LuboN

Reakcie

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 1 až 15 (z celkového počtu 706 )
  • Autor
    Príspevky
  • odpoveď na: Turnigy Multistar 10C LiPo #13377
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Nedávno som kamarátovi „sfukoval“ 2ks Multistar 6s/16Ah. Čas ukáže či s tým nebude problém, ale odhadujem že by to mohlo byť fajn. Mierne nafúknutie (nie ako balón) neumožňuje tesné priliehanie vrstiev vo vnútri článku a zhoršuje to jeho vlastnosti a vedie k ďalšej degenerácii. Sfúknutím sa obnoví kontakt vrstiev, zníži odpor, a zabráni sa ďalšiemu poškodzovaniu.
    14s nabíjačka bude fungovať aj na Li-Ion ak bude batéria 14s. Na 13s (bežné 48V) by to malo ísť upraviť trimrom vnútri nabíjačky.
    Trochu musím poopraviť svoj predošlý príspevok, ceny niektorých 21700 článkov klesli a tak môže byť zaujímavé aj ich použitie, pre veľké prúdy pri menšej batérii by asi neboli zlé 40T (4Ah/35A) od Samsungu, pre malú záťaž a vysokú kapacitu zase 50E 5Ah/10A). Už sa teším až z nich budem niečo skladať, zas niečo nové 🙂

    odpoveď na: Nabíjanie batérie za jazdy #12958
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Pri priamom hub motore dobíjanie batérie nastáva v dvoch prípadoch, a to buď keď motor presiahne svoje voľnobežné otáčky (vždy vzhľadom na aktuálne napätie batérie – to sú otáčky na ktoré sa motor roztočí na plný plyn bez záťaže – koleso vo vzduchu), alebo keď je použité rekuperačné brzdenie. Otáčanie motora mimo tieto dva prípady batériu nedobíja.
    Ak napätie pri jazde dolu kopcom mierne stúpa, môže to byť iba zotavovanie sa po záťaži, bez merania prúdu je ťažko niečo zistiť.

    odpoveď na: Turnigy Multistar 10C LiPo #12957
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Ebajky sa skladajú, ale tu sa o tom nepíše… S HK je to ťažko, a poslednou dobou buď nič nemajú alebo je to moc drahé, často menia sortiment a už ma to unavuje stále sledovať a niečo nové vymýšľať…. Tiež sa ukazuje že kvalita je ako kedy, takže aj keď nerád prechádzam aj ja na Li-Ion 18650… Väčšie valcové články sa neoplatia, aktuálne je najvýhodnejší pomer cena/kapacita v 18650-kach. Najpodstatnejší rozdiel je v C-čkach pri nabíjaní aj vybíjaní a tiež v nižšom priemernom napätí. To sa ale dá čiastočne vyriešiť výberom vhodných článkov a dostatočnou dimenzáciou batérie. Výhoda je vo veľkej variabilite vďaka širokému výberu článkov a možnosti ich poskladať do prakticky akýchkoľvek konfigurácií rozmerovo, napäťovo aj kapacitne. A do budúcna nie je problém s repasom vďaka štandardu 18650.
    Li-Ion články sa v normálnej prevádzke pod 3V nevybíjajú, a nakoľko vôbec nie je dobré ich vybíjať nadoraz (aj LiPo má teoreticky spodok 3V ale odporúča sa končiť pri 3,7V, najneskôr 3,5V), pri Li-Ion sa bežne neoplatí ísť moc pod 3,5V, hlavne nie pravidelne. Dobre dimenzovaná batéria má mať rezervu.
    Ak by bol záujem môžem niečo navrhnúť a zbodovať na mieru…

    odpoveď na: Plynová rukoveť,páčka akú ma hodnotu premenlivý odpor #12915
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Nemá. Väčšina používa hall sondu s rozsahom výstupu cca 1-4V. Vyrábajú sa aj plynovky s 5kOhm potenciometrom vnútri, ale tie tu nie sú bežné.

    odpoveď na: Plné gumy #12889
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Inak pokiaľ sú defekty časté je načase sa zamyslieť nad použitou dušou/plášťom a niečo s tým urobiť…

    odpoveď na: Plné gumy #12888
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Zatiaľ som ju vždy našiel, moja duša vodu nevidela… Najprv skontrolujem plášť zvonku, ak je tam niečo pichnuté je to jasné, viem kde mám odchýliť plášť a povytiahnuť dušu, to na opravu stačí… Ak zvonku nič nevidno, hľadám zvnútra plášťa a na duši. Robím to tak aby som vedel kde bude diera na duši ak nájdem niečo v plášti a opačne… Malé dierky hľadám sluchom/pocitom (prúdiaci vzduch z dierky chladí), alebo neriešim vôbec a len dofukujem ak to sfukuje ozaj pomaly. Zatiaľ som si s týmto vždy vystačil a bolo to najmenej 10x…

    odpoveď na: Plné gumy #12886
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Je to zbytočné koleso demontovať a zase montovať. Už niekoľko rokov opravujem defekty bez demontáže kolesa a je to rýchlejšie a bez problémov…

    odpoveď na: Nevysvetliteľná väčšia spotreba #12156
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Tak niečo tú spotrebu spôsobovať musí… Odporúčam všetko skontrolovať (aj brzdy, kolesá, či niekde nie je trenie, a potom elektrickú časť, či nie je niekde zlý kontakt, poškodený kábel, a premerať multimetrom ako som písal minule… Možno aj skontrolovať nastavenie RJ, či náhodou nejak nezblbla a niečo sa v nastavení nezmenilo…

    odpoveď na: Nevysvetliteľná väčšia spotreba #12152
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Kolesom to nebude, niečo asi bude prerazené na kostru, možno jedna fáza motora, treba to riešiť kým niečo nestrelí… Odporúčam multimetrom všetko premerať vo vypnutom stave a potom prípadne so zapnutým systémom a nakoniec s aktívnym motorom (ak je to fáza na kostre bude pri točiacom sa motore striedavé napätie voči mínusu na batérii. Už si nepamätám aký tam máš motor, tak prípadne napíš a niečo vymyslíme…

    odpoveď na: Bateria #11406
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Čo zač je tá stará batéria? Možno by ju stačilo dať repasovať s článkami s vyššou kapacitou…

    odpoveď na: Napätie na LiFePo4 po nabití klesá #11218
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Tak vyzerá to že baterka sa dá do poriadku… Tiež som aj výletno – diaľkový jazdec, moja baterka v Al krabici do rámu má niečo cez 10kg (plus 9,3kg motor Mxus 3K Turbo), ale mám tam zase 1500Wh v LiPo a ide to rýchlo nabiť 1800W nabíjačkou. Jazdím s tým asfalt + poľné a lesné cesty. Kamarát má takú istú baterku aj nabíjačku ako ja, a jazdil najprv na BBS02-750W a teraz má BBS-HD. Robíme výlety aj cez 200km a je to v pohode aj keď je tam pár horských priechodov 🙂
    Práve teraz je v Hobbykingu akcia, články mojej batérie + konektory a poštovné vyjdú na asi 470€. Hotová batéria to ale nie je, chce to ešte pár vecí a kopec roboty. Ale myslím že aj tak to stojí za to… LiFePO4 teraz nie je moc v kurze, moc sa nepredáva, tak ani neviem aké sú ceny…
    Ak sa môžem opýtať, v ktorých končinách brázdiš cesty?

    odpoveď na: Napätie na LiFePo4 po nabití klesá #11216
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Pri tak malom prúde by pokles napätia nenastal na žiadnej baterke. Navyše LiFePO4 má veľmi plochú vybíjaciu krivku, takže podľa napätia sa dosť ťažko odhaduje stav nabitia a zvyšná kapacita. Dieliky na displeji nebudú mať veľkú výpovednú hodnotu 🙂
    Len by ma tak zaujímalo, koľko tá baterka váži?
    Ak sú články a BMS zdravé, tak tipujem že baterka výrazne prežije motor a asi všetko ostatné… Zodrať ju do konca bude nesmierne náročné 🙂

    odpoveď na: Napätie na LiFePo4 po nabití klesá #11214
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Tak ja by som bol silne v pokušení premerať jednotlivé skupiny článkov lebo takto by sa nová (alebo dobrá) batéria chovať nemala. Ak sú články rozhodené až tak veľmi tak to nie je moc dobré znamenie. Buď batéria dlho stála a BMS ju rozladilo, alebo sú články nekvalitné, prípadne sú nejaké nie celkom OK alebo proste je ten kto to v číne skladal diletant…

    odpoveď na: Turnigy Multistar 10C LiPo #11213
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Bob, mrazu by som sa nebál, kamarát mal bajky s lipolkami v plechovej búde celú minulú zimu a to boli iné mrazy a nič im nie je. Len sa nesmú nabíjať keď sú moc chladné. Teraz sú v akcii 4s aj 6s 16Ah to sa oplatí najviac menej káblov menej roboty…
    bublifuk21, na 36V to ide tak ako píšeš a ani výkon to moc veľký nemá, oplatí sa prejsť na 14s LiPo (to je priemerne v praxi 54V) ide to potom aj tých 45km/h a výkon tiež stúpne lebo max. prúd v RJ ostáva rovnaký ale napätie je vyššie takže aj výkon bude 1,4x vyšší. To hodne poznať pri rozbehu a jazde do kopca… Treba ale rátať s vyššou spotrebou takže novú batériu by som urobil aspoň trochu väčšiu. Ak bola stará 10s/10Ah tak by som odporúčal 14s/16Ah. Teraz sú v akcii 6s a 4s 16Ah Multistar. BMS netreba, stačí batérie skontrolovať, správne uviesť do prevádzky, otestovať kapacitu a potom už len nabíjať bulk nabíjačkou 58,8V… A občas skontrolovať a nevybíjať príliš nadoraz… Ale to už asi ani hovoriť netreba…

    odpoveď na: Napätie na LiFePo4 po nabití klesá #11211
    LuboN
    Účastník (Participant)

    Bob, na tej batérii aj nabíjačke je uvedené koncové nabíjacie napätie 60V, tak je veľmi nepravdepodobné že by dávala alebo mala dávať 58,4V… LiFePO4 články nie sú všetky rovnaké, mierne sa líšia a to aj konečným nabíjacím napätím. Vyzerá to tak že tie použité tu sú na trochu vyššie napätie než je priemer. Inak parametre to má fajn, aj keď to či je to dobré závisí hlavne od toho na čo to bude použité…

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 1 až 15 (z celkového počtu 706 )