Ahoj Bublifuk21, kde a ako by si s tým chcel jazdiť? Akú máš batériu?
Priamy motor kladie pri jazde mierny odpor, ale nie je to tak že by s tým nešlo ísť, len to proste trochu cítiť že to nejde tak ľahko ako obyčajný bike. Aby motor brzdil treba aktivovať regen brzdenie (nastavuje sa v RJ a aktivuje brzdovou páčkou). Aby motor pomáhal treba pridať plyn. Motor má podľa napätia batérie určité max. otáčky, pokiaľ pôjdeš rýchlejšie motor najprv prestane pomáhať a pri ešte vyššej rýchlosti začne prirodzene rekuperovať (a tým aj brzdiť). Keď ale pôjdeš so zapnutým motorom a pustíš plyn, motor brzdiť nebude a pôjdeš zotrvačnosťou ďalej.
Mysiak, nabíjať to je najlepšie priamo cez Adaptto cez tú ich nabíjaciu cievku, a zdroj k tomu jednoznačne 1800W Eaton 🙂
Nakoľko Adaptto má prídavný BMS modul kde ide všetko nastaviť, je to ideálna príležitosť použiť LiPo batérie a zároveň byť bez väčších obáv. To je tiež najlacnejšie, výhodou je aj rýchle nabíjanie.
Ak nejde o veľkosť/hmotnosť, bral by som kľudne to e-max, rozdiel v cene nie je tak veľký a bude to mať rezervu (aj do budúcnosti). Nastaviť to ide cez display podľa potreby takže to nemusí ísť na plný výkon.
Pivnicek, účinnosť celková sa počíta cez Wh, tam samozrejme 100% nemôže byť a to je dané tým, že nabíjanie sa vďaka vnútornému odporu batérie deje pri vyššom napätí a vybíjanie pri nižšom. Takže Ah sú pri lítiu takmer rovnaké, ale rozdiel v napätí spôsobí že Wh budú rozdielne.
Pri olove hrá významnú rolu Peukertov efekt ktorý sa v praxi prejavuje tým, že čím vyšší je vybíjací prúd, tým menšia je reálna kapacita tej istej batérie. Takže pri malom prúde (bežne je udávaná kapacita pri C/20 – 20-hodinové vybíjanie) je možné dosiahnuť deklarovanú hodnotu, ale napr. pri 1C už bude kapacita v Ah trebárs len 2/3. Pri olove je tiež určitá strata v konečnej fáze nabíjania kedy začína vznikať na elektródach vodík a kyslík, čo už nijak nezvyšuje nabitú kapacitu.
Karel, ak je to ako píšeš, tak to baterkou nebude. Mne to príde skôr ako chyba merania, príčiny môžu byť rôzne. Lítiové batérie na rozdiel od olovených majú takmer 100% coulombickú účinnosť, to znamená, že koľko Ah vybiješ, toľko aj nabiješ. Skontroloval by som, či je správne nakalibrovaný nulový bod na CA, prípadne či Ti niečo batériu nevybíja…
A čo tak dať 2x 6s/16Ah? Celková kapacita vo Wh sa tým ešte zvýši…
Z toho čo som na fórach vyčítal by tieto batérie mali mať vyššiu životnosť čo sa počtu cyklov týka a lepšiu prúdovú zaťažiteľnosť…
Bob, čo sa Multistar batérií týka mne prešlo cez ruky skutočne veľké množstvo a ani s jednou problém nebol. To síce ešte nie je záruka že niekto nenatrafí na blbý kus, ale vypovedá to niečo o ich kvalite.
Hobbyking zjavne zainvestoval do nákupu „Graphene“ batérií, tie sú všetky do posledného typu skladom a asi aj to bol dôvod toho zaujímavého výpredaja Multistar, potrebovali rýchlo speňažiť tovar. V „global warehouse“ už naše obľúbené typy Multistar nejakú chvíľu sú, a tak sa domnievam že čoskoro ich naskladnia aj tu v EU.
Celkom dobre sa osvedčili aj LiHV Multistary ktoré teraz zabehávam na Klotasovom biku, ani pri niekoľkokilowattových odberoch (3-5C) nemajú príliš veľký úbytok napätia a hrejú sa len mierne.
Rozdiel nebude spôsobený nabíjacím prúdom, navyše pre tie batérie sú obidve hodnoty nabíjacieho prúdu malé. Ku koncu nabíjania prúd aj tak klesá k nule takže úroveň nabitia je daná konečným napätím. Treba hľadať inde, možno je rozdiel spôsobený meraním, možno rozsahom pracovného napätia…
Tak to je také jazdenie naslepo čakať kým pípák zapípa… Jednoznačne to chce aspoň malý voltmeter hodiť na riadítka, prípadne wattmeter ale k nemu treba ťahať silové káble (ja som to mal riešené tak, že nebol na riadidlách, ale na vrchnej rámovej trubke pri predstavci. Tam naň ešte za jazdy vidno a silové káble sú len o trochu dlhšie a nehýbu sa s otáčaním riadidiel. To už potom pekne ráta aj minuté Ah a vieš presne na čom si 🙂
Voltmeter stojí pár dolárov a čínsky wattmeter asi 10. Keby som si nevyrobil sofistikovaný merač z arduina používal by som to dodnes.
Pivnicek, jazdíš takto veselo denne? Zaujímalo by ma, či už máš skúsenosť s nejakými uniformami… Zrovna nenápadný moc nie si 🙂
Inak je super ak hodne jazdíš, ebike je o tom byť stále v pohybe a užívať si to 🙂
Dnes som vyskúšal regen, zatiaľ iba s tlačidlom, ale ide to super… Trochu som skúšal aj maximálku, šlo to takmer 90, ale bicykel je mechanicky stabilný do cca 80km/h. S najväčšou pravdepodobnosťou by šlo pokoriť aj 100-ku, ale idem sa teraz zamerať na plynule regulovateľný regen a tiež nastavenie pruženia a tlmenia…