Zastavět baterku do trojúhelníku rámu je lákavé s ohledem na těžiště, ale na druhou stranu to pak už asi přestává vypadat nenápadně. Ikdyž co sejde na nenápadnosti. Jen si říkám, jak by vypadala Electra, kdybych jí dal do rámu nálož baterií.
Čo sa nenápadnosti týka, mám jeden skvelý tip – dať si ušiť z nepremokavej ruksakoviny vrchný obal, potom to vyzerá skôr ako väčšia kapsa do trojuholníka a nepúta to moc pozornosti. Myslím si, že je to najnenápadnejšie riešenie (väčšej) batérie. Ťažisko v strede a nie moc vysoko je k nezaplateniu… Neváhaj a stavaj, život uteká tak nech aspoň stojí za to 🙂 Akcia v Hobbykingu nepotrvá večne 🙂
Jinak pro zajímavost v té zadní brašně mám baterii ze článků Headway (LiFePo4), které jsem objednával v roce 2011. Sice něco váží, ale nemají problém dávat poměrně vysoké proudy. Jen mě štve, že nejdou paralelně spojit LiFePo4 a LiPo, protože by tam pak asi tekly větší vyrovnávací proudy. Přemýšlím, jak různé baterie spojit paralelně a dokázat pohlídat či omezit vyrovnávací proudy. Jednoduše asi pojistkou. Stejně si myslím, že se to přehání s těmi vyrovnávacími proudy, protože žádná baterka není tak tvrdá, aby při většim proudu aŤ už vybíjecím nebo nabíjecím držela rozdíl napětí. Podle mě se to rychle vyrovná a ty vyrovnávací proudy nejsou tak hrozné. To je věc, které mě teď vrtá v hlavě. Co si o tom, Lubo, myslíš?
Táto odpoveď bola upravená pred 8 years, 11 months používateľom Robikl.
Pokiaľ pripojíš obe batérie k sebe vo chvíli, keď majú rovnaké napätie, nebudú žiadne vyrovnávacie prúdy. Následne počas prevádzky nie je s vyrovnávacím prúdom problém ak sú obe batérie aspoň približne rovnako schopné dodávať prúd (ak majú aspoň približne rovnaký vnútorný odpor), alebo ak odoberané prúdy sú podstatne nižšie ako prúdy na ktoré sú obe batérie stavané.
Menší háčik je v limite napätí pri nabíjaní a vybíjaní, nabíjať sa musí na maximálne napätie tej batérie ktorá ho má nižšie a vybíjať sa musí na napätie tej batérie ktorá má minimálne napätie vyššie.
V prípade že batérie nebudú v prevádzke odporúčam ich rozpojiť (obzvlášť ak by šlo o dlhšiu dobu) a pri pripájaní zmerať napätia či nie sú príliš rozdielne (mohlo by dôjsť k tomu v prípade nejakej chyby v batérii alebo samovybíjaním počas dlhej doby), potom pripojiť najprv cez malý výkonový odpor (cca desatiny Ohmu) aby došlo k prípadnému vyrovnaniu a následne natvrdo.
A samozrejme aby to malo zmysel treba si zvážiť či sa pracovné rozpätie napätí obidvoch batérií dostatočne prekrýva, inak sa nebude dať využiť celá kapacita batérií.
V tej dobe keď si tie Headway kupoval toho moc na výber nebolo a už vôbec asi nie niečo extra lepšie. Ak čísla sadnú, myslím že by to s LiPo spolupracovať mohlo.
