Uverejnené Vložiť komentár

Exkluzívny rozhovor: Mate Rimac o Rimac Automobili a výkonných elektromobiloch

 mate rimac

 

Mladý Chorvát, Mate Rimac sa stal známym vďaka jeho aktivitám v oblasti vývoja a výskumu elektromotorov a elektropohonov.

Svoje staré BMW E30 prestaval na ultravýkonný elektromobil, čím zbúral dovtedajšie stereotypy, podľa ktorých sú elektromobily málo výkonné, ťažké a pomalé. Prednedávnom predstavil projekt elektromobilu, ktorý poháňajú 4 elektromotory a jeho výkon prekračuje 1000 konských síl !

Ako sa podniká v Chorvátsku a na Balkáne?

Podnikanie u nás je zamerané na služby, v menšej miere na výrobu a inovácie, ktorým sa venujeme a je to tu o dosť ťažšie v porovnaní s krajinami Západnej Európy.

V akej situácii sa nachádzajú mladí vynálezcovia a podnikatelia? Myslíte si, že sa k nim dostávajú nové príležitosti?

Sme súčasťou veľkého trhu – Európskeho trhu – preto máme príležitosť predávať naše produkty aj zákazníkom, ktorí sú od nás vzdialení, ale problémom je, že v Chorvátsku existuje príliš málo podnikov, ktoré by mohli podporovať nápady mladých ľudí. V kombinácii s vládou, ktorá sa nestará o také podniky, je pre tunajších mladých podnikateľov ťažké začínať s biznisom.

Teda podporuje chorvátska legislatíva talentovaných ľudí?

Bohužiaľ nie. Možno sa to ale zmení s príchodom novej vlády.

rimac concept one

Myslíte si, že budúcnosť dopravy bude založená na uprednostňovaní elektriky pred bio benzínom a bio naftou?

Verím, že počas budúcich 15 rokov sa doprava veľmi nezmení. Naftové a benzínové pohony v doprave budú stále tvoriť jej hlavnú časť. Elektrické autá budú riešením v dlhodobom horizonte, ale na trh sa dostanú až o niekoľko desiatok rokov. Hlavným dôvodom je cena novej technológie a tiež technické problémy, ktoré treba vyriešiť (napríklad výdrž batérií). Ponúkajú sa tiež nové trendy ako takzvaný “carsharing”, ktorý bude mať tiež vplyv na budúcnosť dopravy.

“Verím, že počas budúcich 15 rokov sa doprava veľmi nezmení.”

Prečo ste pri konštruovaní svojich projektov uprednostnili elektrický pohon? Pokračujete v tradícií slávneho Nicola Tesly?

Verím, že elektromotory predstavujú omnoho lepší spôsob pohonu v porovnaní so spaľovacími motormi. Tie sú vyrobené zo stoviek častí, musia byť mazané, je v nich potrebné vymieňať olej a filtre, potrebujú prevodovku spojku a iné súčasti. Elektromotor je omnoho jednoduchší a dosahuje lepší výkon. Naše motory vo veľkosti melóna majú výkon 500 kW. Nevyžadujú si prevodovku ani spojku a nepotrebujú žiadnu údržbu. Špeciálne pre športové automobily je elektrický pohon jednoducho lepší.

Jedno staré BMW E30 ste prestavali na slávny elektromobil. Stále funguje?

Zelené E30 je teraz homologované ako Rimac Automobili E-M3, takže už to nie je BMW. Samozrejme je stále funkčné. Používam ho ako svoje každodenné vozidlo a ako firma ho využívame na testovanie nových dielcov a nového softvéru.

mate-rimac-em3

A čo váš nový projekt Concept One? Kedy ho uvidíme jazdiť?

Produkcia začne koncom roka 2013, až dokončíme vývoj a vyrobíme viac prototypov, potrebné sú aj crash testy.

Koľko stojí vývoj a výskum vo vašej spoločnosti?

Dokázali sme veľa s veľmi obmedzeným rozpočtom. Nemôžete porovnávať náš rozpočet určený na výskum s rozpočtom veľkých automobiliek, však my tento nedostatok kompenzujeme veľkým entuziazmom.

“Dokázali sme veľa s veľmi obmedzeným rozpočtom.”

Čo si myslíte vo všeobecnosti o budúcnosti dopravy?

Dúfam, že ľudia budú mať stále vášeň pre automobily a možnosti zajazdiť si na športových vozidlách, ktoré si to zaslúžia aby sa na nich jazdilo.

Keď sme pred dvoma mesiacmi písali o chorvátskom superšporte, Rimac Concept One vyzeral ako ďalší z mnoha, ktoré ostanú pri počítačovej skici, resp. modeli na autosalóne. Oprávneným pochybnostiam navyše pridávalo i to, že pochádza z krajiny, ktorá nemá históriu v stavbe športových áut

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *