Meranie stavu nabitia batérie je vhodné najmä pri autobatériach.Stav batérie väčšina z nas zistí až keď nenaštartuje.Vtedy je už neskoro hlavne ked idem do roboty. Na meranie stavu batérie je treba buď špecialny prístroj testovanie kapacity batérií no tie su aj drahé,a väčšine prípadov stačí voltmeter
Inštalácia
Je jednoduchá treba dodržať polovanie batérie a voltmetra tj že červený káblik symbolizuje plus a tak ho pripájam na plus batérie čierny potom na mínus to zvládne každý
Test 1
Po naištalovaní voltmetra uvidím stav batérie ten je napríklad 12.4 čo podla tabulky je ešte ok, ešte naštartujem ale už treba dobiť batériu
tabulka nabitia batériií
13.00 Voltov zvyčajne nová batéria dokáže mať takéto napätie
12.90V batéria je ok a je pripravená naštart
12.80V to isté je už zabehnutá
12.70V stale je na to dobre no už má čosi odkrútené
12.60V stále naštartuje no ked ju nabijete chybu nespravíte v hlavne v zime
12.50V Batéria ma už čo to za sebu ale ešte dobre posluži ak sem tam dobijem
12.40V Už doporučujem nabiť ak aj po nabití klesne na túto hodnotu tak ešte može služiť ale už sa pripraviť na kúpu novéj batérie
12.30V skoro to isté no batéria bude mať v zime problémy.
12.20V V lete možno naštartuje no v zime bez toho aby bola na nabíjačke asi ne
12.10V ak sa jedná o novú batériu treba dať na nabíjačku stara batériu treba vymeniť
12.00V treba nabiť ak by po nabíjaní napätie kleslo na túto hodnotu batéria už na štarty není dobra (výnimky sa najdu )
11.9V ak je batéria nová ryýchlo nabiť skracuje sa životnosť .Stará batéria po od odpojení nabíjania ak klesne na túto hodnotu už sa životná púť skončila
*
každý prípad je jedinečný dá sa naštartovať aj s 10.5 V no to už dobrá bateria není …skrátka ak by alternátor nestíhal dobíjať a batéria dosiahne 12.5 a menej treba dať nabíjačku.
Voltmeter može čo to predĺžiť životnosť autobatérií ak dostanú vždy štavu ked ju potrebujú
Test2 kapacita pod zátažou
Tento test možete skúsiť ak máte novú batériu ktorá pár rázi štartovala resp nabila sa vybila má nejaký ten cyklus za sebu u nových batérií je aká taká istota že sú dobré..
Ako prebieha test?
Zapnem meranie voltmeter ten by mal ukazovať 12.9V-12.7V potom zapnem svetlá napätie klesne na 12.5-12.3V potom už pokles je pomalý nieje rapídny test možem ukončiť..
Naopak
Mám batériu bez zátaže ukazuje 12.8 čo sa zdá byť OK ale akonáhle zapnem svetlá napätie začne klesať a klesne na 9.5V vtedy je to jasné batéria je mäkká a najskor nenaštartuje ak ešte drží napätie 12.8V znamená že nieje prerazený článok ale je zasulfátovaná da sa ešte desulfovať napr pulzmi ale to je kapitola sama o sebe.
Vadný alternátor
V decembri tatko nemohol naštartovať a myslel že má zlú batériu bola aj zima tak už ju nabíjal každý druhý deň
batériu chcel ísť reklamovať lebo ju mal len 3 mesiace.. Skusili sme teda ešte predtým všetko zmerať voltmetrom do zapalovania batéria mala 12.6V ked štartoval kleslo na 10V čo je poriadku štartér berie velmi vysoký prúd naštartoval batéria sa pomaly vracala na 12.1V 12.2V 12.3V vtedy to bolo už jasné alternátor nedobíja batériu ak by všetko išlo správne mala vyskočiť na 13.8V a hneď stúpnuť na 14.4V (záleží navybití)
no nestalo automechanik závadu potvrdil vadný alternátor hm..poteší..:( ak by tatko pokračoval tak by batériu odpravil ..