Ak sú tie Headway 48V (16-článok, 3,65×16=58,4V) tak by sa nabíjacie napätie takmer zhodovalo s 14-článkom LiPo (14×4,2=58,8). Nabíjať to na 58,4 by LiFePO4 bolo akurát a LiPo by malo rezervu. To LiFePO4 by si mohol potom vybíjať na cca 3,1V/čl., LiPo by vtedy malo 3,54V. Neviem koľko kapacity má Tvoje LiFePO4 pod 3,1V/článok…
Ďalšia možnosť je používať tú ťažkú LiFePO4 ako prídavnú batériu ktorú si vezmeš len na dlhšie cesty k LiPo v ráme a nespájať ich dohromady ale mať zapojenú naraz vždy len jednu…
To máš pravdu, v té době se mě to zdálo jako jediná možnost. LiPo mě nenapadlo a nevím, jestli bylo už v takovém rozmachu. Dneska bych asi šel rovnou do LiPo. Ale baterka zatím funguje, tak máš pravdu, že by mohla sloužit jako rezerva. Další možnost je, že se to propojí a jak se obě baterie podelí o proudy, tak to možná pro ně bude dobře. Já tu Headway baterii mám v té zadní brašně napevno přes dno brašny a gumový doraz to mám přidělané na nosič, takže to tam drží ikdyž kolo spadne, takže to nikdy nesundavám. I v mrazech to je v garáži. 🙂 Mám ale jen 36V, ikdyž nakonec i to mě stačí. Uvažoval jsem o vyšším napětí, ale nějak nevidím důvod. Moment je o tom, jaký je fázový proud a ten můžu mít stejně velký. To, že z baterky poteče pro stejný výkon vyšší proud mě netrápí, vodiče na to jsou dimenzované. Ale zpět k problému. Nabíjecí napětí LiFePo4 12S je 43,8V. U LiPo 10S je 42V. Hm, tak tady možná bude problém! U LiFePo4 to po menším zatížení klesne rychle ke 40V ale pak už to klesá pomalu. U LiPo (i li-ion) to klesá pozvolna od těch 42V dle vybíjení. Takže z toho mám obavu ale taky mě zajímá, jak by to bylo s průběhem proudů mezi oběma bateriemi. Asi by byla dobrá možnost mít baterie zapojenou jak samostatně, tak se rozhodnout pro paralelní zapojení. Ale to by pak chtělo nějaký chytrý systém, který by druhou baterii sám připojil v momentě, kdy by se napětí vyrovnala. To by šlo pro vybíjení jednoduše dvojicí výkonových diod proti sobě a mezi by byl odběr. Takže by pak tekl proud vždy jen z baterie s vyšším napětím až do okamžiku, než by to napětí kleslo. Problém je v tom, že pro rekuperaci tohle nejde použít. Pak je tedy varianta. že tam bude dioda chránící proti přetékání proudů slabší baterii, do které tedy nikdy nepoteče ani proud při rekuperaci. Slabší baterie navíc nemá šanci dát větší vyrovnávací proudy, protože na ní napětí asi rychle klesne. Při rekuperaci poteče proud jen do silnější baterie. Když by mělo být jednotné nabíjení přes slabší, tak samozřejmě jen přes tu slabší baterii, ale pak je problém v různosti konečného dobíjecího napětí. No budu o tom ještě uvažovat.
Hmm, tak to je trošku zložitejší prípad, každopádne s diódami to moc dobré riešenie nie je, nakoľko by museli byť veľké a drahé a aj tak by sa na nich strácalo napätie aj výkon a dosť by sa hriali. Úplne najjednoduchšie by bolo mať dva malé voltmetre a signálovo zopnúť mosfet ktorý by pripojil druhú batériu vo chvíli keď by boli napätia takmer rovnaké. Aby sme z toho nerobili kovbojku, pár desatín voltu je v pohode, kým nie je rozdiel volt a viac problém s brutálnym vyrovnávacím prúdom by nastať nemal. Nakoľko predpokladám že väčší napäťový rozsah má LiFePO4, pripájaná bat. by bola LiPo takže by to vyzeralo tak že na začiatku by si ju pripojil až by LiFePO4-ka klesla na jej úroveň a ku koncu až by LiPo bola na konci odpojil by si ju a mohol by si doraziť zvyšok kapacity v LiFePO4-ke. Takto by si mohol využiť kapacitu oboch batérií. Samozrejme miesto mosfetu môže byť aj konektor alebo nejaký vhodný spínač.
Ešte taká malá poznámka, batérie sa nebudú vybíjať rovnako, teda nepôjde z nich rovnaký prúd ale bude sa to postupne meniť, nakoľko zmena stavu nabitia nie je lineárne spojená so zmenou napätia a tak raz bude dávať väčší prúd jedna a potom zase druhá. To samozrejme vôbec nevadí.
