5mm žilový (je možné použiť aj pramienkový) medenný drôt.Tak znížim odpor a nežiadúce teplo pri vysokom zaťažení.
Problém je tu že laminátový PCB a meď majú iný koeficient tepelnej rozťažnosti hádam to nebude nič závažné a všetko vydrží.
Slabé fázové drôty a od batérie sú nahradené 6 mm² vodičom ktorý umožní zvýšiť pretekajúci prúd.Drôty s nepotrebnými funkciami som odstránil ostali len plynová páčka a brzdy.
„Programovanie“
Keď som kupoval riadiacu jednotku tak som si bol istý že má v sebe čip Infineon XC846 ako väčšina čínsky riadiacich jednotiek pre elektrobicykle. Tieto riadiace jednotky majú prúdový limit a veľa ostatných vlastnostní nastaviteľných softwarovo pripojením do počítača. No ale táto riadiaca jednotka je založená na STM8 riadiacom obvode , možno je programovateľný no nenašiel som ako ..
Zvýšiť prúd bez programovania dokážeme znížením odporu na prúdovom bočníku. Procesor meria úbytok napätia na bočníku. Čím vyšší úbytok napätia tým menej riadiaca jednotka dá. Ak zredukujeme odpor na polovicu tak procesor to vyhodnotí tak že maximálny prúd bude dvojnásobný.
To je zatiaľ všetko riadiaca jednotka by mala byť schopná dodať viac prúdu a tak zvýšiť výkon elektrobicyklu.(nie som autor iba som to preložil )
To s tym bcnikom sa bezne robi tak ze paralelne das rovnaky drat aky tam je a mas polovicny odpor.
Otazka je ci ma ten prudovy tuning cenu, baterky dostanu na frak a rychlejsie to nejde. Ano v kopci to lepsie taha.
Ale po rovinke neviem ako je to s odberom, to bolo dobre zmerat ci sa Ti zdvojnasobi aj prud alebo nie.
Lebo pri 30km/h bola by hlupost brat 20A namiesto 10A pri rovnakej rychlosti.
(Ak ano tak by bolo dobre druhy (paraleny) bocnik pripojit cez mosfet (odpor bocnika+odpor fetu!!!) na pomocne TURBO tlacitko (cez odpor 100k na +5V) ktore budes drzat v kopci. aby to lepsie tahalo.)
Máš dobré napady myslím to turbo 🙂
rýchlost by bola vyšia no spotreba neurmene vysoká napr išiel by si 10 A 30 km/h a po tuningu 20A 38km/h to sa neoplatí teda iba občas 🙂 .. v kopci by sila bola ale aj teplo z motoru takže pre a proti si musí zvážiť každý sam. Hlavne na to musí mať gule=batérie
ešte ma napadlo som videl upravovali riadiacu jednotku aby zvládala vyšie napätie ,, ak to nájdem to tu hodím ..
Bolo by super keby som si za rozumný peniaz spravil 60V-84V riadiacu jednotku .. potom by už „chýbali len tie batérie“
nečo typu 72V 10Ah rozhodnie nie v štýle 72V 2ah pre mna nemá zmysel robit treba aj nejakú výdrž čiže kapacitu ..
Ano tuning napatim je spravna cesta, kazdy skusenejsi e-biker ma min 48V az 72V ( ==> 90V na vstupe riadiacej jednotky!!!)
(100V tranzistory, 100V elyty, zmenit odporove delice snimania napatia, mozno aj vstupne stabilizatory treba pozret ci vydrzia).
Tiez sa priklanam k 72V/10Ah. Viac Ah by bolo moc kg.
Tiez prudove Turbo tlacidlo do kopcov by malo vyznam.
Este neviem ako e-bike riesil tu rekuperaciu na nejakej RJ infineon, mal to chlap vymakane.
Programovanie jednotky v podstate nepotrebujes. Disassemblovat kod je prplacka co za to nestoji.
Mám na to podobný názor. Motor buď hub najlepší by bol asi takýto crystalite
http://zabavicka.sk/teslabike/crystalyte-ht-3525-36v-72v-250w-2000w/
No doma mám bafang s ním by to mohlo byť tiež zaujímavé ,, ale radšiej priamy motor na takýto tuning..
Alebo !!
Stredový bezkartáčovy motor neco jako má roman tu:
http://zabavicka.sk/teslabike/stredovy-motor-gng-gen-2-romanove-skusenosti/
Pri 72V-84V by tá rýchlosť bola velmi vysoká 🙂 s prehadzovačmi by som riadil točivý moment / rýchlosť v závislosti od terénu
V praxi nemám to overené a tak to treba brať ..
riadiacu jednotku mám adepta na prerobenie no zatial vyčkávam nieje treba..
Na ďalší vývoj sú treba peniaze 🙁 a každý vie kde je problém s nimi..
Ano motor najlepsie priamy. A su aj motory co maju 4,5kg.
Ked sprevodovany, tak z kovovymi kolieskami aby sa neroztavili.
(Aj hall senzory sa vraj zapekaju, a pri vyssich napetiach zase nefunguju dobre bezsenzorove jednotky.)
Stredovy motor , tu si treba pockat az to zlacnie a cinanci sa to naucia robit. Tiez je tam kopa mechanickych prvkov ktore sa „deru“. Cinania nepoznaju co to je kalena ocel, a nastrojova to uz vobec.
(Naproti tomu v priamom hubmotore vymenis loziska a jazdis dalsich 50000km. Pripadne raz za cas vymenis zapeceny hall senzor.)
Rychlost treba brat ako „rezervu“ , nevyuzivat ju aby Ta nenamerali a jazdit na stvrt plynu.
K riadiacim jednotkam tiez som si vsimol tie od elifebike 6mosfetove, daju sa kupit uz okolo 10euro+postovne.
„Peniaze su stelesnenie zla a preto sa ich treba cim skor po vyplate zbavit.“ Aspon tak to chapu zeny…
🙂 .. pozeram že vieš to čo ja netreba nič dodávať len z toho elifebiku riadiace jednotky sú síce 10 usd ale to poštovné je drahe celkovo to vychádza 30 eur a to kúpiš aj tu na slovensku ,, iná vec je nakupiť toho viac spoločne , no ja zatial nepotrebujem nič ..možno nekedy koncom jesene alebo v zime..
Tak jsem si udělal tuning své yk85s která mi zbyla po prodeji kola.Jednotka dávala max. při 36v 25-28A (měřeno při zatiženi brzdami do zastavení motoru) měřeno klešťovým ampermetrem na jedne fázi motoru magic pie 2 Po úprvě bočníku a zesílení prodových cest na plošném spoji dává jednotka 35-40A měřeno stejně.Na vonoběh je odběr stejný.Originální jednotka magic dávala kolem 32-35A při max nastavení.To jsou moje postřehy z úpravy.Jednotku musím ještě otestovat v realném provozu.
Výhodou této jednotky je ,že umí jak 36v tak i 48v a má i tempomat a je za dobrou cenu cca 500Kč
zkousel nekdo uz tento tunning? STP75N75 za IRFB3006?
nekde na jinem foru jsem cetl, ze po vymene shorel ovladaci procesor kvuli tomu, ze ten vykonejsi mosfet ma mnohem vyssi kapacitu na Gate.
zatial som takýto tuning neskušal , dik za info.. tento uživatel popisuje že to šlape ok asi to nebude na všetkých riadiacich jednotkach.. máš link na to forum ?