Umiestnenie motoru do predného alebo do zadného kolesa ?
Každý kto plánuje prestavbu bicykla na elektrobicykel uvažuje nad tým kde umiestniť koleso s motorom či do zadu alebo dopredu.
Najprv članku popíšem skúsenosti zo stránky electricbike.com, potom napíšem svoje vlastné.
Ak plánuješ prestavbu z motorom 500W a viac tak by si mal zvoliť možnosť so zadným kolesom.Pre pochopenie je to tak preto že čím vyšší výkon sa od motoru očakáva tým su motory tažšie viz magic pie .
Potom sú tu motory QQ,BMC,Bafang, ktoré majú v sebe prevodovku a sú tak menšie lahšie.
Pred kúpením kitu sa je treba rozhodnúť či chceš ho do zadného kolesa alebo do predného kolesa , kit pre zadné koleso nejde namontovať do predného kolesa a naopak (nie štandartne bez zásahu,bolo by to moc roboty )
Umiestnenie v predu
Výhody
Pohon na obe kolesa , v predu motor a vzadu klasika ludská sila, je to výhoda hlavne na snehu a zaťažujú sa oba úchyty na vidlicu.
Zadné 6kolečko sa lepšie udržuje pretože pri nom nieje motor.
Lahšia inštalácia , netreba montovať šetkolečko a nieje problém s prehadzovačmi .
Bicykel je viac vyvážený , keď je batéria v zadu.
Je tažšie vylámať zuby na sprevodovanom motore lebo tak mocnom stupaní preklzne , teda aspoň mal by
Nevýhody
Ak je na zlej ceste sa preklzne (bolo to popísané vo vyhodách no nekedy je to zasa nevýhoda)
Potencionalne nebezpečie ak sa slabo – zle upevní do vidlice , také vybehnutie kolesa je krute , gulky+zuby može byt zle snimi
Nie je dobré dopredu dávať nejaký ultra silný motor.
Pridavné spevnenie vidlice „torque arm“ je vhodné ak nechceme zlomiť úchyty na vidlici, elektrobicykel pojde bez torque arm…
Predná odpružená vidlica sa neodporúča (neviem prečo ja som s tým problém nikdy nemal možno pri pérovaní motor preklzne, pri vysokom výkone)
Umiestnenie vzadu
Výhody
Lepšie pohodlie jazdy.
Ak by koleso sa nejak vytrhlo , lepšie obstojíš .
Lepšie zaberá na zlých cestách.
Motor je schovaný za 6kolečkom a brzdou , je tak nenápadný.
Proti
Inštalácia tažšia oproti prednej verzii
Max ide dať 7kolečko, potom treba sa vzdať niektorých prevodov
Možno bude problem s kotúčovými brzdami , na niektorých modeloch motorov
Ak na zadný nosič šupnem batériu je nevyvážený.
Moje skúsenosti .
Mal som prednú variantu aj zadnú variantu komfort jazdy je podobný, neni sú tam rozdiely pre mňa. U prednej som mal výkon 1500W (vo špičke) riadiaca jednotka bola z magic pie , potom som znížil na 500W nevidel som v tom nejaký väčší zmysel .(rýchlosť nebola vyšia možno o par km) oba motory boli bafang (8fun).U prednej variante som mal bicykel vyváženejší bolo to lepšie. No odporúčam dať na predok to torque arm , lebo ked som raz išiel na nadjazd tak som uchyt na vidlici zlomil naštastie motor ešte vytiahol a nič sa nestalo až doma som to zistil , bolo treba kúpiť novú vidlicu tak som za 25 eur zohnal druhú .U zadného motoru torque arm nemám ale dal by som tam, zatial jazdím opatrno tj pridávam pomalšie štarty , a nenútim ebike vystúpať nezmyselné strminy , 30% stúpanie , kde aj motorku (babetu som tlačil)
Dobre dlhý bicykel na úvodnom obrázku. To mi pripomína, že by som mohol pre mňa a priateľku pripraviť tandem s elektropohonom a veľkou baterkou.
Bolo by možné doplniť údaj ohľadom intenzity spontanneho brzdenia zadneho motora keď mi dôjde baterka? Vzhľadom na absenciu volnobezky?
Ahoj brano presný údaj by zatial nebolo možné doplniť , nikde som to nevidel uvedené resp som si to nikdy nevšimol …
Ono to je tak malý priamy motor by sa ešte dal odbicyklovať
Ale stredné a veľké motory z nohami „pretlačíš“ ale bicyklovať ? neviem neviem na rovine ešte tak čo to by išlo ale už do mierneho kopca by to bol zahul ..to je len odhad , myslím že najlepšie bude ak sa vyjadria bob alebo roman tí mali crystalite čo je poriadny priamy motor ako sa im šlape ak nepridávajú
Bez volnoběžky je odpor dost značný, dojet 2km by se ještě dalo i když jen po rovině. Trénovaný mladý borec by dal i více jek 10km v rámci tréninku. (mám na mysli crystalyta)
Jezdec tour by neměl problém:-))