Vyššie napätie znamená vyššiu maximálku a vyšší výkon. Ak je fázový prúd obmedzený bude maximálny krútiaci moment pretrvávať do vyššej rýchlosti. Celkovo je to dosť rozdiel a určite to hodne cítiť.
Z popisu se dá zjistit jen to, že to porovnává napětí A a B a stará se o to, aby byl sepnutý okruh s vyšším napětím. To nejde udělat pouhým propojením, takže z toho strach nemám. 🙂 Ale jestli mi to přijde, tak poreferuji.
A ještě k napětí baterie, max otáčkám a výkonu. Ano, co píšeš, platí pro tentýž motor. Nicméně další cesta je převinutí motoru silnějším drátem. Pak můžeš lítat jako drak i na to nižší napětí. Ale nechci odbočovat z tématu, tak promiň.
Ahojte koupil sem baterie 16ah multistary. Mam 4x 6s a 4x 4s. Zapojit to chci na 78v 32ah. Chci se zeptat jako to mam nabijet a jaka nabijecka je na to nejvhodnejsi. Budu muset kazdou nabijet zvlast nebo to muzu zapojit na nabijecku vsechno naraz a tim se to zaroven bude samo balancovat? Diky.
Hrebik, na prevádzku LiPo batérie je potrebné mať balancer a nabíjačku (ideálne tiež s balancerom). Síce nie na samotné bežné nabíjanie a používanie, to ide aj bez toho nabíjať bulk (ako celok naraz), ale je to nutné na úvodné vybalancovanie batérie, následné kontroly a prípadné neskoršie balancovanie ak si to situácia žiada. Nutné je mať pri prevádzke pohonu aspoň údaj o napätí batérie (nejaký malý voltmeter na riadítkach alebo RJ s displejom čo ho zobrazuje), alebo nejaký wattmeter či cycle analyst. Užitočné sú modelárske pípáky, veľmi zjednodušia úvodné testovanie súbehu článkov a kapacity. Všetky tieto veci sa dajú lacno zohnať a sú veľmi dôležité pre jednoduchú a bezpečnú prevádzku batérie bez BMS.
Pokiaľ sú články zdravé a batéria je používaná vhodným spôsobom, držia si balanc dlhú dobu. Malé rozdiely pár stotín voltu nerobia problém pokiaľ sa nabíja maximálne na niečo menej než je 4,2V čo je pre dlhú životnosť tak či tak vhodné. Nabíjacie napätie je kompromisom medzi opotrebením batérie a kapacitou, podľa preferencií volím niečo medzi 4,0-4,15V. Rozumné je nabíjať na nižšie napätie ak viem, že práve nepotrebujem plnú kapacitu. Batériu nikdy nenechávam stáť plne nabitú ani vybitú. Vybíjanie je optimálne do zostatku nad 20% kapacity, pod 20% je dobré batériu zaťažovať mierne a pokiaľ možno nevybíjať hlboko príliš často. Pri kľudových napätiach na článkoch v rozmedzí 3,5-3,6V by som batériu považoval za vybitú a ďalej vybíjať neodporúčam. Túto hranicu tiež odporúčam použiť pre kontrolu využiteľnej kapacity batérie pri jej uvedení do prevádzky a tiež pri neskorších kontrolách. Články by mali mať súbeh zhruba v rozsahu 0,1V.
Nabíja sa to ako celok nabíjačkou alebo CC/CV zdrojom. Batérie v pohode zvládajú 1C nabíjanie (plná kapacita za hodinu), čo je cca 2,5kW.
Jen k tomu, jak jsem psal o věcičce, která propojí paralelně dvě třeba i různé baterie (různá chemie, různé stáří, různé nabití), tak mně to dneska ráno Česká Pošta dopravila. Hned, jak mi to práce umožnila, tak jsem to vyzkoušel na Electře a jsem nadšený z toho jak to hezky funguje.
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 15 príspevkov - 31 až 45 (z celkového počtu 106 )